Лекційне заняття "Віруси, віроїди, пріони"

Про матеріал
Методична розробка ленкційного заняття з теми : "Неклітинні форми життя". Допоможе викладачу під час викладання цією теми, вказані компетенції.
Перегляд файлу

Міністерство охорони здоров’я України

Кіровоградський медичний коледж ім. Є.Й.Мухіна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка лекційного заняття

на основі компетентнісного підходу

з дисципліни «Біологія і екологія»

на тему::

«Віруси. Віроїди Пріони»

 

 

 

 

 

 

 

 

Спеціальність:

Лікувальна справа

група 119Л

дисципліна: Біологія і екологія

кількість навчальних годин: 2

викладач: Крутських І.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький

2018р.

1. Тема заняття  Віруси. Віроїди. Пріони. (90 хв.)

2. Результати навчання:

  •              Фахові компетентності:

Знання

  • оперує термінами: реплікація ДНК; - пріони; -  віруси; - віроїди Вірусологія; Віріон; Вакцинація; Бактеріофаги; Прості віруси; Складні віруси; Вірус імунодефіциту людини; Синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД);

Розуміння

  • наводить приклади: хвороб, спричинених вірусами, пріонами, віроїдами;

Застосування

знань

  • пояснює: значення реплікації ДНК; роль пріонів, віроїдів  у природі;
  • класифікація: типи вірусів;
  • характеризує: структуру і відтворення вірусів та пріонів; процес реплікації ДНК, та процес зворотної транскрипції;

Аналіз

прогнозує:

- негативний вплив деяких вірусів на репродуктивну систему людини.

описує: будову вірусів віроїдів та пріонів на малюнках та схемах; процес реплікації ДНК та зворотної транскрипції  на схемах;

аналізує:

- місце вірусів у системі живої природи;

Синтез

розпізнає:

  • -структурні компоненти вірусів на малюнках та схемах;
  • -процес реплікації ДНК на схемах;

ілюструє:

- етапи проникнення вірусів у клітину господаря;

Оцінювання

планує:

  • - використовувати знання про інфекційні агенти для профілактики захворювань;

практикує:

  • - запобігання вірусним хворобам, та попередженню ВІЛ-інфікування;
  • - використання таблиць, графиків,моделей,відеоматеріалів,3D анімації; web-сайтів для кращого розуміння та засвоєння матеріалу;

Загальні компетентності:

  •              Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу
  •              Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
  •              Здатність розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності
  •              Здатність спілкуватися державною мовою як усно, такі письмово
  •              Здатність користуватися інформаційними і комунікативними технологіями
  •              Здатність вчитися самостійно і оволодівати сучасними знаннями
  •              Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел
  •              Здатність бути критичним і самокритичним
  •              Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми
  •              Здатність приймати обґрунтовані рішення
  •              Здатність працювати в команді: в академічній групі, в інтерактивних групах, в парах
  •              Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

33. Методи навчання

3.1 Словесні методи:

 пояснення - викладач є консультантом для студентів при виникненні незрозумілих питань;

 розповідь - викладач ознайомлює студентів зі змістом і планом нового матеріалу;

 бесіда - викладач у формі бесіди аналізує проблемні питання;

 навчальна дискусія – при обговоренні завдань.

3.2. Наочні методи:

 ілюстрування полягає в демонструванні слайдів ММП (мультимедійної презентації), плакатів, схем, рисунків, ППЗН (програмованих педагогічних засобів навчання) що сприяє формуванню у студентів конкретних уявлень, точних понять за темою заняття;

 демонстрування складових частин вірусних частин, будову пріона, вірусоїда слайдах ММП, за допомогою flash-анімацій.

3.3. Практичні методи:

 Тренувальні вправи - виконання студентами завдань за алгоритмом і вказівками викладача з метою практичного тренінгу («навчаючи-вчуся») і застосування отриманих знань, умінь і навичок при вирішенні типових і нетипових ситуаційних завдань та в подальшому на клінічних дисциплінах;

3.4. Інтерактивні методи:

 мозковий штурм;

 «ромашка Блума»

незакінчене речення

4. Метод контролю:

підготовчий етап:

 фронтальне опитування (мозковий штурм);

 виконання тестових завдань (із однією правильною відповіддю);

основний етап:

 викладення лекційного матеріалу з поблочним опитуванням

заключний етап:

 розв’язування нетипових навчальних задач (робота в малих групах, технологія дебрифінгу);

 «Ромашка Блума»

  • тестовий контроль (завдання на відповідність, прості тестові завдання)
  • метод «німих малюнків».


 

5. Міждисциплінарна інтеграція

Дисципліни

Знати

Вміти

І. Попередні дисципліни

Хімія

Основні класи органічних сполук

Основні функції амінокислот

Здійснювати якісні реакції на білки

Вміти писати структурні формули

Математика

Геометричні фігури

Вираховувати площі ікосаедра

Латинська мова

Основні букви і слова на латинській мові

Читати біологічні назви на латинській мові

ІІ. Наступні дисципліни

Медичні дисципліни:

Епідеміологія

 

Патморфологія і патанатомія

 

Механізми зараження вірусних інфекцій

 

Основні функції білків. Структурні рівні організації

 

Способи профілактики інфекційних захворювань

Застосовувати знання про рівні організації білка для характеристики дистрофій

Загальний догляд

Перша допомога при інфікуванні біологічними рідинами

Надати ПМД при проколах голкою м’яких тканин, потраплянні крові в очі, в ротову порожнину

ІІІ. Внутрішньопредметна інтеграція

Біорізноманіття

6. Література:

навчальна (основна, додаткова)

1. Задорожний К. М. З-15 Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

2. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.

3. Котик Т. Біологія : Таліна Котик,. -Харків: Торсінг, 2001. -318 с.

4. Мусієнко М. Біологія : Основні поняття/ Микола Мусієнко, Павло Славний,; Ред. В. В. Лазаревський. -К.: Либідь, 1994. -94 с.6. http //bse.sci-lib/com/a_pictures/05/00/244028415.jpg

методична (основна, додаткова)

Філоненко М. М. Методика викладання у вищій медичній школі на  засадах  компетентні-сного  підходу:  Методичні  рекомендації  для викладачів  та  здобувачів  наукового  сту-пеню  доктора  філософії  (PhD) ВМ(Ф)НЗ України. — К., 2016. — 88 с.

7. Підготовчий етап (20 хв.)

Мотивація навчальної діяльності.

Девізом нашої пари я обрала слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Я пропоную вам зробити сьогодні відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.

Інфекційні хвороби, у тому числі й нові, становлять загрозу розвитку людства, оскільки є причиною третини загальної щорічної кількості смертей у світі. За даними Всесвітнього банку, 50% випадків смерті дітей віком до 5 років у світі спричинені інфекційними захворюваннями (патології органів дихання, гострі кишкові інфекції, кір, малярія, СНІД) та 80% захворювань дітей віком до 5 років – інфекційні. За даними ВООЗ (WHO, 2004), смертність хворих унаслідок інфекційних хвороб займає друге місце у світі; окрім цього, більше мільйона летальних випадків зумовлено вже перенесеними інфекційними захворюваннями. В Україні щороку на інфекційні хвороби хворіють від 616 991 до 1020947 осіб (без урахування грипу та ГРВІ). Захворюваність населення на інфекційні хвороби в останні роки знизилася у 1,5 разу, проте ще залишається на високому рівні, що в більшості інфекційних захворювань перевищує такий у провідних країнах Європи в десятки, а при деяких захворюваннях – у сотні разів. При загальному зниженні рівня захворюваності на інфекційні хвороби в Україні за роки спостереження в регіонах відзначали значні спалахи таких інфекцій, вірусний гепатит А, кір, краснуха, ВІЛ, ГРВІ.

 

Перевірка вхідного рівня знань.

Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття:

Теоретичні питання до заняття

«Мозковий штурм»

  1.     Дайте визначення «еукаріоти» (організми,які мають ядро)
  2.     Дайте визначення «прокаріоти».(безядерні)
  3.     Які існують домени живої природи. (клітинні і неклітинні)
  4.     Які типи нуклеїнових кислот вам відомі? (РНК і ДНК)
  5.     Які види РНК ви знаєте? (рРНК,іРНК,мРНК)
  6.     В чому полягає ускладнення еукаріот, порівняно з прокаріотами?(наявність ядра)
  7.     Представники яких царств можуть викликати інфекційні хвороби?(віруси, бактерії, найпростіші)
  8.     Чи існує життя поза клітиною? (ні)
  9.     Молекулярний рівень ? (вивчає білки,жири, вуглеводи)

Навчальні ситуації

  •        Уявіть, що ви працюєте вихователем, і на територію ДНЗ зайшов собака, який не проявляє агресії, милий, довірливий намагається підійти до дітей. Яку небезпеку може становити така тварина для дітей, ваші дії?
  •        Уявіть, що ви працюєте вихователем у Львівській області і плануєте весною екскурсію до лісу. З якими тваринами переносниками вірусної хвороби ви можете зустрітись, що це за хвороба, і  які заходи для попередження зараження ви повинні передбачити?
  •        Запропонуйте заходи для попередження зараження ВІЛ-інфекцією для себе – вихователя в ДНЗ, та чого ви повинні навчити дошкільників і, насамперед, своїх дітей-дошкільників.


ПЛАН ТА ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ЛЕКЦІЇ:

 

 

п/

 

Основні етапи лекцій та

їх зміст

Цілі в рівнях

 

Тип лекції.

Засоби активізації студентів. Матеріали методичного забезпечення.

Розподіл часу

1.

Підготовчий етап

 

 

10хв

 

  1.           Організаційні моменти: перевірка присутності студентів, зовнішнього вигляду
  2.           Ознайомлення студентів з актуальністю теми, навчальними цілями.

 

 

β= І 

 

Питання для підготовчого етапу

 

Слайд 1-7

5хв

 

 

5хв

 

2.

Основний етап

 

Тематична лекція

60 хв.

 

План викладення лекційного матеріалу

 

 

 

1. Особливості організації та  функціонування - вірусів.

 

 

 

 


2.  Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та  їхній вплив на її функціонування.

 

 

 


3.  Пріони.

 

 

4.       Віроїди.

 

 

 

 

β = І

 

 

β = ІІ

 

β = ІІ

 

β = І

 

β= І

Презентація на тему «Віруси. Віроїди. Пріони.»

 

Слайд 7 -17

 

Слайд 19

(відеофрагмент слайд 19 будова віруса)

 

Слайд 20 – 40 (відеофрагмент слайд 24 «Будова бактеріофага»)

 

 

Слайд 41 – 51 (відеофрагмент слайд 49 «Хвороба Крольцтвельда_Якоба»)

Слайд 52 – 63 (відеофрагмент слайд 52 «Веретеноподібність бульб картоплі»)

 

Питання до основного етапу

Обладнання: таблиці, слайди презентації, «Будова віріона», «Різноманіття вірусів», «Пріони», «Вірусні захворювання рослин», «Вірусні захворювання тварин», «Вірусні захворювання людини», «Будова віріона ВІЛ», «Шляхи зараження ВІЛ»; мультимедійний проектор.

   

 

 

15хв

15хв

15хв.

 

15хв

15 хв

15хв

3.

Заключний етап

 

 

20хв.

 

  1. Резюме лекції.
  2. Загальні  висновки.
  3. Відповіді на можливі запитання

(β-ІІІ)

Питання заключного етапу

3хв

 

Завдання для самопідготовки студентів.

 

 

Питання для самопідготовки студентів

 

 

 

 

Література:

Задорожний К. М.

З-15 Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

ст. 152-160

5хв

8. Основний етап (45 хв.)

Зміст:

1. Особливості організації та  функціонування - вірусів.

2.  Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та  їхній вплив на її функціонування.
3.  Пріони

4.   Віроїди.

Питання №1. Віруси

 

Віруси

Віруси (від латин, virus — отрута) неклітинні форми життя. Уперше віруси були описані ботаніком Д. Івановським у 1892 р.

Гіпотези винекнення вірусів:

- паралельна

- регресивна

- скажених генів

Будова вірусів:

- серцевина (містить РНК, ДНК)

- капсид (зовнішня оболонка)

- суперкапсид (містить ліпіди і білки)

Цілком сформована вірусна оболонка називається віріоном.

Біологічні властивості білків.

1. Побудовані з органічних речовин (НК, білки, ліпіди).

2. Внутрішньоклітинні паразити

3. Не мають власних білковосинтезуючих систем.

4. Відсутність клітинної будови, росту, метаболізму.

5. Здатні до кристалізації.

Класифікація вірусів:

За типом НК

  1.               ДНК – вмістні (герпес)
  2.               РНК – вмістні (тютюнової мозаїки)

За наявністю ліпопротеїдної оболонки

  1. Прості (тютюнова мозаїка)
  2. Складні (ГРИП, ВІЛ)

Типу капсомерів

1. Кубічні (герпес)

2. Спіральні (тютюнова мозаїка)

3. Змішані (бактеріофаг)

Життєвий цикл

1. Абсорбція

2. Експресія

3. Реплікація

Механізм зараження

1. Повітряно-краплинний

2. Трансмісивний

3. Статевий

4. Ентерально

Найпоширеніші вірусні інфекції

1. ГРВІ, Грип

2. ВІЛ

3. Гепатит

4. Герпес - інфекції

5. Папіломовірусні інфекції

Профілактика вірусних інфекцій

  1.              діагностика – проведення вірусологічних та інших досліджень для виявлення та ідентифікації збудників хвороб;
  2.              застосування спеціальних лікувально-профілактичних засобів, що попереджають зараження людини і підвищують природну стійкість до вірусів;
  3.              імунопрофілактика – попередження певних інфекційних хвороб шляхом проведення імунізації - створення штучного імунітету.
  4.              повноцінне харчування з включенням вітамінів у природному вигляді (перш за все, свіжі фрукти і овочі);
  5.              Загартовування та часте провітрювання приміщень;
  6.              достатня кількість сну, регулярне чергування праці та відпочинку, щоденне вологе прибирання;
  7.              вживання загальнозміцнюючих та тонізуючо-імуномодулюючих препаратів та препаратів цілеспрямованої імуностимулюючої дії.
  8.              при потрапляні крові, або іншої біологічної рідини пацєнта на відкриті ділянки шкіри медичного персоналу їх необхідно ретельно відмити в проточній воді з милом, а потім цю ділянку шкіри обробити одним із антисептиків (70 % р-н спирту, 3% р-н перекису водню, стеріліум, йодобак, кутасепт Г,Ф, тощо);
  9.              у разі порізу чи проколу шкіри гострим інструментом необхідно негайно здоровою рукою передавити ділянку руки вище травмованого місця, видавити з неї кілька краплин крові, а потім рану ретельно промити проточною водою з милом і обробити одним із антисептиків;
  10.         при потрапляні крові в очі іх необхідно ретельно промити проточною водою, а потім закапати 1-2 % розчином борної кислоти, або розчином альбуциду натрію.
  11.         До того ж як і з гепатитом В треба слідкувати за складом донорської крові, стерильністю медичних інструментів та шприців
  12.           Рекомендується вживати латексні презервативи; сексуальні стосунки з особами, що вживають наркотики, здебільшого неконтрольовані і вже тому небезпечні. За даними статистики 30 - 50 % осіб, що вживають наркотики ін'єкційним шляхом, інфіковані ВІЛ отож, вірогідність інфікування надзвичайно висока;

Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття до питання 1:

1. Встановіть відповідність

А. Регресивна гіпотеза

Б. Гіпотеза скажених генів

В. Гіпотеза паралельної еволюції

 

 

1. Віруси є нащадками стародавніх одноклітинних організмів, будова яких спростилася

2. Видозмінений генетичний матеріал, що «втік» із клітини»

3. Віруси виникли в прадавні часи незалежно від клітин, використовуючи їхні можливості для перетворення енергії та синтезу білків.

Відповідь: А1 Б2 В3

 

 

2. Визначити вірус по типу капсомеру

ізометричний  спіральний  змішаний

3. Встановіть послідовність життєвого цикла віруса:

А) синтез вірусних білків;

Б) ендоцитоз;

В) вихід вірусних частинок із клітини;

Г) взаємодія вірусних частинок з мембраною клітини хазяїна

Д) формування вірусних частинок;

Е) накопичення вірусних білків;

Є) передача спадкової інформації вірусів;

Ж) пригнічення утворення білків хазяїна  Відповідь: Г Б Є А Е Ж Д В

Біологічний диктант:

Вставте пропуски

Вірус це                        форма життя. (неклітинна)

Віруси складаються з         та             кислот. (ДНК і РНК)

Білкова оболонка вірусу називається            (капсид)

В залежності від будови капсида віруси поділяються на               та           .(кубічні, ізоментричні, спіральні, змішані)

Вперше ці організми були відкриті вченим-                    на  об’єкті – вірусі (Івановський;тютюнова мозаїка)

В перекладі з латинської мови «вірус» означає                       . (отрута)

 


 

Питання 2. Пріони – будова характеристика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття до питання 2

Тестовий контроль

1. Пріони – це особливий склад інфекційних агентів, що складаються:

  1. з білків та вуглеводів і містять нуклеїнові кислоти
  2. з білків і не містять нуклеїнових кислот
  3. з ліпідів і містять нуклеїнові кислоти

2. Який вчений відкрив повільні інфекціі у людині?

  1. Карлтон Гайдучек
  2. Роберт Гук
  3. Томас Морган

3. Яка найнебезпечніша хвороба для людини?

  1. Крейтцфельдта-Якоба
  2. Скрейпі
  3. Хвороба Куру

4. Що відбувається при потраплянні пріона в клітину?(2 відповіді)

  1. пріон викликає важкі захворювання центральної нервової системи у людей і ряду вищих тварин
  2. нічого не відбувається
  3. пріон вбиває імунну систему
  4. пріон перетворює нормальний подібний до себе білок на інфекційну форму

5. Який інкубаційний період коров’ячого сказу?

  1. від 2 до 4 неділь
  2. від 8 до 12 років
  3. від 3 до 8 років
  4. від 7 до 10 місяців

 

 


Питання 3. Віроїди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття до питання 3

Тестовий контроль

1. Який вчений відкрив віроїди?

  1. Чарльз Дарвін
  2. Френсіс Крік
  3. Теодор Дінер

2 Віроїди – це:

  1. вірус імунодефіциту людини
  2. інфекційні частинки, що становлять собою молекулярні дволанцюгові молекули ДНК
  3. інфекційні частинки, що становлять собою низькомолекулярні одноланцюгові молекули РНК, які не кодують власних білків

3. Які хвороби спричиняють віроїди?

  1. ураження центральної нервової системи рослин
  2. коров’ячий сказ
  3. сонячний опік авокадо, веретеноподібність бульб картоплі
  4. поліомієліт

4. Що відбувається, коли віроїд потрапляє в клітину?

  1. синтезуються молекули ДНК
  2. віроїд розмножується шляхом поділу навпіл
  3. віроїд «впадає» в інкубаційний період
  4. віроїд використовує клітинний фермент РНК-полімеразу для відтворення власних молекул
  5. синтезуються білки капсида

6. Вгадай віроїдну хворобу

Сонячний опік   Веретенноподібність  пістрявість

авокадо   бульб картоплі   тюльпанів

 


9. Заключний етап: (15хв)

Підведення підсумків заняття.

Матеріали методичного забезпечення заключного етапу заняття:

Тестовий контроль

1. Встановіть відповідність.

  1.              Одна із стадій вірусної інфекції -
  2.              Віруси - це
  3.              Віруси класифікуються на ті, що містять -
  4.              Зараження клітини вірусами починається з …

А. ДНК та РНК

Б. адсорбції вірусу на клітинній мембрані

В. збирання вірусів і їх вихід із клітини

Г. неклітинні форми живих організмів, які складаються з нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК) і білкової оболонки

Відповідь: 1Б 2Г 3А 4В

 

 

2.

1) Вірус

2) Віроїди

3) Пріони

4) Вірусоїди

 

А) це позбавлені оболонки невеликі молекули кільцевої, зазвичай одноланцюгової, РНК, що спричиняють захворювання рослин.

Б) вони схожі на віроїди, але включені у структуру вірусопомічника і реплікуються лише з його допомогою.

В) особливий клас інфекційих агентів, винятково білкових, які не містять нуклеїнових кислот; вони спричиняють тяжкі захворювання центральної нервової системи в людини та деяких вищих тварин.

Г) неклітинні форми живих організмів , які складаються з нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК) і білкової оболонки, зрідка включаючи інші компоненти (ферменти, ліпідні оболонки тощо).

 

 

Відповідь: 1г 2а 3в 4б

 

3. Вправа «так чи ні?»

1) Віруси – це неклітинні форми життя.(так)

2) Всі віруси є внутрішньоклітинними паразитами. (так)

3) Кожна вірусна частинка складається з невеликої кількості генетичного матеріалу, а саме: молекули ДНК. (ні)

4) Генетичний матеріал віруса оточений ліпопротеїновою оболонкою, яка може містити вуглеводні. (ні)

5) У складі деяких вірусів містяться  вуглеводи і жири. (так)

6) Деякі віруси мають додаткову оболонку, що утворюється із плазматичної мембрани клітини-хазяїна. (так)

7) Бактеріофаги – це віруси, які вражають бактерії. (так)

8) Генетичний матеріал бактеріофагів розміщений в основній пластині з хвостовими відростками. (ні)


 

4. Вправа «німі малюнки»

Вгадай біологічний об'єкт

 

5. Вгадай вченого по фотографії.

6. «Бліц-опитування»

1) Чи правильним є твердження: «Віруси перебувають на межі між живою та неживою природою»? Відповідь обґрунтуйте.

2) Які принципові відмінності вірусів від інших організмів вам відомі?

3) Чи можна віруси вважати паразитичними організмами? Відповідь обґрунтуйте.

 

 

 

 

 

7. Тестовий контроль

1 Виберіть одну правильну відповідь

1. До неклітинних форм життя належать:

A) віруси; Б) бактерії; B) інфузорії; Г) ціанобактерії.

2. Збудниками захворювань на гепатит та СНІД є:

 A) бактерії; Б) віруси; B) найпростіші; Г) гриби.

3. Існування вірусів довів:

A) Луї Пастер;Б) І. П. Павлов; B) 1.1. Мечников; Г) Д. Й. Івановський.

4. Бактеріофаги здатні вражати клітини:

A) грибів; Б) тварин; B) бактерій; Г) водоростей.

5. Віруси спричиняють:

A) грип;  Б) ангіну; B) малярію; Г) дизентерію.

6. До складу вірусу не входить:

A) АТФ;  Б) ДНК;  B) РНК;   Г) білки.

7. Складовою частиною вірусів є:

A) ядро; Б) капсид; B) рибосоми; Г) цитоплазма.

 

8. Теоретичні питання

1. З якої речовини складається оболонка простих вірусів? (білки)

2. Назвіть речовину, яка є в додатковій поверхневій мембрані складних вірусів. (ліпіди)

3. Визначте форми вірусів, що перебувають у стані спокою і здатні викликати інфекції. (клітина і позаклітинна)

4. Визначте віруси, які різняться за формою. (спіральна, кубічна, змішана)

5. З якою частиною клітини хазяїна сполучається поверхнева мембрана складних вірусів? (глікопротеїдом)

6. Що є на поверхні оболонки клітини хазяїна, до якої приєднується вірус? (рецептор)

7. Визначте віруси, які різняться нуклеїновими кислотами.(ДНК. РНК - вмістні)

8. Визначте віруси, які різняться здатністю уражати нервову систему.

9. На якому об’єкті вперше Д. Івановський відкрив віруси 1892 року?(тютюнова мозаїка)

10. Як називаються віруси, які є в 95% людей?(герпес віруси)


 

9. Навчальні завдання для самостійної роботи

Питання

Завдання

Література

1.

Вперше існування вірусів довів у  році.

Написати вченого і визначити рік відкриття

Задорожний К. М. З-15 Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

2. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.

2.

Віруси – це                                                                                                                

Дати визначення

3.

Віруси вивчає наука -

Написати науку, основні завдання її

4.

Віруси об’єднують у царство

Написати відповідь на латинській мові

Віруси (за складом) поділяються

Дати відповідь у вигляді схеми

Зовнішня білкова оболонка вірусів називається

Написати відповідь на латинській мові

На які дві групи діляться віруси за будовою зовнішньої оболонки?

Наведіть приклади.

Які хімічні речовини входять до складу вірусів?

Написати 5 основних речовин

 


Додаток 1

Питання 1 Будова віруса

Картинки по запросу вирус складний

Питання 2.Як називають віруси, що уражують бактерії? В чому особливості їх будови?

Відповідь. Віруси бактерій називають_________________________.

                                                      

Питання 3 Вставте пропуски

Вставте пропуски

Вірус це                        форма життя.

Віруси складаються з         та             кислот.

Білкова оболонка вірусу називається           

В залежності від будови капсида віруси поділяються на               та           Вперше ці організми були відкриті вченим-                    на  об’єкті – вірусі

В перекладі з латинської мови «вірус» означає                       .

 


Питання 4

Навчальні завдання для самостійної роботи студентів

Питання

Завдання

Література

1.

Вперше існування вірусів довів у  році.

Написати вченого і визначити рік відкриття

Задорожний К. М. З-15 Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

2. Соболь В. І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2018. – 272 с. : іл.

2.

Віруси – це                                                                                                                

Дати визначення

3.

Віруси вивчає наука -

Написати науку, основні завдання її

4.

Віруси об’єднують у царство

Написати відповідь на латинській мові

Віруси (за складом) поділяються

Дати відповідь у вигляді схеми

Зовнішня білкова оболонка вірусів називається

Написати відповідь на латинській мові

На які дві групи діляться віруси за будовою зовнішньої оболонки?

Наведіть приклади.

Які хімічні речовини входять до складу вірусів?

Написати 5 основних речовин

Тести досягнень

Що ви знаєте про СНІД? (Вірно (В) – Невірно (Н)

1. Небезпечно обнімати людину, хвору на СНІД.

2. Заразитися СНІДом можливо, користуючись громадським туалетом.

3. Тільки гомосексуалісти повинні піклуватися про те, щоб не заразитися СНІДом.

4. Люди, які вводять собі внутрішньовенно лікарські препарати, не повинні користуватись голками інших людей.

5. Не можна заразитися вірусом СНІДу (ВІЛ), кусаючи один і теж бутерброд чи коли п’єш з одної склянки з людиною, хворою на СНІД.

6. Можна заразитися СНІДом, якщо мав тільки один сексуальний контакт.

7. Якщо хтось у школі отримав травму, що супроводжується кровотечою, слід зупинити йому кров своїми руками.

8. СНІДом можна заразитися, якщо хворий чихає чи кашляє на тебе.

9. Непогана ідея – обговорювати питання сексу, наркотиків і СНІДу у школі.

10. СНІД визивається вірусом.

11. Позитивний результат тесту на СНІД означає, що людина хвора на СНІД.

12. СНІД вражає червоні кров’яні тільця.

13. СНІД передається через усі рідкі виділення тіла.

14. Щоб оберегти себе від інфікування ВІЛ під час орального сексу, необхідно користуватись презервативом.

15. Тести на СНІД як правило надійні.

16. СНІД передається трьома основними шляхами: при сексуальних контактах, контактах з кров’ю (наприклад, при спільному користуванні голками) і від матері до дитини під час внутрішньоутробного розвитку і при народженні.

17. Правильне використання презервативів допомагає у багатьох випадках запобігти передачі вірусу СНІДу.

18. Одна з проблем, зв’язаних зі СНІДом, складається в тому, що між зараженням та моментом проявлення хвороби можуть пройти роки.

РЕЦЕНЗІЯ

На методичну розробку лекційного заняття

на тему:

«Віруси. Віроїди. Пріони.»

Методична розробка лекційного заняття структурована, зміст навчального матеріалу відповідає темі, навчальному плану та методичному комплексу теоретичного заняття.

 В методрозробці витримані вимоги та принципи написання методичної частини: вказано актуальність теми, фахові та загальні компетентності, цілі розвитку особистості, міждисциплінарна інтеграція враховує і внутрішньо предметні зв’язки.

 При вивченні нового матеріалу надається план до теми у вигляді лаконічного теоретичного викладу з візуальною презентацією, використовуються різні форми та методи заохочення студентів до вивчення теми, продумана міждисциплінарна інтеграція, що сприяє комплексному підходу вивчення теми. 

 Заплановано підведення загального підсумку заняття, домашнє завдання, список використаної літератури.

 Методична розробка відповідає методичним вимогам, відображає педагогічну майстерність викладача і може бути рекомендована для проведення лекційних занять.

Рецензент __________В.О Кваша, викладач вищої категорії, викладач-методист 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
KRUT INNA OLEKSANDRIVNA
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
2686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку