Екологічна стежина. Паспорт

Про матеріал
Просвітництво, проведення навчальної, виховної та пропагандистської роботи з охорони природи, створення умов для виховання екологічно грамотної культури поведінки в навколишньому середовищі, відпочинок.
Перегляд файлу

ВОЗНЕСЕНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКИЙ ЦЕНТР

20171025_150706 

 

                                                                                           На конкурс

                                                                                        «Стежками рідного краю»

                                                                                        Номінація

                                                                                               «Найкраща екологічна

                                                                                            стежка»

 

 

 

 

20171022_123914                                                                                    ПАСПОРТ

   НАВЧАЛЬНО-

     ВИХОВНОЇ

ЕКОЛОГІЧНОЇ

DSC_4515     СТЕЖКИ

      «СТЕЖИНА 

20171020_15075420171020_15075420171020_15075420171020_15075420171020_15075420171020_15075420171020_15075420171020_15053520171020_15053520171020_150535У СВІТ  ПРИРОДИ»

                                           Роботу виконала

                                                                          вихованка гуртка « Юні охоронці

         природи»

                                                                        Вознесенського  районного

                                                                       Дитячо-юнацького центру

Дорошенко Ангеліна

                                                                                       Керівник Сологуб А.В.

- 2017 -

  1. Місцерозташування        село Новогригорівка Вознесенського району

                                                                      Миколаївської області.

 

  1. Проїзд                                    зручний пішохідний підхід, частково проїзд

                                                              авто- та велотранспортом.

 

  1. Землекористувач                                    Новогригорівська сільська рада.

 

  1. Наявність постанови органів влади про створення екологічної стежки, рік створення стежки                                                  2017 рік.

 

  1. Призначення екологічної стежки                       просвітництво, проведення 

                                 навчальної, виховної  та пропагандистської роботи 

                                  з охорони природи, створення умов для виховання

                                                  екологічно грамотної культури поведінки

                                                 в навколишньому середовищі, відпочинок.

 

  1. Назва стежки                                            «Стежина у світ природи».

 

  1. Короткий опис меж маршруту              Маршрут екологічної стежини бере початок з півночі /зупинка 1/, далі повертає на північний захід /зупинка 2/ та опускається на південь / зупинка 3/ і повертає на південний схід / зупинка 4, 5/. Загальна протяжність маршруту  2км 760м.

 

  1. Кількість зупинок                                                             5.

 

  1. Опис екскурсійних об’єктів на маршруті

Екологічна стежина розташована в мальовничому селі Новогригорівка Вознесенського району Миколаївської області.

І -а зупинка – «Історична скринька Новогригорівської ЗОШ», яка знаходиться на вулиці Садовій  №36-А.

20171017_114613                                                                              Отож, поринемо в історичну

                                                                    скриньку Новогригорівської ЗОШ

                                                                    Архівні документи вказують,

                                                                      що до 1917 року в селі Новогри-

                                                                      горівка була двокласна

                                                                      церковно-приходська школа. З

                                                                     1917-1920р.р. – працювала

                                                                      чотирикласна земська школа. У

1920 році в школі відкриваються класи з молдавською мовою викладання.

У 1946 році Новогригорівська школа стала семирічною. А вже в 1958  році школа стала восьмирічною.

img048

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перші випускники Новогригорівської восьмирічної школи.

img053     Проходив час, приміщення школи виходило з ладу. У 1967 році районним відділом народної освіти було прийнято рішення про переселення учнів з приміщення школи.

     Тоді голова колгоспу ім. Карла Маркса Володимир Ілліч Кольчак зібрав сходку жителів  сіл Ракове та Новогригорівка. Було висунуто дві пропозиції: побудувати початкову школу в селі Ракове, або восьмирічну школу в Новогригорівці. Рішення сходки – побудувати початкову школу в селі Ракове. Однак через деякий час це рішення було переглянуто, в зв’язку з малою кількістю дітей молодшого шкільного віку в селі Ракове. Остаточним стало рішення побудувати нову восьмирічну школу у Новогригорівці.

    У 1978 році розпочалося будівництво нової школи, яке тривало півтора року. На будівництві працювали не лише робітники ПМК -93, а й всі батьки учнів школи. Велику допомогу надавало господарство. У 1980 році будівництво було завершено.

   Проте це стало початком кропіткої роботи педагогічного та учнівського колективів. Створені творчі групи з оформлення кабінетів і рекреацій. Ескізи затверджувались на педрадах. Щодня вчителі та учні готували нову школу до відкриття. І ось та хвилююча мить, якої так довго чекали, настала – директор школи Колношенко Іван Григорович  та представники обласного виконавчого комітету з великою радістю та хвилюванням запросили вчителів та дітей до нових та світлих класів.

img051

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Будівля нової школи.

    Нове приміщення завирувало життям, наповнилося дитячим гомоном. У 1986 році школа  стала середньою. Через два роки були вручені атестати зрілості 5 випускникам.

img031

 

 

 

Перший  випуск 11 класу  Новогригорівської

     середньої  школи

           в 1988 році.

 

В 1992-1997 р.р. під керівництвом директора школи Куценка М.І.  Новоригорівська школа стає профільною – центром освіти не тільки для місцевих дітей, а й для молоді сільських шкіл району.

           Бурхливе ХХ сторіччя вносило постійні корективи у життя школи. Вона декілька разів добудовувалася і перебудовувалася, змінювала свій

статус та назву, але і до цього часу продовжує бути культурно-виховним та естетичним центром сіл Новогригорівка та Ракове.

             Роки летять, але наша школа не старіє. Вона відроджується з кожним навчальним роком. Їй тільки – 37.

     Школярів навчають  20 вчителів, серед них 7  мають вищу категорію, першу – 7 вчителів, «старший учитель» – 3. Всього в нашій школі навчається 151 учень.

C:\Users\Админ\Desktop\3 стр 9 класс Новогригорьевка.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Новогригорівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, 2017 рік.

ІІ – а зупинка «Малий ліс».

 Маршрут екологічної стежини прямує 700 метрів на захід по вулиці Садовій, де і розташована наша ІІ–а зупинка «Малий ліс». На маршруті багато красивих куточків природи, які цікаво пізнавати, досліджувати, і які вчать спілкуватися з природою та оберігати її.

20171020_15053520171029_163957 

 

 

 

 

 

          Зупинка № 2  «Малий ліс».                                 Фото з супутника  «Малий ліс».

Молодий сосновий ліс, якому 50 років.

 На цій зупинці можна ознайомитися з такими об’єктами:

  1. Сосна, горіх грецький, глід, акація.
  2. Шипшина.
  3. 20171022_123914Маслюк, бліда поганка, гриб-

зонтик, який місцеві грибники

називають лісовою відбивною.

20171020_150754 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

           Маслюк  звичайний (Suillus luteus) .                  Гриб-зонтик  (Macrolepiota procera).

                                                                  

 4. Пройти квест на знаходження природних об’єктів за описом, а ще й повідгадувати загадки та ребуси  про природу.

Нажаль, на цій зупинці, під час прокладення маршруту було знайдне не санкціоноване звалище. Тому учні взялися за цю проблему. Установили вказівники та знаки. Звернулися до органів місцевого самоврядування з проханням вирішення цієї проблеми.

20171020_14494620171020_144947 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Природоохоронні знаки.

Усі ми зобов’язанні своїм життям нашій планеті – прекрасній Землі, що стогне сьогодні від болю, благаючи про допомогу, і нажаль, залишаючись  по дитячому беззахисною  перед нами.

Екологічні проблеми не знають державних  та природних кордонів – вони глобальні. І кожен, хто живе сьогодні на планеті Земля повинен сказати: «Хто, якщо не я?”. Ця проблема потребує негайної перебудови мислення усіх разом і кожного з нас. Пам’ятаймо! Ліс – це легені нашої Землі  і ми повинні його берегти!

ІІІ -а зупинка «Берег Південного Бугу»

20171025_145232 Лісова стежка привела нас до наступної зупинки – «Берег Південного Бугу», в 760-ти м на північ.

 

 

 

 

 

 

DSC_4515 

 

                                      

 Зупинка ІІІ. «Берег Південного

                        Бугу».

 

 

 

                                                                   

 

                                                                       Річка Південний Буг.

 Південний Буг річка на південному заході України. Бере початок на Поділлі і впадає до Бузького лиману Чорного моря.

Упродовж століть, різні народи по-своєму називали річку. Давні греки –Гіпанісом  або Іпанісом, османи-турки називали її Ак-су, що означає «біла вода».  Слов'яни нарекли річку Богом – в розумінні «багата» або «та, що тече по багатій, родючій землі». Сучасну назву річка отримала випадково. Проводячи на початку XX століття дослідження Правобережної України, російський геолог В. Д. Ласкарєв звернув увагу на існування двох річок з однаковими, як йому здалося, назвами – Буг. Західна річка й справді звалася Бугом, південна – Богом. Проте В. Д. Ласкарєв не помітив цього і, щоб можна було в подальшому розрізняти річки, наніс їх на карту як Західний Буг і Південний Буг.                    

20160509_16153720160509_175945         Серед представників флори Південного Бугу є ряд ендемічних видів рослин, що зустрічаються тільки на даній території – волошка савранська, козельці великі та інші. Можна також знайти і реліктові види – хвощ великий, бруслина мала, медунка м'якенька та інші.

.

 

 

 

 

Водорості річки, представлено, в основному, роголисником (куширем), який не має коріння та запилюється під водою, морською лепехою, рдесником, білим лататтям, рогульником, занесеним до Червоної книги України, глечиками жовтими, ряскою та іншими. По берегах, та на мілинах, росте переважно очерет та рогіз, деревовидні верби.

20171025_150953                                                                            

 

 

20171025_150542 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Берег Південного Бугу.

 

 

          Серед тварин зустрічаються – річкова видра, ондатра, нутрія, водяний вуж, черепаха, раки, п’явки. Птахи представлені такими видами, як норець, крижень, лиска, чирянка велика, крячок, бугайчик, очеретянка, мартин сріблястий, мартин жовтоногий, баклан, лунь очеретяний, сіра чапля, а також, лелеки, лебеді, чепура велика, мала біла чапля. Риби прдставлені такими видами, як бичок, тараня, карась, короп, плітка, краснопірка, щука, окунь,  лящ, плоскирка, товстолобик, сом, судак. 

ІV – зупинка «Джерело»

Наступний об’єкт нашої уваги – джерело, що розташувалося в балці в східній  частині маршруту екологічної стежини. Можливо, це найцікавіший об’єкт нашої стежини – де б’є ключем з глибин землі чиста цілюща водиця. Кожна людина хоча б раз в житті пила воду з джерела. За старих часів існувало повір’я, що напившись джерельної води людина здатна почерпнути силу самої Землі. У зв’язку з погіршенням якості поверхневих вод та необхідності отримання якісної питної води в Україні знов зацікавились джерелами. Звичайно, в даний час не можна сказати, що вся джерельна вода – кришталево чиста.

Ніхто зараз напевно не скаже, коли виникло джерело. Коли саме люди звернули увагу на тендітний струмочок, що витікав з підніжжя схилу, розчистили його, саме джерело взяли в трубу. Температура води в джерелі становить близько 4 градусів, тому хвороботворні бактерії тут не розмножуються.

Попити чистої цілющої води приходять мешканці навколишніх та навіть віддалених будинків. Вода, що витікає з джерела, губиться серед розкішних трав та заростей навколо галявини. Враховуючи нинішній стан поверхневих вод, збереження джерел є дуже актуальним.

IMG_20170914_165849IMG_20170914_165106 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка ІV «Джерело».

Трави тут дуже різноманітні. Навесні  першими з`являються зірочки жовті, підбіл звичайний, фіалка запашна, кульбаба лікарська; влітку розквітають іван-чай, орляк звичайний, м’ята  польова, подорожник великий, подорожник ланцетолистий, перстач гусячий, хвощі польовий та болотяний, кропива жалка, спориш, конюшина повзуча, калачики низенькі, полин гіркий, тонконіг звичайний, пирій повзучий.

Джерело не має певного історичного значення, не пов’язане з перебуванням тут відомих історичних осіб, але завдяки своїй чистій воді цілком заслуговує на те, щоб разом з прилеглою територією бути проголошеним заповідною зоною. Тому в перспективі ми маємо за мету зібрати необхідний пакет документів для передачі їх до Державної служби заповідної справи Міністерства природи України щоб надати описуваному об’єкту статус пам’ятки природи місцевого значення.

          V- зупинка – «Урочище «Південне»

Наш маршрут продовжується. Від джерела ми підіймаємося на пагорб. Степовий вітерець навіває пахощі молодої осені. Попереду на маршруті зупинка «Урочище «Південне» Протяжність відрізка маршруту 1,3 км на схід. Сосновий ліс розташований на околиці села Новогригорівка. Приблизний вік дерев – 80 років.

Ми звикли до цих дерев. Приємно дивитися на їхні стрункі золотисті стовбури, вдихати чисте повітря, що пахне живицею. Люди почуваються краще, вони більш урівноважені, якщо живуть у світлих, сухих соснових лісах. У країнах Сходу вважають, що сосни відвертають горе і приносять щастя. Японці у квіткових горщиках вирощують японську білу сосну. Цей карлик достеменно повторює вигляд великого дерева.

IMG_20170730_200546378 

20171029_164231                                            

 

 

 

 

 

 

 

      Зупинка V   «Урочище «Південне».                     Фото з супутника «Урочище «Південне».

 

 Багато території навколо лісу розорано і використовується людиною для вирощування культурних рослин. В лісовій хащі побудували мурашник маленькі, працелюбні комахи – руді лісові мурахи. Одні з них несуть будівельні матеріали, інші поживу для їжі – гусінь, слизовиків, комах. Підраховано, що родина з одного мурашника за добу винищує 10-30 тис. комах, з яких 80% є шкідниками. З квітня до жовтня мурахи знищують від двох до п’яти мільйонів шкідливих комах. Чотири мурашкові родини здатні захистити 1га лісу. На зиму лісові руді мурахи забираються в самий глиб підземної частини мурашника, там зібравшись в щільну грудку, вони заклякають  до весни.

         Деякі люди інколи руйнують мурашники гілками, порушуючи нормальне життя мурах, які від цього гинуть. Таким чином, ліс втрачає самих надійних своїх захисників. Порушувати спокій мурах не можна. Зберігаючи мурашники, ми охороняємо наш ліс.

 На зупинці ми знайшли представника отруйних грибів  загальновідомий мухомор червоний, який крім середньої токсичності, має також галюциногенну дію.

20161017_15074120161017_151312 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  «Мухомор червоний».

                                                             Саме тут і закінчується маршрут нашої

                                                   екологічної стежини.

                                                               Наше життя та наше майбутнє залежить 

                                                     від кожного із нас, і потрібно діяти сьогодні, потрібно діяти негайно!

  • нехай це буде посаджене тобою дерево;
  • або не загублений куточок природи;
  • вчасно погашене багаття або пожежа;
  • турботливо розчищений струмок;
  • захищенні гнізда та мурашники.

           Бережливе відношення до природи залежить від нашої культури, моральності та милосердя!

Таким чином, вивчаючи закономірності організації та функціонування природних угруповань організмів та агроценозів людина може поліпшити структуру і функціонування біогеоценозів, одержати більшу кількість необхідного для її існування в цілому. 

Під час відвідування екологічної стежини учні не лише вивчають природу рідного краю, але й залучаються до природоохоронної роботи. Діти починають розуміти, що у природних угрупуваннях усі види взаємопов’язані, є необхідними компонентами, і вилучення будь-якого з них  з екосистеми призводить до порушення взаємозв’язків і, як наслідок, до її руйнування.

          Отже, екологічна стежина є важливою складовою виховного процесу в позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, що формує у вихованців та учнів екологічні  та краєзнавчі знання, екологічний світогляд та культуру поведінки.

         

10. Наявність путівника                                                   Так, див. п. 9.

 

11. Наявність правил поведінки на екологічній стежці              Так, додаються.

 

12. Біолого-географічний опис зупинок маршруту  див. п. 9

 

 13. Необхідні заходи                                              Установка знаків та щитів.

 

14. Шефство навчального закладу (позашкільного)  Вознесенський районний

                                                                                    Дитячо-юнацький центр.

 

15. Шефство об’єднаної територіальної громади, підприємства, 

       громадської організації                            Новогригорівська сільська рада.

 

16. Маршрут розроблено        в 2017 році керівником гуртка «Юні охоронці

                                               природи» Вознесенського районного Дитячо-

                                               юнацького центру Сологуб Анастасією

                                                                        Володимирівною. 

 

17. Карта-схема маршруту                                         додається.

 

18. Прізвище, ім’я, по-батькові, посада відповідальних за роботу на стежці

                                                        Солонченко Оксана Сергіївна, заст. дир.

                                                               з навчально-методичної роботи,

                                                               Сологуб Анастасія Володимирівна, 

                                                                   керівник гуртка «Юні охоронці

                                                               природи» Вознесенського районного

                                                               Дитячо-юнацького центру, вчитель

                                                        біології Новогригорівської ЗОШ І-ІІІ ст.

 

19. Використання стежки в навчально-виховному процесі

                                                                    ознайомлення і вивчення об’єктів

                                                                        природи, встановлення зв’язків

                                                                          окремих компонентів природи

                                                                    між собою та визначення їх стану.

 

20. Види природоохоронної роботи, які здійснюються на стежці

                                                          Благоустрій прилеглих територій та

                                                          маршруту  екологічної стежки.

                                                          Охорона та збереження ендемічних

                                                          та реліктових видів рослин.

                                                          Проведення бесід на природоохоронну

                                                          тематику з учнями, що організовують

                                                          відпочинок по маршруту екологічної

                                                                                      стежки.

 

21. Директор ДЮЦ                                                                  Л.В. Білоус    

  М.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бортнічук Тетяна Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
14 грудня 2019
Переглядів
1110
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку