У посібнику зібрані матеріали для організації літнього екологічного табору. Наведено зразки різноманітних форм екологічних ігор на природі.
Миколаївська гімназія
ЕКОЛОГІЧНІ ІГРИ НА ПРИРОДІ
Екологічно мислити — означає дивитися на світ системно та діалектично, у всій повноті його взаємозв'язків. Якнайповніше цю систему відображає, крім реального життя, гра або моделювання ситуацій. Тому ігрові методи дуже ефективні в екологічному вихованні та становленні підлітків. Ігри можна використовувати для того, щоб розвивати здібності дітей і підлітків до чуйного сприйняття навколишнього світу, до передбачення наслідків своїх дій, до розуміння взаємозв'язку різних явищ у природі.
Такі можливості надає нова форма позакласної роботи — екологічні ігри на природі. Для цього можна організувати літній екологічний табір.
Над програмою табору варто працювати задовго до його відкриття. Програма має бути складена так, щоб із користю використати увесь вільний час. Під час складання програми слід ураховувати такі основні моменти: місцерозташування табору та вік учасників, а також варто скласти повний сценарій табірної зміни, з розкладом ігор по днях і, за потреби, по годиннику. Під час підготовки програми можна закласти загальну концепцію табору, на підставі якої підбираються всі ігри. Ідеї можуть бути найрізноманітнішими: «Барви веселки» (щодня — одна із барв веселки з відповідним кольором одягу, їжі тощо), «Індіанці» (коли всі жителі табору є членами індіанського племені), «Квіти», «Тварини» тощо.
Існує безліч різноманітних ігор, які можна використовувати в програмі. Умовно їх можна поділити на три категорії:
Усі ці три види ігор слід підбирати в певній пропорції, а також можливе їх комбінування. Бажано, щоб протягом дня використовувалася кожна із категорій.
Під час підготовки сценаріїв слід ураховувати особливості гри. Так, у перші дні зміни використовуються ознайомлювальні, колективні ігри. Через кілька днів можна пропонувати динамічні та психологічні ігри, оскільки учасники вже познайомляться та дещо дізнаються один про одного.
Бажано, щоб табірна рада збиралася кожний вечір і обговорювала минулий та майбутній дні. Після закінчення зміни табірна рада підбиває підсумки, розбирає і враховує на майбутнє всі помилки і промахи у втіленні програми.
Успіхів вам і багато радісних днів та днів відкриттів у спілкуванні з природою!
Давайте познайомимося
«Ім'я — жест»
Всі стають у коло. Учасники можуть познайомитися так. Новенький називає своє ім'я і показує будь-який жест. Той, що стоїть поряд, повторює його ім'я, жест, називає своє ім'я і показує свій жест і т.д.
«Представ сусіда»
Гра допомагає трохи більше дізнатися про інших.
Всі сідають у коло. Потім діляться на пари і трохи розповідають один одному про себе по черзі. 2—3 хв розказує хтось один, потім подається сигнал, щоб учасники помінялися ролями.
Відтак усі знову повертаються у велике коло і представляють свого партнера всій групі.
Проводити представлення переважно у вільному порядку, оскільки це більше заохочує до участі. Але якщо це не підходить, учасники виступають по колу.
На допомогу учасникам можна поставити додаткові умови, наприклад, попросити в розповіді про себе описати три улюблених заняття.
«Таблички»
Таблички з іменами і тваринами також допомагають дітям у великій групі краще познайомитися.
Кожному із учасників видається табличка з його (її) ім'ям або не заповнена, щоб діти могли написати своє ім'я. Потім всі хлопці мають намалювати на табличці свою улюблену тварину або просто написати її назву. Після цього діти сідають у коло, і кожний по черзі називає своє ім'я і представляє кількома словами свою улюблену тварину.
Ця весела вправа допомагає познайомитися та легко запам'ятати імена.
Ігри, що об'єднують групу
«Людина-автомат»
Всі стають у велике коло і повинні торкнутися руками носків ніг. Ви починаєте лічити вголос від одного до двадцяти, а учасники на кожне число піднімають руки все вище і вище, так, щоб на рахунок «двадцять» їх руки витягнулися вгору. При цьому діти мають запам'ятати, де знаходилися їхні руки на кожне число. Відтак ви вроздріб називаєте числа від одного до двадцяти, а учасники піднімають руки.
Це енергійна гра. Вона сприяє об'єднанню групи, тому що всі роблять одне й те саме одночасно.
«Передача масок»
Це розігріваюча театральна вправа, яка допомагає освоїти пантоміму і сценки. Вона підходить для дітей будь-якого віку.
Всі стають у велике коло. Потім зображують на своєму обличчі вираз будь-якої тварини. Цей вираз «передається» своєму сусіду, який повинен зімітувати його і перетворити на будь-який новий, а потім передає його дані своєму сусіду, і так триває доти, доки все коло не візьме участі в передачі. Цю гру можна ускладнити, давши завдання зобразити тілом і виразом обличчя будь-яку рослину тощо.
«Пантоміма-ситуація»
Це складна гра, яка особливо подобається старшим дітям. Один із учасників повинен вийти в центр кола. Потім описується будь-яка складна ситуація для пантоміми, наприклад:
«На вулиці 40 градусів морозу, а ви намагаєтеся з'їсти подвійну порцію морозива»;
«Ви намагаєтеся пройти через сніг метрової глибини, несучи кухоль гарячої кави»;
«Уявіть і зобразіть, як ви їсте смачні банани, які виявилися ... гнилими»;
«У вас у руках велике яблуко і вам здається, що воно смачне, ви надкушуєте його і раптом ... черв'як»;
«Ви дуже зголодніли, у вас є консерви, але їх немає чим відкрити. Ваші дії»;
«Уявіть, що ви їсте смажену рибу, щойно зняту зі сковорідки»;
«Ви бродите наодинці густим лісом і раптом виявляється, що потрапили в болото».
Цю гру краще проводити тоді, коли діти вже ознайомилися з більш простими пантомімними вправами.
«Йди за звуком»
Це хороша об'єднуюча та розігріваюча гра. Один учасник у колі видає будь-який звук тварини. Його (її) сусід повторює цей звук і передає його далі по колу.
У цю гру можна грати й по-іншому, коли один із учасників видає звуки, а решта його повторюють.
«Слон і Пальма»
Усі стають у коло. Один із учасників стає в центр і, показуючи на будь-кого, каже: «Слон» або «Пальма». При цьому той, на кого вказали, і два його сусіди поруч починають зображати слона.
Центральний згинається і випростує складені разом руки вниз, зображаючи «хобот».
Сусід праворуч зображає «праве вухо», а ліворуч — «ліве вухо». Якщо було сказано «Пальма», то центральний витягується, зображаючи «стовбур», а бічні згинають руки в сторони, зображаючи «гілля».
В іншому варіанті можна зображати носорога та ліану. Декому подобається придумувати нові варіації.
«Плутанина»
Ця весела гра, яка провокує до сміху.
Усі стають у коло і беруться за руки, а потім прагнуть якомога більше заплутатися, не відпускаючи рук.
Після цього хто-небудь намагається розплутати всю цю плутанину.
Складніша версія вимагає кмітливості і спостережливості Усі крокують до центру кола так, щоб вийшло якомога тісніше коло. Потім всі випростують руки вперед і кожною рукою беруть чиюсь руку, прагнучи взятися за руки різних людей. Тепер будь-хто намагається розплутати цей «клубок». У цьому випадку можна перехоплювати руки.
У результаті може вийти не одне велике, а кілька окремих або сполучених кілець.
«Доторкнися до зеленого»
Це весела, жвава та гра, яка об'єднує групу. Ведучий просить всіх швидко доторкнутися до чого-небудь зеленого на одному з учасників. Потім просить торкнутися інших кольорів, частин тіла, волосся певного кольору, наручних годинників тощо.
«Я люблю тебе, кралечко, але не можу посміхнутися»
Учасники сідають у коло. Гра починається із запитання до свого сусіда: «Ти любиш мене, милий (мила)?». Він або вона відповідають: «Я люблю тебе, кралечко (красунчику), але не можу посміхнутися». Згодом ваш сусід ставить це саме питання своєму сусідові, намагаючись змусити його засміятися. Це триває доти, доки хто-небудь не засміється.
«Встриб»
У цій грі діти повинні вискочити в центр кола будь-яким особливим, що виражає їх становище, способом. Потім у дітей можна запитати, що вони відчувають. Вправа самостверджуюча, коли всі стрибають по черзі, і об'єднуюча, коли всі стрибають одночасно.
«Груповий малюнок безлюдного острова»
Діти обмірковують таке поставлене запитання: «Якби ви опинилися на безлюдному острові, що б ви хотіли там мати?»
Згодом учасники розбиваються на невеликі групи і повинні обов'язково поділитися своїми думками. Після цього кожний вибирає одну річ для малювання і вирішує, як вони використовуватимуть спільний аркуш паперу. Після того, як всі завершать роботу, запитайте, чи не хочуть діти додати ще що-небудь. У результаті робиться аналіз, на якому острові можливо вижити.
«Складення розповіді»
Ця вправа на згуртування для великої групи. Почніть розповідь: «Одного разу один хлопчик і дівчинка йшли по довгій-предовгій дорозі. У дівчинки в руках був кошик... .», згодом сплесніть у долоні і вкажіть на того, хто продовжуватиме історію. Невідомість того, хто ж наступний продовжуватиме історію, викликає велику зацікавленість, варто відстежувати сюжет і бути готовим продовжити розповідь. Чим закінчиться розповідь після закінчення кола? Можна вказувати навіть на тих, хто вже розповідав. Якщо часу достатню, можна дозволити всім бажаючим узяти участь стільки, скільки їм хочеться. Історія може бути казковою або реалістичною, у будь-якому випадку, головне — довго не засиджуватися. Чим більше учасників, тим коротшими мають бути виступи.
«Групові квіти»
Ця вправа проводиться у великій або в малих групах.
Одні учасники створюють уявні квіти, приймаючи всілякі пози. Решта можуть відгадувати, які це квіти, фотографувати їх або замальовувати.
Мета вправи — створити щось красиве разом, а також це демонструє знання особливостей різних кольорів.
«Опис»
Ця гра розвиває вміння слухати, концентруватися на тому, що говорять інші.
Завдяки такій грі діти вчаться спостережливості, оскільки дитина має зосереджуватися на деталях предмета, тварини, рослини. Гру можна привести до обговорення того, як по-різному люди бачать одні й ті самі речі. Три учасники повинні дати різні описи однієї й тієї самої рослини, не називаючи її. Решта має визначити цю рослину за трьома описами. Описи можуть бути як загальні, так і детальні.
«Відкрито — закрито»
Це захоплюючий та цікавий варіант введення до теми про вміння спостерігати.
Сядьте в коло і поясніть дітям, що це гра на спостережливість, де потрібно знайти ключ для визначення того, «закрита» або «відкрита» книга, яку ви передаєте по колу.
Ключ у тому, що коли ваші ноги не схрещені, то книга «відкрита», а коли схрещені — вона «закрита», навіть якщо реально вона відкрита. Коли діти зрозуміють суть гри, почніть передавати книгу по колу. Кожний учасник промовляє: «Я передаю тобі книгу відкритою», якщо його (її) ноги не схрещені, або «Я передаю тобі книгу закритою», якщо його (її) ноги схрещені. Книга передається по колу, поки більшість дітей не знайде ключ до розгадки.
Намагайтеся дати прості та ясні інструкції до цієї гри. Для розвитку вміння спостерігати важливо щоб діти пережили радість успішного відкриття в цій грі. Найдосвідченіші можуть вигадувати складніші версії гри «Відкрито — закрито».
«Послухаймо»
Вправа допомагає дітям практикувати уміння вслухуватися, а також чудово підходить для підготовки до подальшої роботи, допомагаючи зосередити свою увагу.
Діти прислухаються до звуків та мають «почути» тишу. Через хвилину вони повинні поділитися тим, що почули.
Ця вправа показує, як багато діти можуть почути, дотримуючи тиші.
«Палітра»
Необхідні матеріали: палітра для кожного. На попередньо вирізану з паперу невелику палітру кожний учасник гри приклеює матеріали навколишнього природного середовища (кора, листя, насіння, соломка тощо) так, щоб кольори були якомога барвистішими. Цікаво повторювати «палітри» в різному навколишньому природному середовищі (ліс, луг, місто, сад) та в різні пори року.
«Знайди свою пару»
Грають: окремі особи або групи.
Необхідні матеріали: джерела запахів (натуральні екстракти, натуральні ароматичні речовини), шматочки вати, ковпачки.
Ведучий гри змочує ватку в краплі екстракту та роздає учасникам. Однаковий екстракт — для пар або груп відповідно до задуму ведучого.
Завдання полягає в тому, щоб визначити свою пару за запахом.
«Дегустація»
Грають: пари — «господар» і «дегустатор» або «господар» і група «дегустаторів».
Необхідні матеріали: все, що знайдеться в довкіллі (обережно з невідомими та отруйними матеріалами!).
«Господар» пропонує «дегустатору», очі якого зав'язані, листя, кору, шматочок кореня, квіти тощо, які мають виразний смак.
«Дегустатор» має взнати, що він пробував.
«Коктейль запахів»
Грають: окремі особи.
Необхідні матеріали: ковпачки, банки або інший посуд для кожного учасника гри. Усі гравці готують для своїх товаришів «коктейль запахів» із природних компонентів, а також вигадують назви для своїх коктейлів. Діти імпровізують «зустрічі за коктейлем», день народження, під час яких дегустують «коктейлі», даючи їм різні визначення, описуючи свої відчуття.
«Пізнай на дотик»
Грають: група, окремі особи.
Необхідні матеріали: комплекти матеріалів навколишнього природного середовища (кора, коріння, листя, квіти, плоди тощо), коробки або мішечки, хустинки для зав'язування очей.
У коробки або мішечки довільно складено різні природні матеріали. Із зав'язаними очима учасники торкаються до них, обмацують, описують свої відчуття, пізнаючи предмети на дотик.
«Пізнай своє дерево»
Грають: пари — «провідник»і «відвідувач».
Необхідні матеріали: шарфи або хустинки.
«Провідник» підводить «відвідувача», очі якого зав'язані, до незнайомого дерева. При цьому маршрут можна заплутати. «Відвідувач» «ознайомлюється» з деревом, торкаючись та принюхуючись до нього, прагнучи розпізнати й запам'ятати. Потім «провідник» повертає свого підлеглого на місце, той розв'язує очі і відтак уже має знайти та пізнати «своє» дерево.
«Все побачити, нічого не забути»
На серветку кладуть 10 предметів, заздалегідь зібраних дітьми під час прогулянки в лісі. Протягом 10 с їх можна розглядати. Згодом їх накривають серветкою та пропонують учасникам гри назвати й описати їх. Після того, як предмети закриті від дітей, можна деякі з них поміняти місцями або додати інші. Діти мають визначити, які зміни сталися.
«Знайди свій апельсин!»
Чудова гра, яка допомагає дітям розвивати уміння помічати дрібні деталі.
Всі стають у коло і кожному з дітей дають по апельсину (можна використовувати яблука, картоплю, шишки, кору дерева або інші предмети природного походження).
Діти протягом п'яти хвилин уважно розглядають свій апельсин. Потім ви збираєте всі апельсини до центра кола, перемішуєте і діти мають знайти свій апельсин!
Найважча варіація — коли діти мають знайти свій апельсин із закритими очима. Окремо зазначте про те, як дітям вдалося відрізнити свій апельсин від всіх інших.
Всі апельсини не схожі!
«Ключ до тварини»
Коли я росту, набираю по 5 фунтів на годину .... Коли я відпочиваю, мій пульс сягає 480 ударів на хвилину. А коли я активний — 1280 ударів на хвилину .... У мене немає хребта, але характер — дай Боже!.. Я можу дихати і пити через шкіру, і у мене дві перетинкові ніжки .... Коли я народився, я мав такий вигляд, як у мами і тата — вісім очей і вісім ніг, тіло розділено на дві частини, але у нашого сімейства немає ані крил, ані вусиків ... .
Цією грою добре «будити» групу. Щоправда, доведеться ретельно підготуватися. Вам знадобиться сорок карток розміром 3x5 см, на кожній напишіть ключ до розгадки тварини (по 10 ключових карток на одну тварину). Тільки-но ви один раз зіграєте в цю гру, відразу захочеться випробувати й інші варіанти з кількістю карток і тварин.
Перетасуйте карткову «колоду» і роздайте по одній-дві картці кожному гравцеві. (Нічого страшного, якщо один гравець отримає ключі до різних тварин). Гравці мають розташовуватися так, щоб вільно пересуватися між собою.
Оголосіть гравцям, що мета гри — ідентифікувати всіх чотирьох загаданих у грі тварин. Для цього потрібно комплект із 10 карток-ключів до кожної тварини зібрати воєдино. Тільки не починати до сигналу ведучого!
Гравці починають викрикувати назви тварин, ключ до яких, на їх думку, написано на їх картці. Наприклад, у картці може бути написано: «Я теплокровне, у мене довгий хвіст і чотири ноги». Гравець викрикує: «Білка! Білка!» — в усякому разі він може абсолютно щиро так думати. Але хтось викрикнув: «Лисиця!» — і до нього одразу ж спрямували кількох чоловік. «А що, — міркує гравець, — я можу бути й лисицею»! — і приєднується до цієї групи. Разом вони збирають до себе зайвих гравців.
Для якнайшвидшого результату група може призначити відповідального за пошук зайвих ланок. Якщо у гравців більше однієї картки, так само розпочинається відповідальний момент за пошук інших ключів. Можна віддати свою «білячу» картку групі й попрямувати на пошук групи іншої тварини.
Але кілька чоловік можуть одночасно помилятися. Може доведеться колективними зусиллями шукати нову відповідь на всі зібрані картки...
Ведучий може змішатися з групою, допомагати іншим, якщо це потрібно, але гравці у грі мають покладатися лише один на одного. Якщо в колективі є діти, які не вміють читати або незнайомі з описаними тваринами, вони передусім потребують допомоги. Отже, давати їм слід найлегші картки.
Але всі комплекти зібрані, настав час перевірки. Три-чотири найхарактерніші особливості цього звіра можна зачитати вголос. Можна також колективно «зобразити» знайдену тварину: хтось буде «вухами», хтось — «хвостом».
Звичайно, якщо ви працюєте з досвідченими натуралістами, їм можна підготувати складніші завдання. Легко й просто відрізнити ведмедя від змії, але спробуйте за такими картками відрізнити пантеру від леопарда! Якщо ж один опис підходить одразу до двох тварин, дайте хоч будь-яку відмінність. Наприклад: «Щоб ковтнути повітря, мені потрібно вибратися на поверхню води». Це може бути і жаба, і кит. Якщо додати: «Я відкладаю ікру», то плутанини менше.
Ця гра підходить для дітей наймолодшого віку. Достатньо із зображенням дупла у дереві і напису «Це мій будинок», або зображення качиних лап із написом «Це мої ноги», і малюки зможуть так само насолоджуватися грою, як і старші, лише не забудьте зменшити кількість карток і звірів. Утім, можете і навпаки — збільшити. Кажуть, малюки запам'ятовують більше й легше... .
Зразки карток:
Синій кит
Павук
Жаба
Амурський тигр
Кабан
«Природні явища»
У цій грі група програє такі природні явища, як сукцесія рослин, кругообіг води, харчовий ланцюжок і навіть зледеніння та фотосинтез.
Найоптимальніший склад групи для гри 12—18 чоловік. Якщо гравців менше 12, то не всі ролі буде представлено, якщо більше 20 — залишаються зайві гравці. Великі групи можна розділити на менші, що програють різні природні процеси. На постановку міні-спектаклів потрібен час. Під час вистави важливо налаштувати глядачів на повне мовчання доти, доки «актори» не закінчать свого виступу.
Правила гри пояснюються великій групі, перш ніж поділити на маленькі. Кожній малій групі можна по черзі допомагати. Час на підготовку має бути обмежений, але в цій грі заохочується безмежна творчість. Одна група, яку попросили представити кругообіг води, дала кільком своїм членам ролі дощових крапельок. Вони «падали з неба», потім скочувалися на середину кімнати, формуючи невелике озеро, а один вів оповідання мовою міміки і жестів про те, що відбувається.
Учасники гри вчаться розуміти природні процеси під час гри. У грі можна використовувати будь-які матеріали або посібники, але не перебільшуючи, щоб їх використання не відвертало уваги дітей від основного завдання — творчості. Група може пояснити, що вона робила, лише після закінчення вистави.
«Екосистеми»
У цій грі групи по п'ять дітей «грають» навколишнє природне середовище. Кожний обирає собі якусь роль, компонент будь-якої екосистеми: рослина, тварина, якась фізична характеристика. У цій грі діти швидко починають асоціювати тварин і рослин з певними типами екосистем та засвоюють, як в одній екосистемі, постійно взаємодіючи між собою, співіснують живі та неживі компоненти.
Після того, як група розбилася на підгрупи по п'ять, повідомте кожну з них (в секреті від інших), яку екосистему вони гратимуть. Це може бути і хвойний ліс, і озеро, і болото, і кораловий атол, і дрейфуюча крижина, і пустеля, і навіть стічна міська канава. Тут «актори» розбирають ролі без попередньої дискусії і приступають до програвання практично негайно. Кожний із граючої п'ятірки представляє якийсь живий або неживий компонент екосистеми: рослину; тварину; комаху; людину, що прийшла на це місце; камінчик; травинку; скелю; птаха; вітер; хвилю тощо.
Припустімо, ви по секрету повідомляєте п'ятірці завдання: зобразити озеро. Перший гравець, а зазвичай першим на себе ініціативу бере дитина з лідерськими якостями, витягає в сторони руки і зображає легке хвилювання, тобто воду. Для розширення площі озера воду можуть зображати і двоє гравців, що стоять поруч і торкаються витягнутими руками. Другий гравець піднімає руки вгору і погойдується од вітру: це «очерет». А щоб йому було від чого гойдатися, третій гравець зображає вітер: він може дути на «очерет», може плавно зображати руками повітряні потоки — вибір засобів зображення вельми широкий, все залежить від фантазії гравця. Четвертий може повзати по підлозі задом наперед, зображаючи рака. П'ятий може бути жабою, порожньою пляшкою, що потонула, рибалкою на озері, карасем, п'явкою, чаплею, комаром, коровою.
Попередьте глядачів, що не варто кричати про свої припущення буквально з моменту початку вистави. Слід дати групі закінчити дію, оскільки можуть бути різні прибудови: посеред гри може прилетіти чапля, вистрибнути зі ставка жаба, може хтось піти купатися або потонути пляшка. Цілком припустимо, що може прилетіти стріла від Івана Царевича.
Глядачам ставлять два завдання: визначити екосистему, що представляється, і ролі кожного з гравців.
«Звукова карта»
Стукіт дятла. Шелестіння листя під ногами. Шум вітру. Спів дрозда. Дзижчання бджоли. Плескіт риби в струмку...
Граючи в цю гру, діти повністю поглинені натхненним хором звуків у природі, боячись пропустити хоча б один.
Спочатку покажіть групі або кожному карту розміром 4 х 6 з хрестиком усередині. Це — карта місцевості, а хрестик позначає їх місцезнаходження. Почувши звук, діти роблять на карті помітку, що приблизно описує характер цього звуку. Бажано, щоб розташування помітки на карті відображало приблизний напрям і відстань від джерела звуків. Помітки мають бути схематичними: не слід малювати тварин або рослин — для позначення вітру, наприклад, достатньо намалювати дві хвилясті лінії або музичну ноту, щоб позначити спів птаха. Інакше кажучи, треба більше слухати, а менше малювати.
(Слухати краще із заплющеними очима. А якщо приставити долоні за вухами — це буде поверхня, яка відбиває, допомагає вловлювати звуки, форма, що нагадує чутливі вуха лисиці або кенгуру. А щоб почути звуки ззаду, досить поставити долоні попереду вух.)
Немає потреби повторювати, в яких місцях краще розташувати гравців, щоб вони могли почути якомога більше звуків — це луки, місце біля струмка і, звичайно ж, ліс. Усі повинні розсістися якомога швидше, щоб не сталося ситуації, коли хтось слухає, а інші ходять у пошуках зручного місця. Сидіти краще трохи віддалік один від одного.
Тривалість гри залежить від віку гравців, ступеня концентрації уваги і насиченості місцевості різними звуками. Для дорослих цілком достатньо буде 10 хв, для дітей — 5—10. Скликають гравців звичайно качиним криком або карканням ворони. Згодом діти представляють свої карти один одному.
Іноді важко знайти місце, до якого б не долітали звуки автомобілів та промислових підприємств, але гамірливі міські райони — ідеальне місце для практичного заняття з дітьми, що присвячене шумовому забрудненню. Діти можуть скласти дві карти: одну — в гамірливому районі, іншу — в тихому та спокійному. Після гри варто запитати в них, де вони почувалися краще. Це чудовий спосіб усвідомлення дітьми переваг природи.
Після того, як усі карти намальовані та обговорені, дітям ставлять запитання на кшталт:
Не змушуйте дітей відповідати вголос. Попросіть обвести на карті звуки, які вони ніколи не чули, підкреслити однією рискою звуки, які їм сподобалися найбільше, двома рисками — звуки, які сподобалися менше за все.
«Дика стежка»
Перед початком гри учасникам повідомляється про те, що індіанці часто брали з дикої природи мудрість життя, оскільки вони інтуїтивно відчували, що коли бути спокійним та уважним, природа сама розкаже тобі, що таке життя і хто ти в ньому.
Гравцям роздають біноклі тощо, щоб вони були зайняті, але постійно наголошується, що головне — це бути уважним і відчувати, що відбувається довкола.
Важливо, щоб учасники рівномірно розподілилися по «Стежці» і знаходилися на відстані, аби не бачити один одного. До лісу входять мовчки. Діти одержують вказівки: якщо вам сподобається будь-яке місце на «Стежці», просто підніміть руку. І хто першим піднімає руку, той і залишається на цьому місці, а група йде далі.
Другий ведучий (учитель, керівник, вихователь) залишається позаду і ступає на ту саму «Стежку» через 20—30 хв, збираючи дітей. Під час зворотного походу також важливо не порушувати мовчання. Отже, атмосфера для обговорення своїх вражень готова, залишилося лише привести дітей до місця, де вони могли б зручно розсістися.
«Звірі! Звірі!»
Спочатку варто оголосити, що зараз учасники отримають малюнки або фотографії тварин, які нікому не можна показувати. Потім вони по черзі «гратимуть» свою тварину.
Якщо група велика, то одночасно можуть фати від 8 до 10 осіб. У цій ситуації картки можна розкласти на землі і попросити учасників самим вибрати собі тварину, яка їм сподобалася.
Перед виходом на «сцену» гравець повинен візуалізувати свою тварину, а відтак постаратися передати її суть в нерухомій позі. Учасник 8 с тримає цю позу, потім потроху починає рухатися. Закінчити виставу можна навіть звуками та криками.
Решта учасників вгадують, що це таке. Дуже важливо дозволити гравці закінчити до назви імен та припущень. А щоб допомогти групі пережити власне нетерпіння, скажіть, що висловлювати припущення можна за сигналом ведучого, наприклад помахом руки. Якщо гравця зраджують його артистичні здібності, дозвольте групі почати вгадувати трішки раніше.
Чудово, якби ще був обладнаний будь-який майданчик у вигляді сцени, щоб діти не зображали тварину зі свого місця. До показу гравець віддає ведучому свою картку, і той має уявлення про те, кого будуть показувати, може навіть трішки підіграти групі.
Тварини мають бути легко ідентифікованими, наприклад: ведмідь, кажан, горила, пінгвін, черепаха, сова, леопард тощо.
1