Економічна теорія. Методична розробка семінарського заняття по темі "Ринок як економічна форма організації виробництва"ідносини"

Про матеріал
Методична розробка містить кілька складових частин:  алгоритми знань і вмінь студентів з даної теми;  питання, які виносяться на обговорення, що дає можливість студентам підготуватися до відповіді, виписати тези;  завдання включають різні типи завдань і задач, які можуть бути виконанні за вибором індивідуально, в парах або всією групою, вони допомагають закріпити знання, розвити вміння вирішувати завдання, здійснити самоперевірку рівня засвоєння матеріалу;  тестові та контрольні завдання виконуються індивідуально, при цьому четвертий рівень тестів вимагає від студентів інтеграції знань інших економічних дисциплін та життєвого досвіду студента.
Перегляд файлу

Тема 2.3. Ринок  як економічна форма організації суспільного  виробництва

Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час  лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної  активності і самостійності студентів. Навчитися будувати графіки попиту і пропозиції, визначати цінові та нецінові фактори попиту і пропозиції, будувати графік ринкової рівноваги.

Студенти

розпізнають:

  • види ринків;
  • основні суб’єкти ринкової економіки

спостерігають і характеризують:

  •  економічні умови виникнення  ринку ;
  • економічні інтереси родини як покупця і як продавця

встановлюють, розраховують, обґрунтовують:

  • економічні, політичні і соціальні умови виникнення ринку;
  • основні функції ринку;
  • схему кругообігу

аналізують і роблять висновки:

  • про умови,  які необхідно створити в Україні для ефективного функціонування ринку;
  • про роль ринків (ресурсів та товарів і послуг) у погодженні інтересів суб’єктів ринку

Рекомендована література: Л-1.С.165-203, Л-2.С.94 – 187, Л-3.С.152-180, Л-4.С.71-77, Л-5.С.86-92, -6.С.108123, Л.7.С.83-114, Л-8.С.78-98, Л-9.С. 24-28, Л-10.С.103-120, Л-12.С.119-142, Л-14.С145-179

Домашнє завдання:

                         Пояснити положення:

Ринкову економіку характеризують як систему саморегулювання, рушійними силами якої є особиста вигода індивідів та конкуренція.

 

 

І. Питання для обговорення

Обґрунтувати протилежності між категоріями попиту і пропозиції.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    ІІ. Індивідуальні завдання

1 варіант.

Хід роботи.            

            Умова для виконання завдання: Кіоск біля центральної зупинки міського транспорту, де зазвичай можна пересісти з одного маршруту на інший і пасажирам доводиться довго чекати транспортні засоби, продає напій „Спрайт” у розлив. Функція залежності величини попиту на напій від ціни задана функцією: Ġď = 10/ Р + 10, де Ġďкількість склянок напою,  Р – ці-на за одну склянку.

             Завдання 1. Складіть таблицю попиту ( надайте ціні значення від 0,1 до 0,6 гривень за одну склянку).

Таблиця попиту на напій  „Спрайт”

Ціна за 1 склянку, (грн..), Р

Кількість проданих склянок, (шт.), Ġď

0,1

 

0,2

 

0,3

 

0,4

 

0,5

 

0.6

 

 

               Завдання 2. Використовуючи дані таблиці, побудуйте криву попиту на графіку.

Графік попиту напою „Спрайт”

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

         

              Завдання 3. Визначте, яка з наступних подій викличе зменшення (позначте стрілкою ↓ ) або збільшення ( позначте стрілкою ↑ ) попиту на напій „Спрайт”. Відповідно вкажіть, як ця подія перемістить криву попиту на графіку: (перемістить вправо →, перемістить вліво ← ).

 

 

Подія

Зміна попиту

Переміщення
кривої попиту

1. Ціна напою „Пепсі-кола” в цьому ж кіоску збільшилася.

 

 

2.  В місті три місяці затримують виплату заробітної плати робітникам бюджетної сфери та підприємств  легкої промисловості.

 

 

3.  Біля зупинки міського транспорту відкрито оптовий ринок непродовольчих товарів, на який приїжджають покупці з різних куточків України.

 

 

4.  Порядок з кіоском встановлено бочку з квасом для продажу в розлив.

 

 

5.  Ціна одноразової склянки для напоїв збільшилась удвічі.

 

 

6.   В місцевих газетах з’явилася стаття про те, що напої „Спрайт” та „Пепсі-кола” містять консерванти, які викликають онкологічні  захворювання.

 

 

  

              Завдання 4. Визначте, до яких причин відносяться  події, що викликали ці зміни в попиті на напій „Спрайт”. (Напишіть номер події біля відповідної причини).

                  ______ Зміна в смаках споживачів.

                  ______ Зміна в доходах споживачів.

                  ______ Зміна кількості споживачів на ринку.

                  ______ Зміна ціни товару-замінника.

                  ______ Зміна ціни товару - доповнювача.

                  ______ Інші причини.

 

                

                Завдання 5. Дайте відповідь на питання:

                   5.1. Що означає поняття „величина пропозиції” і  „пропозиція”?

                   5.2. Що спричиняє зміну величини пропозиції?

                   5.3. Сформулюйте закон пропозиції.

                   5.4. Що спричиняє зміну пропозиції?

                   5.5. Чи залежить пропозиція від ціни на даний товар

2 варіант.

Хід роботи.            

            Умова для виконання завдання: Кіоск біля центральної зупинки міського транспорту, де зазвичай можна пересісти з одного маршруту на інший і пасажирам доводиться довго чекати транспортні засоби, продає напій „Спрайт” у розлив. Функція пропозиції напою „Спрайт”  задана функцією:

Ġš = 100 – 8 / Р, де Ġšкількість склянок напою, яку пропонують продавці кіоску, Р – ціна за одну склянку.

             Завдання 1. Складіть таблицю пропозиції ( надайте ціні значення від 0,1 до 0,6 гривень за одну склянку).

 

Таблиця пропозиції на напій  „Спрайт”

Ціна за 1 склянку, (грн..), Р

Кількість пропонованих склянок, (шт.) Ġš

0,1

 

0,2

 

0,3

 

0,4

 

0,5

 

0.6

 

             

 

               Завдання 2. Використовуючи дані таблиці, побудуйте криву пропозиції на графіку.

Графік пропозиції  напою „Спрайт”

                                      

  Завдання 3. Визначте, яка з наступних подій викличе зменшення (позначте стрілкою ↓ ) або збільшення ( позначте стрілкою ↑ ) пропозиції на напій „Спрайт”. Відповідно вкажіть, як ця подія перемістить криву пропозиції на графіку: (перемістить вправо →, перемістить вліво ← ).

 

 

Подія

Зміна
пропозиції

Переміщення
кривої пропозиції

1.  Ціна питної води, з якої виготовляють напій „Спрайт” , зросла

 

 

 

2.  На фабриці, що виробляє напій „Спрайт”, введено нову автоматичну лінію розливу, яка дозволяє збільшити продуктивність виробництва

 

 

 

3.  Три заводи по виробництву безалкогольних напоїв ( у тому числі і „Спрайт”) призупинили виробництво на 3 місяці у зв’язку з реконструкцією

 

 

 

4.  Ціна на напої „Квас”, „Крем-сода”, „Дюшес” значно знизилася

 

 

 

5.  Уряд підвищив ставку оподаткування прибутку підприємств-виробників безалкогольних напоїв

 

 

 

  

 

              Завдання 4. Визначте, до яких причин відносяться  події, що викликали ці зміни в пропозиції на напій „Спрайт”. (Напишіть номер події біля відповідної причини)

 

                  ______ Зміна кількості продавців на ринку.

                  ______ Зміна вартості факторів виробництва.

                  ______ Зміна законодавства і сподівань щодо майбутніх

                               економічних умов.

                  ______ Зміна технології виробництва.

                  ______ Зміна цін  споріднених товарів.

                

 

                Завдання 5. Дайте відповідь на питання:

 

                   5.1. Що означає поняття „величина попиту” і  „попиту”?

                   5.2. Що спричиняє зміну величини попиту?

                   5.3. Сформулюйте закон попиту.

                   5.4. Що спричиняє зміну попиту?

                   5.5. Чи залежить попит від ціни на даний товар?

 

       ІІІ. Робота малих груп

Хід роботи.

                   

         Умова для виконання завдання: У кіоску біля центральної зупинки міського транспорту попит і пропозиція напою „Спрайт”, що продається у розлив, задані функціями:

Ġď = 10/ Р + 10;

Ġš = 100 – 8 / Р.

Дані про обсяги попиту і пропозиції напою за різними рівнями цін Ви розрахували в аудиторії (застосовуючи дані сусіда по парті). Перенесіть шкали попиту і пропозиції в таблицю:

Р. грн

0.1

0.2

0.3

0.4

0.5

0.6

Ġď, склянок

 

 

 

 

 

 

 

Ġš , склянок

 

 

 

 

 

 

 

                  Завдання 1. Побудуйте на одному графіку криві попиту та пропозиції напою „Спрайт”.

Графік попиту та пропозиції напою „Спрайт”

                

Завдання 2. Визначте на графіку, яка ціна є рівноважною та яка кількість склянок напою може задовольнити і продавців і покупців. Перевірте отриманий результат алгебраїчно, розв’язавши систему рівнянь. Умова рівноваги  Ġď  = Ġš..

                  Підставивши отримане значення  Р рівноважної функції  Ġď  і Ġš, знайдіть рівноважну кількість.

 

    ІV.  Тестові завдання

 

 

(правильну відповідь позначити  +)

І рівень

  1. Ринкову ціну формують:
    а) смаки та уподобання споживачів;
    б) потреби споживачів;
    в) попит і пропозиція;
    г) обсяги виробництва.
  2. Попит – це:
    а) бажання та можливість придбати товар;
    б) необхідність у товарі;
    в) кількість товарів, які ми бажаємо придбати;
    г) кількість товарів, які ми придбали.
  3. Крім ціни нашого товару на пропозицію впливають також:
    а) доходи споживачів;
    б) кількість покупців на ринку;
    в) смаки та уподобання;
    г) технології.

 

ІІ рівень

  1. Закон попиту свідчить про:
    а) пряму залежність попиту від ціни;
    б) обернену залежність обсягу попиту від ціни;
    в) пряму залежність обсягу попиту від якості товару;
    г) обернену залежність між обсягом попиту та обсягом виробництва.
  2. Автором теорії ціни ринкової рівноваги є:
    а) А. Сміт, Д. Рікардо;
    б) Е. Бем-Беверк і К. Менгер;
    в) А. Маршалл;
    г) М.І. Туган – Барановський.
  3. Якщо ви виробляєте морозиво  і ціни на молоко зросли, то:
    а) пропозиція морозива зменшиться;
    б) пропозиція морозива  збільшиться;
    в) попит на морозиво збільшиться;
    г) пропозиція морозива залишиться незмінною.

 

ІІІ рівень

  1. Який з наведених нижче факторів призведе до збільшення обсягу пропозиції квітів:
    а) ціни на квіти збільшаться у порівнянні з минулим роком;
    б) у школах почалися випускні екзамени;
    в) вирощуванням квітів почало займатися більше людей;
    г) ціни на квіти зменшилися у порівнянні з минулим роком.
  2. Теза про те, що цінність речей визначається їх суб’єктивною оцінкою споживачами лежить в основі:
    а) трудової теорії вартості;
    б) теорії додаткової вартості;
    в) теорії середньої ціни виробництва;
    г) теорії корисності.
  3. Ваша сім’я споживала на місяць 50 батонів хліба. Після зниження ціни на хліб на 20 %  сім’я отримала можливість споживати 62 батони хліба. У цьому випадку діє:
    а) ефект заміщення;
    б) ефект перерозподілу ресурсів;
    в) ефект доходу;
    г) ефект залучення до використання гірших ресурсів.

 

ІV рівень

  1. Припустимо, що в результаті посухи пропозиція пшениці знизилась. Враховуючи, що пшениця є основним інгредієнтом при виробництві хліба і що для споживачів картопля є замінником хліба, слід очікувати, що ціна пшениці:
    а) зросте, пропозиція хліба зросте, попит на картоплю зросте;
    б) зросте, пропозиція хліба знизиться, попит на картоплю зросте;
    в) зросте, пропозиція хліба знизиться, попит на картоплю зменшиться;
    г) зросте, пропозиція хліба зросте, попит на картоплю зменшиться.
  2. «Національні авіалінії» збираються підняти свої тарифи на 20 %. Компанія мотивує, що зниження виручки робить підвищення  тарифів неминучим. Противники підвищення тарифів доводять, що внаслідок такого підвищення виручка компанії дійсно знизиться. Можна резюмувати, що:
    а) обидві групи вважають, що попит є еластичним, але з різних причин;
    б) обидві групи вважають, що попит є нееластичним з різних причин;
    в) авіакомпанія вважає, що попит на її послуги нееластичний, а противники підвищення тарифів вважають, що він еластичний;
    г) авіакомпанія вважає, що попит на її послуги еластичний, а противники підвищення тарифів вважають, що цей попит нееластичний.
  3. Крива попиту на борошно буде зміщуватись вправо якщо:
    а) на ринку спостерігається зростання цін на круп’яні вироби;
    б) внаслідок інфляції реальні доходи  населення зменшились;
    в) травневі заморозки призвели до загибелі значної кількості пшениці;
    г) у країні зібрано рекордний  врожай картоплі.

     

 

Оцінка: ______________

1

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку