Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку пташину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатися не ображати!
Усе й усі в цьому світі хочуть, щоб їх любили. Бо коли люблять, то не образять, не нашкодять, а навпаки, — допоможуть, підтримають і захистять. Нашої допомоги, захисту та любові потребує і чудовий світ природи. І саме педагоги мають докласти максимум зусиль для того, щоб сформувати у своїх вихованців уміння бачити неповторну красу природи, навчити дітей бути їй справжніми друзями, виховати в них почуття відповідальності за збереження цілісності природної краси
Мета проекту:
Формування у дітей старшого дошкільного віку екологічних знань про життя птахів восени, відповідального, бережливого ставлення до пернатих друзів.
Завдання проекту:
Анотація проекту
Даний матеріал сприяє формуванню уявлення дітей про перелітних та зимуючих птахів, на підставі виявлення особливостей зовнішнього вигляду, місць їх проживання, характеристики житла, особливостей харчування, про життя птахів восени.
Проект спрямований на виконання трьох основних функцій навчання:
Актуальність
В сучасних умовах проблема екологічного виховання дошкільників набула особливої гостроти та актуальності.
Ми вважаємо, що саме в період дошкільного дитинства відбувається становлення людської особистості, формування екологічної культури. Тому дуже важливо розбудити в дітях інтерес до живої природи, виховувати любов до неї, навчити берегти навколишній світ.
Проблема
Недостатні уявлення у дітей старшого дошкільного віку про перелітніх та зимуючих птахів, про їх життя восени.
Гіпотеза: В процесі проектної діяльності, що носить характер співробітництва, можливо виховати в сучасних дітях любов і турботливе ставлення до навколишньої природи, птахів, бажання оберігати їх.
Очікуванні результати
Характеристика проекту:
Тип проекту: освітній, пізнавально-дослідницький, виховний
За тривалістю –короткотривалий (один тиждень)
За кількістю учасників – колективний.
За характером контактів – у межах групи.
Учасники та співучасники проекту – діти, батьки, вихователі групи
Етапи реалізації проекту
Підготовчий етап
Мотиваційний етап
Обговорення трьох питань:
Основний етап
1. Наочні матеріали в батьківському куточку:
Заключний етап
Зміст роботи в ході реалізації проекту
Вид діяльності
|
Тема, назва |
Зміст, мета |
Заняття
|
Ознайомлення з природним довкіллям «Як змінюється восени життя птахів»
Ознайомлення з предметним довкіллям «Пудинг для птахів»
Екологічна освіта «Птахів рідного краю знаємо, їх оберігаємо»
Економічна освіта «Потреба птахів та тварин»
Розвиток мовлення «Птахи нашого краю»
Патріотичне виховання «Птахи – народні символи України»
Художньо-мовленнєва діяльність «Читання оповідання В.О. Сухомлинського «Пташина комора»
Малювання «Дикі качки, гуси та лебеді на пруду» (друкування листям)
Ліплення «Горобці, синички» (пластилінова мозаїка)
Аплікація «Птахи відлітають у теплі краї»
Конструювання «Пташки прилетіли, на горобину сіли» (паперопластика)
|
Ознайомити дітей із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; пояснювати причини відльоту птахів у вирій вчити називати групи птахів (перелітні, осілі - зимуючі); розвивати спостереж-ливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.
Підтримувати у дітей пізна-вальний інтерес до навколишнього, закріплювати вміння розпізнавати різноманітні злакові рослини, зерна та крупи, вчити змішувати їх для корму птахам, виховувати бережливе ставлення до птахів
Узагальнити і збагатити знання про птахів України, розкрити залежність життя птахів від поведінки людини. Розвивати гуманне ставлення до птахів, мотивацію інтересу до їх охорони. Виховувати екологічну культуру, турботливе ставлення до пернатих, особисту відповідальність кожного за стан довкілля
Ввести поняття «потреби птахів і звірів», розвивати пізнавальний інтерес, виховувати любов до птахів та тварин, бажання дбати про них
Збагачувати словниковий запас за темою; учити складати описові розповіді про птаха за схемою
Ознайомити дітей з птахами - народними символами країни, розвивати увагу, пізнавальний інтерес до народних символів, виховувати у дітей глибокі почуття любові до Батьківщини, її культури та традицій, пробуджувати інтерес до історії виникнення народних символів країни.
Розвивати у дітей вміння уважно слухати оповідку, розуміти її зміст, виділяти основний сюжет змісту, формувати уявлення про зміни пір року, а саме – осінь – зима, вчити дітей інтонаційно передавати вислови та зміст оповідки, виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин, тварин та птахів.
Знайомство з нетрадиційним малюванням – технікою друкування листям
Зображення птаха в техніці пластилінова мозаїка, закріплю-вати прийоми й навички роботи в цій техніці
Формувати художньо-творчі здібності, вчити виконувати об’ємну сюжетну композицію, закріплювати навички працю-вати з шаблонами, вирізати по контуру намальовані предмети.
Вчити виготовляти птаха в техніці паперопластика за допомогою картона та серветок.
|
Бесіди |
«Чому птахи відлятають у вирій»
«Які птахи залишаються з нами зимувати?»
«Чим будемо годувати птахів взимку?»
|
Розвивати пізнавальний інтерес, бажання приймати участь у бесіді, виказувати свої думки, розвивати діалогічне мовлення
Що ми знаємо? Що ми хочемо взнати? Звідки ми дізнаємось?
Після спостережень на прогулянках
Роздуми |
Спостере-ження |
За пташками, що прилітають на ігровий майданчик.
За синичкою.
За сорокою
За дикими голубами
За воронами
|
Вчити пізнавати знайомих птахів, які прилітають на ділянку, закріпити їхні назви. Уточнити відмінності у забарвленні та поведінці.
Вчити самостійно впізнавати та описувати пташку; заохочувати до самостійних спостережень за поведінкою птахів.
Порівняти сороку з іншими птахами; знайти відмінності, виділяючи своєрідність забарвлення тіла. Звернути увагу, як літає сорока (кермом їй слугує довгий хвіст). Скрекоче в разі небезпеки.
Вчити самостійно впізнавати птаха, заохочувати до спостережень за поведінкою птахів; послухати, як туркочуть голуби звернути увагу на зовнішній вигляд птаха; згадати на яких птахів схожа ворона (грак, галка, сорока, сойка) й чим саме, а чим відрізняється; послухати, як кричать і галасують
|
Досліди |
«Чому пташкам не холодно?»
«Плаває чи потоне?»
«Який вітер?»
|
Дослідження пір’я птахів за допомогою лупи та мікроскопу.
З пір’ям та різними предметами
Визначити напрямок і силу вітру за допомогою стрічки і вітрячка з метою залежності поведінки птахів від сили вітру.
|
Ігрова діяльність |
Дидактичні ігри
Логічні та розвивальні
Творчі ігри
Рухливі ігри
Народні ігри
Психогімнастика
Фізкультурні хвилинки
Пальчикові ігри та вправи
|
Формувати знання про перелітніх та зимуючих птахів
Розвивати логічне мислення, увагу, дрібну моторику рук
Розвивати творчі здібності
Вправляти в стрибках на обох ногах.
Розвивати вміння орієнтуватися в просторі, стрибати на обох ногах
Вправляти у бігові врозтіч, стрибках, присіданнях
Розвивати увагу, імітаційний біг
Розвивати інтерес до народних ігор, викликати бажання брати в них участь
Діти уявляють себе пташками і роблять довільні рухи Розвивати вміння поєднувати слова з рухами
Розвиток моторики рук |
Читання |
|
Удосконалювати вміння дітей розуміти зміст художніх творів; розширювати знання про зимуючих птахів
Слухання та заучування
Продовжувати вчити розуміти й розгадувати загадки
Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислів’їв, пояснювати їх
|
СХД |
|
Закріплювати навички малювання кольоровими олівцями
Малювання птахів за допомогою долоньок
Самостійне ліплення птахів
Розглядання книжок та ілюстрацій про птахів
Самостійне конструювання птахів з природного та допоміжних матеріалів |
Трудова діяльність |
Висівати овес, жито та пшеницю на корм пташкам
Готування кормів для птахів |
Залучати до допомоги дорослим
|
Отримані результати
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА