Урок – задача – це проблема, яку необхідно розв`язати. В даному випадку задача не просто ілюстрація або тренування, а зміст уроку. Звичайно, це потребує особливого підбору задачі. Вона повинна бути актуальною і цікавою, тому що мотивує дітей, змістовною і багатогранною, тому що пояснює економічні явища, простою і наглядною, тому що розв`язується з аркуша.
Продуктивність та ефективність
( Урок – задача )
Урок – задача – це проблема, яку необхідно розв`язати. В даному випадку задача не просто ілюстрація або тренування, а зміст уроку. Звичайно, це потребує особливого підбору задачі. Вона повинна бути актуальною і цікавою, тому що мотивує дітей, змістовною і багатогранною, тому що пояснює економічні явища, простою і наглядною, тому що розв`язується з аркуша.
Вчитель. Економіка – це завжди проблема вибору. Споживач, вибирає, що купити, виробник – що зробити, продавець - що продати.
Скажіть, якби вам прийшлось купувати підприємство, яке б ви купили, за якими критеріями вибирали?
Учні. Найприбутковіше… Найбільше…Найперспективніше…
Різноманітність відповідей безмежна. Але серйозне питання потребує серйозного підходу. Учні поки що не знають чітких критеріїв економічної оцінки виробництва, отже, перед ними ставиться проблемна задача.
1.Продуктивність
Проблемна задача має бути максимально наближена до реальності. Тому «головні герої» задачі не надумані. Краще за все «дійовими особами» зробити місцеві підприємства.
Вчитель. Вчора на біржу надійшли акції двох перспективних нафтопереробних підприємств «Альфа» і «Сигма». Оскільки прибутковість акцій залежить від прибутковості підприємств, зробіть свій вибір. Відомо …
Вчитель роздає карточки з даними по кожному підприємству.
Вчитель. Яке підприємство ви обираєте і чому?
Учні. Головним критерієм можна вважати продуктивність підприємства за добу. Всі інші критерії другорядні., тому що вони майже не впливають на прибутковість. По продуктивності найбільш перспективним виглядає підприємство «Альфа», і ми обираємо акції цього підприємства.
Вчитель просить занотувати визначення критерію №1.
Продуктивність – це кількість благ, вироблених за одиницю часу.
Учні зробили правильний вибір з тих умов, які є, але… Учитель оголошує додаткові дані.
2. Ефективність
Вчитель. Ми забули ще одні надзвичайно важливі дані.: це затрати на виробництво 1 тони.
Підприємство «Альфа» – 4 000 грн., підприємство «Сигма» – 2 000 грн.
Яке підприємство ви обираєте тепер і чому?
Учні. Тепер підприємство «Сигма», тому що його затрати менші.
Ефективність – це затрати на виробництво одиниці продукції.
В ході уроку отримано два протилежні висновки. Виникла проблема, яка потребує розв`язання. Як? Одні учні звернуться до другорядних факторів, інші покладуться на випадковість, але правильним виходом з проблемної ситуації є математичний аналіз.
3. Математичний аналіз
Вчитель пояснює на дошці.
а) Прибуток = Виручка (R) – Витрати C)
б) Виручка (R) = Продуктивність (Q) · Ціна (Р)
в) Затрати (C) = Продуктивність (Q) · Собівартість одиниці (од. С)
Прибуток = Q · P – Q · од.C = Q · (P – од.C ).
Розрахунки
При Р = 5 грн. за 1 літр = 5 000 грн. за 1 тону
Прибуток «Альфа» = Q · (P – од.C ) = 80 000 · (5 000 – 4 000) = 80 000 000 грн.
Прибуток «Сигма» = Q · (P – од.C ) = 40 000 · (5 000 – 2 000) = 120 000 000 грн.
Висновок: прибуток «Сигма» більший.
При Р = 6 грн. за 1 літр = 6 000 грн. за 1 тону
Прибуток «Альфа» = Q · (P – од.C ) = 80 000 · (6 000 – 4 000) = 160 000 000 грн.
Прибуток «Сигма» = Q · (P – од.C ) = 40 000 · (6 000 – 2 000) = 160 000 000 грн.
Висновок: прибуток «Альфа» і «Сигма» однаковий.
При р = 7 грн. за 1 літр = 7 000 грн. за 1 тону
Прибуток «Альфа» = Q · (P – од.C ) = 80 000 · (7 000 – 4 000) = 240 000 000 грн.
Прибуток «Сигма» = Q · (P – од.C ) = 40 000 · (7 000 – 2 000) = 200 000 000 грн.
Висновок: прибуток «Альфа» більший.
Загальний висновок: при цінах менше 9 грн. за 1 літр прибутковіше виявляється більш ефективне виробництво, при цінах більше 9 грн. за 1 літр прибутковіше більш продуктивніше.
Підсумок уроку
В обговоренні з учнями вчитель з`ясовує, що визначення більш прибуткового підприємства – комплексна проблема. Для її вирішення необхідно враховувати три основні критерії – продуктивність, ефективність і ціну.