Мета уроку :
Клас: 3
Дата: 4.12
№ 26
Тема: «Умови розвитку рослин»
Мета:
Обладнання: таблиці, ілюстративний матеріал, дидактичні картки, колекція насіння, блюдця з пророщеними насінинами, вирощені рослини.
https://www.youtube.com/watch?v=EXOBvKfkRKo
Хід уроку
Введенські морози ще зими не роблять.
Як Введення мостить мости, а Микола (19 грудня) забива гвіздки, то люта зима буде.
Як на Введення буде вода, то в літі буде молоко.
Як горобець нап'ється на Введення в бичачім сліду води, то напасеться худоба до Юрія (6 травня) трави.
Як буде на Введення в сліду вода, то на Юрія трава.
Як ляже глибока зима, то готуй глибокі закрома.
Вірш
В грудні виють заметілі.
Вкрили ковдри білі-білі
І луги,й долини,й поле.
Спить, дрімає все навколо.
Грудень скрізь господарює,
Замки крижані мурує,
На ялинові верхи Одягає кожухи.
Варіант 1
Тести
Варіант 2
Тести
Варіант 3
Фронтальна бесіда
Вікторина:
Ребус:
(Рослини)
Бесіда:
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про умови розвитку рослин.
Загадка
Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я, хто я така ?(Вода)
Повітря. Рослини дихають, поглинаючи повітря з зовнішнього середовища і з грунту. У першому випадку повітря поглинається через розташовані на листках дрібні отвори (продихи). Повітря складається з кисню (21 %), азоту (78) та інших газів, таких як аргон, гелій, неон, а також вуглекислий газ (0,03 %). Підвищення концентрації вуглекислого газу в денний час в приземному шарі повітря (в теплицях в 10-15 разів) помітно позначається на підвищенні врожаю, прискорюючи ріст і плодоношення рослин.
З ґрунту рослини поглинають повітря через коріння. Недолік повітря в грунті затримує проростання насіння і розвиток коренів затримується, що в свою чергу негативно позначається на рості рослин. Тому для полегшення надходження повітря в ґрунт необхідно періодично розпушувати грунт, знищуючи таким чином грунтову кірку.
У першому досліді на блюдце на добре зволожений грунт ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце поставили у темне місце.
Фронтальне опитування
Які умови були у першому досліді ?(Волога і повітря)
Чи проросте насіння у першому досліді ? (Ні)
Чому насіння непроросло у 1 досліді ?(Не було доступу до сонячного світла, не боло тепла)
Робота з підручником(с. 84-86)
- Учні самостійно читають відомості про квіткові рослини і позначками відмічають невідомі поняття.
Робота з зошитом з друкованою основою
Виконати вправу №1, пр-1.
Ребус
П-в(ов)к-др(іт)-ги(ря)
(Повітря)
Вода. Вміст води в овочах становить від 65 до 97 %. Волога необхідна рослинам в усі періоди росту і розвитку, оскільки поживні речовини надходять з ґрунту в рослини переважно у вигляді водного розчину. Тому при достатній вологості грунту, ріст, розвиток і плодоношення проходять в сприятливих умовах. Вода розчиняє вуглекислий газ, вивільняючи кисень, сприяє нормальному обміну речовин і забезпечує потрібну для рослини температуру. Недостатня зволоженість грунту в значній мірі знижує врожайність овочевих культур і картоплі. Однак і надмірна вологість ґрунту негативно позначається на зростанні рослин, оскільки вода витісняє необхідний для дихання коренів повітря. Для утворення одиниці сухої маси овочевої продукції рослині потрібно від 600 до 900 одиниць води.
Окремо слід сказати про відносної вологості повітря. Чим нижче показники вологості, тим рослини активніше випаровують воду, інтенсивніше дихають і тим вище їх температура. Кілька підвищити вологість повітря можна дощуванням грунту, корисним для ряду рослин. Висока вологість у свою чергу сприяє розвитку різних грибкових захворювань. Вимоги до відносної вологості повітря у різних рослин не однакова. Приміром, білокачанна і брюссельська капуста, огірки, боби, бруква потребують підвищеної вологості повітря, в той час як для нормального росту та розвитку томатів, вологість повітря повинна бути невисокою.
У другому досліді на блюдце на добре зволожений грунт ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце з насіниною не поливали.
Фронтальне опитування
Які умови були у другому досліді ?(Тепло і повітря)
Чи проросте насіння у 2 досліді ? (Ні)
Чому насіння не проросло у другому досліді ?(Насіння не поливали)
робота з підручником(с. 86-88)
- Учні самостійно читають відомості про квіткові рослини і позначками відмічають невідомі поняття.
Робота з зошитом з друкованою основою
Виконати практичне №2
Ребус
(Світло)
Світло. Потрібен рослинам для освіти з вуглекислого газу повітря, води та розчинених у ній мінеральних солей – білка, крохмалю, цукру, вітамінів і інших складних з’єднань, що забезпечують ріст і розвиток рослин, а також визначають рівень урожайності та якість овочів. При посадці рослин в тіні і при загущених посівах рослини нахиляються в сторону світла і витягуються. Кращому освітленню також сприяє знищення бур’янів, затінюють культурні рослини, а також і своєчасна проривка овочевих культур. Недолік світла тягне за собою негативні наслідки: капусти, приміром, не зав’язуються качани, у редиски не утворюються коренеплоди, листя втрачає зелене забарвлення.
У третьому досліді на блюдце на добре зволожений пісок ми поклали кілька насінин квасолі. Блюдце поставили у тепле місце.
Фронтальне опитування
Які умови були у третьому досліді ?(Волога, тепло і повітря)
Чи проросло насіння у третьому досліді ?(так, всі умови розвитку дотримані)
Виконати практичне №3
Висновок. Для проростання насіння потрібні тепло, волога і повітря.
Гра «Що зайве?» (виділити зайві рослини).
Ялина, сосна, дуб, ялівець, модрина.
Яблуня, калина, айстра, фіалка, папороть.
Каштан, береза, липа, осика, верба, ялиця, сосна.
Індивідуальна робота з дидактичними картками
Варіант-1
Для проростання насінині потрібні такі умови: …
Рослини добре ростуть і розвиваються тоді, коли є всі умови …
Варіант-2
Поміркуйте чому не проростає насіння огірків, яке ваші батьки зберігають в торбинках для висівання в грунт навесні.
Назвіть, у якому порядку з’являються органи під час проростання насіння.
Бесіда
Про що ви дізналися?
Що найбільше сподобалось на уроці?
Домашнє завдання оголошується усно:
Варіант-1