«Екосистеми. Рослинний і тваринний світ нашої місцевості»

Про матеріал
В учнів формується поняття «екосистема», навчаються наводити приклади різних екосистем, називати їхній склад, розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ:

«Екосистеми. Рослинний і тваринний світ нашої місцевості»

5 клас

 

 

Виконала:

 Хорошко Людмила Григорівна

учитель природознавства                                                    

 

 

 

 

 

 

 

2019

 

Мета:

Освітня.  Сформувати поняття «екосистема», навчити наводити приклади різних екосистем, називати їхній склад, розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем, формувати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування.

Розвиваюча.  Розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах.
Виховна. Виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття колективізму, толерантності, прагнення досліджувати довкілля.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з інструктивними картками.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Засоби навчання: набір карток, гербарії, опудала, колекції.

Структура уроку

Етапи  уроку

Час на опрацювання, хв

І. Організаційна частина

1

ІІ. Перевірка домашнього завдання

10 

ІІІ.  Мотиваційна  діяльність, повідомлення теми та мети уроку

2

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

15

V.Закріплення вивченого матеріалу

14

VІ.Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок

2

VІІ.Домашнє завдання

2

 

Хід уроку

Навчальний зміст

Методи і методичні прийоми

І. Організаційна частина

Розминка «Мій лісок». Учням пропонується прослухати аудіо запис і намалювати у своїй уяві найкращу місцину яку вони бачили.Учні діляться спогадами і фантазіями, описують рослини, що там росли.

слухання аудіозапису

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Вправа «Бумеранг» . Учні посилають один одному «бумеранг»-запитання. Якщо відповідь неправильна, «бумеранг» повертається до того, хто його пускав, і летить далі.

 

 

бесіда за запитаннями

ІІІ. Мотиваційна  діяльність, повідомлення теми та мети уроку

Завдання для кмітливих

Розгадавши головоломку, ви дізнаєтеся тему уроку.

Прийом «Мозаїка»
Завдання .Складіть речення , де слова з великих літер є початком нового речення , а з речень – логічний зв’язний текст.


  1. що, ціле , із , частин , взаємовз’язаних , Система , складається , це.

  2. елементів , природна , Сукупність , пов’язаних , система , собою , між.

  3. це , природних , екосистемою , Одна , систем , з.

 

Природа нашого краю дуже різноманітна. Вона є унікальною екосистемою, де живуть поруч різні види живих істот. Усі вони тісно взаємодіють і доповнюють одне одного. Можна сказати, що система – це ціле, що складається із взаємозв’язаних частин. Сукупність пов’язаних між собою елементів – природна система. Одна з природних систем це екосистема .

запис на дошці та у робочих зошитах

 

 

 

 

 

 

 

 

розповідь вчителя

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Ви дізналися про особливості різних організмів, про те, що всі вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються, пристосовуються до умов існування.

Усе це відбувається завдяки обміну речовин та перетворенню енергії. Але організми в природі не існують ізольовано один від одного, вони утворюють угруповання. Так, у лісі ростуть трави, кущі, дерева, мешкає багато тварин, є бактерії та гриби. Водойми також заселені різноманітними рослинами і тваринами.

Прийом «Мозковий штурм» 

 Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв'язки між ними?

Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв'язки, що виникають між організмами. Тому в науці з'явився термін «екосистема». Екос в перекладі з грецької означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви — система — вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв'язки між мешканцями певної території. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.

Мешканці однієї екосистеми впливають одне на одного. Між ними утворюються різні взаємозв'язки, що забезпечують їхнє співіснування. Пригадайте, які взаємовигідні зв'язки є між рослиною, що цвіте, і бджолою. Такі самі «добрі сусіди» береза та гриб підберезник. Та в екосистемах бувають й інші взаємозв'язки. Наприклад, заєць харчується рослинною їжею. Сам заєць може стати здобиччю вовка. А ось рослини, якими харчується заєць, ростуть за певних умов неживої природи (температура, вологість, освітленість тощо). Вони не можуть рости, наприклад, високо в горах. Тому зайця та вовка високо в горах ви теж не зустрінете. Це є прикладом взаємозв'язків, що виникають між організмами екосистеми внаслідок потреби кожного з них у поживних речовинах та енергії.

Рослини і тварини не вічні. Рослини проростають з насінини, ростуть і розвиваються, а потім відмирають. Тварини також народжуються, ростуть і розвиваються, а потім вмирають.

- Куди ж в екосистемі лісу зникають минулорічна трава та опале листя, рештки померлих тварин?

Вони стають поживою для деяких жуків, черв'яків, грибів і бактерій, які мешкають у ґрунті та перетворюють рештки рослинних і тваринних організмів на неорганічні речовини. Ці речовини з ґрунту знову надходять у рослини.

Прийом «Приймаю — не приймаю»

- Екосистему утворюють організми, які взаємодіють між собою і середовищем життя.

- Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

А) Ознайомлення з обладнанням.

Кожна група отримує набір карток, гербаріїв, опудал, колекцій (те, що є в матеріальній базі кабінету) із зображенням і назвами різних видів рослин і тва­рин. Також можна дати супровідну інформацію про характер харчування органі­зму. На картках зображені:

Організми лісу (на вибір учителя): дерева і кущі (сосна, горіх, береза, вільха, граб, бук, дуб, яблуня дика, груша дика, ліщина, глід, черемха тощо), папороті, мохи, трав'янисті рослини (фіалки, суниці, чорниці, гвоздика та інші); черви, слимаки, павуки, кліщі, комахи, жаби, їжак, кріт, білка, яструб, білка, фазан, глу­хар, тетерук, зозуля, сова, одуд, дятел, лань, олень, лось, миша лісова, соня.

Організми прісної водойми: водорості та водяні рослини (латаття біле, глечи­ки жовті, водяний горіх, стрілолист та ін.), найпростіші (амеба, інфузорія), ракоподібні (циклоп, дафнія, рак річковий), молюски, личинки комах (личинки бабок і комарів) і дорослі комахи (жук-плавунець, водолюб), черви, п'явки, риби (сом — харчується рибою, короп — водоростями, молюсками, червами, рачка­ми, личинками комах, судак — рибою, щука — рибою, земноводними, червами, окунь — рибою, в'юн — червами, личинками комах, краснопірка — водоростя­ми, личинками комах, рачками, лящ — червами, личинками комах, рачками, верховодка—личинками комах, рачками, водоростями, ікрою і личинками риб).

Організми степу: трави і кущі (вероніка степо­ва, вишня степова, деревій, дивина, жито дике, карагана кущова, звіробій, ковила, молочай, перстач, пирій, терен, тонконіг, цмин, чебрець), павуки, кліщі, комахи (зелений коник, сарана, жужелиця, польовий скакун, сонечко, мура­шки, метелики), ящірка прудка, змії, орел, сіра куріпка, перепілка, дрохва, жайво­ронок, миша польова, ховрах, бабак, заєць, лисиця.

Б) Робота за інструктивними картками.

Завдання 1. Уважно розгляньте видані вам зображення на картках рослин і тварин.

Завдання 2. Розкладіть їх на три групи за місцем їх життя: на степові, лісові та водні організми. Поясніть, на основі яких ознак ви це зробили.

Завдання 3. Знайдіть у кожної групи організмів найхарактерніші пристосування до середовища життя.

Завдання 4. Запишіть результати роботи у таблицю "Рослини і тварини степу, лісу та озера".

Організми та    ознаки їхнього

пристосування       

Екосистеми

Ліс

Степ

Прісна водойма

Рослини

 

 

 

 

Ознаки                                                         

пристосування                                                   

рослин

 

 

 

Тварини

 

 

 

 

Ознаки                                                          

пристосування                                                   

тварин

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Мікрофон»

Назвіть

• екосистеми вашої місцевості

• їх спільні та відмінні риси;

• види дерев (листяні та хвойні);

• рослини степів, водоимищ;

• значення листопаду.є

розповідь вчителя

 

 

 

розповідь вчителя з елементами бесіди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні формулюють головні ознаки екосистеми

 

 

робота в малих групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

робота учнів інструктивними картками

 

 

 

 

робота учнів у робочих зошитах  з таблицею

 

 

 

 

 

відповіді учнів на запитання

 

 

 

VІ.Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок

1. Інтерактивна вправа «Два журналістські запитання»

  • Що вам сподобалося на уроці?
  • Де у майбутньому ви зможете використати набуті знання?

2. Оцінювання участі учнів

відповіді учнів

Аргументація оцінок вчителем

VIІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 44 підручника О.Г. Ярошенко, В.М. Бойко «Природознавство».

2. Підготуватися до захисту навчального проекту «Вирощування найвищої бобової рослини»

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
4001
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку