Екологічний бумеранг
Гра-конкурс для учнів середнього шкільного віку. (сл №1)
Мета: поглибити знання учнів з екології і біології; навчити учнів самостійно мислити; розширити кругозір, розвивати інтелектуальні здібності, увагу, ініціативу, творчість та культуру спілкування; виховувати основи екологічного мислення, бережливе ставлення до природи, доброту, працьовитість, терпіння.
Обладнання: таблички з буквами А, Б, В, плакати і презентація на екологічну тематику, завдання на картках, чорна скринька, лавровий лист, насіння соняшника, цибуля; магнітна дошка, зображення земної кулі, невеликі смужки паперу двох кольорів, варення із різних ягід, малюнок берези.
Епіграф: «Я квітку степову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу…»
(П.Ситченко) (степова квітка сл №2)
Хід заходу:
1й ведучий ( демонстрація слайдів №3, №4)
В природі все буденне і святкове,
І дивне і просте.
Є зміст в листку,
Є зміст в пташиній мові,
В усьому що зів’яло і цвіте.
Все загадкове, потаємне, зриме,
Нашіптує мені: люби, живи,
І грає вітер синіми очима
На променях зеленої трави.
2й ведучий.
І чую я, як в серці зріє слово.
І папороть надій моїх…
В природі все буденне і святкове,
А може просто кажучи, святе!
Вчитель. Доброго дня, дорогі друзі! Ми вітаємо всіх, хто зібрався в цьому залі. Наш ерудіціон присвячений одній з найбільш актуальних проблем сьогодення – екологічній.
Ви, як майбутнє нашої держави, повинні осягнути свідомістю і серцем, що доля навколишнього середовища – наша доля, і повинні зробити все для того, щоб зберегти його для наступних поколінь.
Назву нашої гри «Екологічний бумеранг» вибрано не випадково. Вона означає, що дії людей на планеті вже в найближчий час можуть привести до великих катастроф, адже «бумеранг» - це повернення.
У грі завжди є переможці й переможені. І неважливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб серед вас панувала атмосфера доброти, взаємопідтримки. І нехай вам щастить!
Давайте дружніми оплесками запросимо до залу команди-учасниці ( по 5 осіб).
Команди оголошують їх назви, обирають капітанів. Запрошується журі.
1й ведучий (сл. №5-№8)
В природі ніхто і ніколи не зайвий –
Ні вовк, ні лисиця, ні боягуз зайчик,
Корисні комахи, потрібні й птахи,
І риби, і краби, і ставкові жаби…
2й ведучий. Оголошується перший тур гри – «Розминка». Командам пропонуються запитання, на їх обговорення дається 30 сек. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Якщо є відповідь, капітан піднімає руку.
Питання: (всі питання на слайді-№9)
1й ведучий. Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини, щоправда, більша його частина – 97% - іде у сміття. ( сл. №10-№12 )
2й ведучий. Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання: «Куди діти сміття?» стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні дати відповідь на нього.
(На магнітній дошці намальована земна куля, на ній прикріплено невеличкі смужки паперу – «сміття» - двох кольорів, що відповідають двом командам. Команда за кожну правильну відповідь отримує смужку, а земна куля «очищається від сміття».)
2 тур – «Золоті розсипи смітників».
Команди отримують таблички з буквами А, Б, В. На кожне запитання ведучі дають три варіанти відповідей. За сигналом ведучого команди піднімають відповідну табличку.
Питання:
А) пластмаса; Б) скло; В) метал.
А) Москви; Б) Києва; В) Нью-Йорка.
А) виробництво пакувальних матеріалів; Б) переробка сміття;
В) виробництво автомобілів?
А) розсортувати; Б) зібрати в одному місці; В) подрібнити.
А) компостувати; Б) переплавити; В) спалити при певних умовах.
А) захист поверхні Землі і ґрунтових вод; Б) огородження місця звалища; В) укомплектування певною технікою.
А) пестициди; Б) мінеральні добрива; В) побутове сміття.
А) Британію; Б) Росію; В) Польщу?
А)важку промисловість; Б)легку промисловість; В)сільське господарство.
А) теплоенергетика; Б) нафто- і газопереробка; В) автотранспорт.
А) систематизована збірка даних про водні ресурси країни;
Б) спеціальне розведення дощових черв’яків; В) ступінь визначення чистоти води?
А) економія енергії; Б) розвиток атомної енергетики; В) розвиток вітроенергетики.
А) наука про дім, місцеперебування; Б) наука, яка вивчає ґрунти; В) сміттєзнавство.
А) 10 років; Б) 50 років; В) 100 років і більше.
А) 1-2 роки; Б) 2-5 років; В) 20 і більше років.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
3 тур – «Чорна скринька»
1й ведучий. Необхідно відгадати, що заховано у скриньці. Першою відповідає команда, що набрала меншу кількість балів. За кожну правильну відповідь – 2 бали. Обговорення – 30 сек. Не можна викрикувати раніше, ніж буде надана вся інформація про предмет. За порушення правил з команди знімається 1 бал.
Завдання для 1 команди:
2й ведучий. Завдання для 2 команди:
У всі часи й у всіх народів йому приписували лікувальні властивості, особливо звертали увагу на запах. Який предмет заховано? ( Цибуля)
4 тур «Відгадай, що це»
1й ведучий. Гравці із різних команд по черзі підходять і витягають завдання. Те, що написано на картці, потрібно показати без слів за допомогою рухів і звуків. У пантомімі повинна взяти участь якомога більша кількість членів команди (суперники відгадують). На підготовку дається 1 хвилина. Конкурс оцінюється в 5 балів.
Картки:
5 тур
2й ведучий. Кожна команда отримує комплект малюнків із зображенням різних рослин і тварин, серед яких за 1 хвилину учасники повинні знайти представників Червоної книги України. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
6 тур «Найчарівніша і найнеобхідніша»
1й ведучий. У відомого біолога Ігоря Акимушкіна є такі слова: «Хто не відчуває чарівності квітів, зелені трави, хто не бачить краси дикого звіра, той хворий, того лікувати потрібно.»
Зараз ми дізнаємося, чи є серед учасників нашої гри хворі з діагнозом «байдужий до природної краси».
Завдання командам:
Після хвилинної підготовки представити рослину, назву якої вони дізнаються, відірвавши «пелюстку ромашки»(схема), як найчарівнішої, найнеобхіднішої на Землі.
Максимальна оцінка – 3 бали.
Схема
Наприклад. Усім відомо, що лобода біла – злісний бур’ян. Однак вона – харчова та кормова рослина. Її надземна частина містить каротин, білок, ефірну олію. Молоді ніжні листки використовуються для супів, борщів, салатів. Зелену масу лободи можна квасити, маринувати, як капусту або шпинат.
1й ведучий. А зараз оголошується конкурс капітанів « Впізнай дари природи». Капітани команд, вам пропонується посмакувати варенням. Ваше завдання визначити з яких ягід його виготовили. Правильна відповідь – 1 бал.
7 тур «Живі синоптики»
2й ведучий.
Сьогодні добре знають люди
Яка погода завтра буде,
Бо теле- й радіопрогноз
Підкаже – спека чи мороз.
В старі ж часи і це знаменно,
Діди й бабусі наперед
Прогнозували достеменно
Погоду з безлічі прикмет.
Рослини, знаєм, не проглядять
Ані жари, ні бур, ні гроз,
І про погоду попередять – умій
Лише читать прогноз.
Усім відомо, що й тварини
Погоду можуть підказать.
Та щоб читать по них прогнози,
Повинні ви спостерігать.
Команди повинні довести свою спостережливість: дати наукове пояснення тих прикмет, які будуть зачитані. Відповідає команда, яка першою знайшла правильну відповідь (за кожну – 1 бал).
Прикмети:
хвіст роздвоєний, як вила,
Якщо я літаю низько,
Значить дощик дуже близько. (ластівка)
Чому літаючи низько, ластівка передбачає дощ? (Відповідь: повітря насичене вологою, через що крильця комарів намокають і стають важкими, тому вони літають низько над землею. А ластівки ними живляться). (сл №13)
Як дурманять акацій квіти
Й над ними в’ються комарі –
Погожий день тобі не світить:
То вже негода на порі.
Чому перед дощем жовта акація обліплена бджолами та іншими комахами? (Відповідь: перед дощем, коли повітря стає вологим, у центрі кожної квітки виділяється краплина запашного нектару, який і приваблює комах) (сл.№14)
Б’ється, стука молоток,
Поправляє нам садок. (Дятел)
Коли ми влітку чуємо, як вистукує по дереву дятел, слід чекати дощу. Поясніть, який зв'язок між цими явищами. (Відповідь: перед дощем комахи ховаються під кору і дятлові потрібно добре попрацювати, щоб дістати поживу). (сл. №15)
У зеленому жакеті галасує.
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак. (Жаба)
Якщо уважно спостерігати за поведінкою озерної жаби, можна помітити, що у суху, ясну погоду на березі її не зустрінеш, лише з води виглядає гостренька мордочка. А от перед дощем жаби активно стрибають біля водойми, чим і попереджують про негоду. Поясніть таку незвичайну поведінку жаби. (Відповідь: у суху погоду шкіра жаби пересихає, а повітря насичене вологою, тому вона не пошкоджується).(сл №16)
Гра з глядачами:
Прислів’я та приказки про природу.
Потрібно їх закінчити.
8 тур «Вустами дитини»
2й ведучий У цьому турі ви познайомитесь із найбільш поширеними типами відходів, можливістю їх вторинного використання. Вам будуть зачитані дитячі вислови про відходи, команди повинні якомога швидше здогадатися, що мається на увазі. Переможе та команда, яка першою правильно назве відходи. Якщо команда дає неправильну відповідь, з подальшої боротьби у цьому турі вона вибуває. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1й ведучий Дитячі вислови..(сл №17-№22)
2й ведучий
1й ведучий
2й ведучий
1й ведучий
2й ведучий
9 тур «Відгадай рослину»
На дошці прикріплений закритий малюнок берези. Учасникам команд пропонується відгадати назву дерева зі слів ведучого .
1й ведучий. Стоїть дерево кольором зеленого, в цьому дереві 4 угіддя: перше – хворим на здоров’я; інше – від пітьми світло; третє – старим і немічним розвага; а четверте – людям «цілюща криниця» . (Відповідь: - береза:
Команда, яка першою відгадає дерево, одержує 1 бал.
10 тур Фінальний конкурс «Дуель» або «Далі, далі…»
1й ведучий. Протягом хвилини ми зачитуватимемо запитання. Намагайтеся якомога швидше відповісти, щоб набрати максимальну кількість балів. Якщо відповіді не знаєте, не втрачайте час і кажіть «Далі». Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Запитання 1й команді
2й ведучий.
Запитання 2й команді:
Журі оголошує результати гри і визначає команду-переможницю.
Вчитель. Дякуємо всім учасникам екологічної гри. Закінчити її хотілося б словами поета П. Ситченка : (сл. №23-25)
До вас я звертаюся, люди!
До вас я звертаюся, діти!
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави,
Шлях і стежиночку в гаї,
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
То ж нехай у серці кожного з нас горить незгасимий вогник любові до всього живого на нашій планеті! До нових зустрічей!