Урок№18 и.в.9кл.
Економічне піднесення США. Антитрестівське законодавство. Експансіонізм. Режим сегрегації в південних штатах. «Справедливий курс» Теодора Рузвельта. «Нова демократія» Томаса Вудро Вільсона.
Мета: визначати причини економічного піднесення країни; висвітлювати основні напрями соціально-економічного і політичного розвитку США в останній третині XIX ст.; порівнювати економічний розвиток США з країнами Європи; називати напрями територіальної та економічної експансії США, виховувати повагу до історичної пам’яті інших народів та культур.
Тип уроку: формування навчальних компетентностей;
Компетентнісний підхід: спілкування державною мовою, спілкування і ноземними мовами(вивчення понять та термінів); уміння навчатися впродовж життя;соціальна та громадянська компетентність; загальнокультурна грамотність.
Основні дати: 1867 р. — США придбали у Росії Аляску; 1873—1877 рр. — економічна криза; 1 травня 1886 р. — розстріл демонстрації в Чикаго; 1890 р. — закон Шермана; 1898 р. — війна США з Іспанією.
Історичні особистості: Т. Рузвельт, В. Форд, Дж. Рокфеллер, Дж. Шерман.
Поняття та терміни: «двопартійна система», «трест», «корпорація», «расова сеґреґація», «Американська федерація праці», «антимонопольне законодавство», «справедливий курс», «доктрина «відкритих дверей та рівних можливостей», «суфражизм».
Очікувані результати
Після цього уроку учень/учениця має
• розуміти: поняття «гомруль», «експансіонізм», «антимонопольно законодавство», «індустріалізація», «монополія», «трест», «синдикат», «картель», «дискримінація», «сегрегація», «суфражизм», «фемінізм»;
• вміти: характеризувати тенденції суспільно-політичного та економічного розвитку; визначати причини і наслідки запровадження антитрестівського законодавства в США; пояснювати причини відмінностей у темпах розвитку країн Європи та США; обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Теодора Рузвельта.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Історична естафета «Бліц-турнір»
1. За державним устроєм Велика Британія у XIX ст. була ... (парламентською монархією).
2. Вища виконавча влада концентрувалася в руках ... (монарха).
3. Так звані «хлібні закони», що встановлювали високе мито на зерно, були прийняті... року. (1815)
4. У політичній системі Англії існувала ... (двопартійність).
5. Партія ліберального напрямку, що підтримувалася буржуазією, — це ... віги ().
6. 1834 року уряд вігів прийняв закон ... (про бідних).
7. Перший з’їзд чартистів відбувся ... року. (1839)
8. Англійський парламент складався з палати лордів і... (палати громад).
9. Результатом завершення промислового перевороту в Англії стало ... (світове лідерство).
10. Найбільш успішними галузями легкої промисловості в Англії були ... (вовняна та бавовняна промисловість).
11. 1867 року відбулася ... (Друга парламентська реформа).
12. Спадкоємцем торі у другій половині XIX ст. стала ... (консервативна партія).
13. Г. Пальмерстон, В. Гладстон, Д. Ллойд-Джордж — це ... (лідери лібералів).
14. Фритредерство — це ... (акон про вільну торгівлю).
15. Домініони — це держави у складі Британської імперії, які мали ... (самоврядування).
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Відповіді: республікою, 4 роки, Півдня, Лінкольна, консерваторів, 8, Конфедерацію південних штатів, Д. Девіса, громадянська війна, скасування рабства, гомстеди, розгромом.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
. США здійснювали модернізацію, запроваджуючи все нове, незвичайне, прагнули консолідувати суспільство як єдину націю. Швидкий економічний розвиток країни дозволив США наприкінці XIX в. скласти гідну конкуренцію країнам Західної Європи і насамперед з Великобританії. Що ж сприяло цьому успіху?
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Метод «Чиста дошка»
♦ Прочитати відповідний пункт підручника і відповісти на запитання, записані на дошці.
1. Як ліквідація рабства вплинула на стан економіки США?
2. Як пов’язані між собою зростання в промисловості та сільському господарстві?
3. Як на розвиток економіки США впливала імміграція?
4. Які галузі промисловості в США розвивалися в першу чергу?
Робота з підручником
♦ Опрацювати текст підручника і назвати причини економічного піднесення США.
Орієнтовна відповідь.
• Багаті природні ресурси і родючі землі.
• Вигідне географічне положення.
• Відсутність митних кордонів.
• Трансконтинентальні залізниці.
• Іноземні інвестиції в економіку США .
• Наявність великої кількості робочих рук переселенців.
• Ліквідація рабства.
• Розвиток нових галузей: сталевої, нафтопереробної, автомобільної.
• Використання досягнень технічного прогресу.
• Фермерський шлях розвитку сільського господарства.
• Концентрація виробництва та капіталу.
Робота з картою
• Розгляньте історичну карту атласу «Сполучені Штати Америки 1877- 1914 рр.» і назвіть:
1) найбільш розвинені галузі промисловості США;
2) центри автомобільної промисловості;
3) центри нафтопереробної промисловості;
4) центри металургійної промисловості;
5) американські трести;
6) напрямки економічної експансії США.
Антимонопольна політика держави
Робота з історичним джерелом
• Проаналізувати витяг з антимонопольного закону Шермана 1890 р. та виконати завдання.
1. Як закон боровся з монополіями?
2. Цей закон часто використовувався проти робітничих профспілок. Знайдіть у законі формулювання, яке дозволяло суддям це робити. («Змова, що ускладнює торгову і виробничу діяльність...»)
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Робота з підручником
• Працюючи в групах, прочитати відповідний матеріал підручника і сформулювати причини прийняття, зміст та наслідки запровадження політики «справедливого курсу» та «нової демократії».
Презентація роботи груп.
Робота в парах
Учні об’єднані в пари.
• Підготувати інформацію про шляхи розвитку зовнішньої політики США. Скласти узагальнену таблицю «Експансіонізм США наприкінці XIX ст.».
♦ Користуючись текстом підручника та картою атласа, складіть таблицю «Експансіонізм США наприкінці XIX ст.».
Орієнтовний вигляд таблиці
«Шлях експансії» |
«Шлях ізоляції» |
Розвиток великого військового флоту та морських баз на островах Атлантичного і Тихого океанів, поширення впливу на Східну Азію та Європу |
Дотримання «доктрини Монро». Основні напрямки — поширення впливу в Латинській Америці та Карибському басейні. Визнання європейського панування у Східній півкулі |
1898 р. — війна США з Іспанією. США захопили Кубу, Філіппіни, Пуерто-Ріко і Гуам, а також Гавайські острови та частину островів Самоа |
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота з візуальними джерелами
1. Розглянути карикатури та назвати:
1) установи, на які прагнули впливати монополії;
2) групи, в інтересах яких сенат буде приймати законопроекти.
Карикатура на компанію «Стандарт Ойл» [1]
Сенат монополій, обраний монополістами і служить монополіям [2]
2. Розглянути карикатури і виконати завдання:
1) назвати основні напрямки колоніальної експансії США;
2) визначити характер колоніальної політики США.
Політика великої дубинки [3]
Карикатура на колоніальні апетити Сполучених Штатів [4]
Бесіда
1. Які чинники забезпечили США лідерство у світі?
2. Як вплинула ліквідація рабства та масова імміграція на економічний розвиток країни?
3. Чим була зумовлена поява антимонопольного законодавства?
4. Чому експансія США обмежувалася Латинською Америкою та Азією?
5. Чому в демократичних США спостерігалися порушення прав людини?
Орієнтовний вигляд таблиці
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Підготувати повідомлення за темами:
1-ша група: «Земська реформа»;
2-га група: «Судова реформа»;
3-тя група: «Міська реформа»;
4-та група: «Військова реформа»;
5-тa група: « Реформа освіти »;
6-та група: «Фінансова реформа»
7-ма група: «Аграрна реформа».
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Вправа «12 речень»
♦ Заповніть пропуски в тексті.
США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій
1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...
2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...
7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...
Карикатура на компанію «Стандарт Ойл» [1]
Сенат монополій, обраний монополістами і служить монополіям [2]
Політика великої дубинки [3]
Карикатура на колоніальні апетити Сполучених Штатів [4]