Ефективне впровадження інноваційних форм роботи під час вивчення курсу «Природничі науки»

Про матеріал
Ефективне впровадження інноваційних форм роботи під час вивчення курсу «Природничі науки»
Перегляд файлу

Сєдих М.А

вчитель географії

Криворізької спеціалізованої школи

І –ІІІ ступенів №71

Ефективне впровадження інноваційних форм роботи

 під час вивчення курсу «Природничі науки»

Сьогодні учні гуманітарних класів вивчають понад 20 окремих предметів, у тому числі й малогодинні природничі предмети. Ефективність такого вивчення природничих предметів досить низька. Адже зміст цих окремих предметів з одного боку дублює один одного (наприклад, будову атома вивчають на уроках хімії і фізики), а з іншого боку – не синхронізований між предметами (з біології вивчають будову клітини, без знання органічної хімії) тощо. За такий короткий час учні вивчають масиви наукових термінів, розв’язують розрахункові задачі абстрактного змісту, що практично не залишає сліду у їх подальшому житті.

Інтегрований курс дозволяє спрямувати навчання на цілісне розуміння світу,на застосування науки в практичних цілях,адже епоха відкриттів закінчується,починається епоха майстерності.

В Україні розроблено чотири проекти навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки». Розглянувши всі 4 програми наш заклад,який має гуманітарний профіль,а саме поглиблене вивчення іноземних мов, зупинився на навчальній програмі авторського колективу під керівництвом  Засєкіної Т.М.

Основна мета курсу  полягає в тому, щоб на базі широкої інтеграції знань, сформувати науковий світогляд, основи природничо-наукової культури і розкрити роль природничих  наук  в розвитку цивілізації; навчити не тільки оцінювати моральні, економічні та ціннісні аспекти природничих досліджень, а й умінню адаптуватися до динамічного сьогодення та майбутнього.

Провідною ідеєю курсу є те, що складні та різноманітні явища природного світу можуть бути поясненні: з точки зору системи природничих наук: астрономічний, біологічний, географічний, екологічний, фізичний та хімічний компоненти об’єктів і явищ;

Ми звикли до того,що наука це щось серйозне,але наука це щось цікаве і наука це щось доступне дітям. Наука повинна буди зрозумілою інакше наші предмети ніхто вивчати не буде. Інтегрований курс має двоконцентричну структуру і базові знання з цих предметів закладено в основній школі (перший концентр). До змісту курсу включено ті питання другого концентру природничих предметів, що не вивчались в основній школі, а також поглиблювались і розширювались ті питання першого концентру, що визначають природничу освіту як елемент культури кожної людини, сприяють усвідомленню  практичного застосування досягнень природничих наук, їх роль в розвитку цивілізації. І основна проблема особисто для мене,як вчителя географії,це усвідомити той обсяг знань,якими володіють учні з фізики,біології,хімії. Лише у тісній співпраці і взаємодії вчителів предметників гарантовано успіх у викладанні інтегрованого курсу.

Програма складається з Вступу(8 годин) та 3 розділів: Всесвіт(48 годин),Земля(56 годин),Біорізноманіття(20 годин),Резерв( 8 годин). Зазначений у навчальній програмі розподіл годин між розділами є орієнтовним. За необхідності, і виходячи з наявних умов навчально-методичного забезпечення,  вчитель має право самостійно змінювати обсяг годин, відведених програмою на вивчення окремих  розділів, у тому числі самостійно формувати їх змістове наповнення, переносити розділи, або окремі питання, змінювати порядок їх вивчення, структурувати матеріал для проведення проміжного і підсумкового оцінювання.

У кінці кожного розділу програми є орієнтовний перелік практичних робіт, проте, проводити їх треба в процесі навчання, переконавшись, що вони пов’язані зі змістом предмета вивчення. Залежно від умов і наявної матеріальної бази вчитель може замінювати окремі роботи рівноцінними, використовувати різні їхні можливі варіанти, розподіляти між групами учнів. Учитель може доповнювати цей перелік додатковими дослідами, короткочасними експериментальними завданнями, об’єднувати кілька практичних робіт в одну залежно від обраного плану уроку. Окремі практичні роботи можна виконувати вдома або як учнівські навчальні проекти, а також за допомогою комп’ютерних віртуальних лабораторій.

Кількість практичних і тематичних (підсумкових) робіт у розділі визначається вчителем під час укладання календарно-тематичного плану. Всього за рік рекомендується виконати не менше 14 практичних робіт.

Вивчення курсу не передбачає розв’язування складних кількісних задач, більше спрямоване на якісне пояснення.

Наприклад під час вивчення розділу «Всесвіт» можна запропонувати учням виконати практичне дослідження  "Спостереження за активністю Сонця в режимі реального часу за допомогою телескопа SOHO через Інтернет" (додаток 1) або Практичне дослідження Спостереження сузір’їв та пошук планет та зір ( з допомогою Google SkyMap і /або аналогічних програм). (додаток 2)

У розділі «Земля» діти з великим задоволенням виконують  практичну роботу «Дослідження магнітного поля Землі за допомогою смартфону».

При виконанні практичних завдань за відсутності обладнання доцільно скористатися віртуальною лабораторією за посиланням:

http://www.virtulab.net/index.php?option=com_content&view=article&catid=40%3A17-&id=350%3A2009-08-22-11-55-36&Itemid=100 де є розділи з усіх предметів природничого циклу.

Формуванню компетентностей учнів сприяє виконання ними навчальних проектів, орієнтовні теми яких (для вибору) наведено в окремій рубриці програми. Учитель і учні можуть пропонувати і власні теми. Проекти розробляються учнями індивідуально або в групах. Упродовж розділу учень обов’язково виконує один навчальний проект (індивідуальний або груповий) із предмета. Окрім цього, учні можуть брати участь і виконувати за бажанням кілька проектів. Учитель може надавати консультацію щодо планування, визначення мети, завдань і методики дослідження, пошуку і збирання інформації, координувати хід виконання проекту. Проектна робота може бути теоретичною або експериментальною. Тривалість проекту – різна: від уроку (міні-проект), кількох днів (короткотерміновий проект) до року (довготерміновий). Результати досліджень учні представляють у формі мультимедійної презентації, доповіді (у разі необхідності – з демонстрацією дослідів), моделі, колекції, буклету, газети, статистичного звіту, тематичного масового заходу, дебатів тощо. Презентація й обговорення (захист) проектів відбувається на спеціально відведеному уроці або під час уроку з певної теми. Робота кожного виконавця проекту оцінюється за його внеском, індивідуально за критеріями, з якими учнів ознайомлюють заздалегідь.

Важливим є наявність завдань творчого характеру на візуалізацію процесів, побудову моделей, діаграм, таблиць, ментальних карт тощо. Завдань для організації групової і проектної діяльності, для забезпечення різних організаційних форм на уроці (дебатів, круглих столів, ділових ігор), та різних методів і технологій навчання (перевернутий клас, на заняттях активно залучаються смартфони, ноутбуки, планшети з використанням інтернет-ресурсів), технології створення кластерів, , кейс-технології,  та багато чого іншого.

Blended Learning - Змішане навчання

Змішане навчання - це технологія, що поєднує традиційну класно - урочну систему та онлайн - навчання.

Змішане навчання дозволяє поєднувати традиційні методики та актуальні технології. Модель не передбачає радикальної відмови від традиційної освіти, оскільки очна освіта дає важливі мовні та соціокультурні навички.

Популярна модель «змішаного навчання», яку досить легко впровадити у класі – «перевернутий клас».

 «Перевернутий клас» - перенесення подачі теоретичного матеріалу за межі класної кімнати допомагає виділити більшу кількість часу на уроці для розвитку важливих в сучасному світі навичок - ведення дискусії, критичного мислення і створення власних проектів. Діти вивчають теорію вдома, самостійно керуючи своїм часом і темпом вивчення теми, а у класі – дискутують і глибше засвоюють матеріал. Вчитель лише фасилітує цей процес і допомагає вирішити спірні питання.

Навчання за допомогою візуального посередника - відеоматеріалів - і захоплююче, і непросте заняття. Стиснення інформації в п'ятихвилинний ролик залишає дуже убогі можливості для розтікання думки по древу чи невиразних образів. Саме тому після визначення ключових цілей, яких за допомогою уроку повинні досягти учні, варто подумати над зображеннями, графіками і таблицями, підкріплювальними матеріал. Непогано б написати сценарій всього уроку і розбити його на основні смислові частини. Уникайте кольористих фраз і довгих монологів.

Золоті правила відеоматеріалів:

  • повідомляйте стисло,
  • пояснюйте ємко,
  • закінчуйте швидко.

Учням справді подобається та допомога і співпраця, яку вони отримують завдяки цій моделі. Замість того, щоб намагатися розібратися з завданнями вдома наодинці, учні приходять в клас для того, щоб поставити запитання, які вони самі склали після перегляду відео лекції. Та й педагоги таким чином можуть виявити, де справді в учнів виникають проблеми з розумінням матеріалу.

BYOD використання власних мобільних пристроїв для отримання знань на уроці. На своїх уроках я активно застосовую мобільні пристрої,це економить час та дозволяє учням використовувати смартфони не тільки для ігор та соціальним мереж а дає їм змогу дізнатися щось цікаве і нове. Також для виконання різноманітних завдань я користуюся QR кодами в яких можливо зашифрувати інформацію,картинку, список додаткових джерел або посилання на сайт. Вчитель може закодувати власні підказки, а потім роздрукувати отриманий QR-код разом із завданням. Кожен, кому знадобиться консультація по темі, отримає її в будь-якому зручному місці, просто зчитавши код.

Також хочу поділитися кількома простими у використанні, але надзвичайно дієвими інтернет-ресурсами, які додадуть навчанню інтерактивності.

Дієвість інтерактивних засобів навчання вже давно доведена. Адже коли дитина не просто вчить теорію, а може побачити захопливі можливості застосування своїх знань, уроки перетворюються на яскраву мандрівку. І саме завдяки ресурсам інтернету, таку подорож може здійснити будь-який клас!

Ptable

Ptable – корисний та простий у застосуванні інтернет-ресурс, який допоможе успішно працювати з Періодичною системою хімічних елементів. Він перетворює традиційну таблицю Менделєєва на інтерактивний механізм для вивчення хімії.

Сервіс має безліч переваг, серед яких:

  • Можливість обрати для роботи українську мову.
  • Зрозумілий інтерфейс, що робить використання ресурсу максимально простим.  
  • Компактний вигляд Ptable (у разі потреби можна увімкнути її розширену версію).
  • Синхронізація таблиці з Вікіпедією, що допоможе швидко поповнити теоретичні знання.
  • Можливість візуально сприймати та засвоювати значні обсяги важливої інформації.
  • Відсутність обов’язкової реєстрації. 

Таблиця дуже інформативна і пропонує широкий спектр можливостей. Наприклад, обравши «Властивості» елементів, ви побачите велику інтерактивну сітку різноманітних характеристик як окремого хімічного елемента, так і всієї таблиці. Тобто, працюючи з Ptable, можна швидко сформувати уявлення про функціонування хімічних елементів у природі, їхні взаємозв’язок та відмінності. Робота з опцією «Орбіталь» допоможе побачити всі можливі варіанту руху електронів навколо атомів конкретного хімічного елемента.

 

 

LearningApps  

LearningApps – це безкоштовний ресурс для створення інтерактивних навчально-методичних матеріалів, завдань та вправ для різних шкільних предметів. Його можна використовувати як у навчальному процесі, так для позакласних занять та самоосвіти.

Перевагами LearningApps є:

  • Багатомовність, яка дозволяє використовувати ресурс для створення інтерактивних завдань під час вивчення української та іноземних мов.
  • Наявність готових шаблонів завдань. Їхня тематика досить широка: від створення тематичних карток із запитаннями та кросвордів до генерування карт знань та моделювання іподрому.
  • Можливість використовувати різні корисні інструменти: чат, дошку оголошень, генератор опитувань тощо.
  • Наявність великої бази готових завдань і вправ.
  • Мінімізація зусиль для створення власних розробок.

      PhET

  • PhET – це безкоштовний ресурс для створення та використання вже готових інтерактивних симуляцій під час вивчення математики та природничих наук.
  • Переваги сервісу:
  • Великий вибір готових ігор та вправ.
  • Можливість ознайомитися із ґрунтовною теоретичною базою, яка допоможе найефективніше використовувати функціонал сервісу.
  • Безліч яскравих та інформативних наукових симуляцій.
  • Можливість випробувати теорію на практиці.

Використовуйте будь-які інструменти, які дозволять урізноманітнити навчальний процес, зацікавити учнів та мотивувати їх отримувати нові знання. Головне – бути відкритим для нових можливостей, які пропонує нам інтернет та науковий прогрес.

Найбільш успішними є заняття, на яких учнів необхідно заохочувати думати самостійно та критично мислити. Сучасні учні покоління – міленіали,покоління Z. Тому сучасна освіта передбачає нові технології нові засоби навчання.

Кейс уроки

Кейс – це події, які реально відбулися в певній сфері діяльності і які вчитель описав для того, щоб спровокувати дискусію в класі, підштовхнути учнів до обговорення та аналізу ситуації, до прийняття рішень.

Мета кейс-методу – поставити учнів у таку ситуацію, за якої їм необхідно буде приймати рішення.

Акцент робиться на самостійному навчання учнів на основі колективних зусиль.

Роль вчителя зводиться до спостереження і управління дискусією, роботою учнів.

(слайд 13 )Суть методу полягає у використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу навчання дисципліни.

Цінність кейс-методу полягає в тому, що він одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало суміщає навчальну, аналітичну і виховну діяльність, що безумовно є діяльним і ефективним в реалізації сучасних завдань системи освіти.

 

Мета – навчити:

  • аналізувати інформацію,
  • сортувати її для вирішення конкретного завдання,
  • виявляти ключові проблеми,
    генерувати альтернативні шляхи вирішення і оцінювати їх,
  • обирати оптимальне рішення і формувати програми дій і т.п.

Він може бути основою, яка формує весь навчальний процес, дозволяючи сформувати не тільки окремі заняття, але й цілі навчальні блоки, курси та програми.

Кейс-метод вигідно відрізняється від інших активних методів навчання своєю універсальністю.

(слайд 16 )Основна мета використання–формування життєвих компетентностей учнів

  Навички+ вміння досвід

Головне в роботі над кейсом – самооцінка учня, причому у вигляді міркувань, аргументацій, обґрунтувань.

Кейс-уроки - це навчальний матеріал, структурований в особливому форматі.

Він складається з 6 або 10 розгорток, які системно відображають розділи шкільної програми, а також суміжну інформацію за межами шкільної програми.

Кейс – це не конспект або реферат, а навчальна технологія, виготовлена за особливим алгоритмом, який дає цілісне уявлення про явище, що досліджується.

 

Усі розгортки «крутяться» навколо головної теми кейса, і важливо не втрачати цієї «червоної нитки». Теми переплітаються і плавно переходять від однієї розгортки до іншої.

Чому кейс - уроки ефективні?
«Предметна» система, що існує зараз, значною мірою застаріла, адже вона схожа на принцип роздільного харчування, при якому, як відомо, білки, жири, вуглеводи і вітаміни вживають окремо.

Однак фізіологія людини така, що травна система переробляє змішану їжу набагато ефективніше, ніж розділену на компоненти. Так і їжа для розуму.
Людський мозок активніше і результативніше засвоює інформацію, якщо відомості взаємопов'язані, і, навпаки, однорідну інформацію мозок запам'ятовує слабше, тому що не знає, куди її «відправити на зберігання».
Зв'язки між навчальними дисциплінами і явищами легко встановлюються впровадженням перехресних «розгорток з предметів».

Кейси побудовано за принципом 2 в 1: і для ерудиції, і за програмою. Одна з головних переваг полягає в тому, що кейси – це ниточка до дорослого життя з багатовимірним сприйняттям світу, цінностей та явищ.

Чим корисні кейси?
    Вони дозволяють учням самостійно організовувати процес засвоєння матеріалу.
    Швидко виникає мотивація розібратися в усьому одразу, причому, системно.
    Вони дають можливість роботи з різними джерелами інформації.
    Вони дозволяють ефективно організовувати роботу командами.
    Кейси – це технологія сучасного контекстного навчання.

Треба відзначити, що застосування вчителем кейс-методу з одного боку стимулює індивідуальну активність учнів, формує позитивну мотивацію до навчання, зменшує «пасивних» і невпевнених у собі учнів, забезпечує високу ефективність навчання, формує певні особистісні якості і компетенції, а з другого дає можливість самому вчителю: самовдосконалюватись, по-іншому мислити й діяти та оновлювати власний творчий потенціал.

 

Існують наступні типи кейсів:

  • Кейс-випадок
  • Кейс-вправа
  • Науково-дослідні кейси
  • Кейси-приклади
  • Комплексні кейси

Наприклад комплексний кейс який складається с 7 разгорток

1.Географія

2.Фізика

3.Хімія

4.Біологія

5.Здоров’я

6.Філософія.Релакс.

7.Мистецтво

 

У мене є чарівна скринька, а в ній заховано якусь невідому речовину. Підказкою для вас будуть слова видатного французького письменника А. Сент-Екзюпері

«Вода,ти  не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Неможна сказати, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями» (А. Сент-Екзюпері).

 

Кейс-урок «Секрети води»

 

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з магічною речовиною ВОДОЮ

 

Яка інформація мене тут чекає?

  • Які властивості і особливості води живого організму?
  • Чому вода вважається аномальною речовиною?
  • Які фундаментальні і практичні знання мені знадобляться?
  • Чому вода корисна не лише для тіла, але і для психіки людини?
  • Чи можна писати картини на воді і ліпити з неї скульптури

 

Зверніть увагу, будь ласка на аркуші, які знаходяться у вас на столах та протягом уроку позначайте вашу думку у відповідних колонках

Поки нас не мучить спрага, ми навіть не замислюємося про значення води в нашому житті. Тіло людини значною мірою складається з води, але ми рідко оцінюємо водне середовище як «своє». Чим же відрізняється вода тіла від води в стакані, в дощовій краплі, в річці? Яка вода для нас «правильна»? Чому деякі вчені називають воду аномальним явищем? Спробуємо «докопатися» до суті цих питань,та відповісти на деякі з них

  • Скільки води на планеті Земля?
  • Яка вода замерзає швидше: гаряча або холодна?
  • Яка буває вода?
  • Скільки в людині води?
  • Дистильована вода – несмачна, точніше, вона практично позбавлена смаку. Чи корисно вживати воду з таким типом очищення?

Географія

Скільки води на планеті Земля? На жодній планеті немає такої кількості води, як на Землі. Вода всюди. Вона і довкола нас: в океанах і морях, річках і озерах, і в дощі і снігу, в крижинах і водопровідних трубах, в їжі. Вона і в нас самих. Вода займає 3/4 поверхні Землі. Близько 1/5 суші вкрито «твердою» водою (льодом і снігом), інша половина її завжди закрита хмарами, які складаються з водяної пари і дрібних крапельок води, а там, де ніяких хмар немає, в повітрі завжди є водяна пара. Все земне життя народжене водою і не може існувати без неї.

Ймовірно, мало хто з вас замислювався про дивовижні властивості води, і це, мабуть, зрозуміло - адже вода всюди оточує нас, вона здається звичайна на нашій планеті. Ну, а звичайне ніколи не вважається дивним.

Фізика

Звична вода і у наш час підкидає вченим питання, на які складно знайти відповідь.

Яка вода замерзає швидше: гаряча або холодна?

Очевидна відповідь – холодна – невірна!

Ерасто Мпемба зазначив, що насправді гаряча вода замерзає швидше, ніж холодна, коли дві маси води піддаються дії однакових умов з температурою нижче нуля. І ніхто не знає, чому. Єдине припущення –  що ефект Мпемби з'являється в результаті процесу циркуляції тепла під назвою конвекція. У контейнері тепла вода піднімається вгору, витісняючи холодну і створюючи «утеплений верх». Вчені припускають, що конвекція може якимось чином прискорити процес охолодження, дозволяючи більш теплій воді замерзати швидше, ніж холодній, не зважаючи на те, скільки ртутного стовпчика їй потрібно здолати до точки замерзання.

Хімія

Яка буває вода? Відповідь «жорстка і м'яка» інколи викликає здивування. Але саме такі звичайні назви води, що містить в собі домішки певного складу.

Жорсткість (твердість) води залежить від вмісту в ній солей лужноземельних металів, головним чином кальцію і магнію. Ви помічали, як іноді руки миєш довго, а вони все одно «як мильні»? А іноді миєш швидко з відчуттям, що вони вже чисті:

Вода вступає практично у всі типи хімічних реакцій. Вона може виступати як реагент середовища реакції і навіть як каталізатор. Деякі хімічні реакції можуть протікати лише за наявності «слідів води» – тобто запускатися при дуже малій кількості цієї незвичайної речовини.

Розглянемо послідовно основні типи реакцій, в яких може брати участь вода:

  1. Взаємодія з металами. Це досить бурхливий тип реакцій, що проходить з виділенням водню.

Біологія

Скільки в людині води? На це дитяче питання є цілком доросла і наукоємна відповідь: рідкі середовища організму різняться вмістом води.

У дорослої людини з масою 70 кг 60% маси припадає на рідину. Це приблизно 42 л. У всіх живих організмів склад цієї рідини ідентичний. Вона необхідна для здійснення основних життєвих процесів:

• перетворення, зберігання і використання енергії;

• гомеостаз (відносна незалежність внутрішнього середовища від зовнішніх умов);

• реплікація (процес відтворення (синтезу) дезоксирибонуклеїнової кислоти (ДНК). При цьому з однієї молекули ДНК в результаті її подвоєння утворюються дві молекули – точні копії вихідної ДНК);

• виконання живими структурами специфічних функцій.

Здоров’я

Дистильована вода – несмачна, точніше, вона практично позбавлена смаку. Чи корисно вживати воду з таким типом очищення? На перший погляд здається, що вірна відповідь – так, корисно. Але це не зовсім так. Людина отримує розчинені речовини з водою, а дистильована вода, навпаки, «вимиває» ці речовини з організму. Тому гігієністи всього світу наполягають на збалансованому складі домішок води, називаючи це фізіологічною або біологічною повноцінністю води. Часто такі вимоги знаходяться в основі державних і міжнародних норм якості питної води.

Люди давно звернули увагу на те, що багато хвороб пов'язано з недостатністю надходження і вмісту в організмі певних макро- і мікроелементів. На відміну від вітамінів, які можуть синтезуватися в організмі, макро- і мікроелементи поступають лише ззовні. Для забезпечення фізіологічної потреби організму макро- і мікроелементами доза їх надходження з 2,5 л води на добу повинна складати таку пропорцію:

Філософія / Релакс

Вода є носієм інформації. Слова, звук -- це енергія, вібрація

На людей також впливає сприйнята ними інформація, оскільки організм дорослої людини на 70% складається з води.

Можна також сказати, що наше життя починається з води і закінчується водою.

Вода відіграє важливу роль і коли ми вмираємо. В Японії існує звичай давати знаходиться при смерті людині воду. Змоченими у воді ватними тампонами або листям дерева сікімі вмираючому зволожують губи. Це супроводжується молитвою з проханням відновити йому сили. Даний звичай ґрунтується на розумінні того, що вода є джерелом нашого життя.

Висновок: людині, що складається головним чином з води, для нормального існування потрібно сприятлива інформація. Вона зміцнює здоров'я тіла і розуму. І навпаки, негативна інформація призводить до захворювання.

Дуже часто для того, щоб розслабитися, психологи рекомендують увімкнути уяву і уявити шум моря або водоспад:

Споглядання водної гладі, вивчення водних відблисків, переливів кольору в хвилях також доброчинно впливають на нашу психіку, як і звук спокійно води, що протікає:

Мабуть, у цьому секрет популярності акваріумів і фонтанів. Фонтан або акваріум можуть бути невеликою прикрасою будинку. А можуть перетворитися на шоу, що збирає тисячі захоплених туристів.

Поєднання світла, кольору, музики і звуку струменів здатне і розслабити, і надихнути людину.

Наприклад, шоу фонтанів в Дубаї:

Мистецтво

Вода – не лише основа для фарб або об'єкт для зображення. Вона здатна як надихати художника, фотографа, скульптора, так і сама стати інструментом або полотном.

Вода замість полотна – це основа сучасного напряму живопису Ебру. Спочатку цей різновид мистецтва був просто різновидом обробки паперу, що отримав назву «Турецьке мармурування». Поступово він набув популярності, оформився в самостійний жанр і навіть дав поштовх до розвитку досить видовищних шоу Ебру. Ось приклади живопису у техніці Ебру:

Вода замість мармуру і різця скульптора.

Наприклад, скульптор Маркус Ругельс створює крихкі і незвичайні водні скульптури:

Питання:

А вам зустрічалися які-небудь з цих видів мистецтва?

КОРИСНО ЗНАТИ

До речі, зараз ми гарно смакуємо чай… А ви знаєте, що корисно знати про чай?

Багато хто помічав, що варто залишити заварений чай на деякий час, на його поверхні утворюється плівка. Вона має перламутровий відтінок і переливається всіма кольорами веселки. Чому виникає така плівка? Існує кілька версій, хоча жодна з них не знайшла офіційного підтвердження. Деякі вважають, що всьому виною занадто жорстка вода. Інші схиляються до того, що плівка утворюється в результаті взаємодії хімічних елементів, що входять в чай, з киснем. Спробуємо розібратися, наскільки об’єктивні ті і інші припущення. Також варто з’ясувати, чи не небезпечний цей шар для організму людини.

ВПЛИВ СКЛАДУ ВОДИ НА ЧАЙНУ ПЛІВКУ

Необхідно ретельно підбирати воду для заварювання чаю. Чому? Звичайна водопровідна вода має підвищену жорсткість, в ній міститься велика кількість заліза і сторонніх домішок. Після заварювання такою водою на поверхні чаю дуже швидко може утворитися наліт у вигляді плівки. Через кілька годин плівка стає маслянистою і більш помітною. У ній містяться ефірні масла чаю з домішками.

Яку воду краще вибирати для заварювання і чому? Найкращий варіант – джерельна вода, але знайти таке джерело, і використовувати його постійно, дуже важко. Більш доступна бутильована питна вода, яку можна придбати в будь-якому супермаркеті. Дистильована вода теж підійде, якщо тільки вона буде насичена киснем. При заварюванні хорошою водою утворився шар на чайному напої буде практично непомітний або плівки на чаї зовсім не буде.

ВПЛИВ ХІМІЧНОГО СКЛАДУ ЧАЮ НА ПЛІВКУ

Екстракт чайного листя є складним хімічною сполукою. До складу входять катехіни, теафлавіни, теарубігіни, алкалоїди кофеїну, білки, мінеральні солі та інші речовини. Багато з них, при взаємодії з повітрям утворюють суміш продуктів окислення і конденсат, осмоляется, утворюючи плівку. У готовому чаї присутній кофеїн в двох станах: у поєднанні з таніном і у вільному вигляді. За освіту плівки відповідає його з’єднання з таніном (танат кофеїну).

Вважається, що в чорному чаї максимальний вміст кофеїну досягається вже через п’ять хвилин. Тому більш тривалий заварювання не рекомендується. Дослідження показали, що утворюється шар містить похідні катехінів, азотисті основи, білкові молекули, кальцій, залізо, магній.

http://prowoman.com.ua/images/Plenka_na_chae_prichini_obrazovaniya.jpg

ПЛІВКА НА ЧАЇ: ПРИХОВАНА НЕБЕЗПЕКА

Китайці, які знають толк в хорошому чаї, вважають, що чай, заварений напередодні, на ранок стає отрутою. Японці теж дотримуються цієї думки. Звичайно, плівка на чаї не може викликати отруєння. Але в ній міститься велика кількість окислених низькомолекулярних танинов, похідних катехінів, азотисті основи, білкові молекули, кальцій, залізо, магній. Якщо нерозчинна плівка потрапить в організм людини, вона може викликати сильне подразнення слизової кишечника і шлунка.

Найбільш небезпечний чай, який був заварений більше 12 годин тому. У ньому у великих дозах накопичується гуанін, пуриновое з’єднання, яке міститься в чаї поряд з кофеїном. Продукт окислення гуаніну – гуанидин, з’являється в чаї через 15 хвилин після заварювання або під час кип’ятіння завареного чаю. Гуанідин – токсична речовина, що викликає підвищення тиску, почастішання серцебиття. Передозування цією речовиною небезпечна.

http://prowoman.com.ua/images/Plenka_na_chae_prichini_obrazovaniya_2.jpg

ЯК НЕ ДОПУСТИТИ ПОЯВИ ПЛІВКИ

Щоб не допустити утворення чайної плівки, яка може негативно впливати на організм людини, або знизити цей вплив, потрібно дотримуватися простих правил.

  •                   При заварюванні потрібно використовувати м’яку воду, джерельну або бутильовану.
  •                   Заварювати чай слід, дотримуючись правил. Не рекомендується наполягати чай більше 15 хвилин.
  •                   Не слід пити вчорашній чайний напій, на якому вже почала утворюватися плівка.

 

 

Будьте здорові та пийте чай по - новому!

Тож попереду нас чекає цікавий і в той же час тернистий, незвіданий шлях. Успіх від експерименту залежить від нас з вами. Вчитель, якщо він високоерудований – чи це буде фізик, чи хімік, чи біолог ,чи географ – для нього не буде складно ще раз переглянути інформацію та вивчити щось нове. Особливо на рівні гуманітарного класу, тому що це не супер-глибокі наукові знання.

І, звісно,головне – бажання вчителя. Якщо він хоче, то може багато чого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку