Екологічний захід
«Поводження з побутовими відходами»
Завдання сучасної школи — виховання людей майбутнього — всебічно розвинутих громадян, які усвідомлюють власну відповідальність перед суспільством за збереження життя на Землі, формування екологічної культури серед учнів.
Виховувати особистість без формування екологічної культури неможливо. Багато уваги приділяється питанням забруднення навколишнього середовища промисловими відходами й майже не звертається уваги на поводження з побутовими відходами. Близько 80 % усіх відходів є результатом сільськогосподарської промисловості або видобувної діяльності. Решта 20 % відходів мають побутове походження, велику частину яких (пластик, метал, папір, скло) можна відправити на вторинну переробку. Більшість із них піддається біологічному розкладу (органічні матеріали). Використання сучасних упаковок із поліетилену, пластмаси, відсутність культури поводження з ними призвело до забруднення навколишнього середовища (ґрунтів, водойм) до такого ступеня, що це стане загрозою існування всього живого на планеті. Підвищення споживацької активності громадян України призводить до динамічного зростання темпів утворення і накопичення твердих побутових відходів (ТПВ). Особливої гостроти проблема набуває в містах, що пов'язано з високою щільністю населення та дефіцитом вільної площі під розміщення об'єктів для ТПВ. Основна тенденція розв'язання проблеми ТПВ у світовій практиці — поступовий перехід від полігонного захоронення до промислової переробки. В Україні з більш ніж 10 млн т щорічно утворених ТПВ 90 % вивозять на смітники та полігони, у зв'язку з чим проблема накопичення ТПВ сприймається більшістю населення країни як одна з реальних загроз національній безпеці. Офіційно в Україні зібрані побутові відходи зберігаються на 45 тисячах сміттєзвалищ і полігонів. У половині звалищ термін експлуатації закінчився. Майже 90 % не відповідають нормам екологічної безпеки. Найбільші площі під звалища зайняті в Донецькій, Одеській, Запорізькій, Дніпропетровській, Луганській, Львівській, Київській областях. На сьогодні розв'язання цієї проблеми актуальне не тільки для України, а й усього людства, що накопичило таку кількість відходів, контролювати яку стає дедалі складніше. І якщо ситуація не зміниться, люди можуть незабаром потонути у власних відходах. Це питання необхідно порушувати на всіх рівнях і розв'язувати радикальними заходами на державному й міжнародному рівнях, виховувати культуру поведінки підростаючого покоління і дорослого населення, залучаючи до цього всі методи і способи. Зробити наші міста чистими — завдання проекту «Чисте місто», згідно з яким будуть перероблятися 65 % сміття, а не 8 %, як зараз. Це плани на майбутнє. А що ми спостерігаємо наразі?
Квітучий і благодійний у недалекому майбутньому край з оптимальними природними умовами і значним потенціалом оголошено зоною екологічного лиха. Щоб розв'язати проблеми взаємовідносин природи та суспільства, замало лише їх екологічного усвідомлення. Людина має екологічно мислити, розуміти й аналізувати факти, знаходити причину та наслідки, приймати відповідні рішення. Кожна людина має відчувати свою відповідальність, приналежність до того, що відбувається навколо, приймати рішення, діяти, виконуючи свій борг перед природою.
Наша епоха увійде в історію цивілізації не лише як ера великих досягнень людства, бурхливого розвитку науки, техніки й технологій, освоєння Космосу, а й, на жаль, як доба глобальної екологічної кризи.
Молодь, котрій відчиняє двері XXI століття, має пам'ятати слова римського мислителя Л. Сенеки, сказані ще в І ст. н. е.: «Жити-щасливо й жити в злагоді з Природою — одне й те саме». Людина тисячі років боролася за своє існування, виживала в епідеміях, голодоморах, у п'ятнадцяти тисячах воєн, які сама ж і розпочинала, виживала й вірила в майбутнє. Сучасні стереотипи поведінки й мислення людей неодмінно призведуть до катастрофи. Один із таких стереотипів сформульований у відомому гаслі: «Ми не можемо чекати милостей від природи, взяти їх у неї — наше завдання!» Він утратив своє значення, адже природу необхідно тепер захищати.
Нова, екологічна, філософія, на відміну від старої, антиекологічної, має навчити нас поважати Природу, Землю, все живе на ній, навчити так співіснувати в біосфері, щоб життя на планеті тривало й розквітало. Очевидно, що відповідну роботу в цьому напрямку необхідно проводити в школах, серед населення.
Для підвищення екологічної культури дітей і з'ясування стану їх інформованості з цієї тематики в школі було проведено анкетування учнів 9-го класу (15 учнів).
Анкета з проблеми переробки відходів
60 % учнів відповіли, що проблемі переробці сміття в нашому селі приділяється мало уваги, що сміттєзвалища шкідливі для здоров'я людей. Для розв'язання цієї проблеми необхідно будувати сміттєпереробний завод, проводити роз'яснювальну роботу серед учнів, населення.
5 % учнів написали, що їх родини просто викидають відходи на смітник.
10 % учнів не мають уявлення, як можна переробляти відходи.
10 % учнів відмітили, що треба проводити дні благоустрою.
5 % учнів вважають, що треба проводити протести.
1 % учнів вважають, що сміття не шкодить здоров'ю людини.
9 % учнів вважають, що для цього необхідно залучати адміністративні органи — накладати великі штрафи за недотримання санітарних норм.