ЕКОЛОГІЧНІ НАВЧАЛЬНІ ПРОЄКТИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ УЧНІВ ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНОГО РІВНЯ «МОЛОДШИЙ БАКАЛАВР» ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ВИДАВНИЦТВО ТА ПОЛІГРАФІЯ»

Про матеріал
Основною метою екологічної освіти з формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в цілому, формування навичок, фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як універсальної, унікальної цінності. Екологічна освіта, з одного боку, повинна бути самостійним елементом загальної системи освіти, і з іншого боку, виконує інтегративну роль у всій системі освіти.
Перегляд файлу

image

ЕКОЛОГІЧНІ НАВЧАЛЬНІ ПРОЄКТИ 

ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ УЧНІВ 

ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНОГО РІВНЯ 

«МОЛОДШИЙ БАКАЛАВР» ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ

«ВИДАВНИЦТВО ТА ПОЛІГРАФІЯ»

 

  Зберегти якість середовища проживання в умовах високого антропогенного впливу на екологічні системи — одна із найгостріших проблем сучасності. Тому забезпечення сталого розвитку належить до числа пріоритетних та глобальних проблем у внутрішній і зовнішній політиці розвинутих країн. Кризова екологічна ситуація в Україні об’єктивно є наслідком загальної несприятливої соціально-економічної ситуації, яка склалася в попередні роки.

Нині стало очевидно, що проблеми якості середовища проживання не можуть розглядатися окремо. Світовий і вітчизняний досвід показує, що неможливо забезпечити сталий економічний розвиток суспільства за рахунок руйнації природного середовища та виснаження природних ресурсів так само, як неможливо зберігати високу якість середовища проживання без розвинутої економіки.

Рішенням Конференції ООН у Ріо-де-Жанейро (червень 1992 року), документами 5-ї сесії Комісії ООН зі сталого розвитку (Нью-Йорк, квітень 1997 року), 19-ю спеціальною сесією Генеральної Асамблеї ООН (Нью-Йорк, червень 1997 року) міжнародна спільнота задекларувала перехід до стратегії сталого розвитку. Цей курс було підтверджено на Всесвітній зустрічі голів держав і урядів у Йоганнесбурзі (вересень 2002 p.). Процес корінної політичної та економічної перебудови України відкриває нові можливості для гармонізації економічних і екологічних інтересів суспільства. Україна на державному рівні приступає до реалізації ідеї сталого розвитку. 

     Концепція екологічної  освіти  України,  як елемент концепції гармонійного розвитку держави є актуальною та важливою.

 Основною метою екологічної освіти з формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в цілому, формування навичок, фундаментальних  екологічних  знань,   екологічного   мислення   і свідомості,   що   ґрунтуються   на   ставленні   до   природи  як універсальної,  унікальної цінності.  Екологічна освіта,  з одного боку, повинна бути самостійним елементом загальної системи освіти, і з іншого боку, виконує інтегративну роль у всій системі освіти.

У нашому закладі освіти систематично впроваджуються у навчальновиховний процес усі задачі екологічного виховання учнів:

  *виховання розуміння сучасних екологічних  проблем  держави  й світу, усвідомлення їх важливості, актуальності і універсальності, (зв'язку локальних з регіональними і глобальними);

*відродження кращих традицій українського народу у взаємовідносинах з довкіллям, виховання любові до рідної природи;

*формування усвідомлення безперспективності технократичної ідеї розвитку й  необхідності заміни її на екологічну, яка базується   на  розумінні  єдності  всього  живого  й  неживого  в складно-організованій     глобальній     системі      гармонійного співіснування й розвитку;

*формування розуміння   необхідності   узгодження    стратегії природи   і   стратегії  людини  на  основі  ідеї  універсальності природних зв'язків  та  самообмеженості,  подолання  споживацького ставлення до природи;

*розвиток особистої  відповідальності  за  стан  довкілля   на місцевому   регіональному,  національному  і  глобальному  рівнях, вміння прогнозувати особисту діяльність і діяльність  інших  людей та колективів;

*розвиток умінь приймати відповідальні  рішення  щодо  проблем навколишнього середовища,  оволодіння нормами екологічно грамотної поведінки; 

 *виховання глибокої  поваги  до  власного  здоров'я  та вироблення навичок його збереження. 

Особлива увага приділяється екологічній освіті учнів, які отримують освітньо-кваліфікаційний рівень «фаховий молодший бакалавр» за  спеціальністю  «Видавництво та поліграфія».

Навчальна програма з предмету «Екологія» базується на трьох аспектах формування екологічної свідомості спеціалістів:

  пізнання закономірностей взаємодії людського суспільства та біосфери, специфіка антропогенного впливу на довкілля сучасного науково-технологічного прогресу ; 

  засвоєння принципів раціонального природокористування за умов обмеженості та вичерпності природних ресурсів; 

  розуміння стратегії виживання в сучасному екологічному середовищі; тлумачення термінів: екологічний моніторинг, екологічні норми та стандарти якості середовища проживання, екологічна експертиза тощо;

  вивчення специфіки управління природоохоронними процесами та процесами природокористування.

Одним із методів навчання учнів є метод проєктних технологій.

Метод проєктів це освітня технологія, спрямована на здобування студентами нових знань у тісному зв`язку з реальною практикою, формування в них специфічних умінь та навичок, завдяки системній організації проблемно зорієнтованого навчального пошуку.

Суть проєктної технології – у функціональній системі дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує навчально-виховний процес до структурних і організаційних вимог навчального проектування. Воно, в свою чергу, передбачає й послідовне моделювання тренувального розв`язання проблемних ситуацій, які потребують від учасників освітнього процесу пошукових зусиль, спрямованих на дослідження та розвиток оптимальних шляхів вирішення проектів, їх неодмінний публічний захист і аналіз підсумків упровадження. 

Метод проєктів допомагає формувати особистісні риси, які розвиваються лише в діяльності й не можуть бути засвоєні вербально. Під час роботи над проєктом студенти набувають досвіду індивідуальної самостійної діяльності.

Усі навчальні проєкти учнів з екології проводяться у рамках загальної теми «Екологічні проблеми сучасного поліграфічного виробництва».

Основні напрямки роботи учнів над проєктами:

* законодавство України щодо екологічної безпеки на поліграфічних підприємствах;

* вивчення теоретичних положень та практичних підходів до проблем  регулювання використання природних ресурсів та охорони довкілля у поліграфічному виробництві;

* вивчення методів управління на поліграфічних підприємствах процесом природокористування та природоохоронними процесами;

* вивчення існуючих методик моніторингу забруднення довкілля відходами поліграфічною промисловості та впровадження природоохоронних заходів;

* вивчення сучасних методик впровадження безвідходних технологій у поліграфічне виробництво;

* вивчення екологічних аспектів охорони праці на поліграфічних підприємствах. 

Свої роботи учні презентують під час семінарів за темами:

*Місце та роль людини в біосфері.

*Вплив людини на навколишнє середовище.

*Джерела забруднення. Сучасні методи очистки та утилізації відходів.

*Екологічні проблеми поліграфічного виробництва.

Готуючи проєкти, учні спираються не лише на теоретичні матеріали, а й на особистий досвід роботи під час проходження виробничої практики на підприємствах-партнерах навчального закладу (ВАТ «Харківська книжкова фабрика «Глобус», ВАТ «Уніпак», ООО «Фактор-друк», ООО «ХарьковПолиграфУпак», ПП «Юнісофт», ПП «Фоліо», ПП «Рапід-Прес», ООО РПА

«Бріск»). 

Досвід проектної діяльності дуже важливий для учнів – майбутніх спеціалістів у поліграфічній сфері. Він формує не тільки професійну екологічну компетентність, а й громадянську свідомість, сприяє розвитку екологічно відповідальної особистості, яка усвідомлено змінює свій стиль життя зі «споживчого» на «екологічний».

Учні нашого закладу освіти беруть участь у різноманітних заходах професійного спрямування де використовують свій досвід проєктної роботи екологічного напрямку. 

Так, у 2020 році, наші учні брали  участь:

*у роботі фестивалю стартаперів на базі стартап-центру «Spark», учениці Стеценко Кристина та Павленко Юлія при підтримці викладача Кафанової Н.О., представили свій поліграфічний проєкт  у якому екологізація поліграфічного виробництва була важливою складовою ідеї; * у роботі конкурсу соціально значущого проєкту «Подаруй друге життя речам», учениця Міненко Богдана при підтримці викладача Лупіки Т.О., на якому був представлений проєкт економного, альтернативного та творчого способу утилізації відходів поліграфічного виробництва;

*у роботі конкурсу шкільних медіа, учениця Стеценко Кристина, представила статтю «Zero Waste (Нуль відходів) – скандали, інтриги, розслідування»  щодо популяризації екологічно чистого способу життя.

Це неповний перелік робіт наших студентів у яких вони використовували свої екологічні знання та навички роботи над проектами екологічного спрямування.

Підсумовуючи, можна сказати, що багатий педагогічний досвід викладачів свідчить, що екологічні знання передані за допомогою практичної діяльності,  засвоюються набагато краще і міцніше, ніж сухі факти і статистика. Тому,  набуття досвіду створення екологічних проєктів, дає молодим фахівцям  ключ до розуміння явищ, що є наслідком негативного екологічного впливу промислових підприємств та господарчої діяльності на навколишнє середовище, наочно демонструє наслідки забруднення різних ланок біосфери, дає можливість зрозуміти, на що насамперед необхідно звертати професійну і громадянську увагу з метою гармонізації  взаємовідносин суспільства і людини з природою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку