ЕКОЛОГІЧНА ГРА "МАНДРІВКА СТЕЖКОЮ ЛІСОВИЧКА"

Про матеріал

Основна мета навчального предмета „Природознавство” в початковій школі – формування природознавчої компетентності школярів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про неживу та живу природу, основ екологічних знань, опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, формування ціннісного ставлення до природи та людини. Екологічну гру "Мандрівка стежкою Лісовичка" можна провести після вивчення теми "Живі організми та середовища їхнього існування".

Перегляд файлу

 

 

 

                             Шипуватська загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів

                                       ім.Героя Радянського Союзу І.М.Заболотного

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                               Розробила

                                                                                 вчитель       Голуб Яна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета : у ігровій формі поглибити знання учнів про природу рідного краю, формувати екологічну свідомість; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе ставлення до всього живого.

Обладнання: карта «Мандрівка стежкою лісовичка», кошики з грибами, гербарій лікарських рослин, пази.

 

 

Зупинки   1. «Зелена аптека»

                  2. « Крилаті друзі»

                  3. « Грибна»

                 4. « Ерудити»

              Домашнє завдання  « Цінуй, людино, доброту природи» ( поетична хвилинка)

І. Організаційний момент

ІІ. Вступ .Слово вчителя

Такий цікавий світ безмежний,

Багато загадок в нім є.

Десь вовк ступає обережний,

А лось з струмка водичку п’є .

Надвечір соловей співає

Весняну пісеньку свою,

А білка сонечко стрічає,

Стрибає весело в гаю.

Летять метелики на квіти,

Гуде бджолиний дружний рій.

І дивляться на все це діти,

Бо загадковий світ такий,

Що хочеться його пізнати –

Він стільки радості несе!

А діти прагнуть розгадати

І вивчити у світі все!

   - Природа. Яке загадкове це слово. Скільки незвіданих таємниць воно в собі таїть!  На сьогоднішньому святі ми з вами побуваємо у господі хранителя всіх загадок природи Лісовичка.

Лісовичок –це лісу чарівне створіння.

Він – від струмка, від пташки , від коріння.

Він від стебельця квітки та мурашки,

Знайти його будиночок у лісі  дуже важко.

І хоча мало хто вірить в те, що Лісовичок дійсно є ( бо ніхто його ніколи не бачив), та як пояснити те явище, що , перебуваючи в лісі , постійно відчуваєш чийсь пильний погляд у себе за спиною. Чи траплялося з вами таке?

 Кожного дня Лісовичок, як добрий господар, стежками обходить свою господу і перевіряє, чи все в порядку? 

 

 

 

Наша подорож однією з стежок Лісовичка пройде у вигляді змагання команд хлопчиків і дівчаток, під час якого ми з’ясуємо, настільки добре вони зуміють розгадати загадки, які він підготував.

 

 Отже, прошу команди зайняти свої місця. Ми відправляємося до лісу.

 

Всі добре знають, що перебуваючи в лісі , потрібно дотримуватися певних правил.

Розминка Пригадати правила поведінки в лісі. Кожне з правил повинне починатися словами            Не можна

   Не можна голосно кричати і бігати.

Не можна заглядати у пташині гнізда і брати звідти яйця або пташенят.

Не можна топтати і зривати квіти.

Не можна лазити по деревах.

Не можна збивати гриби  просто так

Не можна залишати після себе сміття.

Не можна розпалювати багаття.

 

Слово вчителя: Молодці, діти, ви добре впоралися з цим завданням.

Перша наша зупинка « Зелена аптека»

 

Знову кашель, знову нежить

І ангіна , і бронхіт.

Вранці голова боліла,

А до вечора живіт.

Запрошує до себе зелена аптека

 Від нас вона, друзі, зовсім недалеко

Аптека зелена, зелена аптека

Від мене й від тебе вона недалеко

Зелена аптека лежить навкруги

Зелені горби і зелені луги,

Зелені сади і ліси, і поля -

Уся наша рідна ,квітуча земля.

Зелена аптека - це трави і квіти,

Що в кошик збирають дорослі і діти.

Зелена аптека, що бачим навкруг –

Це наш помічник і хороший наш друг.

Зелену аптеку слід кожному знати:

Крушина,фіалка, конвалія, м’ята ,

Вільха , деревій, бузина, кам’яниці ,

Черемха і пижмо, шипшина й суниці.

Цілющі  рослини всіх вилікують вмить,

Мине лише хвилинка – і нічого не болить

Завдання для команд. Перед вами гербарій лікарських рослин .Через певний проміжок часу

розказати, які хвороби вилікує кожна із рослин.

І команда                                                                                     

Подорожник ( гоїть  рани)

Липа серцелиста ( простудні захворювання)

Чистотіл звичайний ( захворювання шкіри)

М’ята перцева ( заспокійливий засіб)

Шипшина ( багато вітамінів)

 

ІІ команда

Деревій звичайний ( кровоспинна рослина, загоює рани)

Мати – й – мачуха ( простудні захворювання)

Череда трироздільна (захворювання шкіри)

Ромашка лікарська ( болі в животі )

Калина (від кашлю)

 

 Слово вчителя   - Продовжуємо подорож.

Наступна зупинка на стежині - « Крилаті друзі».

Прилетіли гості, сіли на помості,

Без сокири, без лопати поробили собі хати.

Здогадались, дітлахи?

Ну, звичайно, це птахи.

 

- Діти , а як ви думаєте, чому ми пташок називаємо друзями? ( Діти дають відповіді)

А чи знаєте ви, що:

- якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона з’їдала б за день 40 буханок хліба;

- птах американський кондор може піднятися на висоту 200 метрів;

- кожна пара маленьких синичок за день може обслужити 40 плодових дерев;

- сова з’їдає за місяць від 85 до 130 мишей;

- повзик годує своїх пташенят 370 -380 разів на день;

- ластівка за літо виловлює близько мільйона комах, а крихітний корольок – майже 10 мільйонів;

- найменший птах – карликовий колібрі, його вага менша 2 грам, а довжина( разом із дзьобом і хвостом) 5 см.

- найдовше серед птахів живе сокіл – 162 роки;

- найбільша довжина дзьоба у пелікана -51 см.

 

Уявляєте, щодня ми зустрічаємося з цими крилатими сусідами навіть не підозрюючи, які рекордсмени є серед них. А зараз ми перевіримо, як добре ви знаєте наших крилатих друзів. Граємо в гру « Аукціон».

Завдання. Командам дається 3 хвилини, за які потрібно пригадати якомога більше назв пташок. Змагання проходить у формі аукціону, виграє в якому та команда, яка останньою назве свою пташку.

 

А щоб наші вболівальники не нудьгували, пропоную їм скласти пази не звичні, а геометричні. Запрошую чотирьох учасників, які вважають, що саме  вони чемпіони по складанню пазів. Якщо складете правильно, то дізнаєтеся, якого хижака в лісі пташки бояться найбільше. ( Лисиця)

 

Слово вчителя   - А для того, щоб дізнатися, яка наша наступна зупинка розгадайте загадку.

З головою та безносий,

Невидющий, безголосий.

На одній нозі панич –

Не озветься і не клич.

Зупинка « Грибна »

Діти, скажіть, а хто з вас коли - небудь ходив на «тихе» полювання? А чому його називають тихим? А чи подобаються вам страви з грибами? А як ви думаєте , чи корисні гриби?

Гриби здавна вважалися цінними продуктами харчування. Адже білків у них більше , ніж у м’ясі, а фосфору стільки, як у рибі . Збираючи їстівні гриби треба пам’ятати , що отруйні тварини іноді використовують,як ліки, і тому їх не потрібно знищувати. Їсти  грибні страви можна лише в тому випадку, коли  впевнений , що гриби їстівні. Зараз ми перевіримо, чи зуміють учасники команд відрізнити їстівні гриби від отруйних.

Завдання для команд. Перед вами кошики з грибами .Через певний проміжок часу

розказати, які з них ,на вашу думку, їстівні, а які отруйні .

У кошиках:

Опеньки їстівні, білий гриб, підосиновик, печериці, сатанинський гриб, лисички їстівні, опеньки отруйні, маслюки, бліда поганка, мухомор панцирний.

 

Слово вчителя   Зупинка «Ерудити»

Ми вже переконалися, що всі ви добре виконуєте завдання Лісовичка : знаєте лікарські рослини, наших крилатих сусідів, вмієте розрізняти їстівні і отруйні гриби. Але ж пізнання природи на цьому не закінчується.

 

Завдання для команд. Швидко  і правильно дати відповіді на поставлені питання.

 

Запитання для першої команди.

  1. Що росте тільки взимку ? (Бурульки)
  2. Шостий місяць року . (Червень)

    3. Як називають квіти верби? (Котики)

    4.  Найбільший птах .( Страус)

    5. Як сплять кажани? (Вниз головою)

    6. Яка із морських тварин найрозумніша? (Дельфін)

     7. Хто на собі свій дім носить? (Равлик)

     8. У якого дерева білий стовбур? (Береза)

    9. Як називається бджолина сім’я?  (Рій)

   10.З чого виготовляють родзинки?(Виноград)

   11.Яку рослину називають королевою квітів?(Троянда)

   12. Що у кабана попереду, а у вовка позаду?(Літера «К»)

   13. Які птахи ночують у снігу? (Тетеруки, рябчики)

   14.Я – вода і по воді плаваю .(Крига)

   15.Як по - іншому називають маленьких жабенят? (Пуголовки)

 

 

Запитання для другої команди

  1. Чиї пташенята не знають матері? (Зозулі)
  2. Який місяць року найкоротший? (Лютий)

     3. Який лист кидають в суп? (Лавровий)

     4 .Птах, який не літає ( Пінгвін)

  1. Яка тварина найвища? (Жирафа)
  2. Чим дихають риби?(Зябрами)
  3. Хто носить на собі голки? (Їжак)
  4. У яких дерев листя восени червоніє? (Клен, горобина)
  5. Які ноги у жирафа довші: передні чи задні? (Однакові)
  6. З чого плетуть кошики?( (Лоза)
  7. Із стебла якої рослини виготовляють волокно?(Льон)
  8. Де раки зимують?(В мулистих берегах річки)
  9. Яка пташка виводить своїх малят у лютий мороз?(Шишкар)
  10. У вогні не горить, у воді не тоне ( Лід)
  11. Хто спить з відкритими очима? ( Риба)

 

 

Домашнє завдання (виразне читання віршів)  Поетична хвилинка « Цінуй ,людино, доброту природи»

                                                  Птиця

       Тріпоче серце спійманої птиці,

В руках моїх не чує доброти.

- Я дам тобі водиці і пшениці ,

Моя пташино, тільки не тремти !

Хіба потоки загубили воду?

Хіба в полях уже зерна нема?!

-Пусти мене, мій хлопче , на свободу,

І все, що треба, я знайду сама.

- Пусти мене! Мені , дитино мила,

Дорожча воля ніж зерно твоє!

Страшна, хоч навіть лагідна,

                                               та сила,

Яка розкрити крилець не дає!

Лети! Співай у небі гомінкому;

Хоч і маленький, зрозумів я все.

Моя рука ніколи і нікому

Ні кривди, ні біди не принесе!                            Дмитро Павличко

                                Повчання зламаної гілки

Біг собі пустун – хлопчина,                                                 

Гілочку зламав бузку

І під тином її кинув,

На зеленому горбку.

Заридала бідна гілка,

Сльози сяяли в траві.

- Звідки злості в тебе стільки?

Ти ж неначе буревій.

Мабуть, хлопчик не навчився

Світ прекрасний цей любить,

На землі чарівній, милій

Ближньому добро творить.

Гілка довго говорила,

А пустун її не чув.

Він , неначе птах стокрилий,

Вдалину кудись майнув.

Я ходила по горбочку

І повчання чула ті.

Не зривайте ні листочка

Для забави у житті.                              Ольга Маліновська

 

                                       Діти природи

Стрункі ялини і казкові клени                                 Деревам наша ласка не зашкодить ,

У небі  сонце , як теля, пасуть:                                Усе життя вони , як на посту.

Що думають ці велетні зелені,                                 Тож бережім усі дітей природи,

Кому красу і біль вони несуть?                                Бо ми живем , поки вони ростуть.

Кому під тихим вітром віти

Шепочуться ,як за столом рідня…                                           Г.Крисько

Вони без нас віки могли би жити,

Та ми без них не проживем і дня.

 

Слово вчителя  

- Діти , як ви думаєте, що об’єднує ці вірші? Правильно, всі вони закликають нас:

 

 Усі ми в світ прийшли, щоб жити,

Добро творити на Землі.

Учіться , діточки,любити,

Навчайтеся , поки малі.

 

Не нищіть квіти, не зривайте,

Нехай на них блищить роса.

Усе живе оберігайте,

Бо для людей ця вся краса.

 

Усі прийшли в цей світ, щоб жити:

Великі звірі і малі.

Людина в світ прийшла любити,

Добро творити на Землі.

 

Ось і добігає до кінця наша подорож. Але, як ви ,мабуть, помітили, стежка продовжує свій шлях далеко – далеко. Природа  має ще багато різноманітних загадок. А щоб їх розгадати, треба бути спостережливими. Бо тільки тому, хто бачить і пізнає цей великий світ, любить природу, оберігає її ,вона відкриє всі свої таємниці.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бикова Ірина Анатоліївна
    Подзвони! Я втратила твій номер)))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 березня 2018
Переглядів
904
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку