Екологічна стежина «Знай, люби, бережи!»

Про матеріал

Екологічна стежина є однією з форм спілкування з природою. У нашій школі створено екологічну сте­жину завдовжки 4 км. Її назва – «Знай, люби, бережи!».Екологічна стежина розпочинається з рідної школи №12, проходить через місто Українськ, через городи, по селу Лісівка, по луках, балці, веде до ставка, потім через луки до соснового бору. На стежині багато красивих куточків природи, які допоможуть юним друзям учитися спілкуватися з довкіллям, уміти поводити себе в природі, пізнавати її таємниці й закономірності.

Перегляд файлу

Екологічна стежина «Знай, люби, бережи!»

Важливою умовою успішного формування екологічної культури є практична діяльність, бо саме в ній виявляються і за­кріплюються ті позитивні якості особистості, які визначають потяг до життя в гармонії з природою. Екологічна стежина є однією з форм спілкування з природою.

 

У нашій школі створено екологічну сте­жину завдовжки 4 км. Її назва – «Знай, люби, бережи!».

Завдання екологіч­ної стежки — поглиблювати знання учнів з біології та географії, розвивати вміння правильно і критично оцінювати свою по­ведінку в природі, а також учинки інших людей, обирати лінію поведінки відпо­відно до запитів природи; розвивати інте­рес до екології; помічати красу рідної при­роди, виховувати відповідальне ставлення до природних об'єктів, любов та бережли­ве ставлення до природи, виявляти вплив людини на природний комплекс та прово­дити роботу з поліпшення навколишньо­го середовища. Форми занять на екологічній стежині різноманітні: уроки в природній лабораторії, екскурсії, заняття гуртків.

Екологічна стежина розпочинається з рідної школи №12, проходить через місто Українськ, через городи, по селу Лісівка, по луках, балці, веде до ставка, потім через луки до соснового бору. На стежині багато красивих куточків природи, які допоможуть юним друзям учитися спілкуватися з довкіллям, уміти поводити себе в природі, пізнавати її таємниці й закономірності.

Берегти, примножувати природні багатства повинні всі, кому дороге навколишнє середовище, кому дорогий рідний край.

Значною мірою впливають на формування екологічної свідомості учнів літературні тво­ри, географічні та художні описи, які навча­ють їх жити в гармонії з природою.

 Девіз учнів:

Цінуй, людино, доброту природи,

Все, що дарує вона нам:

Тож бережи її ліси, поля, повітря,

                                              води —

То вічний і святий, величний храм!

Розроблено маршрут екологічної стежини.

Наша екологічна стежина налічує п’ять зу­пинок:

  • територія ЗОШ №12;
  • село Лісівка;
  • Заводська балка;
  • ставок;
  • сосновий бір.

Екологічну стежину ми проходили тричі на рік: на початку квітня, на початку червня та на початку вересня. Пересувались пішки, витрачаючи цілий день. Майже завжди з учнями ходили батьки.

Під час огляду екскурсійних об'єктів учні спостерігали, робили замальовки, записували необхідні відомості, збирали гербарій, потім відшукували легенди про рослини, малювали пейзажі, проводили агітаційну роботу «Бережіть первоцвіти» тощо.

Зупинка 1 «Територія ЗОШ №12»

Біля школи ростуть клени, липи, каштани, берізки, тополі, акації, кущі бузку. Шкільне подвір'я прикрашають квітники. Навесні учні висаджують рослини, доглядають за ними, тому всі насолоджуються чудовими квітами. Синички, сойки, дятли, дикі голуби, горобці, шпаки постійно «лікують» дерева, а школярі віддячують птахам, виготовляючи годівнички на зиму.

Зупинка 2 «Село Лісівка»

Це село побудоване ще на початку ХХ століття поселенням німців. В ньому функціонував пістолетний завод, який потім перестав функціонувати.

Ідучи селом, можна побачити дуже багато плодових дерев, декоративних квітів.

Зупинка 3 «Заводська балка»

Відразу за старим заводом розкинулася балка. Кажуть, що перші дерева в ній посадили саме німці, які жили в с.Лісівка. А ще дуже давно на місці балки протікала ріка. На жаль, достовірних фактів немає.

В балці дуже різноманітне рослинне угруповання (фітоценоз).

Фітоценоз – це сукупність рослин, які ростуть спільно на одній ділянці земної поверхні й тісно взаємодіють як між собою, так і з умовами фізико-географічного середовища. Фітоценози сформувалися в процесі тривалого історичного розвитку.

Рано навесні  природа в балці починає прокидатися. Спочатку з'являються ранньоквітучі рослини: блакитні проліски, шафран сітчастий, ряст, калюжниця болотна, горицвіт весняний, жовті квіточки мати-й-мачухи, зірочки маленькі, ведмежа цибуля, анемона дібровна, чистотіл. Потім з'являються фіалка запашна, барвінок. Квітнуть жовті тюльпани, іноді зустрічаються півники борові. На початку червня квітне шавлія поникла, чабрець, ковила периста. Тоді луки здаються ліловими. В середині літа квітне алтея лікарська, звіробій звичайний, материнка звичайна, гвоздика дельтоподібна, кропива дводомна.

Багато в балці різноманітних дерев і кущів: ясені, дуби, рожева акація, вільхи, дикі груші і яблуні, терен, глід, шипшина, бузина та інші.

На галявинах в червні білим килимом розкидаються суниці майже по всій балці, а незабаром білий колір зміниться на червоні вогники цілющих ягід. Смачні, поживні маленькі дарунки природи доступні для всіх добрих людей.

По балці протікає маленький струмочок, який потім впадає в ставок. Учні постійно слідкують за чистотою струмка. Біля води росте мати-й-мачуха, калюжниця, череда трироздільна, заяча капуста.

Різноманітний і тваринний світ: зайці, їжаки, лисиці, ящірки, вужі, гадюки, сліпаки, кроти, ховрахи. Зустрічаються косулі. Багато птахів: фазани, куріпки, жайво-ронки, сови, сойки, трясогузки, мухоловки, синички, зозулі, солов'ї, дятли, зусріча-ються соколи.

Зупинка 4 «Ставок»

Ставок – найулюбленіше місце відпочинку наших жителів влітку. Купайся, загорай досхочу!

Рослинний світ представлений  рогозом вузьколистим, аїром тростиновим, очеретом звичайним. На поверхні води плаває ряска. З тварин поширені молюски, земноводні, членистоногі; птахи - дикі вутки, річні чайки, іноді прилітають лебеді; риби – карась, окунь, сом.

Зупинка 5 «Сосновий бір»

Бір – чистий сосновий ліс на бідних піщаних грунтах. Його деревостан утворений лише сосною. Він у нас невеликий, розміщений праворуч від ставка, на пагорбі. Це штучне насадження.

На початку нашої ери ліс становив 51 %. Та за два тисячоліття відбулися великі зміни. Лісів залишилося тро­хи більше 14 %, для порівняння - ліси Фінляндії становлять 89 % те­риторії країни.

Учені підрахували, що для задово­лення різних потреб сучасної людини впродовж життя необхідно приблизно 300 дерев. Адже ліси є джерелом дерево-об­робної, меблевої, целюлозної про­мисловості. Бездумна вирубка лісона­саджень призвела до різкого скоро­чення території лісів в Україні.

Протягом століть ліс допомагав ви­жити нашим пращурам, зараз ми мо­жемо знищити його. Коли ліс був сильніший за людину, він допомагав їй, нас же на таке благородство поки що не вистачає.

Тому дуже актуальна проблема збереження соснового бору. Учні з цією метою перед Новим роком проводили в школі агітаційну роботу «Замість ялинки – зимовий букет».

Дуже незвичайне місце – сосновий бір! Тільки входиш в нього, відразу чуєш тонкий аромат хвої. Цілющі фітонциди лікують від головних болей, від простудних захворювань.

Цікава флора бору. Багато пижма звичайного, лисохвіста лучного, тимофіївки, алтея лікарська, материнка звичайна, гвоздика дельтоподібна, зустрічається ковила волосиста. Дуже багато їстівних грибів: опеньки, шампіньйони.

Фауна така сама як і в балці.

В окремих місцях спостерігаються виходи на поверхню пісковиків, а також джерела прісної води.

 

Робота на екологічній стежині виховує в шко­лярів уважність і спостережливість, вони кра­ще розуміють взаємозв'язок людини і приро­ди, стають екологічно свідомішими.

Саме завдяки безпосередньому спілкуван­ню з природою учні пізнають закони розви­тку природи, вчаться співпереживати «бра­там нашим меншим», відчувати свою відпо­відальність за все живе на Землі.

 

 

docx
Додано
3 червня 2018
Переглядів
621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку