В даному посібнику міститься цікавий матеріал для учнів початкових класів. Прогулянка взимку з використанням різних форм та методів роботи.Даний матеріал є цікавим для дітей та корисним для педагогів.
« Секрети зимової краси»
Мета: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі; учити спостерігати за явищами в природі, фантазувати, збагачувати мовлення новимисловами; розвивати естетичні смаки дітей; виховувати почуття задоволення від милування красою рідного краю.
Обладнання: іграшкові фотоапарати, дослідницьке обладнання.
Хід заняття
І. Організація учнів
1. Спостереження за природою:
- Діти, яка зараз пора року?
-Які кольори можна зустріти у зимовій природі?
- Якого кольору сніг на сонці та у затінку?
- Чи змінюється сніг на сонці та затінку?
- Придивіться уважно до снігу, дерев, неба.
ІІ. Основна частина
- Помилуйтесь йзажем. Як гарно навкруги! Недарма зиму називають чарівницею. Вона ніби зачарувала всю природу, і все довкола поринуло у сон. Справжнє спляче царство…
Д.гра» Що якого кольору? «
- Пограємо з вами гру за якими і визначимо, які кольори переважають у зими – чарівниці. Я буду вам показувати кольори, а вам потрібно назвати яким ознакам, явищам зими притамані дані кольори
Білий ( сніг, іній, стовбур берези)
Блакитне ( небо)
Зелена ( ялинка, сосна)
Розповідь з елементами бесіди
- Погляньте навкруги, які птахи є зимуючими?
- Чому їх так називають?
- Птахи не тільки прикрашають наше життя, вони перші помічники людини у боротьбі проти шкідливих комах та гризунів. Їх здавна називають санітарами лісу та полів. Тому люди також повинні дбати про пернатих. Найважче птахам приходиться взимку, коли падає білий лапатий сніг і віють холодні вітри. Ви вже , мабуть, знаєте,що деякі птахи відлітають у теплі краї, а інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька загадок.
Відгадування загадок:
Із сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташка – це…
(Горобець)
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(Дятел)
Має біле, як сніг, чорне,як жук,
Вертиться, як біс, і повертається в ліс
(Сорока)
Усі в блакитнім піджаку,рожевій сорочці
У нас зимою по саду гуляють, як гості
(Снігурі)
Сива латка, чорна латка
На березі скаче.
(Ворона)
В хвойнім лісі я живу,
Там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я ще санітар,
А зовуть мене …
(Шишкар)
- Птахи є справжніми прогнозниками. Колись з давніх- давен люди вірили в прикмети і спостерігали за птахами .Ваше завдання буде продивжити рядки прикмету:
Д / гра«Продовж речення-прикмету»
Снігурі перед вікном цвірінькають - …(на відлигу)
Горобці ховаються в укриття –… (на мороз або заметіль)
Ворона ховає дзьоб під крило – …(на холод)
Сорока ховається під стріхою – …(на заметіль)
Зимою ворони літають і кружляють зграями – …(буде мороз)
Синиця до хати –… (зима у двір)
Галки збирають у великі зграї і сильно кричать –… (на мороз і ясну погоду)
Горобці перелітають зграйками з місця на місце –… (перед сильним вітром)
Спостереження за гілочками ялини і сосни
— Гілочки яких дерев лежать у вас на столі ліворуч? (Сосна та ялина)
— Як можна відрізнити сосну від ялини? Як розташовані голочки у сосни? (Парами)
— Які вони завдовжки? (Довгі, вузькі)
— А що скажете про голочки у ялини? (Розташовуються по одній. Коротші, ніж у сосни; колючі.)
— Потріть пальчиками хвоїнки, понюхайте. (Запашні, смолянисті)
— А чи можна назвати голочки-хвоїнки листям? (Так)
— Чи скидають ялина і сосна хвоїнки на зиму? Хто був у хвойному лісі? Що бачили під ялиною і сосною? (Вони не скидають хвою.
Але все таки листопад у них відбувається помалу і поступово. На місці опалих хвоїнок виростають нові.)
— Ми провели спостереження.
Дослідницька робота
- Чи не задумувались ви над тим як утворюються бурульки?
- В який період вони розпочинають танути? Чому?
— Зараз я розповім одну історію,а ви уважно її послухайте:
Мишко спостерігав, що ввечері з даху звисають бурульки. А вдень, коли світить сонце, вони починають танути.
— Який дослід вирішив провести Мишко? - Він зірвав бурульку і помістив її в склянку. Склянку поставив біля батареї.
— Що сталося з бурулькою? (Вона швидко розтанула.)
ІІІ. Заключна частина
- Отже, діти, якою ви побачили зиму сьогодні?
- Які секрети зимової краси ми розгадали?
- Продовжте думку : коли дерева « вбираються в сніг то стають схожими на…..
-Тож давайте заспіваємо пісню « Зимонька – зима»