Казку в гості кличуть діти
Купець Тетяна Григорівна, Чернігівський колегіум №11
Екологічна казка «Попелюшка»
Мета: виховувати ціннісне ставлення особистості до природи, розвивати екологічну свідомість та любов до своєї місцевості, формувати екологічну культуру учнів; прищеплювати любов до природи та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Дійові особи: ведуча, квітка, королева, король, принц, дроворуби, мачуха, доньки, Попелюшка, чарівниця.
(Грає тиха, спокійна музика).
Ведуча:
Десь-колись в одній країні,
В славнім й гарнім царстві мирнім
Існували лиш затишшя,
Спокій, гармонійна тиша.
Дивовижнії сади
Розцвітали навкруги!
Тут росли чудові квіти,
Пишні, кольорові, ніжні.
Справжня казка! Глянь і ти,
Скільки бу́ло тут краси!
Танець «Квітка душа»
Квітка:
Це найкращая країна,
Всі живуть тут разом й мирно,
Тут цвіте усе довкола,
Тут душа радіє! ( чути спів пташок).
Здається хтось сюди іде.
королева:
Ох, а що ж це за країна?
Яка гарна тут місцина!
Які пишнії сади
І глибокії річки!
Ще й птахи співають дивні!
король:
Будем жити нині тут!
Слово короля – закон!
Ведуча:
Так було б і далі в нім,
В дивнім царстві цім, й усім
Було б весело і мирно,
Але раптом…(з’являються дроворуби).
Дроворуби:
Ми дроворуби!
Треба замок збудувати.
Доведеться все зрубати.
Щоб наш король міг жити тут.
Ведуча:
Вони таємно ліс рубали,
Величний дуб тут вік стояв.
Він, як підкошений, упав.
На горобині сліз корали,
Неначе жалібно благали
Береза плакала безсило.
А ліс від жаху занімів…
(рубають дерева, будують замок для короля).
Дроворуби:
А ось і замок короля!
(заходить король та королева).
Королева:
Що ж тут сталось? Ой-ой-йой!
Ви ж зрубали всі ліси,
Знищили усі сади!
Як тепер тут буду жити,
Як не пахнуть більше квіти?
Це ж нестерпно! Ой-йой-йой!...
Король:
Більше тут краси немає…
(заходить принц).
Принц:
Тату! Мамо!
Треба видати наказ:
Хто надумає з країни
Як їй повернути враз
Попередні гарні види,
Той отримає нараз
Половину королівства!
Король:
Це ідея, сину! Так,
Отже, слухай, королівство,
Королівський мій наказ:
Хто поверне у країну
Фарби й запахи усі,
Той розділить же зі мною
І правління в нім!
Мачуха:
Попелюшко! Ти все зробила, що я сказала?
Попелюшка:
Звісно, матінко! І в хаті
Все поприбирала,
Їсти вам я наварила,
Сукні всі попрала.
І ось щойно біля дому
Квіти поливала.
Перша донька мачухи:
Ой, ті квіти... Та кому ж потрібні?
Розрослися, що нема як по двору ходити.
Ні один жених не гляне на красу убору,
Бо кущі ті і дерева – замість живоплоту.
Друга донька мачухи:
Ось-ось-ось. Ростуть даремно.
Треба всі зрубати,
І ті квіти теж забрати.
Буде де гуляти!
Попелюшка:
Але ж сестри, ви не чули,
Що король наш нині
Віддає пів королівства,
Лиш би бу́ли квіти?
Я, до речі, тут подума,
Що можна зробити…(мачуха й сестри сміються).
Мачуха:
Ха-ха-ха! Вона подума!
Йди тісто місити!
В королівстві будуть править
Точно мої доні!
Пішли збиратися до королівського палацу (сміючись, виходять, а в цей час під казкову мелодію з’являється Фея).
Попелюшка:
Хрещена! Моя люба,
Де ж ти пропадала?
Біда спіткала в королівстві,
А я рецепт свій давній маю.
От якби я тільки мала
Змогу це зробити!
Зілля те одразу зможе
Сади відновити!
Фея ( плескає в долоні, під чарівну музику Попелюшка змішує рідини: можливе безпечне виверження або зміна кольору).
Попелюшка:
Ось! Готово!
Що ж тепер робити?
Треба йти до королівства!
Фея:
До палацу? Пішки?
Ще й у вигляді такому?
Так, ану чимшвидше
Перевтілимо красуню
Й разом у кареті
Повеземо зілля дане
До палат бенкетних (звук сурми, королівський палац).
Король:
Милі дами. Повторюся:
Це нам нецікаво.
Мені треба живі квіти,
Аромат їх вдалий,
А не ваші ці розробки.
Мачуха:
Королю́! Ну що ви?
Це ж насправді дуже мудро!
Дівчатка, повторюй!
Принц:
Та не треба!
Мачуха:
Треба-треба!
Це ж – найкращі мої доні,
Їх ідеї найцінніші!
Ви послухайтено тільки!
Перша донька мачухи:
Пропоную до уваги
Колекцію квітів,
Їх чіпляти вам потрібно
На руки. Тоді ви
Їх побачите, як тільки
Зможе захотітись,
А не тільки в теплу пору.
Принц:
Ну добре. А кисень?
Мачуха:
Що за кисень?
Принц:
Це такий складник повітря.
Мачуха:
А, дихати типу?
Так для цього друга донька
Вам парфуми вишле.
Друга донька мачухи:
Саме так. Моя ідея –
Це парфуми дивні.
Ви ж самі усім казали
Про запахи квітів.
Пшик-пшик-пшик повсюду –
І одразу ж аромати
Заполоняють душу.
Королева: (перебиває).
Годі!
Це не те! Я це не хочу!
Хочу справжніх квітів!
Хочу дерево високе!
Як ось це! Секунду…
Звідки дерево взялося?
Ох, а звідки квіти?
І метелики барвисті
Знов кружляють в листі.
Хто зробив це?
Попелюшка:
Ваша світлість, це все зілля,
Яке я зварила.
Це від нього повернулись
Дерева і квіти.
Принц:
Як змогла ти це зробити?
Попелюшка:
Я читала книги,
Дізнавалась про проблему
І що з цим робити.
В мене був рецепт готовий,
Та можливість дії
Додалася лиш сьогодні.
Король:
Як чудово! Як це мило!
Знов ростуть тут квіти!
Я – щасливий! Мила пані,
Ніде правди діти, –
Я здивований.
Що ж, тепер і Ви, і я
Правим тут на рівних.
Може, є якийсь указ?
Попелюшка:
Є! Заборонити
Вирубку лісів й садів,
Забруднення річки,
Браконьєрство.
А натомість
Щороку садити
Хоч одне нове дере́вце.
Мачуха:
Ми все зрозуміли
Найціннішеє на світі –
Це природа.
Донька:
Неважливо, дерево чи квіти –
Донька:
Все на світі маєм берегти ми!
Ведуча:
Ми вам казку разом показали,
Попелюшка:
В ній від зілля все пооживало.
Фея:
Та в житті, на жаль, так не буває.
Квітка:
Маєм берегти ми все, що маєм!
Король:
Можливо розум людства не засне
Королева:
І він проснеться, і нас всіх спасе!
Пісня «Кольорова планета моя» (всі разом співають).
Бережімо все, що в світі маєм!
1