Тема 3.2. Економічне зростання і його чинники. Економічні цикли
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися визначати зміни сукупного обсягу виробництва країни, вказувати фази економічного циклу.
Студенти
розпізнають:
спостерігають і характеризують:
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
аналізують і роблять висновки:
Рекомендована література:
Л-1.С.422-444, Л-2.С.244-260; 470-489, Л-3.С.323-339, Л-4.С.127-138,
Л-5.С.192-220, Л-6.С.235-259, Л-8.С.249-280, Л-9.С.147-158, Л-11.С.314-336, Л-12.С.281-297, Л-13.С.141-181, Л-14.С315-335
Домашнє завдання:
Поміркувати над питанням:
Скрутне економічне становище в країні стало причиною суттєвого зменшення виробництва суспільних благ. Хто повинен взяти відповідальність за збільшення їх виробництва.
І. Питання для обговорення
ІІ. Індивідуальні завдання
Завдання 2.1.
Відомо, що в країні існує макрорівновага. Визначте сукупні доходи, сукупні видатки та експорт країни на основі таких даних:
амортизація 69,9 млн гр. од.
прибуток 144,6 млн гр. од.
Розв'язання:
Завдання 2.2.
Відомі наступні дані про сукупні обсяги виробництва країни
за 12 років:
№ року |
Обсяги виробництва, млн. нац. гр. од. |
Приріст (падіння), млн. нац. гр. од. |
Фаза циклу |
|
165,4 |
|
|
|
168,2 |
|
|
|
168,7 |
|
|
|
16,5 |
|
|
|
154,9 |
|
|
|
148,5 |
|
|
|
148,5 |
|
|
|
152,6 |
|
|
|
159,1 |
|
|
|
168,2 |
|
|
|
175,5 |
|
|
|
175,0 |
|
|
Визначте:
Результати занести в таблицю.
Зобразити графічно економічний цикл країни в такій системі координат:
Завдання 2.3.
Завдання 2.4.
Завдання 2.3.
Розгляньте кожну з наведених ситуацій за схемою, поданою в таблиці. Результати ваших міркувань занесіть у таблицю.
№ п/п |
Ситуація |
На що впливає (сукупний попит чи сукупна пропозиція) |
Графічна ілюстрація |
Зміна макро-показ-ників |
|
В країні відмічено зростання інвестиційної активності підприємців |
Зростання інвестиційних видатків призводить до зростання сукупного попиту, тому що є його неціновим чинником |
|
AD –↑ AS – const P – ↑ Q – ↑
|
|
Держава збільшила податок на прибуток підприємств |
|
|
AD – AS – P – Q –
|
|
Держава збільшує кількість навчальних закладів в країні на 10 % |
|
|
AD – AS – P – Q –
|
|
Аналітики відзначають, що зростає продуктивність праці майже в усіх галузях економіки країни |
|
|
AD – AS – P – Q –
|
|
Власники деяких магазинів зупиняють свою діяльність, тому що попит споживачів щомісяця падає |
|
|
AD – AS – P – Q –
|
Завдання 2.4.
Визначте, на якій з двох фаз економічного циклу (спаді чи піднесенні) перебуває економіка країні у кожному випадків.
№ п/п |
Подія |
Фаза циклу |
|
Зростання рівня цін |
|
|
Зростання інвестиційних видатків підприємців |
|
|
Зростання пропозиції на ринку ресурсів |
|
|
Зростання попиту на працю |
|
|
Зменшення державних витрат |
|
|
Зменшення споживчого попиту |
|
|
Зростання доходів населення |
|
|
Зменшення економічної активності населення |
|
ІІІ. Контрольні завдання
(дайте відповідь «так» чи «ні»)
ІV. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
І рівень
1. Успішна діяльність економіки на макрорівні визначається:
а) відповідністю сукупних доходів і сукупних витрат;
б) перевищенням сукупних доходів над сукупними витратами;
в) зіставленням доходів підприємства, отриманих від реалізації продукції, з
витратами на її виробництво;
г) ефективністю використання факторів
виробництва.
2. До складу сукупних доходів не належить:
а) заробітна плата;
б) прибуток;
в) чистий
експорт;
г) амортизація.
3. Фазою промислового циклу є:
а) розподіл;
б) обмін;
в) спад;
г) криза.
II рівень
1. Чистий експорт - це:
а) вивіз із країни товарів та послуг;
б) стан економіки, коли країна лише експортує товари;
в) різниця між експортом і
імпортом;
г) ввіз у країну готових товарів.
2. Особисті заощадження домогосподарств надходять до підприємців у вигляді:
а) кредитів банків та інших кредитних установ;
б) плати за товари та послуги, що їх надають підприємці
домогосподарствам;
в) інвестиційних витрат;
г) кредитів домогосподарств.
3. Існування довгих циклів у ринковій економіці М. Кондратьєв пояснює:
а) періодичною зміною основного капіталу;
б) об'єктивною необхідністю періодичної зміни технологічного способу
виробництва;
в) змінами, що відбуваються у політичній організації
суспільства;
г) появою нових предметів і знарядь праці.
III рівень
1. Джон Гобсон та Еріх Прейзер пояснювали причини спаду:
а) надмірним інвестуванням, що призводить до "перегріву" економіки;
б) надмірним виробництвом товарів народного споживання і недостатнім виробництвом знарядь праці;
в) відсутністю у владних структур стратегічного плану економічного розвитку країни;
г) недоспоживанням, викликаним недоліками розподілу.
2. Горизонтальний відрізок кривої сукупної пропозиції на графіку "сукупний попит і сукупна пропозиція":
а) відображає період спаду, коли зменшується сукупний попит на ресурси;
б) відображає стан економіки у період депресії, коли ресурси використовуються неповно;
в) характеризує статистичний, ідеальний стан економіки, коли досягається повна зайнятість ресурсів;
г) відображає стан економіки, коли підвищується сукупний попит на ресурси і зростають обсяги національного виробництва.
3. Повна відповідність сукупних доходів і сукупних витрат можлива лише:
а) для країн з розвинутою економікою;
б) під час проходження промисловим циклом фаз пожвавлення і піднесення;
в) теоретично як ідеальний стан для статичної економіки.
г) на регіональному рівні у найбільш самодостатніх країнах.
IV рівень
Оцінка: ______________
1