Екологічний проект для дітей старшого дошкільного віку «Життя птахів восени»

Про матеріал
Даний матеріал сприяє формуванню у дошкільників уявлення про перелітних та зимуючих птахів, на підставі виявлення особливостей зовнішнього вигляду, місць їх проживання, характеристики житла, особливостей харчування, про життя птахів восени.
Перегляд файлу

Кожного дня і кожну хвилину

Оберігайте всяку пташину.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатися не ображати!

 

Усе й усі в цьому світі хочуть, щоб їх любили. Бо коли люблять, то не образять, не нашкодять, а навпаки, — допоможуть, підтримають і захистять. Нашої допомоги, захисту та любові потребує і чудовий світ природи. І саме педагоги мають докласти максимум зусиль для того, щоб сформувати у своїх вихованців уміння бачити неповторну красу природи, навчити дітей бути їй справжніми друзями, виховати в них почуття відповідальності за збереження цілісності природної краси

 

Мета проекту:

Формування у дітей старшого дошкільного віку екологічних знань про життя птахів восени, відповідального, бережливого ставлення до пернатих друзів.

 

Завдання проекту:

 

  • Поповнити предметно-розвивальче середовище по темі проекту.
  • Сформувати у дітей систему знань про перелітних та зимуючих птахів.
  • Розвивати творчі та інтелектуальні здібності дітей.
  • Створити умови для активного спілкування та взаємодії з дорослими і однолітками.
  • Залучити вихованців та батьків до спостереження за птахам, підготовці кормів для зимуючих птахів.
  • Виховувати любов та турботливе відношення до птахів.

 

Анотація проекту

 

Даний матеріал сприяє формуванню уявлення дітей про перелітних та зимуючих птахів, на підставі виявлення особливостей зовнішнього вигляду, місць їх проживання, характеристики житла, особливостей харчування, про життя птахів восени.

Проект спрямований на виконання трьох основних функцій навчання: 

  • освітньої - оволодіння певною системою наукових знань, умінь і навичок;
  • виховної - вихованню позитивного ставлення до соціальної дійсності;
  • розвиваючої - розвитку пізнавальних процесів, здібностей і інтересу до різних видів діяльності.

 

Актуальність

 

  В  сучасних умовах проблема екологічного виховання дошкільників набула особливої ​​гостроти та актуальності.

Ми вважаємо, що саме в період дошкільного дитинства відбувається становлення людської особистості, формування екологічної культури. Тому дуже важливо розбудити в дітях інтерес до живої природи, виховувати любов до неї, навчити берегти навколишній світ.

 

Проблема  

Недостатні уявлення у дітей старшого дошкільного віку про перелітніх та зимуючих птахів, про їх життя восени.

 

Гіпотеза: В процесі проектної діяльності, що носить характер співробітництва, можливо виховати в сучасних дітях любов і турботливе ставлення до навколишньої  природи, птахів, бажання  оберігати їх.

 

Очікуванні  результати

  • Значно розширяться і збагатяться знання дітей про життя птахів восени за рахунок злагодженої роботи всіх учасників проекту.
  • Вибудувана система взаємодії між педагогами і сім'єю передбачає перегляду внутрішньої позиції батьків від пасивних спостерігачів до активного партнерства в роботі.
  • Спільна діяльність сприятиме зміцненню дитячо-батьківських відносин.
  • Розвиток у дітей допитливості, творчих здібностей, пізнавальної активності, комунікативних навичок.

 

Характеристика проекту:

 

Тип проекту:  освітній, пізнавально-дослідницький, виховний

За тривалістю  короткотривалий (один тиждень)

За кількістю учасників колективний.

За характером контактіву межах групи.

Учасники та співучасники проекту діти, батьки, вихователі групи

 

Похожее изображениеЕтапи реалізації проекту

 

Підготовчий етап

  • Обговорення мети, завдання, плану роботи  з дітьми та батьками.
  • Перспективне планування проекту.
  • Вивчення та підбір науково-методичної літератури для реалізації проекту
  • Вивчення інтернет - джерел
  • Підбір наочно - дидактичного матеріалу; художньої літератури; організація розвивального середовища в групі

 

Мотиваційний етап

Обговорення трьох питань:

  1. Що ми знаємо?
  • Птахи бувають перелітні і зимуючі.
  • Птахи – живі істоти.
  • Елементарні навички догляду за птахами та уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот.
  1. Що ми хочемо взнати?
  • Чому вони перелітні?
  • Чому одні птахи відлітають у теплі краї першими, а інші останніми?
  • Чому перелітні птахи відлітають на південь
  • Як подають голос?
  •  Які місця їх проживання та гніздування?
  • Чим харчуються?
  • Коли відлітають, прилітають і які способи пересування використовують?
  • Чому потрібно дбайливо ставитися до птахів.
  • Яку користь приносять.
  1. Звідки ми це дізнаємося?
  • Спитати дорослих.
  • Розглянути книжки.
  • Переглянути мультфільми, телепередачі
  • Спостерігати за поведінкою птахів.

 

 

 

Основний етап

 

  • Організація навчально-освітньої діяльності
  • Бесіди
  • Дидактичні  та розвивальні ігри
  • Творчі ігри
  • Рухливі та народні ігри
  • Розгляд ілюстрацій
  • Читання художньої літератури
  • Перегляд презентацій  та мультфільмів
  • Робота з батьками

1. Наочні матеріали в батьківському куточку:

  • Консультаціі «Птахи восени», «Як зробити їстівні годівниці для птахів»
  • Поради «Спостерігаємо разом», «Готуємо корм птахам».
  1. Підготувати роботу з природного матеріалу  на виставку «Птахи відлітають у теплі краї»

 

Заключний етап

  • Картинки по запросу раскраска птиціОрганізація в куточку художньо-мовленнєвої діяльності тематичної виставки «Птахи – наші друзі»
  • Організація виставки дитячих малюнків та поробок  «Наші пернаті друзі»
  • Виставка поробок батьків вихованців  з природного матеріалу «Птахи відлітають у теплі краї»
  • Створення альбому «Цікавинки про пташок»
  • Виготовлення вихователями лепбуку «Птахи»
  • Оформлення результатів проекту у формі презентації.
  • Презентація і захист проекту

 

 

 

 

 

Похожее изображениеЗміст роботи в ході реалізації проекту

 

 

Вид діяльності

 

 

Тема, назва

 

Зміст, мета

Заняття

 

 

 

 

 

Ознайомлення з природним довкіллям

 «Як змінюється восени життя птахів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознайомлення з предметним довкіллям

«Пудинг для птахів»

 

 

 

 

 

 

Екологічна освіта

 «Птахів рідного краю знаємо, їх оберігаємо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Економічна освіта

«Потреба птахів та тварин»

 

 

 

 

Розвиток мовлення

 «Птахи нашого краю»

 

 

Патріотичне виховання

«Птахи – народні символи України»

 

 

 

 

 

 

 

 

Художньо-мовленнєва діяльність

«Читання оповідання В.О. Сухомлинського «Пташина комора»

 

 

 

 

 

 

Малювання

«Дикі качки, гуси та лебеді на пруду» (друкування листям)

 

Ліплення

 «Горобці, синички»

(пластилінова мозаїка)

 

 

Аплікація

«Птахи відлітають у теплі краї»

 

 

 

 

Конструювання

«Пташки прилетіли,

на горобину сіли» (паперопластика)

 

Ознайомити дітей із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; пояснювати причини відльоту птахів у вирій вчити називати групи птахів (перелітні, осілі - зимуючі); розвивати спостереж-ливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.

 

Підтримувати у дітей пізна-вальний інтерес до навколишнього, закріплювати вміння розпізнавати різноманітні злакові рослини, зерна та крупи, вчити змішувати їх для корму птахам, виховувати бережливе ставлення до птахів

 

Узагальнити і збагатити знання про птахів України,   розкрити залежність життя птахів від поведінки людини. Розвивати гуманне ставлення до птахів, мотивацію інтересу до їх охорони. Виховувати екологічну культуру, турботливе ставлення до пернатих, особисту відповідальність кожного за стан довкілля

 

Ввести поняття «потреби птахів і звірів», розвивати пізнавальний інтерес, виховувати любов до птахів та тварин, бажання дбати про них

 

Збагачувати словниковий запас за темою; учити складати описові розповіді про птаха за схемою

 

Ознайомити дітей  з птахами - народними символами країни, розвивати увагу, пізнавальний інтерес до народних символів, виховувати у дітей глибокі почуття любові до Батьківщини, її культури та традицій, пробуджувати інтерес до історії виникнення народних символів країни.

 

Розвивати у дітей вміння уважно слухати оповідку, розуміти її зміст, виділяти основний сюжет змісту, формувати уявлення про зміни пір року, а саме – осінь – зима, вчити дітей інтонаційно передавати вислови та зміст оповідки, виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин, тварин та птахів.

 

Знайомство з нетрадиційним малюванням – технікою друкування  листям

 

 

 Зображення птаха в техніці пластилінова мозаїка, закріплю-вати прийоми й навички роботи в цій техніці

 

Формувати художньо-творчі здібності, вчити виконувати об’ємну сюжетну композицію, закріплювати навички працю-вати з шаблонами, вирізати по контуру  намальовані предмети.

 

Вчити виготовляти птаха в техніці паперопластика за допомогою картона та серветок.

 

Бесіди

 

 

 

 

 

«Чому птахи відлятають у вирій»

 

 

«Які птахи залишаються з нами зимувати?»

 

«Чим будемо годувати птахів взимку?»

 

Розвивати пізнавальний інтерес, бажання приймати участь у бесіді, виказувати свої думки, розвивати діалогічне мовлення

 

Що ми знаємо?

Що ми хочемо взнати?

Звідки ми дізнаємось?

 

Після спостережень на прогулянках

 

Роздуми

Спостере-ження

За пташками, що прилітають на ігровий майданчик.

 

 

 

 

За синичкою.

 

 

 

 

За сорокою

 

 

 

 

 

 

 

За дикими голубами

 

 

 

За воронами

 

 

Вчити пізнавати знайомих птахів, які прилітають на ділянку, закріпити їхні назви. Уточнити відмінності у забарвленні та поведінці.

 

Вчити самостійно впізнавати та описувати пташку; заохочувати до самостійних спостережень за поведінкою птахів.

 

Порівняти сороку з іншими птахами; знайти відмінності, виділяючи своєрідність забарвлення тіла. Звернути увагу, як літає сорока (кермом їй слугує довгий хвіст). Скрекоче в разі небезпеки.

 

Вчити самостійно впізнавати птаха, заохочувати до спостережень за поведінкою птахів; послухати, як туркочуть голуби

звернути увагу на зовнішній вигляд птаха; згадати на яких птахів схожа ворона (грак, галка, сорока, сойка) й чим саме, а чим відрізняється; послухати, як кричать і галасують

 

 

Досліди

«Чому пташкам не холодно?»

 

«Плаває чи потоне?»

 

«Який вітер?»

 

 

 

Дослідження піря птахів за допомогою лупи та мікроскопу.

 

З пірям  та різними предметами

 

Визначити напрямок і силу вітру за допомогою стрічки і вітрячка з метою залежності поведінки птахів від сили вітру.

 

Ігрова діяльність

Дидактичні ігри

  • «Відлітає чи не відлітає?»
  • «Відгадай за описом»
  • «Закінчи речення»
  • «Готуємо обід для птахів»
  • «Кого не стало?»
  • «Знайди та назви»
  • «Де пташка?»

 

Логічні та розвивальні

  • «Розрізні картинки»
  •  «Четвертий зайвий»
  • «Знайди пару»
  • «Лабіринти»

 

Творчі ігри

  • «Домалюй і розфарбуй»
  • «Намалюй за крапочками»
  • «Склади пташку з геометричних фігур»

 

Рухливі ігри

  • «Злови комара»

 

 

  • «Горобці-стрибунці»

 

 

  • «Вороненята»

 

 

  • «Совонька»

 

Народні ігри

  • «Веребей» (горобець)
  • «Голуби»
  • «Був собі журавель»
  • «Лелека у гніздечку»

 

Психогімнастика

  • «Чий спів?»
  • «Пташенята»

Фізкультурні хвилинки

  •  «Сороки»
  • «Пташечки»
  • «Зарядка для горобчиків»
  • «Гуси-лебеді»
  •  

Пальчикові ігри та вправи

  •  «Голуби»
  •  «Пташка»
  • «Горобчик»
  • «Сірі гуси»
  • «Прилетіла пташка»

 

 

Формувати знання про перелітніх та зимуючих птахів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвивати логічне мислення, увагу, дрібну моторику рук

 

 

 

Розвивати творчі здібності

 

 

 

 

 

 

 

Вправляти в стрибках на обох ногах.

 

Розвивати вміння орієнтуватися в просторі, стрибати на обох ногах

 

Вправляти  у бігові врозтіч,  стрибках, присіданнях

 

Розвивати увагу, імітаційний біг

 

Розвивати інтерес до народних ігор, викликати бажання брати в них участь

 

 

 

Діти уявляють себе пташками і роблять довільні рухи

Розвивати вміння поєднувати слова з рухами

 

 

 

 

 

Розвиток моторики рук

Читання

  • В.Сухомлинський «Відлітають журавлі»
  • В. Біанкі «Чий дзьоб краще»
  • Е. Чарушин «Воробей»
  • В. Пархоменко «Лісові кулики»
  • Казки Смирнової Марії «Пригоди птахів»

 

  • Вірші

 

  • Загадки про птахів

 

 

  • Прислівя  та приказки про птахів 

 

Удосконалювати вміння дітей розуміти зміст художніх творів; розширювати  знання про зимуючих птахів

 

 

 

 

 

 

Слухання та заучування

 

Продовжувати вчити розуміти й розгадувати загадки

 

Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислівїв, пояснювати їх

 

СХД

  • Розмальовки «Птахи»

 

 

  • «Вправні долоньки»

 

 

  • «Маленькі скульптори»

 

  • «Читайлик»

 

 

 

  • «Пташки»

 

 

Закріплювати навички малювання кольоровими олівцями

 

Малювання птахів за допомогою долоньок

 

Самостійне ліплення птахів

 

Розглядання книжок та ілюстрацій про птахів

 

Самостійне конструювання птахів з природного та допоміжних матеріалів

Трудова діяльність

Висівати овес, жито та пшеницю на корм пташкам

 

Готування кормів для птахів

Залучати до допомоги дорослим

 

 

Отримані результати

  • Розширився кругозір дітей про життя птахів восени.
  • Створено необхідні умови для розширення і збагачення знань з даної теми, вмінню міркувати і робити прості висновки
  • Поліпшилося предметно - розвиваюче середовище: літературою, дидактичними іграми, фотографіями, ілюстраціями, віршами, розповідями про птахів, загадками, презентаціями про перелітних птахів.
  • У дітей сформувалися допитливість, творчі здібності, пізнавальна активність, комунікативні навички.
  • З'явилася позитивна динаміка взаємодії батьків і педагогів
  • Вихованці та їх батьки взяли активну участь в реалізації проекту

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  • Базовий компонент дошкільної освіти
  • Взаємодія  дитячого  садка  і  сім’ї  з  питань  екологічного  виховання // Дитячий садок. – 2004. – №25
  • Денисенко Т. Подорожі в природу.//Дошкільне виховання, 2012, №4
  • Дивний світ природи // Бібліотека вихователя дитячого  садка № 13 – 14. 2006.
  • Дорога в дивосвіт // Дитячий садок. — № 37.-2007
  • Екологічне  виховання  дитини  дошкільного  віку  /  За  ред . Ю.А.Агачової. – Херсон: РІПО, 2011.
  • Екологічне  виховання  /  за  ред . І. В. Воронюк. – Херсон. : РІПО 2011.
  • Каплуновська О., Самсонова О.  Організація екологічної освіти в сучасному дошкільному навчальному закладі // Вихователь-методист дошкільного закла-ду.— 2009.— № 8.
  • Лисенко Н.В. Теорія і практика  екологічної освіти– К., 2009
  • Лохвицька Л.  «Пізнайки» навколо нас. Розвиток пізнавальної активності у дошкільників // Вихователь-методист дошкільного закладу.— 2009.— № 6.
  • Основи  екологічного  виховання  в  ДНЗ  /  За  заг.  ред.  О.  В.  Рідкоус.  –Херсон. : РІПО, 2010
  • Сутула В. Фізкультурні хвилинки / Освіта. – 2013. – № 30. –С. 15.
  • Інтернет ресурси

 

docx
Додано
4 серпня 2020
Переглядів
4985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку