Автор проекту
вихователь ДНЗ №163
м. Запоріжжя
Єфимова Людмила Іванівна
Бережіть комашок, діти,
Всі вони повинні жити,
Може день, а може й рік
В них у кожного свій вік.
А не стане в нас комах,
То загине кожен птах.
Як прийдемо на лужок,
Не побачимо квіток.
Схочем в лісі відпочити,
Не знайдем його ми, діти!
У природі все з’єдналось
Міцно, міцно пов’язалось.
Мета проекту: створити умови для розширення уявлень дітей про світ комах, їхній спосіб життя, користь чи шкоду.
Формувати знання дітей про необхідність бережливого ставлення до комах і всього живого в природі.
Завдання проекту:
Анотація проекту
Екологічному вихованню дошкільників останнім часом приділяється велика увага. Екологічна культура дошкільнят може бути сформована, якщо вона тісно взаємодіє з природою. Основним змістом екологічного виховання дошкільників є формування у дитини правильного ставлення до природних явищ і об'єктів, які оточують його.
На жаль, часто можна побачити, як дитина намагається топтати жука, відірвати крила метелику, зруйнувати гнізда, мурашники, безглуздо знищити живі істоти - саме тому, завдання дорослих - виховати у дітей стійке негативне ставлення до таких дій.
Розуміння важливості піклування про навколишній світ, поряд з традиційними методами і формами роботи віддається перевага дослідам, заняттям - дослідженням, самостійній пошуковій діяльності, проведення ігор - занять на розвиток фантазії та творчих здібностей дітей і т.п. В процесі роботи діти оволодівають елементарними прийомами спостереження в природі, освоюють етичні норми відносин до живого, вчаться розуміти і цінувати красу живої природи як джерела творчого натхнення.
Актуальність
У дошкільні роки дитина розширює коло відносин з оточуючим світом. Її увагу привертає все більше та більше об’єктів, виникає безліч «чому». В цей час важливо не тільки надати цікаву інформацію, а й сформувати правильне відношення до довкілля.
Вдома дошкільника цікавлять предмети побуту, а за межами домівки – об’єкти природи. У наш час особливо актуальною стає проблема екологічної освіти. У дітей спостерігається недостатній інтерес до природних явищ, дещо недбале ставлення до об’єктів природи. Тому потрібно малечі показати красу природи, її таємне життя, навчити бережливо ставитись до неї, цінувати те, що є поряд, допомогти зрозуміти, що навколо має вистачити місця всім: і пташці, і звірям, і черв’ячку, травинці і квіточці, дереву та кущику та, навіть, маленькій комашці. І серед усього цього повинен панувати мир, злагода та любов.
Тому й корисно дати дітям поняття про багатоманітність об’єктів природи, зокрема ознайомити із захоплюючим світом комах.
Проблема
В ході спостереження за комахами, на прогулянці дітей з вихователем, діти відзначили, що комахи є майже скрізь. Їх можна знайти біля дерев в лісі, біля кущів, під корою дерев, на стінах у себе вдома. Частина дітей висловлювали радість і інтерес, інші - лякалися. Були й такі, які пропонували знищувати комах, думки розділилися. В ході діалогу з'ясувалося, що знання дошкільнят про комах дуже мізерні Діти, спільно з вихователем сформулювали проблему . «Хто такі комахи?», «Де вони живуть?», «Які у них є відмінності?», «Чи потрібні комахи? Яку користь вони приносять?»
Була висунута гіпотеза: «Що комахи живуть всюди, іх потрібно оберігати».
У відповідність з проблемою і гіпотезою дослідження діти разом з вихователем поставили завдання подальшого дослідження проблеми:
1) Познайомитися зі світом комах.
2) Дізнатися, як вони живуть, чим харчуються.
3) Як треба оберігати.
4) Пошукова робота з підбору ілюстративного матеріалу по темі «Комахи»
Заходи:
Очікуванні результати:
Характеристика проекту:
Тип проекту: освітній, пізнавально-дослідницький, пошуковий, виховний
За тривалістю – короткотривалий (1 тиждень)
За кількістю учасників – колективний.
За характером контактів – у межах групи.
Учасники та співучасники проекту – діти, батьки, вихователі групи «Писанка»
Етапи реалізації проекту
Підготовчий етап
Мотиваційний етап
Обговорення трьох питань:
3. Звідки це ми дізнаємось?
1. Що ми знаємо?
2. Що хотіли дізнатися?
3. Що потрібно зробити для того щоб дізнатися?
Основний етап
1. Наочні матеріали в батьківському куточку:
Заключний етап
Зміст роботи в ході реалізації проекту
Вид діяльності |
Тема, назва |
Зміст, мета |
Заняття |
Ознайомлення з природним довкіллям «В гості до комашок» (заняття-екскурсія)
Розвиток мовлення «Світ комах»
Ознайомлення з предметним довкіллям «Праця людей навесні»
ОБЖД «Небезпека від комах»
Художньо-мовленнєва діяльність «Читання казки О.Корольова «Казка про осу та ведмедя». Етична бесіда»
Ліплення «Бабка» (пластилінографія)
Малювання «Барвисті метелики» (монотипія)
Аплікація «Комаха сонечко»
|
Формувати знання про комах (зовнішній вигляд, спосіб пересування, живлення, будову тіла), розвивати пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до комах.
Формувати навички зв'язно переказувати оповідання близько до тексту; удосконалювати вимову звука [ж], розвивати мовне дихання; формувати навички вживання прикметників разом з іменниками, звертати увагу дітей на форми іменників чоловічого роду в родовому відмінку (метелика, джмеля, коника).
Ознайомити дітей з основними сільськогосподарськими професіями: хлібороба, садівника, овочівника, пасічника (що роблять, який результат праці); виховувати інтерес та повагу до праці дорослих, бажання їм допомагати.
Учити дітей бути спостережливими, обачними, розрізняти шкідливих для здоров’я комах, виховувати бережливе ставлення до природи.
Продовжувати вчити дітей уважно слухати казку, емоційно сприймати її образний зміст, уточнити уявлення дітей про дружбу.
Знайомити з новим способом ліплення: малювання джгутиками; тренувати в розкачування пластиліну між долонями прямими рухами, отримувати джгутики необхідної довжини; вчити прийому згортання довгої ковбаски по спіралі.
Продовжувати знайомити дітей з нетрадиційними техніками малювання, вчити малювати метелика в техніці «монотипія», формувати вміння самостійно добирати колірну гамму фарб.
Продовжувати вчити вирізати предмети округлої форми та розрізати папір на смужки, доповнювати аплікацію зображенням травички зі скручених смужок паперу. |
Бесіди |
«Бджілки-трудівниці»
«Як комаха – сонечко захищається від ворогів»
«Мурашина родина»
«Як з’являються комахи?» |
Поглибити знання дітей про зовнішній вигляд, живлення, користь, умови життя комахи бджілки; дати дітям знання, де живуть бджоли і хто за ними доглядає.
Дати дітям знання про те, що комаха – сонечко виділяє жовтий сік, він гіркий.
Дати дітям елементарні уявлення про корисну діяльність мурашок і про те, якої шкоди завдають ті, хто розорює їхні гнізда; розширити знання дітей про охороні заходи мурашників
Ознайомлення з розвитком комах на прикладі метелика, жука, комара |
Спостере-ження |
За сонечком семикрапковим
За комахою сонечком
За бджолами
За бджолами і джмелями
За мурахами
За комахами в квітнику
|
Поглибити знання дітей про комах; ознайомити із зовнішнім виглядом семикрапкового сонечка, особливостями його поведінки; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до комах.
Формувати знання дітей про спосіб життя комахи – сонечко, її будову; розвивати спостережливість.
Ознайомити із зовнішній виглядом бджіл, особливостями їх поведінки; розвивати спостережливість.
Продовжувати вчити дітей розпізнавати і порівнювати комах за спільними та відмінними ознаками; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Поглибити знання дітей про мурах, їх спосіб життя і живлення; розвивати спостережливість; виховувати дбайливе ставлення до комах.
Формувати знання дітей про особливості поведінки комах, про користь для квітів; виховувати бережливе ставлення до бджіл, мурах, комах – сонечок, джмелів. |
Досліди |
«Улюблені кольори комах»
«Мурашина доріжка»
«Чи схожий метелик на слона?» |
|
Ігри |
Дидактичні ігри «Гостині квіти» «Впізнай комаху за описом». «Де заховалась комашка» «Назви лагідно» «Розложи метеликів» «Комашина арифметика»
Логічні та розвивальні «Розрізні картинки» «Четвертий зайвий» «Знайди пару» «Чия тінь?» «Лабіринти»
Творчі ігри «Домалюй і розфарбуй» «Намалюй за крапочками» «Склади комаху з геометричних фігур»
Рухливі ігри «Хто швидше займе квітку?»
«Бджілки»
«Ведмідь і бджоли»
«Оса»
«Жук»
«Спіймай комара»
Народні ігри «Як у нас біля воріт»
Психогімнастика «Я – жучок» «Метелики і вітерець» «Я – мурашка»
Фізкультурні хвилинки «Ми - сонечка комашки» «Метеличок» «Я біжу, біжу по гаю» «Добрий жук»
Пальчикові ігри та вправи «Метелик» «Сонечко» «Хрущ» «Бджілки» «Оси» |
Розвиток уваги, спритності, навичок бігу
Біг у розтіч, присідання
Удосконалення навичок підлізання під шнур, лазіння по гімнастичній стінці
Удосконалення навичок бігу
Розвивати спритність, біг врозтіч
Стрибки
Розвивати інтерес до народних ігор, викликати бажання брати в них участь
Діти уявляють себе комашками і роблять відповідні рухи
Розвивати вміння поєднувати слова з рухами
Розвиток моторики рук |
Читання |
Оповідання Г.Скребицький, В. Чапліна. «Хто такі комахи?» В.Сухомлинський «Маківка і джміль», «Два метелика»
Казки «Чому сонечко має на спині чорні крапочки» Сутєєв «Під грибом»
Чуковський К. Вірші
Загадки про комах
Прислів’я та приказки про комах |
Викликати у дітей бажання слухати, розуміти зміст, відповідати на запитання за змістом твору.
Зацікавити дітей змістом казок, вчити розуміти, викликати бажання розповідати казки
Слухання та заучування
Продовжувати вчити розгадувати загадки Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислів’їв, пояснювати їх |
СХД |
«Різнокольорові метелики» «Веселі комашки»
«Розмалюємо комах»
«Читайлик»
«Наші маленькі друзі»
«Наша фонотека» |
Конструювання метеликів з гофрованого паперу та прищіпок Самостійне ліплення комах з використанням природного матеріалу (крилаток клену, черепашок, насіння рослин тощо)
Самостійне розмальовування комах кольоровими олівцями
Розглядання книжок про комах, фото листівок, картинок з зображенням різних видів комах
Самостійне малювання комах
Прослуховування аудіозапису Н. Римського-Корсакова «Політ джмеля»; А. Чайковського «Вальс квітів», «На лузі» |
Трудова діяльність |
«Ми – мурашки працьовиті» |
На ігровому майданчику (збір гілочок) |
Отримані результати
Перспективи проекту
Література