Урок № 26 Тема: «Умови розвитку рослин»

Про матеріал

Мета уроку :

  • Навчальна: ознайомити учнів зі стадіями росту і розвитку рослини з насінини та умовами проростання насіння;
  • Розвиваюча: формувати вміння бачити проблему і формулювати її у формі запитання, цілеспрямовано сприймати об'єкт або його частину, узагальнювати сприйняття; розвивати навички роботи в групах, творче мислення, спостережливість, уміння точно і грамотно висловлювати свої думки;
  • Виховна: виховувати спостережливість під час спільної діяльності (виконання довготривалих дослідів); виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Клас: 3

Дата: 4.12

№ 26

Тема: «Умови розвитку рослин»

Мета:

  • Навчальна: ознайомити учнів зі стадіями росту і розвитку рослини з насінини та умовами проростання насіння;
  • Розвиваюча: формувати вміння бачити проблему і формулювати її у формі запитання, цілеспрямовано сприймати об’єкт або його частину, узагальнювати сприйняття; розвивати навички роботи в групах, творче мислення, спостережливість, уміння точно і грамотно висловлювати свої думки;
  • Виховна: виховувати спостережливість під час спільної діяльності (виконання довготривалих дослідів); виховувати любов до природи.

Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, дидактичні картки, колекція насіння, блюдця з пророщеними насінинами, вирощені рослини.

https://www.youtube.com/watch?v=EXOBvKfkRKo

Хід уроку

  1. Хвилинка спостережень
  1. Фронтальна бесіда «Спостереження за неживою природою»
    1. На якій відстані сонце знаходиться над горизонтом?(Високо, низько)
    2. Який стан неба?(Хмуро, похмуро, ясно)
    3. Які опади були сьогодні зранку?(Сніг, дощ, іній)
    4. Яка температура повітря?(+,-)
    5. Який сьогодні напрям вітру?(північ, південь, захід, схід)
  2. Фронтальна бесіда «Спостереження за живою природою»
    1. Які зміни ви помітили у тваринному світі?
    2. Які зміни ви помітили у рослинному світі?
    3. Як змінилася праця людей у цю пору року?
  3. Народні прикмети
  1. Зима морозяна, з великим снігом віщує гарний врожай хліба.
  2. Зима малосніжна - літо посушливе.
  3. Грудень холодний, сніжний та з вітрами - на врожай.
  4. 4 грудня — Введення

Введенські морози ще зими не роблять.
Як Введення мостить мости, а Микола (19 грудня) забива гвіздки, то люта зима буде.
Як на Введення буде вода, то в літі буде молоко.
Як горобець нап'ється на Введення в бичачім сліду води, то напасеться худоба до Юрія (6 травня) трави.
Як буде на Введення в сліду вода, то на Юрія трава.
Як ляже глибока зима, то готуй глибокі закрома.

  1. Хто знає загадки, вірші, прислів’я, приказки й прикмети про місяць грудень ?

Вірш

 В грудні виють заметілі.

 Вкрили ковдри білі-білі

 І луги,й долини,й поле.  

 Спить, дрімає все навколо.

 Грудень скрізь господарює,

 Замки крижані мурує,

 На ялинові верхи Одягає кожухи.

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Варіант 1 

 Тести 

  1. Скільки на землі налічується квіткових рослин?
    1. 180
    2. 240
    3. 300
    4. 280
  2. Де ростуть квіткові рослини?
  1. у лісах
  2. у пустелях
  3. у горах
  4. всі відповіді вірні
  1. Які органи мають усі квіткові рослини?
  1. корінь, стебло, квітки
  2. стебло, листки, насіння
  3. корінь, плоди, листки
  4. корінь, стебло, листки, квітки, плоди, насіння
  1. Яка рослина росте до 100м в висоту?
  1. зірочник
  2. ряска
  3. евклід
  4. дуб
  1. Чим запилюються рослини у яких квітки маленькі і непомітні, без запаху і нектару?
  1. людьми
  2. вітром
  3. водою
  4. інша відповідь

Варіант 2 

 Тести 

  1. Де ростуть квіткові рослини?
  1. у лісах
  2. у пустелях
  3. у горах
  4. всі відповіді вірні
  1. Скільки на землі налічується квіткових рослин?
    1. 180
    2. 240
    3. 300
    4. 280
  2. Які органи мають усі квіткові рослини?
  1. корінь, стебло, квітки
  2. стебло, листки, насіння
  3. корінь, плоди, листки
  4. корінь, стебло, листки, квітки, плоди, насіння
  1. Чим запилюються рослини у яких квітки маленькі і непомітні, без запаху і нектару?
  1.   людьми
  2. вітром
  3. водою
  4. інша відповідь
  1.          Яка рослина росте до 100м в висоту?
  1. зірочник
  2. ряска
  3. евклід
  4. дуб

Варіант 3  

Фронтальна бесіда

  1. Як відбувається запилення рослин?
  2. Які способи запилення рослин ви знаєте?
  3. Назвіть рослини які запилюються комахами?
  4. Які пристосування у квіток до запилення комахами?
  5. Назвіть рослини які запилюються вітром?
  6. Які пристосування у квіток до запилення вітром?
  7. Які пристосування для розповсюдження мають плоди?
  1. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми і завдань уроку

Вікторина:

  1. Чи можуть рослини мандрувати? (Можуть. Мандрує не сама рослина, а насінина, плід, частина кореневища.)
  2. Як поширюється насіння лопуха, череди? (Чіпляється за шерсть тварин, одяг людини.)
  3. Як розмножуються суниці? (Вусиками. На кінці такого вуса з’являється брунька. З неї розвивається кущик, що пускає корені на новому місці.)
  4. Як виростити нову рослину без насіння? (Живцями, вусами, бульбами, цибулинами, кореневищами, листками.)
  5. Які рослини завезли в Україну люди? (Помідори, картоплю, гарбуз, огірки, капусту, моркву, цибулю, виноград, персики...).
  6. Чому після дощової весни урожай фруктів невисокий? (Мало запилювались)

Ребус:

(Рослини)

Бесіда:

  • Яке значення насіння для квіткової рослини ?(Насіння дає початок новій рослині. Насінням квіткові рослини розмножуються).
  • Чи задумувались ви над тим, як розвивається рослина з насінини ?
  • Які умови потрібні для проростання насінини ?
  • Які умови потрібні для росту і розвитку рослин ?

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про умови розвитку рослин.

  1. Вивчення нового матеріалу

Загадка

Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я, хто я така ?(Вода)

  1. Розповідь-1

Повітря. Рослини дихають, поглинаючи повітря з зовнішнього середовища і з грунту. У першому випадку повітря поглинається через  розташовані на листках дрібні отвори (продихи). Повітря складається з  кисню (21 %), азоту (78) та інших газів, таких як аргон, гелій, неон, а також вуглекислий газ (0,03 %). Підвищення концентрації вуглекислого газу в денний час в приземному шарі повітря (в теплицях в 10-15 разів) помітно позначається на підвищенні врожаю, прискорюючи ріст і плодоношення рослин.
З ґрунту рослини поглинають повітря через коріння. Недолік повітря в грунті затримує проростання насіння і розвиток коренів затримується, що в свою чергу негативно позначається на рості рослин. Тому для полегшення надходження повітря в ґрунт необхідно періодично розпушувати грунт, знищуючи таким чином грунтову кірку.

У першому досліді на блюдце на добре зволожений грунт ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце поставили у темне місце.

Фронтальне опитування

Які умови були у першому досліді ?(Волога і повітря)

Чи проросте насіння у першому досліді ? (Ні)

Чому насіння непроросло у 1 досліді ?(Не було доступу до сонячного світла, не боло тепла)

Робота з підручником(с. 84-86)

- Учні самостійно читають відомості про квіткові рослини і позначками відмічають невідомі поняття.

Робота з зошитом з друкованою основою

Виконати вправу №1, пр-1.

Ребус

П-в(ов)к-др(іт)-ги(ря)

(Повітря)

  1. Розповідь-2

Вода. Вміст води в овочах становить від 65 до 97 %. Волога необхідна рослинам в усі періоди росту і розвитку, оскільки поживні речовини надходять з ґрунту в рослини переважно у вигляді водного розчину. Тому при достатній вологості грунту, ріст, розвиток і плодоношення проходять в сприятливих умовах. Вода розчиняє вуглекислий газ, вивільняючи кисень, сприяє нормальному обміну речовин і забезпечує потрібну для рослини температуру. Недостатня зволоженість грунту в значній мірі знижує врожайність овочевих культур і картоплі. Однак і надмірна вологість ґрунту негативно позначається на зростанні рослин, оскільки вода витісняє необхідний для дихання коренів повітря. Для утворення одиниці сухої маси овочевої продукції рослині потрібно від 600 до 900 одиниць води.
Окремо слід сказати про відносної вологості повітря. Чим нижче показники вологості, тим рослини активніше випаровують воду, інтенсивніше дихають і тим вище їх температура. Кілька підвищити вологість повітря можна дощуванням грунту, корисним для ряду рослин. Висока вологість у свою чергу сприяє розвитку різних грибкових захворювань. Вимоги до відносної вологості повітря у різних рослин не однакова. Приміром, білокачанна і брюссельська капуста, огірки, боби, бруква потребують підвищеної вологості повітря, в той час як для нормального росту та розвитку томатів, вологість повітря повинна бути невисокою.

У другому досліді на блюдце на добре зволожений грунт ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце з насіниною не поливали.

Фронтальне опитування

Які умови були у другому досліді ?(Тепло і повітря)

Чи проросте насіння у 2 досліді ? (Ні)

Чому насіння не проросло у другому досліді ?(Насіння не поливали)

робота з підручником(с. 86-88)

- Учні самостійно читають відомості про квіткові рослини і позначками відмічають невідомі поняття.

Робота з зошитом з друкованою основою

Виконати практичне №2

Ребус

 

(Світло)

  1. Розповідь-3

Світло. Потрібен рослинам для освіти з вуглекислого газу повітря, води та розчинених у ній мінеральних солей – білка, крохмалю, цукру, вітамінів і інших складних з’єднань, що забезпечують ріст і розвиток рослин, а також визначають рівень урожайності та якість овочів. При посадці рослин в тіні і при загущених посівах рослини нахиляються в сторону світла і витягуються. Кращому освітленню також сприяє знищення бур’янів, затінюють культурні рослини, а також і своєчасна проривка овочевих культур. Недолік світла тягне за собою негативні наслідки: капусти, приміром, не зав’язуються качани, у редиски не утворюються коренеплоди, листя втрачає зелене забарвлення.

У третьому досліді на блюдце на добре зволожений пісок ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце поставили у тепле місце.

Фронтальне опитування

Які умови були у третьому досліді ?(Волога, тепло і повітря)

Чи проросло насіння у третьому досліді ?(так, всі умови розвитку дотримані)

Виконати практичне №3

Висновок. Для проростання насіння потрібні тепло, волога і повітря.

 Гра «Що зайве?» (виділити зайві рослини).                           

    Ялина, сосна, дуб, ялівець, модрина.

    Яблуня, калина, айстра, фіалка, папороть.

    Каштан, береза, липа, осика, верба, ялиця, сосна.

  1. Закріплення нових знань

Індивідуальна робота з дидактичними картками

Варіант-1

  1. Продовжте речення

Для проростання насінині потрібні такі умови: …

Рослини добре ростуть і розвиваються тоді, коли є всі умови …

Варіант-2

  1. Поміркуйте над завданням і дайте відповідь

 Поміркуйте чому не проростає насіння огірків, яке ваші батьки  зберігають в торбинках для висівання в грунт навесні.

 Назвіть, у якому порядку з’являються органи під час проростання               насіння.

  1. Підсумок уроку
  1. Підсумовуються наслідки роботи.
  2. Виставлені оцінки оголошуються і обґрунтовуються.
  3. Оцінюється робота чергових.

Бесіда

Про що ви дізналися?

Що найбільше сподобалось на уроці?

  1. Повідомлення домашнього завдання

Домашнє завдання оголошується усно:

Варіант-1

  1. Прочитайте цікаву інформацію на с. 87-88.
  2. Дайте відповіді на запитання після статті підручника.
  3. Підготувати розповідь про улюблену кімнатну рослину.
  4. Намалювати улюблену кімнатну рослину.
  5. Виконати завдання №2 в зошиті з друкованою основою.
docx
Додав(-ла)
Юхимчук Рома
Додано
21 березня 2018
Переглядів
10932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку