Тема 2.3. Ринок як економічна форма організації суспільного виробництва
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися будувати графіки попиту і пропозиції, визначати цінові та нецінові фактори попиту і пропозиції, будувати графік ринкової рівноваги.
Студенти
розпізнають:
спостерігають і характеризують:
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
аналізують і роблять висновки:
Рекомендована література: Л-1.С.165-203, Л-2.С.94 – 187, Л-3.С.152-180, Л-4.С.71-77, Л-5.С.86-92, -6.С.108123, Л.7.С.83-114, Л-8.С.78-98, Л-9.С. 24-28, Л-10.С.103-120, Л-12.С.119-142, Л-14.С145-179
Домашнє завдання:
Пояснити положення:
Ринкову економіку характеризують як систему саморегулювання, рушійними силами якої є особиста вигода індивідів та конкуренція.
І. Питання для обговорення
Обґрунтувати протилежності між категоріями попиту і пропозиції.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Індивідуальні завдання
1 варіант.
Хід роботи.
Умова для виконання завдання: Кіоск біля центральної зупинки міського транспорту, де зазвичай можна пересісти з одного маршруту на інший і пасажирам доводиться довго чекати транспортні засоби, продає напій „Спрайт” у розлив. Функція залежності величини попиту на напій від ціни задана функцією: Ġď = 10/ Р + 10, де Ġď – кількість склянок напою, Р – ці-на за одну склянку.
Завдання 1. Складіть таблицю попиту ( надайте ціні значення від 0,1 до 0,6 гривень за одну склянку).
Таблиця попиту на напій „Спрайт”
Ціна за 1 склянку, (грн..), Р |
Кількість проданих склянок, (шт.), Ġď |
0,1 |
|
0,2 |
|
0,3 |
|
0,4 |
|
0,5 |
|
0.6 |
|
Завдання 2. Використовуючи дані таблиці, побудуйте криву попиту на графіку.
Графік попиту напою „Спрайт”
Завдання 3. Визначте, яка з наступних подій викличе зменшення (позначте стрілкою ↓ ) або збільшення ( позначте стрілкою ↑ ) попиту на напій „Спрайт”. Відповідно вкажіть, як ця подія перемістить криву попиту на графіку: (перемістить вправо →, перемістить вліво ← ).
Подія |
Зміна попиту |
Переміщення |
1. Ціна напою „Пепсі-кола” в цьому ж кіоску збільшилася. |
|
|
2. В місті три місяці затримують виплату заробітної плати робітникам бюджетної сфери та підприємств легкої промисловості. |
|
|
3. Біля зупинки міського транспорту відкрито оптовий ринок непродовольчих товарів, на який приїжджають покупці з різних куточків України. |
|
|
4. Порядок з кіоском встановлено бочку з квасом для продажу в розлив. |
|
|
5. Ціна одноразової склянки для напоїв збільшилась удвічі. |
|
|
6. В місцевих газетах з’явилася стаття про те, що напої „Спрайт” та „Пепсі-кола” містять консерванти, які викликають онкологічні захворювання. |
|
|
Завдання 4. Визначте, до яких причин відносяться події, що викликали ці зміни в попиті на напій „Спрайт”. (Напишіть номер події біля відповідної причини).
______ Зміна в смаках споживачів.
______ Зміна в доходах споживачів.
______ Зміна кількості споживачів на ринку.
______ Зміна ціни товару-замінника.
______ Зміна ціни товару - доповнювача.
______ Інші причини.
Завдання 5. Дайте відповідь на питання:
5.1. Що означає поняття „величина пропозиції” і „пропозиція”?
5.2. Що спричиняє зміну величини пропозиції?
5.3. Сформулюйте закон пропозиції.
5.4. Що спричиняє зміну пропозиції?
5.5. Чи залежить пропозиція від ціни на даний товар
2 варіант.
Хід роботи.
Умова для виконання завдання: Кіоск біля центральної зупинки міського транспорту, де зазвичай можна пересісти з одного маршруту на інший і пасажирам доводиться довго чекати транспортні засоби, продає напій „Спрайт” у розлив. Функція пропозиції напою „Спрайт” задана функцією:
Ġš = 100 – 8 / Р, де Ġš – кількість склянок напою, яку пропонують продавці кіоску, Р – ціна за одну склянку.
Завдання 1. Складіть таблицю пропозиції ( надайте ціні значення від 0,1 до 0,6 гривень за одну склянку).
Таблиця пропозиції на напій „Спрайт”
Ціна за 1 склянку, (грн..), Р |
Кількість пропонованих склянок, (шт.) Ġš |
0,1 |
|
0,2 |
|
0,3 |
|
0,4 |
|
0,5 |
|
0.6 |
|
Завдання 2. Використовуючи дані таблиці, побудуйте криву пропозиції на графіку.
Графік пропозиції напою „Спрайт”
Завдання 3. Визначте, яка з наступних подій викличе зменшення (позначте стрілкою ↓ ) або збільшення ( позначте стрілкою ↑ ) пропозиції на напій „Спрайт”. Відповідно вкажіть, як ця подія перемістить криву пропозиції на графіку: (перемістить вправо →, перемістить вліво ← ).
Подія |
Зміна |
Переміщення |
1. Ціна питної води, з якої виготовляють напій „Спрайт” , зросла
|
|
|
2. На фабриці, що виробляє напій „Спрайт”, введено нову автоматичну лінію розливу, яка дозволяє збільшити продуктивність виробництва
|
|
|
3. Три заводи по виробництву безалкогольних напоїв ( у тому числі і „Спрайт”) призупинили виробництво на 3 місяці у зв’язку з реконструкцією
|
|
|
4. Ціна на напої „Квас”, „Крем-сода”, „Дюшес” значно знизилася
|
|
|
5. Уряд підвищив ставку оподаткування прибутку підприємств-виробників безалкогольних напоїв
|
|
|
Завдання 4. Визначте, до яких причин відносяться події, що викликали ці зміни в пропозиції на напій „Спрайт”. (Напишіть номер події біля відповідної причини)
______ Зміна кількості продавців на ринку.
______ Зміна вартості факторів виробництва.
______ Зміна законодавства і сподівань щодо майбутніх
економічних умов.
______ Зміна технології виробництва.
______ Зміна цін споріднених товарів.
Завдання 5. Дайте відповідь на питання:
5.1. Що означає поняття „величина попиту” і „попиту”?
5.2. Що спричиняє зміну величини попиту?
5.3. Сформулюйте закон попиту.
5.4. Що спричиняє зміну попиту?
5.5. Чи залежить попит від ціни на даний товар?
ІІІ. Робота малих груп
Хід роботи.
Умова для виконання завдання: У кіоску біля центральної зупинки міського транспорту попит і пропозиція напою „Спрайт”, що продається у розлив, задані функціями:
Ġď = 10/ Р + 10;
Ġš = 100 – 8 / Р.
Дані про обсяги попиту і пропозиції напою за різними рівнями цін Ви розрахували в аудиторії (застосовуючи дані сусіда по парті). Перенесіть шкали попиту і пропозиції в таблицю:
Р. грн |
0.1 |
0.2 |
0.3 |
0.4 |
0.5 |
0.6 |
Ġď, склянок
|
|
|
|
|
|
|
Ġš , склянок
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 1. Побудуйте на одному графіку криві попиту та пропозиції напою „Спрайт”.
Графік попиту та пропозиції напою „Спрайт”
Завдання 2. Визначте на графіку, яка ціна є рівноважною та яка кількість склянок напою може задовольнити і продавців і покупців. Перевірте отриманий результат алгебраїчно, розв’язавши систему рівнянь. Умова рівноваги Ġď = Ġš..
Підставивши отримане значення Р рівноважної функції Ġď і Ġš, знайдіть рівноважну кількість.
ІV. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІV рівень
Оцінка: ______________
1