Економічне піднесення США. Антитрестівське законодавство. Експансіонізм. Режим сегрегації в південних штатах. «Справедливий курс» Теодора Рузвельта. «Нова демократія» Томаса Вудро

Про матеріал
Економічне піднесення США. Антитрестівське законодавство. Експансіонізм. Режим сегрегації в південних штатах. «Справедливий курс» Теодора Рузвельта. «Нова демократія» Томаса Вудро Вільсона. Мета: визначати причини економічного піднесення країни; висвітлювати основні напрями соціально-економічного і політичного розвитку США в останній третині XIX ст.; порівнювати економічний розвиток США з країнами Європи; називати напрями територіальної та економічної експансії США, виховувати повагу до історичної пам’яті інших народів та культур. Тип уроку: формування навчальних компетентностей; Компетентнісний підхід: спілкування державною мовою, спілкування і ноземними мовами(вивчення понять та термінів); уміння навчатися впродовж життя;соціальна та громадянська компетентність; загальнокультурна грамотність. Основні дати: 1867 р. — США придбали у Росії Аляску; 1873—1877 рр. — економічна криза; 1 травня 1886 р. — розстріл демонстрації в Чикаго; 1890 р. — закон Шермана; 1898 р. — війна США з Іспанією. Історичні особистості: Т. Рузвельт, В. Форд, Дж. Рокфеллер, Дж. Шерман. Поняття та терміни: «двопартійна система», «трест», «корпорація», «расова сеґреґація», «Американська федерація праці», «антимонопольне законодавство», «справедливий курс», «доктрина «відкритих дверей та рівних можливостей», «суфражизм». Очікувані результати Після цього уроку учень/учениця має • розуміти: поняття «гомруль», «експансіонізм», «антимонопольно законодавство», «індустріалізація», «монополія», «трест», «синдикат», «картель», «дискримінація», «сегрегація», «суфражизм», «фемінізм»; • вміти: характеризувати тенденції суспільно-політичного та економічного розвитку; визначати причини і наслідки запровадження антитрестівського законодавства в США; пояснювати причини відмінностей у темпах розвитку країн Європи та США; обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Теодора Рузвельта. Хід уроку
Перегляд файлу

Урок№18 и.в.9кл.

Економічне піднесення США. Антитрестівське законодавство. Експансіонізм. Режим сегрегації в південних штатах. «Справедливий курс» Теодора Рузвельта. «Нова демократія» Томаса Вудро Вільсона.

Мета:  визначати причини економічного піднесення країни; висвітлювати основні напрями соціально-економічного і політичного розвитку США в останній третині XIX ст.; порівнювати економічний розвиток США з країнами Європи; називати напрями територіальної та економічної експансії США, виховувати повагу до історичної пам’яті інших народів та культур.

Тип уроку: формування навчальних компетентностей;

Компетентнісний підхід: спілкування державною мовою,  спілкування і ноземними мовами(вивчення понять та термінів); уміння навчатися впродовж життя;соціальна та громадянська компетентність; загальнокультурна грамотність.

Основні дати: 1867 р. — США придбали у Росії Аляску; 1873—1877 рр. — економічна криза; 1 травня 1886 р. — розстріл демонстрації в Чикаго; 1890 р. — закон Шермана; 1898 р. — війна США з Іспанією.

Історичні особистості: Т. Рузвельт, В. Форд, Дж. Рокфеллер, Дж. Шерман.

Поняття та терміни: «двопартійна система», «трест», «корпорація», «расова сеґреґація», «Американська федерація праці», «антимонопольне законодавство», «справедливий курс», «доктрина «відкритих дверей та рівних можливостей», «суфражизм».

Очікувані результати

Після цього уроку учень/учениця має

• розуміти: поняття «гомруль», «експансіонізм», «антимонопольно законодавство», «індустріалізація», «монополія», «трест», «синдикат», «картель», «дискримінація», «сегрегація», «суфражизм», «фемінізм»;

• вміти: характеризувати тенденції суспільно-політичного та економічного розвитку; визначати причини і наслідки запровадження антитрестівського законодавства в США; пояснювати причини відмінностей у темпах розвитку країн Європи та США; обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Теодора Рузвельта.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Історична естафета «Бліц-турнір»

1. За державним устроєм Велика Британія у XIX ст. була ... (парламентською монархією).

2. Вища виконавча влада концентрувалася в руках ... (монарха).

3. Так звані «хлібні закони», що встановлювали високе мито на зерно, були прийняті... року. (1815)

4. У політичній системі Англії існувала ... (двопартійність).

5. Партія ліберального напрямку, що підтримувалася буржуазією, — це ... віги ().

6. 1834 року уряд вігів прийняв закон ... (про бідних).

7. Перший з’їзд чартистів відбувся ... року. (1839)

8. Англійський парламент складався з палати лордів і... (палати громад).

9. Результатом завершення промислового перевороту в Англії стало ... (світове лідерство).

10. Найбільш успішними галузями легкої промисловості в Англії були ... (вовняна та бавовняна промисловість).

11. 1867 року відбулася ... (Друга парламентська реформа).

12. Спадкоємцем торі у другій половині XIX ст. стала ... (консервативна партія).

13. Г. Пальмерстон, В. Гладстон, Д. Ллойд-Джордж — це ... (лідери лібералів).

14. Фритредерство — це ... (акон про вільну торгівлю).

15. Домініони — це держави у складі Британської імперії, які мали ... (самоврядування).

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

Відповіді: республікою, 4 роки, Півдня, Лінкольна, консерваторів, 8, Конфедерацію південних штатів, Д. Девіса, громадянська війна, скасування рабства, гомстеди, розгромом.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

   . США здійснювали модернізацію, запроваджуючи все нове, незвичайне, прагнули консолідувати суспільство як єдину націю. Швидкий економічний розвиток країни дозволив США наприкінці XIX в. скласти гідну конкуренцію країнам Західної Європи і насамперед з Великобританії. Що ж сприяло цьому успіху?

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Метод «Чиста дошка»

♦ Прочитати відповідний пункт підручника і відповісти на запитання, записані на дошці.

1. Як ліквідація рабства вплинула на стан економіки США?

2. Як пов’язані між собою зростання в промисловості та сільському господарстві?

3. Як на розвиток економіки США впливала імміграція?

4. Які галузі промисловості в США розвивалися в першу чергу?

Робота з підручником

♦ Опрацювати текст підручника і назвати причини економічного піднесення США.

Орієнтовна відповідь.

• Багаті природні ресурси і родючі землі.

• Вигідне географічне положення.

• Відсутність митних кордонів.

• Трансконтинентальні залізниці.

• Іноземні інвестиції в економіку США .

• Наявність великої кількості робочих рук переселенців.

• Ліквідація рабства.

• Розвиток нових галузей: сталевої, нафтопереробної, автомобільної.

• Використання досягнень технічного прогресу.

• Фермерський шлях розвитку сільського господарства.

• Концентрація виробництва та капіталу.

Робота з картою

• Розгляньте історичну карту атласу «Сполучені Штати Америки 1877- 1914 рр.» і назвіть:

1) найбільш розвинені галузі промисловості США;

2) центри автомобільної промисловості;

3) центри нафтопереробної промисловості;

4) центри металургійної промисловості;

5) американські трести;

6) напрямки економічної експансії США.

Антимонопольна політика держави

Робота з історичним джерелом

• Проаналізувати витяг з антимонопольного закону Шермана 1890 р. та виконати завдання.

1. Як закон боровся з монополіями?

2. Цей закон часто використовувався проти робітничих профспілок. Знайдіть у законі формулювання, яке дозволяло суддям це робити. («Змова, що ускладнює торгову і виробничу діяльність...»)

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

Робота з підручником

• Працюючи в групах, прочитати відповідний матеріал підручника і сформулювати причини прийняття, зміст та наслідки запровадження політики «справедливого курсу» та «нової демократії».

Презентація роботи груп.

Робота в парах

Учні об’єднані в пари.

• Підготувати інформацію про шляхи розвитку зовнішньої політики США. Скласти узагальнену таблицю «Експансіонізм США наприкінці XIX ст.».

♦ Користуючись текстом підручника та картою атласа, складіть таблицю «Експансіонізм США наприкінці XIX ст.».

Орієнтовний вигляд таблиці

«Шлях експансії»

«Шлях ізоляції»

Розвиток великого військового флоту та морських баз на островах Атлантичного і Тихого океанів, поширення впливу на Східну Азію та Європу

Дотримання «доктрини Монро». Основні напрямки — поширення впливу в Латинській Америці та Карибському басейні. Визнання європейського панування у Східній півкулі

1898 р. — війна США з Іспанією. США захопили Кубу, Філіппіни, Пуерто-Ріко і Гуам, а також Гавайські острови та частину островів Самоа

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота з візуальними джерелами

1. Розглянути карикатури та назвати:

1) установи, на які прагнули впливати монополії;

2) групи, в інтересах яких сенат буде приймати законопроекти.

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image053.jpg

Карикатура на компанію «Стандарт Ойл» [1]

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image054.jpg

Сенат монополій, обраний монополістами і служить монополіям [2]

2. Розглянути карикатури і виконати завдання:

1) назвати основні напрямки колоніальної експансії США;

2) визначити характер колоніальної політики США.

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image055.jpg

Політика великої дубинки [3]

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image056.jpg

Карикатура на колоніальні апетити Сполучених Штатів [4]

Бесіда

1. Які чинники забезпечили США лідерство у світі?

2. Як вплинула ліквідація рабства та масова імміграція на економічний розвиток країни?

3. Чим була зумовлена поява антимонопольного законодавства?

4. Чому експансія США обмежувалася Латинською Америкою та Азією?

5. Чому в демократичних США спостерігалися порушення прав людини?

Орієнтовний вигляд таблиці

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення за темами:

1-ша група: «Земська реформа»;

2-га група: «Судова реформа»;

3-тя група: «Міська реформа»;

4-та група: «Військова реформа»;

5-тa група: « Реформа освіти »;

6-та група: «Фінансова реформа»

7-ма група: «Аграрна реформа».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

 

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

 

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

 

Вправа «12 речень»

♦ Заповніть пропуски в тексті.

США середини XIX ст. були ... на чолі з президентом, який обирався на .... Із перших 16 президентів 11 були представниками ... . Обрання президентом США республіканця ... означало для їхніх опонентів ... втрату свого впливу в уряді. Упродовж грудня 1860-1861 рр. зі складу США вийшло ... штатів, які утворили ... й обрали своїм президентом багатого плантатора ... . 1861 року між Північчю і Півднем почалася ... . Найважливішим завданням війни було ... . Після прийняття закону про ... розпочалася роздача вільних земель усім бажаючим. 1863 р. наступом армії Півночі почався новий етап війни, який завершився ... Конфедерації.

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

 

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

 

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

 

 

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

 

 

Закон про охорону виробництва і торгівлі від незаконних ускладнень та монополій

1. Будь-який договір або угода у вигляді тресту або в іншій формі, який ускладнює торгову і виробничу діяльність, як і будь-яка подібна змова ззовні будь-якого одного штату, а також із зарубіжними організаціями, відтепер оголошуються незаконними. Будь-яка особа, що бере участь у такого роду договорі, угоді, змові, вважається правопорушником...

2. Будь-яка особа, викрита у створенні або у спробі створення монополії, в угоді, у змові з іншими особами з метою монополізації будь-якого виду торгової або виробничої діяльності за межами будь-якого одного штату, а також за кордоном, вважається такою, що вчинила правопорушення...

7. Будь-яка особа, діяльності та майну якої завдається збиток діями інших осіб або об’єднань способами, що визнаються забороненими або незаконними цим актом, може звернутися до суду...

 

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image053.jpg

Карикатура на компанію «Стандарт Ойл» [1]

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image054.jpg

Сенат монополій, обраний монополістами і служить монополіям [2]

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image055.jpg

Політика великої дубинки [3]

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect/world-history-2018-lessons-9-class-my-conspect.files/image056.jpg

Карикатура на колоніальні апетити Сполучених Штатів [4]

 

docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
21 січня 2020
Переглядів
13856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку