ТЕМА УРОКА: Урок – ярмарок « Різноманітність птахів ». 7класі
Мета:розширити і закріпити знання учнів про різноманітність птахів ознайомити з особливостями їх будови, способом життя, із значенням їх в природі і в сільському господарстві;удосконалювати вміння учнів працювати з науково-популярною літературою, розвивати логічне мислення, творчі здібності дітей;обґрунтувати необхідність їх охорони; виховувати дбайливе ставлення до природи; узагальнити та систематизувати знання по темі.
Обладнання: диски зі співом птахів, доповіді учнів, загадки, прислів’я, прикмети, легенди про птахів, жартівливі питання, фото та картинки птахів, рельєфна таблиця « Археоптерікс».
Тип уроку: систематизація знань з використанням елементів гри.
Хід уроку:
1.Визначення настрою учнів та вчителя.
II. Повідомлення теми, мети уроку.
Що таке ярмарок? Із тлумачення словника слово « ярмарок» означає великий торг, звичайно з розвагами. Але найголовніше на ярмарку –торг і товар. Ваш товар – знання, і всім хочеться , щоб вони були міцними. Здійснюючи торг, я можливо, куплю ваші знання. Продавши свій товар, ви станете багатими людьми, у вас з’явиться капітал, який ви будете фіксувати на папері. (Звучить запис співу птахів)
Вчитель: Хто з Вас не зачаровувався співом птахів? Послухайте. яка краса, яка гармонія в природі! Куди не глянь – повсюди наші друзі – птахи. Адже і людина, і птахи – частина живої природи. І сьогодні нехай наш урок буде не тільки уроком біології,але і уроком життя, де ми познайомимося з орнітологами, палеонтологами і будучи уважними, зможете дати правильні відповіді на запитання.
Учень: У світі налічується близько 8700 видів птахів, з них в Україні зустрічається близько 360 видів. Це і не так багато: на кожну людину припадає 15 птахів. Вони пристосовані до життя в різних умовах: на болотах, у пустелях, степах, лісах.
Павільйон : Біологічний диктант. «Мовчанка»
1.Чим вкрите тіло птаха?
2.Яка tº С птаха?(постійна чине постійна)
3. Скільки кіл кровообігу у птаха?(1 чи 2)
4. Скількох камерне серце у птаха?(1,2,3,4)
5. Яка кров в організмі у птаха?(змішана чи не змішана).
6. Скелет птаха важить 115гр. Чим же заповнені кістки скелету?
7. Що собою уявляє собою пташиний послід?( кал, суміш калу з сечею, сеча)
9.Який відділ головного мозку найбільш розвинутий.
Вчитель: А чому птахів називають пернатими? І що це за наука орнітологія?
Орнітолог:Орнітологія-наука, яка вивчає птахів. Зовні птахи вкриті пір’ям, через те їх називають пернатими. Пера це орган руху. Крім того, вони захищають птаха від механічних та температурних впливів, надають зовнішній вигляд. Деяких птахів природа щедро розфарбувала: це павич, фазан, колібрі(демонстрування малюнків).
Вчитель:Скільки пір’їн у птаха?
Учень:Найбільша кількість пір’їн у лебідя-25216 (20177- з них ростуть на голові та шиї), а у горобця 200.
Вчитель:Чому птахів називають теплокровними?
Орнітолог:Вони мають сталу температуру тіла 42,5ºС, а у дрібних, наприклад, горобцеподібних-45,5ºС.
Висновок:Т.ч. птахи являються високоорганізованою групою хребетних тварин.
Вчитель:Напевно, вам цікаво дізнатися про історію виникнення птахів? Запросимо професора палеонтології, який розповість про еволюцію птахів.
Палеонтолог:Предками птахів був археоптерикс (демонстрація рельєфної таблиці), який з’явився на землі 150млн.років тому. Це перехідна форма поєднує ознаки будови плазунів і птахів. Одні вчені відносять археоптерикса до птахів, оскільки він мав пір’я, а інші вчені до плазунів. Я вважаю, що питання про те, ким був археоптерикс-птахом чи рептилією, не відіграє принципової ролі. Тому, що він являється бічною гілкою в еволюції плазунів на шляху до птахів.
Вчитель:Слово надаємо статистам.
Павільйон : «Орнітологія в цифрах»
Статист 1: Найбільший серед птахів України – гриф чорний, його вага досягає 12.5кг., розах крил-2 м. Найвищий птах –журавель сірий, заввишки 120 см., а вага 7 кг.,розмах крил-2.2 м. ) Страус - найбільший птах (2 м 75 см, вага 156 кг), який не літає.
Найбільший розмах крил має беркут-3 м., довжина кігтів 9 см.,Очі птаха мають здатність уловлювати рух з відстані 1 км.
Статист 2: Довгожителі:сокіл 162 р.,гриф-117р., орел-беркут-80р., журавель сірий-43, гуси-до 40, кури - до 20, голуби-до 30.
Найкоротший вік: горобець, лелека-11 р., фазан, ластівка-10.Найменший птах в Україні – корольок, вага-5 г. Живе у хвойних лісах Закарпаття.
Статист 3: Маса яйця: уколбрі-0,002г, зозулі-2 г., страуса 1500г.
Найдовший язик має дятел -14 см. Найбільша частота серцебиття у куроподібних-128-340 ударів за хв., качки – 150-250, голуба-136-360,а у горобця -745-860 ударів за хв.
Вчитель: А зараз вікторина, яка допоможе перевірити, наскільки ви були уважними.
Павільйон : «Уважність»
Найважчий птах української фауни?(Дрофа)
Де живуть пінгвіни?(в Антарктиді)
Найбільший птах України?(Гриф чорний)
Як називається виріст грудини у птахів?(кіль)
Предок наших птахів?( Археоптерикс)
Який птах літає хвостом уперед?(Колібрі)
На основі будови гнізд, яких птахів, сконструйовано інкубатор?(Сміттєві кури)
Вчитель: До нас надійшов поштовий лист від Барона Мюнхгаузена:
« Добрий день, любі друзі! Я хочу надати корисні поради, які знадобляться вам у житті. Ви з вдячністю згадаєте життєрадісного Барона.
Барон Мюнхгаузен» Допоможемо?
Вчитель: Кожній команді я даю конверт, у ньому літери, з яких треба за одну хвилину скласти назву птаха.
Увага! У кожному конверті є зайві літери...Вперед! Молодці!
Вчитель: Символом чого є ці птахи?
ГОЛУБ- символ миру. ЛЕЛЕКА- символ щастя
ОРЕЛ- символ сили. ВОРОНА- символ мудрості
ЛЕБІДЬ- символ вірності і любові.
Павільйон : « Народна мудрість»
1) Слово не горобець, вилетить – не впіймаєш.
2) Кожен кулик хвалить своє болото.
3) Гусак свині – не товариш.
4) Ліпше синиця в руках, ніж журавель в небі.
5) Синичка невеличка, але птичка.
Павільйон : «ПЕРЕВЕРТНІ»
Із перевернутих слів скласти назви птахів:
ТЯЛЕД(ДЯТЕЛ) КУТБЕР(БЕРКУТ)
КАЛГА( ГАЛКА) ОКАРОС(СОРОКА)
ГАВІЛО(ІВОЛГА) НІВПНІГ(ПІНГВІН)
ЗМОИДОКРО(ЗИМОРОДОК) СТУСАР(СТРАУС)
Павільйон : «Впізнай птаха»
Кожній команді я даю картку, на якій зображено чотири види птахів. Ваше завдання: через одну хвилину назвати, до якого ряду відноситься кожний з них.
Перша картка. Горобець - горобцеподібні, чапля сіра - лелекоподібні, лебідь - гусеподібні, орел - соколоподібні.
Друга картка. дятел - ряд дятли, сова - совоподібні, голуб - горобцеподібні, чайка – сивко подібні.
Павільйон : «Чарівна торбинка"
Завдання для команд:
1.У торбинці лежить зелений фрукт, назва якого збігається з назвою птаха. Що це за фрукт і що це за птах?(КІВІ)
2.Угадайте назву птаха, яка збігається з назвою фрукта помаранчевого кольору? Цей фрукт лежить у торбинці.(МАНДАРИНКА)
Вчитель: Ми з вами говорили, що біологія йде пліч-о-пліч з багатьма науками, такими, наприклад, як вірусологія, фізіологія, цитологія і так можна перераховувати довго. Наша гра доведе, що біологія може товаришувати з такою точною наукою, як математика. Я буду по черзі кожній із команд давати задачі, короткий (схематичний) зміст яких знаходиться на дошці. Повну умову я буду читати один раз. Відповідь дає той, хто перший із команди підніме руку.
Павільйон : «Цікава математика»
Задача 1. Швидкість польоту ластівок - 40 км/год, а гусей - у два рази більша. Яка швидкість польоту гусей?
Задача 2. Пелікан кучерявий (який занесений у Червону книгу України) насиджує пташенят 40 днів, а баклан - на 12 днів менше. Скільки днів насиджує яйця баклан?
Задача 3 Домашній голуб літає на висоті 100 м, а ворона піднімається у 25 разів вище. На скільки метрів вище може літати ворона?
Задача 4. Лелека живе 60 років, а ворона у два рази більше. Який вік ворони?
Задача 5. У природі існує 144 види сов. У вісім разів менше видів живе в Україні. Скільки видів сов живе в Україні?
Задача 6. У світі існує 120 видів яструбів. Це у три рази більше, ніж чайок. Скільки видів чайок існує?
(Відпочинок : звучить музика, діти виконують фізичну зарядку)
Щось не хочеться сидіти
Треба трохи відпочити
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Павільйон : «Легенди про птахів»
Вчитель: Ви знаєте легенди про птахів?
(Інформація учнів, підібрана самостійно з демонстрацією фото птахів)
Легенда про лелеку
У селі знайшли лелеку з поламаними крилами, виходили, випустили на волю. Одного разу зайнялась хата, а там були два маленьких хлопчика. Прилетів лелека, закружляв над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим. Урятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги, дзьоб і чорні крила. Господарі віддячили лелеці й поставили на ясен колесо від воза, щоб він там у гнізді виводив своїх малят.
Легенда про дятла
Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: "Не рубай дерево. Іди до дому, у тебе буде достатньо грошей, щоб купити дрова й жити без злиднів". Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: "Піду до того дерева, попрошу ще грошей". Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з'явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: "За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах". Так і з'явився птах дятел.
Павільйон: «Качечки»
Отримують учні «качечки» з картону, на яких написані голоси птахів. Учасники зачитують, а глядачі відгадують, що то за пташка.
ТУТ-ТУК (Дятел) ТЬОХ-ТЬОХ(Соловей)
ПУГУ-ПУГУ (Сич) КУ-КУ(Зозуля)
КАР-КАР (Ворона) ЦВІРІНЬ-ЦВІРІНЬ(Горобець)
Павільйон :«Конкурс загадок»
Зима - холодна пора року, саме той час, коли необхідно згадати про друзів наших менших і допомогти їм.
1.НЕ страшны ему метели, Гнезда вьет зимой на ели.
Крик его отрывист, прост. Криворотый, красный- КЛЕСТ. ПІД
2.Ночью в рощах и лесах, уханье наводит страх.
Страшен дикий крик и силен. Так кричит огромный – ФИЛИН. ГО
3.Алый низ и черный хвост, воробья побольше рост.
Толстый клюв раздался вширь- до чего красив –СНИГИРЬ. ДУЙ
4.Все стрекочет и вертится , ей на месте не сидится,
Длиннохвоста, белобока, вороватая - СОРОКА. ТЕ
5.У нее глаза большие, хищный клюв всегда крючком.
По ночам она летает, спит на дереве лишь днем. - СОВА. ПТА
6.Вокруг ствола большой сосны, шишки на снегу видны,
Здесь на кузнеце затратил много сил проворный - ДЯТЕЛ. ХІВ
7.Синих крылышек красу, Разглядеть нельзя в лесу.
По сучкам порхает бойко, с резким, хриплым криком - СОЙКА. ВЗИМ
8.В серой шубке перьевой, и в морозы он герой,
Скачет, на лету резвится, не орел, но все же птица. ВОРОБЕЙ. КУ!
Діти! Давайте причитаємо, що ми отримали? Навіть у теплі зими птахи втрачають багато енергії. Для її відновлення їм потрібна колорійна їжа. Що страшніше голод чи холод?
Вчитель: Люди всього світу вшановують птахів. Деяким птахам навіть установлені пам'ятники.
Голубам поставлено пам'ятник у Парижі за те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна під час Другої світової війни.
У Римі поставлено пам'ятник гусям. Колись у давнину, біля італійського міста Риму, було болото. Жили біля того болота гуси. У цей час сусідні країни вели між собою війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, вирішили допомогти людям, які жили в місті. Тоді вони взяли в лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув по каменю. Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів.
В Австралії та в американському місті Бостоні було поставлено пам'ятник горобцю за те, що вони врятували населення від голоду. У цих місцях з'явилось дуже багато волохатої гусені, яка повністю знищувала зелену частину трав'янистої, кущової та деревної рослинності. Зібравшись зі всієї околиці, горобці швидко розправились зі шкідниками та допомогли людям відстояти врожай.
Павільйон : «Цікаве із життя тварин»
Підсумок уроку
В результаті нашого торгу ви накопичили капітал і по результатам вашого капіталу ви отримаєте оцінку.
І останнє, що я хотіла б вам сказати: щоб зберегти наших крилатих друзів, треба насамперед не знищувати їх самих, не чіпати їхні гнізда та яйця. Якщо ми будемо берегти птахів , вони захищатимуть ліси й сади від шкідливих комах.
Домашня робота. Розв’язати кросворд: написати назви різних птахів,щоб буква «С» була спільною.
Кількість набраних балів |
Оцінка |
Рівень навчальних досягнень |
29–30 26–28 24–26 |
12 11 10 |
Високий |
21–23 18–20 15–17 |
9 8 7 |
Достатній |
12–14 9–11 7–8 |
6 5 4 |
Середній |
5–6 3–4 1–2 |
3 2 1 |
Початковий |
ПІД
ГО
ДУЙ
ТЕ
ПТА
ХІВ
ВЗИМ
КУ!
ОРЕЛ
СОКІЛ
ЛЕЛЕКА
ГОЛУБ
ЛЕБІДЬ
ВОРОНА