Екологічний бумеранг

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів з екології і біології; навчити учнів самостійно мислити; розширити кругозір, розвивати інтелектуальні здібності, увагу, ініціативу, творчість та культуру спілкування; виховувати основи екологічного мислення, бережливе ставлення до природи, доброту, працьовитість, терпіння
Перегляд файлу

Екологічний бумеранг

Гра-конкурс для учнів середнього шкільного віку. (сл №1)

Мета: поглибити знання учнів з екології і біології; навчити учнів самостійно мислити; розширити кругозір, розвивати інтелектуальні здібності, увагу, ініціативу, творчість та культуру спілкування; виховувати основи екологічного мислення, бережливе ставлення до природи, доброту, працьовитість, терпіння.

Обладнання: таблички з буквами А, Б, В, плакати і презентація на екологічну тематику, завдання на картках, чорна скринька, лавровий лист, насіння соняшника, цибуля; магнітна дошка, зображення земної кулі, невеликі смужки паперу двох кольорів, варення із різних ягід, малюнок берези.

Епіграф: «Я квітку степову не стану рвати,

                  Її додому я не понесу,

                  Бо вдома їй джмеля не погойдати

                  І не попити ранками росу…»

                  (П.Ситченко) (степова квітка сл №2)

Хід заходу:

  1. Організаційний момент
  2. Основна частина:

 

1й ведучий  ( демонстрація слайдів №3, №4)

В природі все буденне і святкове,

І дивне і просте.

Є зміст в листку,

Є зміст в пташиній мові,

В усьому що зів’яло і цвіте.

Все загадкове, потаємне, зриме,

Нашіптує мені: люби, живи,

І грає вітер синіми очима

На променях зеленої трави.

 

2й ведучий.

І чую я, як в серці зріє слово.

І папороть надій моїх…

В природі все буденне і святкове,

А може просто кажучи, святе!

 

Вчитель. Доброго дня, дорогі друзі! Ми вітаємо всіх, хто зібрався в цьому залі. Наш ерудіціон присвячений одній з найбільш актуальних проблем сьогодення – екологічній.

Ви, як майбутнє нашої держави, повинні осягнути свідомістю і серцем, що доля навколишнього середовища – наша доля, і повинні зробити все для того, щоб зберегти його для наступних поколінь.

Назву нашої гри «Екологічний бумеранг» вибрано не випадково. Вона означає, що дії людей на планеті вже в найближчий час можуть привести до великих катастроф, адже «бумеранг» - це повернення.

У грі завжди є переможці й переможені. І неважливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб серед вас панувала атмосфера доброти, взаємопідтримки. І нехай вам щастить!

Давайте дружніми оплесками запросимо до залу команди-учасниці ( по 5 осіб).

Команди оголошують їх назви, обирають капітанів. Запрошується журі.

 1й ведучий (сл. №5-№8)

В природі ніхто і ніколи не зайвий –

Ні вовк, ні лисиця, ні боягуз зайчик,

Корисні комахи, потрібні й птахи,

І риби, і краби, і ставкові жаби…

2й ведучий. Оголошується перший тур гри – «Розминка». Командам пропонуються запитання, на їх обговорення дається 30 сек. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Якщо є відповідь, капітан піднімає руку.

 

Питання:  (всі питання на слайді-№9)

 

  1. Найбільша «німа» тварина на планеті (жираф)
  2. Помешкання для водних організмів ( акваріум)
  3. Представників якого класу тварин найбільше в Україні (класу Птахи)
  4. Скільки очей у бджоли (5,3 маленьких зверху і 2 попереду)
  5. Яка рослина розповсюдилась по території України після нашестя татар? (аїр)
  6. Назвіть найбільший плід-ягоду в світі (гарбуз)
  7. Птах, який може висіти у повітрі, літати задом наперед, невеличких розмірів (як джміль) (колібрі)
  8. Коли була створена Червона Книга України? (у 1980 році)
  9. Коли й ким був введений термін біосфера? (У 1875 році австрійським геологом Е. Зюссом)
  10.  Які природоохоронні території діють в Україні? (заповідники, національні парки, заказники, пам’ятки природи)

 

1й ведучий. Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини, щоправда, більша його частина – 97% - іде у сміття. ( сл. №10-№12 )

2й ведучий. Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання: «Куди діти сміття?» стає все актуальнішим. І ми спробуємо сьогодні дати відповідь на нього.

(На магнітній дошці намальована земна куля, на ній прикріплено невеличкі смужки паперу – «сміття» - двох кольорів, що відповідають двом командам. Команда за кожну правильну відповідь отримує смужку, а земна куля «очищається від сміття».)

2 тур – «Золоті розсипи смітників».

Команди отримують таблички з буквами А, Б, В. На кожне запитання ведучі дають три варіанти відповідей. За сигналом ведучого команди піднімають відповідну табличку.

Питання:

  1. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить:

А) пластмаса; Б) скло; В) метал.

 

  1. Рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці:

А) Москви; Б) Києва; В) Нью-Йорка.

 

  1. Яка галузь промисловості у Франції вважається найактивнішою і прибутковою:

А) виробництво пакувальних матеріалів; Б) переробка сміття;

В) виробництво автомобілів?

 

  1. Перед початком утилізації відходів їх необхідно:

А) розсортувати; Б) зібрати в одному місці; В) подрібнити.

 

  1. Для того, щоб переробити пластмасу, її необхідно :

А) компостувати; Б) переплавити; В) спалити при певних умовах.

 

  1. Першочергове завдання під час вибору місця звалища: 

А) захист поверхні Землі і ґрунтових вод; Б) огородження місця звалища; В) укомплектування певною технікою.

 

  1. Найстрашніший «додаток» до води:

А) пестициди; Б) мінеральні добрива; В) побутове сміття.

 

  1. Яку країну називають «смітником Європи»:

А) Британію; Б) Росію; В) Польщу?

 

  1. Більше половини загальної кількості сміття в країнах Європейського екологічного співтовариства припадає на:

А)важку промисловість; Б)легку промисловість; В)сільське господарство.

 

  1.  Перше місце за сумарним обсягом викидів шкідливих речовин в атмосферу займає:

А) теплоенергетика; Б) нафто- і газопереробка; В) автотранспорт.

 

  1.  Що таке вирмікультура:

А) систематизована збірка даних про водні ресурси країни;

Б) спеціальне розведення дощових черв’яків; В) ступінь визначення чистоти води?

 

  1. Оптимальне розв’язання енергетичної проблеми:

А) економія енергії; Б) розвиток атомної енергетики; В) розвиток вітроенергетики.

 

  1. Гарбологія – це:

А) наука про дім, місцеперебування; Б) наука, яка вивчає ґрунти; В) сміттєзнавство.

 

  1. Пляшка чи банка з пластмаси, залишена в лісі, пролежить без змін:

А) 10 років; Б) 50 років; В) 100 років і більше.

 

  1.  Викинутий папір «з їдять» невидимки-мікроби за:

А) 1-2 роки; Б) 2-5 років; В) 20 і більше років.

 

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

3 тур – «Чорна скринька»

1й ведучий. Необхідно відгадати, що заховано у скриньці. Першою відповідає команда, що набрала меншу кількість балів. За кожну правильну відповідь – 2 бали. Обговорення – 30 сек. Не можна викрикувати раніше, ніж буде надана вся інформація про предмет. За порушення правил з команди знімається 1 бал.

Завдання для 1 команди:

  1. У скриньці лежить листя рослини, які не можна їсти. Цю рослину давні греки присвячували Аполлону. Ним нагороджують художників, артистів, учених. Саме звідси пішла назва «лауреат». Що це за рослина? Де вона використовується у наш час? (Лаврове листя. Для приготування їжі як приправа)
  2. У скриньці є ласощі, що визрівають на добре відомій на Україні рослині. Її батьківщина – Мексика. Вважається, що ця рослина здатна зцілювати рани. Ці ласощі найчастіше їдять папуги, смажені вони мають запах кави, з них виготовляють наливку та олію. Що лежить у скриньці? (Насіння соняшнику)

 

2й ведучий.                Завдання для 2 команди:

 

  1. Щоб визначити, що міститься у чорній скриньці, послухайте уривок з твору Марка Твена: «Піт підстрибнув на два аршини, видав войовничий крик й забігав по кімнаті, натикаючись на меблі, перевертаючи горщики для квітів, створюючи страшний безлад. Потім він почав танцювати на задніх лапах у скаженому захопленні, закидаючи голову назад, волаючи на весь дім про своє невимовне щастя.» Про яку домашню тварину йдеться? У скриньці лежить знеболювальне, яким напоїли тварину. Що це? (Настій валеріани, напоїли кота).
  2. Цей талісман носили на грудях середньовічні лицарі. Йому приписували чудодійні властивості, нібито він здатен оберігати воїнів від стріл та ударів меча. Філософи давнини, розрізаючи цей загадковий предмет навпіл, пояснювали своїм учням будову Всесвіту, тобто він був наочним матеріалом для вивчення астрономії.

У всі часи й у всіх народів йому приписували лікувальні властивості, особливо звертали увагу на запах. Який предмет заховано? ( Цибуля)

 

4 тур «Відгадай, що це»

1й ведучий. Гравці із різних команд по черзі підходять і витягають завдання. Те, що написано на картці, потрібно показати без слів за допомогою рухів і звуків. У пантомімі повинна взяти участь якомога більша кількість членів команди (суперники відгадують). На підготовку дається 1 хвилина. Конкурс оцінюється в 5 балів.

Картки:

  1. Шум моря. Плюскіт хвиль об скелю, починається шторм. Людина в човні просить про допомогу.
  2. Ранок на фермерському дворі.
  3. Сорокаградусний мороз, купання моржів.
  4. Люди проводжають корабель, який пливе в навколосвітню подорож.

5 тур

2й ведучий. Кожна команда отримує комплект малюнків із зображенням різних рослин і тварин, серед яких за 1 хвилину учасники повинні знайти представників Червоної книги України. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

6 тур «Найчарівніша і найнеобхідніша»

1й ведучий. У відомого біолога Ігоря Акимушкіна є такі слова: «Хто не відчуває чарівності квітів, зелені трави, хто не бачить краси дикого звіра, той хворий, того лікувати потрібно.»

Зараз ми дізнаємося, чи є серед  учасників нашої гри хворі з діагнозом «байдужий до природної краси».

Завдання командам:

Після хвилинної підготовки представити рослину, назву якої вони дізнаються, відірвавши «пелюстку ромашки»(схема), як найчарівнішої, найнеобхіднішої на Землі.

Максимальна оцінка – 3 бали.

 

Схема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наприклад. Усім відомо, що лобода біла – злісний бур’ян. Однак вона – харчова та кормова рослина. Її надземна частина містить каротин, білок, ефірну олію. Молоді  ніжні листки використовуються для супів, борщів, салатів. Зелену масу лободи можна квасити, маринувати, як капусту або шпинат.

1й ведучий. А зараз оголошується конкурс капітанів « Впізнай дари природи». Капітани команд, вам пропонується посмакувати варенням. Ваше завдання визначити з яких ягід його виготовили. Правильна відповідь – 1 бал.

7 тур «Живі синоптики»

2й ведучий.

Сьогодні добре знають люди

Яка погода завтра буде,

Бо теле- й радіопрогноз

Підкаже – спека чи мороз.

В старі ж часи і це знаменно,

Діди й бабусі наперед

Прогнозували достеменно

Погоду з безлічі прикмет.

Рослини, знаєм, не проглядять

Ані жари, ні бур, ні гроз,

І про погоду попередять – умій

Лише читать прогноз.

Усім відомо, що й тварини

Погоду можуть підказать.

Та щоб читать по них прогнози,

Повинні ви спостерігать.

Команди повинні довести свою спостережливість: дати наукове пояснення тих прикмет, які будуть зачитані. Відповідає команда, яка першою знайшла правильну відповідь (за кожну – 1 бал).

Прикмети:

  1. Я проворна, легкокрила:

хвіст роздвоєний, як вила,

Якщо я літаю низько,

Значить дощик дуже близько. (ластівка)

Чому літаючи низько, ластівка передбачає дощ? (Відповідь: повітря насичене вологою, через що крильця комарів намокають і стають важкими, тому вони літають низько над землею. А ластівки ними живляться). (сл №13)

  1. 1й ведучий

Як дурманять акацій квіти

Й над ними в’ються комарі –

Погожий день тобі не світить:

То вже негода на порі.

Чому перед дощем жовта акація обліплена бджолами та іншими комахами? (Відповідь: перед дощем, коли повітря стає вологим, у центрі кожної квітки виділяється краплина запашного нектару, який і приваблює комах) (сл.№14)

 

  1. 2й ведучий

Б’ється, стука молоток,

Поправляє нам садок. (Дятел)

Коли ми влітку чуємо, як вистукує по дереву дятел, слід чекати дощу. Поясніть, який зв'язок між цими явищами. (Відповідь: перед дощем комахи ховаються під кору і дятлові потрібно добре попрацювати, щоб дістати поживу). (сл. №15)

  1. 1й ведучий

У зеленому жакеті галасує.

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак. (Жаба)

Якщо уважно спостерігати за поведінкою озерної жаби, можна помітити, що у суху, ясну погоду на березі її не зустрінеш, лише з води виглядає гостренька мордочка. А от перед дощем жаби активно стрибають біля водойми, чим і попереджують про негоду. Поясніть таку незвичайну поведінку жаби. (Відповідь: у суху погоду шкіра жаби пересихає, а повітря насичене вологою, тому вона не пошкоджується).(сл №16)

Гра з глядачами:

Прислів’я та приказки про природу.

Потрібно їх закінчити.

  1. Є ліс – бережи, мало лісу - … (посади)
  2. Де срібліє вербиця – там…(здорова водиця)
  3. Ліс зрубаєш - … (горя зазнаєш)
  4. Не бий бобра - …(не буде добра)
  5. Без верби і калини … (нема України)
  6. Під лежачий камінь …(і вода не тече)
  7. Лелека на даху - …(мир на Землі)
  8. Раді бджоли літу, а люди …(цвіту)
  9. Увага полю – хліба …(уволю)

 

8 тур «Вустами дитини»

 

2й ведучий У цьому турі ви познайомитесь із найбільш поширеними типами відходів, можливістю їх вторинного використання. Вам будуть зачитані дитячі вислови про відходи, команди повинні якомога швидше здогадатися, що мається на увазі. Переможе та команда, яка першою правильно назве відходи. Якщо команда дає неправильну відповідь, з подальшої боротьби у цьому турі вона вибуває. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1й ведучий Дитячі вислови..(сл №17-№22)

  1. У невеликих кількостях він дуже корисний.
  2. Коли його дуже багато, це стає справжньою бідою.
  3. Потрапляючи у воду, він руйнується, риба та інші водні організми починають задихатися.
  4. Його необхідно компостувати. (Гній)

2й ведучий

  1. Його виробляють із піску.
  2. Найчастіше воно прозоре.
  3. Якщо його нагріти, воно тягнеться, як тісто.
  4. Коли падає, розбивається.
  5. Якщо його кинути у лісі, воно може викликати пожежу. (Скло)

1й ведучий

  1. Його винайшли китайці.
  2. У нас його виготовляють із дерева.
  3. З нього виходить дуже багато сміття.
  4. На ньому звичайно малюють чи пишуть. (Папір)

2й ведучий

  1. Це те, чого багато в місті, але мало в селі.
  2. Особливо, де велика кількість заводів.
  3. Від цього люди хворіють, нервуються, голосно кричать і цього буває ще більше.
  4. Його виробляють різні прилади і машини.
  5. Спричиняє забруднення повітря та навколишнього середовища, а в деяких випадках – має наркотичну дію. (Шум)

1й ведучий

  1. Я маю дуже багато іграшок, виготовлених із неї.
  2. Вона буває різнокольоровою і її дуже легко зламати.
  3. Предмети, виготовлені з неї, легкі.
  4. Якщо її підпалити, то з’явиться багато чорного диму із неприємним запахом.
  5. Її не можна викидати, тому що вона сама по собі не розкладається. (Пластмаса)

2й ведучий

  1. Їх майже не видно.
  2. Їх найбільше, де працюють фабрики та заводи.
  3. Від них у людини буває астма, бронхіт і рак.
  4. Їх можуть збирати на своє листя зелені рослини.
  5. У місцях, де їх дуже багато, не росте лишайник. (Газові відходи)

9 тур «Відгадай рослину»

На дошці прикріплений закритий малюнок берези. Учасникам команд пропонується відгадати назву дерева зі слів ведучого .

1й ведучий. Стоїть дерево кольором зеленого, в цьому дереві 4 угіддя: перше – хворим на здоров’я; інше – від пітьми світло; третє – старим і немічним розвага; а четверте – людям «цілюща криниця» . (Відповідь: - береза:

  1. Банний віник; 2. Лучина для освітлення хат; 3. Береста для козубків, щоб збирати гриби; 4.Березовий сік).

Команда, яка першою відгадає дерево, одержує 1 бал.

10 тур  Фінальний конкурс «Дуель» або «Далі, далі…»

1й ведучий. Протягом хвилини ми зачитуватимемо запитання. Намагайтеся якомога швидше відповісти, щоб набрати максимальну кількість балів. Якщо відповіді не знаєте, не втрачайте час і кажіть «Далі». Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Запитання 1й команді

  1. Сукупність тварин (Фауна)
  2. Пристрій для визначення сторін горизонту (Компас)
  3. Площа, на якій вирощують сільськогосподарські культури (Поле)
  4. Картина, на якій зображена природа (Пейзаж)
  5. Якої речовини немає в пустелі (Вода)
  6. Зовнішня частина дерева (Кора)
  7. Квітка – хижак (Росянка)
  8. Водна «електростанція» (Скат)
  9. Однакова назва гриба й тварини (Лисичка)
  10.  І фрукт, і птах (Мандаринка)

 

2й ведучий.

Запитання 2й команді:

  1. Чи можна впіймати ящірку за хвоста? (Ні)
  2. Найулюбленіша їжа самки комара (Кров)
  3. Сукупність рослин (Флора)
  4. Водна оболонка Землі (Гідросфера)
  5. Бог сну (Морфей)
  6. Туфелька, але не на ногу (Інфузорія)
  7. Птах, який живе в Австралії й вміє імітувати різні звуки (Лірохвіст)
  8. Назва української пустелі, найбільшої в Європі (Олешківські піски)
  9. Яку рослину називають «травою від 99 хвороб» ?(Звіробій)
  10. Які тварини є найчисленнішими на Землі? (Комахи)

Журі оголошує результати гри і визначає команду-переможницю.

Вчитель. Дякуємо всім учасникам екологічної гри. Закінчити її хотілося б словами поета П. Ситченка : (сл. №23-25)

До вас я звертаюся, люди!

До вас я звертаюся, діти!

Вмійте природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави,

Шлях і стежиночку в гаї,

Все це окрасою буде

Нашого рідного краю.

То ж нехай у серці кожного з нас горить незгасимий вогник любові до всього живого на нашій планеті! До нових зустрічей!

          

              

 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку