Екологічні права та обов'язки громадян. Природокористування.

Про матеріал
Конспект уроку дозволить ознайомити учнів з правами та обов’язками громадян у галузі екологічного права, удосконалить навички учнів працювати з нормативно правовими документами, створить умови для формування відповідального ставлення учнів до реалізації своїх екологічних прав та виконання обов’язків, розвивине вміння аналізувати юридичні ситуації та застосовувати їх на практиці, виховає правову поведінку, спостережливість, об’єктивність, сформує почуття співчутливості.
Перегляд файлу

1

 

Тема:  Екологічні права та обов’язки громадян. Природокористування.

Мета:  ознайомити учнів з правами та обов’язками громадян у галузі екологічного права, удосконалювати навички учнів працювати з нормативно правовими документами, узагальнювати отриману інформація у вигляді таблиці;

створити умови для формування відповідального ставлення учнів до реалізації своїх екологічних прав та виконання обов’язків;

розвивати вміння аналізувати юридичні ситуації та застосовувати на практиці;

виховати правову поведінку, спостережливість, об’єктивність, формувати почуття співчуття.

Очікуванні результати: Після опрацювання теми учні зможуть: - назвати та описати екологічні права та обов’язки громадян, аналізувати положення екологічного законодавства, висловлювати судження щодо важливості екологічних прав і обов’язків громадян , порівнювати загальне і спеціальне природокористування;    - пояснити, що таке природокористування ,назвати його види .

Базові поняття та терміни:  екологічні права та обов'язки громадян, природокористування, 

Обладнання: підручник з правознавства 11 кл. Наровлянський О.Д., Конституція України,   Закон України «Про охорону навколишнього середовища»,   електронна презентація .

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: з використанням ІКТ.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

Привітання. Відсутні.

ІІ. Актуалізація знань перевірка домашнього завдання.

На минулому уроці ви вивчили основи екологічного права та принципи охорони навколишнього природного середовища.

 Бесіда.

Які відносини регулює екологічне право?

Назвіть джерела екологічного права?

Які основні принципи охорони навколишнього природного середовища?

Які об’єкти  навколишнього природного середовища охороняє держава?

Які об’єкти де знаходяться?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 Переглянемо відео. Michael Jackson – Earth Song

    Питання до класу: На які думки наштовхнуло вас це відео? Яка проблема піднімається? Яка реакція людей ? Які права порушені?

Проблемне питання: А чи знаєте ви екологічні права та обов’язки громадян?

Оголошення теми і мети уроку.

Звернемо увагу на дошку де розміщений план роботи.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План.

1. Екологічні права та обов'язки громадян України

2. Поняття природокористування.

3. Принципи природокористування.

4. Види природокористування.

1. Екологічні права та обов'язки громадян України.

Запис в зошит визначення.

 Екологічні права та обов'язки громадян України — це встановлені та гарантовані державою можливості у сфері використання природних ресурсів, охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки .

      Життя людини багато в чому залежить від того , що її оточуватиме; яку воду вона питиме, яким повітрям дихатиме, які продукти споживатиме. Адже там ,де навколишнє середовище несприятливе, різко зростає кількість захворювань,скорочується тривалість життя. Саме тому в Конституції України проголошено право на безпечне довкілля для життя й здоров'я громадян.           

Робота учнів з Конституцією України статті   50 та 66.

Отже, ми бачимо, які права мають громадяни України за основним законом країни. Крім того екологічні права і обов’язки людини встановлено чітко в  Законі України «Про навколишнє природне середовище» і одна група учнів повинна опрацювати права громадян - інша обов’язки   і спільними зусиллями заповнити таблицю:

Робота з документом Закон України «Про навколишнє природне середовище»

ЕКОЛОГІЧНІ ПРАВА

ОБОВ 'ЯЗКИ

-на сприятливе навколишнє середовище

-на участь у проведенні громадських експертиз

-участь у публічних слуханнях чи відкритих засіданнях з проектування і будівництва з питань впливу на навколишнє природне середовище

-на участь в обговоренні питань екологічної безпеки

-подання до суду позовів про відшкодування шкоди заподіяної їх здоров’ю та майну внаслідок негативного впливу на навколишнє природне середовище

-компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням

-вносити плату за спеціальне використання природних ресурсів

- берегти природу,

раціонально використовувати її багатства

-не порушувати екологічні права інших

 

 

2. Поняття природокористування.

   Запитаня до класу.  Що ж таке природокористування ? Як ви розумієте це слово? Складноскорочене від слів природа та користуватись.

   Природа з давніх - давен забезпечує людину всім необхідним для її існування. І де би ми не були, що б не робили нас навкруги оточує природа і ми користуємося її дарами. В правовому полі це називають природокористуванням.

стаття 13   Конституції України.зверніть увагу.

3. Принципи природокористування.

  Розповідь вчителя. Принципи природокористування перегукуються з основними принципи охорони навколишнього природного середовища .

До основних принципів права природокористування відносяться:

• раціональне природокористування;

• екосистемний підхід до регулювання природокористування

• цільовий характер користування природними ресурсами;

• стійкість права користування природними ресурсами;

• платність спеціального природокористування

 У вигляді схеми  замалюємо в зошит

4. Види природокористування

А які є види природокористування ми дізнаємось опрацювавши табл. підручника на стор. 122.

Учні перечитують і згодом коментують. Розв’язуючи

     

   

 

   

Отже, незалежно від того здійснюється загальне чи спеціальне природокористування, користувачі природних ресурсів мають бережливо ставитися до природи , незавдавати їй шкоду. Цей обов’язок стосується і власників природних ресурсів.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

 Розв’язання юридичних задач.

Визначте, які права та обов’язки зазначені у ситуаціях, в яких випадках йдеться про загальне, а в яких — про спеціальне природокористування.


1.Бабуся випасає власну козу на луках поблизу села.


2.Мисливець вирушив на полювання качок без ліцензії


3. Підприємство розпочало видобування граніту .

    


4. Група школярів вирушила в туристичний похід у ліс, та залишила після себе пакети зі сміттям.

      


5. Громадська організація прийняла участь в засідання по обговорення екологічних аспектів видобутку сланцевого газу в Україні                  

6.Громадська екологічна організація «Голос природи» звернулася до голови Львівської міської ради з інформаційним запитом про надання інформації щодо скидів промислових підприємств у каналізацію м. Львова. На запит надійшов лист, який не містив жодної відповіді на питання, які організація запитувала.

               


7.Проект нового Лісового кодексу України, який передбачає можливість приватизації земельних ділянок лісового фонду, було затверджено ВРУ 8 лютого 2006 р. та підписано Президентом без попереднього широкого громадського обговорення цього проекту Закону.

          

VI . Підсумок уроку:

Слово вчителя . Отже, повернемось до проблемного питання. Тепер ми знаємо свої екологічні права та обов’язки?

 Виставлення оцінок.

VІI. Домашнє завдання:

Прочитати параграф №24-25, стор.119-122.

 Опрацювати статті документів. Заповнити до кінця таблицю екологічні права і обов’язки громадян.

 Підготувати детальнішу розповідь про один з видів спеціального природокористування (мисливство, рибальство і т.д.).

Підготувати доповідь чи оформити презентацію на основі різних джерел з використанням великої кількості прикладів « Порушення екологічних прав та обов'язків громадян України ».

 Познайомитись з «Червоною книгою України».

Список використаних джерел

  1. Наровлянський О.Д. Правознавство : Підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (профільний рівень). ― К. : Грамота, 2011. ― 392 с. : іл.
  2. Конституція України. Закон України "Про внесення змін до Конституції України" № 2222-IV від 8.12.2004 р. : прийнята на п'ятій сесії Верхов. Ради України 28 черв. 1996 р. – Київ : Велес, 2005. – 48 с. – (Серія видань "Офіційний документ").
  3. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1264-12
  4. http://yurist-online.com/ukr/uslugi/yuristam/kodeks/
  5. https://yandex.ua/video/search?text

 

 

  

doc
До підручника
Правознавство (профільний рівень) 10 клас (Наровлянський О.Д.)
Додано
19 березня 2020
Переглядів
5482
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку