Економічна теорія. Методична розробка семінарського заняття по темі "Економічне зростання"

Про матеріал
Методична розробка містить кілька складових частин:  алгоритми знань і вмінь студентів з даної теми;  питання, які виносяться на обговорення, що дає можливість студентам підготуватися до відповіді, виписати тези;  завдання включають різні типи завдань і задач, які можуть бути виконанні за вибором індивідуально, в парах або всією групою, вони допомагають закріпити знання, розвити вміння вирішувати завдання, здійснити самоперевірку рівня засвоєння матеріалу;  тестові та контрольні завдання виконуються індивідуально, при цьому четвертий рівень тестів вимагає від студентів інтеграції знань інших економічних дисциплін та життєвого досвіду студента.
Перегляд файлу

Тема 3.2. Економічне зростання і його чинники. Економічні цикли

 

Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час  лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної  активності і самостійності студентів. Навчитися  визначати зміни сукупного обсягу виробництва країни, вказувати фази економічного  циклу.

Студенти

розпізнають:

  • основні поняття “економічне зростання”, “економічний розвиток”, “фактори економічного зростання”, “економічний цикл”,  “економічна криза”;
  • причини довгострокових економічних циклів

спостерігають і характеризують:

  • характер економічної активності на фазах економічного циклу;
  • мету, форми і методи антициклічного регулювання економіки.

 

встановлюють, розраховують, обґрунтовують:

  • рівень макроекономічної рівноваги на ринку товарів і послуг

 

аналізують і роблять висновки:

  • про причину існування економічних циклів та причини виникнення довгострокових економічних циклів

Рекомендована література:

Л-1.С.422-444, Л-2.С.244-260; 470-489, Л-3.С.323-339, Л-4.С.127-138,

Л-5.С.192-220, Л-6.С.235-259, Л-8.С.249-280, Л-9.С.147-158, Л-11.С.314-336, Л-12.С.281-297, Л-13.С.141-181, Л-14.С315-335

Домашнє завдання:

 

                           Поміркувати над питанням:

Скрутне економічне становище в країні стало причиною суттєвого зменшення виробництва суспільних благ. Хто повинен взяти відповідальність за збільшення їх виробництва.

 

І. Питання для обговорення

  • 1. Розкрити суть та охарактеризувати елементи макроекономічного кругообігу.
  • _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • ___________________________________________________________2. Пояснити, чому макроекономіка будь-якої країни постійно потребує моніторингу.
  • ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • 3. Дати пояснення довготривалості економічної кризи в Україні.
  • ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

       ІІ. Індивідуальні завдання

Завдання 2.1.

Відомо, що в країні існує макрорівновага. Визначте сукупні доходи, сукупні видатки та експорт країни на основі таких даних:

  • споживчі видатки        419,6 млн гр. од.
  • інвестиційні видатки   385,4 млн гр. од.
  • державні видатки        109,3 млн гр. од.
  • імпорт                     48,9 млн гр. од.
  • рента                     73,0 млн гр. од.
  • процент                   115,4 млн гр. од.
  • зарплата                   562,5 млн гр. од.

               амортизація                   69,9 млн гр. од.

                 прибуток                 144,6 млн гр. од.

Розв'язання:

Завдання 2.2.

Відомі наступні дані про сукупні обсяги виробництва країни

за 12 років:

 

№ року

Обсяги виробництва,

млн. нац. гр. од.

Приріст (падіння),

млн. нац. гр. од.

 

Фаза циклу

  1.  

165,4

 

 

  1.  

168,2

 

 

  1.  

168,7

 

 

  1.  

16,5

 

 

  1.  

154,9

 

 

  1.  

148,5

 

 

  1.  

148,5

 

 

  1.  

152,6

 

 

  1.  

159,1

 

 

  1.                     

168,2

 

 

  1.                     

175,5

 

 

  1.                     

175,0

 

 

Визначте:

  1. Приріст (падіння) сукупного обсягу виробництва країни відносно кожного попереднього року.
  2. Яка фаза циклу (пік, спад, депресія, пожвавлення, піднесення) відбувалась у країні впродовж 12 років.

Результати занести в таблицю.

Зобразити графічно економічний цикл країни в такій системі координат:

 


 

Завдання 2.3.

 

 

Завдання 2.4.

Завдання 2.3.

Розгляньте кожну з наведених ситуацій за схемою, поданою в таблиці. Результати ваших міркувань занесіть у таблицю.

№ п/п

 

Ситуація

На що впливає (сукупний попит чи сукупна пропозиція)

Графічна ілюстрація

Зміна макро-показ-ників

  1.  

В країні відмічено зростання інвестиційної активності підприємців

Зростання інвестиційних видатків призводить до зростання сукупного попиту, тому що є його неціновим чинником

AD –↑

AS – const

P – ↑

Q – ↑

 

  1.  

Держава збільшила податок на прибуток підприємств

 

AD –

AS –

P –

Q –

 

  1.  

Держава збільшує кількість навчальних закладів в країні на 10 %

 

AD –

AS –

P –

Q –

 

  1.  

Аналітики відзначають, що зростає продуктивність праці майже в усіх галузях економіки країни

 

 

 

 

AD –

AS –

P –

Q –

 

  1.  

Власники деяких магазинів зупиняють свою діяльність, тому що попит споживачів щомісяця падає

 

 

 

 

 

AD –

AS –

P –

Q –

 

Завдання 2.4.

Визначте, на якій з двох фаз економічного циклу (спаді чи піднесенні) перебуває економіка країні у кожному випадків.

п/п

 

Подія

Фаза циклу

  1.  

Зростання рівня цін

 

  1.  

Зростання інвестиційних видатків підприємців

 

  1.  

Зростання пропозиції на ринку ресурсів

 

  1.  

Зростання попиту на працю

 

  1.  

Зменшення державних витрат

 

  1.  

Зменшення споживчого попиту

 

  1.  

Зростання доходів населення

 

  1.  

Зменшення економічної активності населення

 

ІІІ. Контрольні завдання

(дайте відповідь «так» чи «ні»)

  1.  _______В останні роки в нашій країні спостерігається стала тенденція перевищення експорту над імпортом.
  2. _______ Чи належить амортизація до складу сукупних доходів?
  3. _______ Якщо сукупні доходи будуть зростати швидше, ніж сукупні витрати, то цей процес не призведе до порушення макроекономічної рівноваги.
  4. _______ Чи передбачає макроекономічна рівновага відповідність сукупного попиту та пропозиції?
  5. _______ Ідеальний стан найлегше уявити для ринкової економіки.
  6. _______ Чи сумісна командна економіка із циклічністю розвитку?
  7. _______ Чи можна стверджувати, що фаза пожвавлення, в якій перебуває економіка України, має незворотний характер?
  8. _______ У фазі спаду збільшується занятість населення.
  9. _______ Причину існування тривалого періоду високої економічної активності М. Кондратьєв пояснює посиленням державного втручання в економіку.
  10. _______ Однією з причин зниження сукупного попиту з боку підприємців і домогосподарств є подорожчання грошей.
  11. _______ Зовнішнє коло кругообігу сукупних доходів і сукупних витрат складається з руху доходу у вигляді заробітної плати від підприємців до домогосподарств і зворотного руху споживчих витрат.
  12. _______ Чи доцільно вважати, що економічна криза в Україні носила системний характер?

 

 

 

 

 

    ІV.  Тестові завдання

(правильну відповідь позначити  +)

І рівень

1. Успішна діяльність економіки на макрорівні визначається:

а)  відповідністю сукупних доходів і сукупних витрат;

б) перевищенням сукупних доходів над сукупними витратами;

в)  зіставленням доходів підприємства, отриманих від реалізації продукції, з

     витратами на її виробництво;

г) ефективністю використання факторів

  виробництва.

2.   До складу сукупних доходів не належить:

а)  заробітна плата;

б) прибуток; 

в)  чистий 

     експорт;
г)  амортизація.

3.   Фазою промислового циклу є: 

а)  розподіл;
б)  обмін;
в)  спад;
г)  криза.
 

II рівень

1. Чистий експорт - це:

а)  вивіз із країни товарів та послуг;

б) стан економіки, коли країна лише експортує товари;

в)  різниця між експортом і

    імпортом;
г)  ввіз у країну готових товарів.

2. Особисті заощадження домогосподарств надходять до підприємців у вигляді:

а)  кредитів банків та інших кредитних установ;

б) плати за товари та послуги, що їх надають підприємці

     домогосподарствам;

в)  інвестиційних витрат;

г)  кредитів домогосподарств.

3. Існування довгих циклів у ринковій економіці М. Кондратьєв пояснює:

а)  періодичною зміною основного капіталу;

б) об'єктивною необхідністю періодичної зміни технологічного способу

     виробництва;

в)  змінами, що відбуваються у політичній організації

     суспільства;
г)  появою нових предметів і знарядь праці.

III рівень

1. Джон Гобсон та Еріх Прейзер пояснювали причини спаду:

а)  надмірним інвестуванням, що призводить до "перегріву" економіки;

б) надмірним виробництвом товарів народного споживання і недостатнім виробництвом знарядь праці;

в)  відсутністю у владних структур стратегічного плану економічного розвитку країни;
г)  недоспоживанням, викликаним недоліками розподілу.

2. Горизонтальний відрізок кривої сукупної пропозиції на графіку "сукупний попит і сукупна пропозиція":

а)   відображає період спаду, коли зменшується сукупний попит на ресурси;

б)  відображає стан економіки у період депресії, коли ресурси використовуються неповно;

в)  характеризує статистичний, ідеальний стан економіки, коли досягається повна зайнятість ресурсів;

г)  відображає стан економіки, коли підвищується сукупний попит на ресурси і зростають обсяги національного виробництва.

3. Повна відповідність сукупних доходів і сукупних витрат можлива лише:

а)  для країн з розвинутою економікою;

б)  під час проходження промисловим циклом фаз пожвавлення і піднесення;

в)  теоретично як ідеальний стан для статичної економіки.

г)  на регіональному рівні у найбільш самодостатніх країнах.

 

IV рівень

  1. Якщо на графіку «сукупний попит і сукупна пропозиція» крива AD рухається вгору праворуч, то це означає, що:
    а)  в країні зростає рівень цін;
    б)  сукупний попит зростає під впливом нецінових чинників;
    в)  реальний обсяг виробництва зростає;
    г)  всі відповіді вірні.
  2. Рівновага, за визначенням американського вченого П. Самуельсона, - це такий стан економіки:
    а)  коли сукупні доходи відповідають сукупним витратам;
    б)  який зберігає здатність до саморегулювання;
    в)  коли сукупний попит дорівнює сукупній пропозиції;
    г)  який  зберігає здатність до розширеного відтворення.
  3. Матеріальною основою короткий циклів є:
    а)  процеси, що відбуваються безпосередньо в інвестиційній сфері економіки;
    б)  спосіб функціонування основного капіталу;
    в)  періодична зміна технологічного способу виробництва;
    г)  процеси, що відбуваються у сфері грошового обігу.

 

 

 

Оцінка: ______________

1

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку