Екологічна гра – подорож « Знай,вивчай, люби і бережи!»

Про матеріал
Ми з вами здійснимо мандрівку в природу, дізнаємось багато про цю нерозгадану до кінця таємницю. Рухатимемось природничими стежинами, на кожній з яких потрібно буде виконати певне завдання.
Перегляд файлу

 

Волинська область

Луцький район

Карпилівський ліцей Цуманської селищної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічна гра – подорож

« Знай, вивчай, люби і бережи!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 Вчитель початкових класів

                                                                                                  Лінник Наталія Петрівна

 

 

 

 

 

2023

                                                                

 

 

Екологічна гра – подорож « Знай,вивчай, люби і бережи!»

Сьогодні у нас – цікава подорож. Ми з вами здійснимо мандрівку в природу, дізнаємось багато про цю нерозгадану до кінця таємницю. Рухатимемось природничими стежинами, на кожній з яких потрібно буде виконати певне завдання.

Стежина 1 – «Природо, мати невмируща»

Розповідь вчителя.

Ставлення людини до природи не завжди можна назвати правильним.

Людина бурхливо «працює» на планеті: знищує ліси, висушує болота, змінює русла річок, а тепер ще й надмірно поповнює атмосферу так званими парниковими газами – вуглекислим, метаном, оксидами азоту, водяною парою. Ми із захватом говоримо про визначні науково-технічні досягнення: відкриття атомної енергії, освоєння космосу, різноманітних високоінтелектуальних технологій. Так, створення атомних електростанцій подарувало людству значні блага. Але ж і проблем створило чимало! Атомна енергетика тільки-но почала розвиватися, а ми вже пізнали її гіркі плоди – Чорнобильську катастрофу. Після фатального вибуху радіоактивні речовини вразили територію, що дорівнює за площею всій Західній Європі. А найстрашніше те, що тепер тисячі людей приречені на загибель. А хіба нас не хвилює величезний запас ядерної зброї, що може знищити все живе на планеті за одну мить?

Ми споживацьки ставимося до землі, бездумно виснажуючи її надра, до видобутку енергоресурсів, які формувалися протягом десятків мільйонів років. Річки постійно забруднюють стічними водами, тому в них перестає водитися риба, вони стають небезпечними для купання.

 

 

 

 

Атмосфера регулярно одержує свою дозу парникових газів, які повертаються на землю жахливими кислотними дощами, що псують дерева та отруюють грунт. Від цього гинуть рослини, птахи, звірі, стан здоров’я людей значно погіршується. Чи не час зупинити цей страшний кругообіг? А варто лише встановити очисні споруди на фабриках та заводах, регулярно очищувати природні водойми хімічним чи біологічним способом, зменшити обсяги спалювання вугілля, нафти, газу, озеленити вулиці міст і сіл – словом, раціонально використовувати природне середовище. І від цього неодмінно стане легше дихати – і нам, і матінці- природі!

Стежина 2 – «Поетична» (учні читають напам’ять вірші)

  1. Я зірвав квітку –

І вона загинула.

Я спіймав метелика –

І він умер у мене на долоньці,

І тоді я зрозумів,

Що торкнутися цієї краси

Можна тільки серцем.

 

  1. Не стріляй у пташку,

Не лови комашку,

Не топчи травичку,

Не зірви рослинку!

 

  1. Бо земля без них,

Як без зірочок ясних.

Їх створив Господь для тебе,

Їх краса для всіх під небом

 

 

 

  1. Тріпоче серце пійманої птиці,

В руках моїх не чує доброти.

- Я дам тобі водиці і пшениці,

Моя пташино, тільки не тремти!

  1. Хіба потоки загубили воду?

Хіба в полях уже зерна нема?

Пусти мене, мій хлопче, на свободу,

І все, що треба, я знайду сама…

 

6.Лети, співай у небі гомінкому,

Хоч і маленький, зрозумів я все.

Моя рука ніколи і нікому

Ні кривди, ні біди не принесе!

 

7.Он повзе мурашка,

Он хлюпоче річка,

Не зривай ромашку,

Не топчи травичку.

В зелені діброва,

В китицях ліщина.

Глянь, яка чудова 

Наша Україна.

Журавлі над лугом

Крилять рівним клином.

Будь природі другом!

Будь природі сином!

 

 

 

 

8. Державо моя, Україно!

Край, де калина росте без упину,

А пісня все лине-ота, солов’їна.

Лишайся ж такою, моя Україно!

 

9. Ліси, грунти, озера, ріки,

моря, рослинний і тваринний світ –

усе це зараз і навіки

повинен бачити твій рід.

 

10.Усяк малий, усяк той дід

Повинен знати на весь вік:

  • Якщо з природи щось черпати,

То мусиш їй і спокій дати,

А головне – про неї дбати,

Знати, любити та охороняти!

 

Стежина 3 – «Екологічні загадки»

1.Надійшла пора прекрасна,

Многоцвітна, тепла, ясна.

Зеленіє пишно луг,

Зацвіло усе навкруг.

Відгадайте, хто вона?

Ну, звичайно, це... (весна).

2.Хліба в полі достигають,

Різнотрав’я скрізь буяє.

В хаті не сидить ніхто.

Це в гостях у нас... (літо)

 

 

3.Люди урожай збирають,

Птахи в вирій відлітають,

Неба сіра просинь.

Здогадались, що це? (Осінь)

 

4.Голі всі стоять дерева,

Білий пух летить із неба.

Хто ж наткав по самі вікна

Аж від лісу полотна?

Це до нас прийшла... (зима)

 

5.Протікає річечка,

Як голуба стрічечка

Біля нашого села Карпилівка.

А зветься ця річка ... (Путилівка).

 

6.Він – синенький.

Він – перший навесні

Сказать тобі й мені раденький,

Що вже прийшов кінець зимі. (Пролісок)

7.Прокинулась вона від зимового сну,

Нас соком цілющим своїм пригощає,

Про весну-красну нас сповіщає.   (Береза)

8. Вздовж болота походжають,

Чорні штани, довгі й тонкі ноги мають.

Червоним дзьобом ловлять жабенят

Для себе і своїх дитинчат.      (Лелеки)

 

 

 

9. Чуб чорний, довгу шию має,

Стоїть у болоті, їжу собі добуває,

Одну ногу завжди піднімає.

Що за птах, хто відгадає?        (Чапля)

 

10. Кожна ягідка в цієї рослини,

Як червона намистинка.

Вона – народний символ України.  (Калина)

 

  1. Яскравий колір ця книга має,

Рідкісні види рослин і тварин оберігає.

Нашу Землю від знищення захищає.    (Червона книга)

 

  1. Є з усіх країн країна

Найрідніша нам усім.

Тут моря, і гори, й ріки,

Тут – найкрасивіші квіти.

Все тут дороге і рідне. –

То наша прекрасна ...  (Україна)

 

Стежина 4 – «Екологічні ігри»

  1. Імітаційна гра ( «Покажи зайчика», «Як ходить ведмідь», «Як стрибає горобчик», «Покажи лисичку» тощо).
  2. Ігри з природним матеріалом – каштанами, жолудями, шишками, горіхами, сухими листками ( викладання панно на будь-яку вибрану тему, наприклад, «Хатинка в лісі», «Казкові чоловічки»).
  3. Гра «Моя тварина красива, тому що...» (Кожен учень вставляє замість слова «тварина» свою улюблену тваринку).

 

 

 

  1. Гра «Корисні копалини».

(Діти виходять з класу. Вчитель ховає фішки – «корисні копалини», за дошку, в шафи, під парти тощо. Діти заходять в клас і відшукують їх. Потім роблять висновок: корисні копалини – невідновні; під час їх видобування руйнується навколишнє середовище; в надрах є неоднакова кількість корисних копалин (по кількості знайдених фішок визначають); не всі корисні копалини легко шукати і видобувати; ще не знайдено багато з них.)

  1. Емпатійні ігри «Ти – мурашка», « Ти – листочок дерева», «Ти – квітка» тощо. В кінці цих ігор учні приходять до висновку, що кожен на планеті Земля має право на життя.
  2. Гра « Хто у лісі живе, і що в лісі росте»

( Учень – ведучий коротко описує ту або іншу рослину чи тварину. Той, хто вгадає. Про кого або про що йде мова, знімає з дошки відповідну ілюстрацію і називає її істотні ознаки).

  1. Гра « Розрізни рослину за плодами» тощо.

 

Стежина 5 – «Кросворди».

I – Відгадавши кросворд, ви прочитаєте назву науки, що допомагає людині охороняти природу.

1. Річкова тварина – будівельних плотин і заплав (Бобер).

2. Комахоїдна болотна рослина (Росичка).

3. Велика рогата тварина, яка водиться у лісах Карпат і Криму і одержала другу частину назви благородний (Олень).

4. Птах, який на Поліссі відкриває весну (Лелека).

5. Назва моху, що поширений на болоті (Сфагнум).

 

 

7. Рідкісний птах, який гніздиться у Чорноморському заповіднику. Друга частина його назви – «Шипун» (Лебідь).

8. Водяна рослина, що має прекрасні білі квіти і велике листя, яке вкриває поверхню води (Лілія).

II – Відгадати наступний кросворд, прочитати ключове слово в ньому.

  1. Як називається людське житло? (Будинок).
  2. Що будують на річках, щоб мати світло. (Електростанцію).
  3. Що люди виробляють з дерева? (Папір).
  4. Чим перевозять нафту морями? (Танкерами).
  5. Що виникає в лісі, якщо не загасити вогнище? (Пожежа).
  6. Що роблять у лісі, коли прокладають дорогу? (Вирубку).
  • Отже, ключове слово – «бережи».
  •  

Стежина 6 – «Червона книга України».

Розповіді підготовлених учнів.

1-й учень

 - Червоною книга названа тому, що червоний колір – це сигнал про небезпеку. Це книга звертається до людей зі словами: «Зупиніться! Подумайте, що ви робите, до чого це призведе!? Червона книга України заснована у 1976 р., а вперше видана у 1980 р. На її сторінки заносяться назви  тих рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення,  і вони підлягають особливій охороні.

 

 

 

 

 

2-й учень

 - Залежно від стану та ступеня загрози для видів рослин чи тварин, занесених до Червоної книги України, вони поділяються на сім категорій, кожну з яких символічно позначили різними кольорами.

( Учень демонструє таблицю кольорів і їх значення ).

O – зниклі види – чорний;

I – зникаючі види – червоний;

II – вразливі види – оранжевий;

III – рідкісні види – жовтий;

IV – невизначені види - білий

V – недостатньо відомі види – сірий;

VI – відновлені види – зелений.

(Розляд Червоної книги України, ілюстрацій рослин і тварин, які в неї занесені).

Стежина 7 – «Цікаво знати»

(Повідомлення учнів)

1-й учень

 - Чайну ложку меду 200 бджіл збирають за добу. За хвилину одна бджола може облітати 30-40 квіток.

2-й учень

 - В Україні живе майже 358 видів птахів. Найбільше з них – горобців та шпаків.

3-й учень

 - Мурашки - дуже корисні комахи. Вони знищують за один свій робочий день понад 20 тисяч шкідників лісу. Щоб  знешкодити таку кількість, дятел повинен працювати 20 днів.

 

 

 

 

4-й учень

 - Ведмідь любить поласувати мурахами. Розриє мурашник, покладе туди лапу, мурахи налізуть на лапу, тут він їх і злиже.

5-й учень

 - Нічна річка тече в Південній Америці. Таку назву вона одержала за те, що тече тільки в вночі, бо  живиться снігами Анд, які вдень тануть від променів сонця, а тала вода доходить до річки тільки ввечері. Вдень русло нічної річки пересихає.

6-й учень

 - За рік на Землю випадає стільки опадів, скільки води в Чорному морі.

 

Стежина 8 – «Музична».

Заключне слово вчителя.

  •      Земля – це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси і багатства. Кожне дерево, кожна квітка, травинка – це частина природи, частина рідної землі. Людина живе і працює серед природи і тому зобов’язана її зберегти. І від того, як ми її збережемо, буде залежати наше майбутнє, майбутнє всього світу.

Учні виконують пісню «Бережи білий світ».

( На мелодію пісні Крокодила Гени із мультфільму «Пусть бегут неуклюже»...,сл. Н. П. Лінник»).

 

1.Не стріляй ти у пташку,

Не лови ти комашку,

Бо загинуть вони назавжди.

Не топчи і травичку,

Не зірви і рослинку,

Не неси цьому світу біди.

 

 

Приспів:

Треба нам оберігати

Неповторний білий світ,

Щоб згадати нас добрим словом

Через сотні літ.

2.І ліси і озера,

І моря,й гори,й ріки

Зберегти ти повинен для всіх.

І червону  калину.

Що росте без упину,

Хай побачить усе це твій рід.

Приспів ( той самий ).

  •    Закінчилась наша екологічна подорож. Бажаю вам бути гідними високого звання «людина»,пам’ятати про це завжди і скрізь, де б ви не були, в якому б куточку Землі не опинилися, дбати про природу рідного краю, пам’ятаючи, що вона – наш дім, а дім потрібно берегти, леліяти і прикрашати.

( Учні висловлюються про своє ставлення до природи, роблять висновки).

1

 

doc
Додано
22 березня 2023
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку