Екскурсія на луки "Цікавий світ навколо мене". Я досліджую світ. 1 клас

Про матеріал
Формувати уявлення дітей про рослинний і тваринний світ України; розвивати спостережливість, образну уяву, мислення, зв’язне мовлення учнів; виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.
Перегляд файлу

Заводська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Кириківської селищної ради

Великописарівського району

Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екскурсія на луки

 

«Цікавий світ навколо мене»

 

1 клас

 

C:\Users\Lena\Documents\1ОСНОВА\47\пнджи\цветы бабочка божья коровка.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Новікова О.П.

 

 

 

 

Кириківка  – 2020

Екскурсія на луки

 «Цікавий світ навколо мене»

Мета. Формувати уявлення дітей про рослинний і тваринний світ України; розвивати спостережливість, образну уяву, мислення, зв’язне мовлення учнів; виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.

Місце проведення: луки.

Попередня підготовка: обрати місце проведення, оглянути його; підготувати вірші для окремих учнів.

Хід екскурсії

І. Організаційний момент.

Слово вчителя.

Бесіда з учнями перед виходом на екскурсію до парку (інструктаж із техніки безпеки та правил поведінки під час переходу дороги).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда за змістом вірша.

Учень.

 Було у матінки природи

 Дві донечки такої вроди,

 Хто їх побачить хоч на мить –

 Не зміг забуть і розлюбить.

 Голубооку звали Флора,

 У неї очі, наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна,

 Ласкава, ніжна і привітна.

 А Фауна – швидка, як вітер,

 Могла з птахами полетіти,

 І за оленями стрибати,

 Та з білочками пустувати.

 Обидві світ живий любили,

 Відтак його боготворили.

 Тож вирішила мудра мати

 Природні їм дарунки дати:

 Мрійливій Флорі – світ рослинний,

 А жвавій Фауні – тваринний.

 Щоб берегли і доглядали.

 Від всього злого захищали.

 Живуть в легендах і понині

 Живого світу дві богині.

 

  • Чи сподобався вам вірш?
  • Який настрій, які почуття викликав він у вас?
  1. Гра «Так чи ні».

Вчитель називає дію  (вчинок), учні відповідно говорять можна так робити чи ні.

 

  1. Саджати рослини.
  2. Огороджувати мурашники.
  3. Ламати гілки дерев.
  4. Ловити метеликів.
  5. Охороняти рідкісні рослини.
  6. Рвати багато квітів.
  7. Милуватися красою природи.
  8. Обдирати кору дерев.
  9. Прибирати місце відпочинку.
  1.  Вправа «Мікрофон».

    Повторення правил поведінки в  природі. Кожен учень називає одне правило.

 

ІІІ. Екскурсія в поле.

Слово вчителя.

 Навколо нас (у лісі, степу, в полі, на луках) безліч ліків, які допоможуть нам дбати про своє здоров’я. Звичайно, якщо їх правильно застосовувати.

Трава і квіти, дерева і кущі… Лікування хвороб травами називають фітотерапією. Але, збираючи лікарські рослини, обов’язково потрібно залишати певну їх кількість для розмноження. Особливо оберігайте ті рослини, які занесені до Червоної книги України.

(Заздалегідь підготовленим дітям пропонується розповісти про цілющі властивості рослин.)

  1. Зупинка «А я у гай ходила по квітку ось яку».

(Загадки про квіти)

  1. Білі горішки

На зеленій ніжці. (Конвалія)

  1. Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка?

Бо мене не стане влітку. (Проліска)

  1. Хто з вас, діти, нас не знає?

Ми у лісі проживаєм,

Маєм гарні сині очки,

Називаємось - … (дзвіночки).

  1. Стоять у лузі сестрички,

Зелені очі, білі вічка. (Ромашки)

  1. На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять,

Мов шматочки неба голубого,

Виграють, виблискують, горять. (Волошки)

  1. В капелюшок пишний вбрався.

І морозу не злякався,

Невеличкий цей сміливець,

Золотавий … (чорнобривець).

 

 

  1. Зупинка «Пісенне поле».

Діти згадують українські пісні про рослини (дерева, кущі, трави) та співають по одному куплету.

  1. Зупинка «Квіткова галявина».

Діти об’єднуються у дві групи.

1 група – назвати квіти чоловічого роду.

2 група – назвати квіти жіночого роду.

Для прикладу:

  1. Мак;                       1) Волошка;
  2. тюльпан;               2) ромашка;
  3. барвінок;              3) конвалія;
  4. підсніжник;          4) троянда;
  5. деревій;                 5) хризантема;
  6. молочай;               6) мальва;
  7. крокус;                  7) фіалка;
  8. гіацинт;                 8) лаванда;
  9. льон;                      9) настурція;

10)Іван-чай.               10)медунка. 

  1. Вікторина «В ріднім краї най-най-най…».

(Рослинний  світ України)

  1. Найвище дерево. (Модрина європейська, яка у 140 років  мала висоту 54 м.)
  2. Найнижче дерево. (Верба туполиста, висота її 12-15 см. Росте в Карпатах)
  3. Найстаріше дерево. (Дуб, його вік сягає 1320 років, росте в Рівненській області)
  4. Найбільш небезпечне дерево під час грози. (дуб звичайний з глибокою стрижневою кореневою системою. Вчені завдяки багаторічним спостереженням з’ясували. Що зі ста ударів блискавки на дуб припадає 54, на тополю – 24, смереку – 10, сосну - 6, бук – 3. Акацію – 1. Береза, клен та горіх не зазнали жодного удару. Але й вони здатні притягувати грозові розряди, якщо височать поодинці)
  5. На якому дереві найбільша кількість листя або хвої? (На ялині колючій – 11,4 кг, тополі канадській – 9,7 кг, на сосні звичайній – 9,2 кг, липі крупнолистій – 9,3 кг, липі серцелистій – 8 кг)
  6.  У якої рослини найбільша квітка? (У латаття сніжно-білого, в діаметрі вона сягає 20 см )
  7.  У якої рослини найменша квітка? (У водоплаваючої рослини – ряски малої, її квіточка в діаметрі сягає лише 0,5 мм )
  8.  Яка рослина найшвидше росте? (Гіацинт, швидкість росту квітконосної стрілки нерідко перевищує 3 см на добу. А у гриба – веселка смердюча, за хвилину шапка піднімається на 5 мм. Вона росте просто на очах, і, до речі, вдвічі швидше за бамбук)
  9.  Яка рослина прокидається найраніше? (Козелець лучний, між 3 та 5 годинами ранку, а о 5-6 годині розкриваються яскраво-жовті кошички кульбаби лікарської)
  10.  Яка рослина найраніше засинає? (О 14-15 годині вже закриваються квітки маку, картоплі, суцвіття цикорію та кульбаби)
  11.  Найкисліша рослини країни. (Щавель кислий)
  12.  Найсолодша коренеплідна рослина української флори. (Цукровий буряк)
  13.  Найбільший гриб. (Трутовик, що росте на деревах)
  14.  Найотрутніший гриб. (Бліда поганка, а також мухомор білий)
  1. Гра «Подоляночка».

Учні беруться за руки, утворюють коло, обирають «подоляночку». Гравці співаючи йдуть по колу, а «подоляночка» всередині кола робить усе, про що йдеться у пісні.

Десь тут була подоляночка,

Десь тут була молодесенька.

Тут вона стала, до землі припала,

Личка не вмивала, бо води не мала.

й, устань, устань, подоляночко,

Умий личко як ту скляночку.

Візьмися в бочки, за свої сорочки,

Підскоч до раю, бери сестру скраю.

 «Подоляночка» обирає когось із кола і стає на його місце.

  1. Галявина цікавинок «Фауна України».
  1. Найбільший морський ссавець - дельфін – чорноморська афаліна.
  2. Найшвидша тварина суші - заєць. Він розвиває швидкість до 70 км/год. Олень – до 67, вовк – до 65, лисиця і козуля – до 60 км/год.
  3. Найглибше живе - бабак, його нори складні і глибокі – від 5 до 8 метрів від поверхні землі.
  4. Представники лісової фауни, які найдовше живуть: зубри і бобри - до 50 років.
  5. Свійські тварини, які живуть найдовше: осел – до 50 років, кінь – до 30, корова – до 20, вівця, собака – до 15, кіт – до 10-12 років.
  6. «Найгіршою» матір’ю серед звірів української фауни вважають козулю. У 80 випадках із 100 за найменшої небезпеки вона кидає козеня, а в 60 випадках із 100 вона не повертається до нього навіть після того, як небезпека минула.
  7. Найбільшими рогами природа обдарувала лося. Розмах – 1,5 м, маса 20-25 кг, ширина однієї лопати – до 60 см. Рекордсменом № 2 є олень благородний: довжина рогів понад 1 м, маса сягає 11-12 кг.
  8.  Найбільший звір фауни України - зубр. Живе на Волині та в Карпатах. Його маса перевищує 1 тонну, висота в холці досягає 2-3 м. Тривалість життя – 27 років.
  9.  Найбільший серед птахів - гриф чорний. Маса його до 12,5 кг, довжина крила 8 м 70 см.
  10.  Найвищий птах - журавель сірий. Висота його досягає 120 см, а маса – 7 кг.
  11.  Найважчий птах - дрохва. Її маса досягає 20 кг.
  12.  Найменший лісовий птах - корольок. Його маса  - 4-5 грамів.
  13.  Найшвидше літає - сапсан. Нападаючи на якогось птаха, він мчить за здобиччю зі швидкістю 300 км/год.
  14.  Найвище літає - орел. Він піднімається на висоту 7500 метрів. Дещо нижче літають крякви – 6300 м і ластівки – 4000 м.
  15.  Найдовший дзьоб у лелеки – 19 см, чаплі – 13 см, бекаса – 7 см.
  16.  Найдовший язик у зеленого дятла – 14 см. Він висувається на відстань, що перевищує довжину дзьоба в 4 рази.
  17. «Найдбайливішими» батьками серед птахів вважають синиць. В період годування пташенят (2 тижні) пара великих синиць приносить не менше ніж 10000 комах.
  18.  Найбільш «байдужою» до своїх дітей вважають зозулю. Вона підкидає своє мале, масою 3 г, яйце в гнізда інших птахів.
  1. Зупинка «Острів скоромовок».

Завдання: проговорити та запам’ятати якомога більше скоромовок про звірів, птахів.

  1. Хитру сороку спіймати морока.

А на сорок сорок – сорок морок.

  1. Летів горобець через верхній хлівець,

Ніс пуд гороху і нам дав потроху.

  1. Біг додому з лісу лис .

Шелестів над лисом ліс.

  1. Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

  • Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я.

  1. Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок.

  1. Летів горобчик, сів на стовпчик.

Прибіг хлопчик, утік горобчик.

 

  1. Зупинка «Левада загадок».

(Загадки про тварин)

  1. Є на букву «Ї» тварина.

Ой, колюча в неї спина. (Їжак)

  1. Сіра шубка, гострі зубки,

Маленького зросту, як ниточка хвостик. (Миша)

  1. Вночі гуляє, вдень спочиває.

Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

  1. Літом наїдається,

Зимою висипається. (Ведмідь)

  1. Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел)

  1. Голос тоненький, а ніс довгенький.

Хто його вб’є, той кров свою проллє. (Комар)

 

10. Хвилина натхнення.

Закінчити прислів’я, щоб у них були згадані звірі, птахи.

  1. Дружній череді… (вовк не страшний).
  2. Не вчи орла літати, а… (соловейка співати).
  3. Народилася, як пава, а… (кричить, як ґава).
  4. Сказано: велика птиця… (горобець).
  5. Поганий заєць і… (пенька боїться).
  6. Жалить, як кропива, колеться, як… (їжак).

 

11. Гра «Впіймай свійську тварину».

 Діти плескають у долоні, коли чують назву свійської тварини.

(Індик, корова, дятел, лелека, коза, качка, їжак, носоріг, верблюд, слон, собака, кінь, кріт, кріль, півень, снігур, голуб, жирафа. )

 

ІV. Підсумок.

  1. Бесіда за змістом вірша.

Учень.

 Метелика ловити я не хочу:

 Він - квітка неба, хай собі живе!

 Хай крильцями барвистими тріпоче,

 Щоб радісно було тобі й мені!

 І квітку лісову не стану рвати,

 Її додому я не понесу,

 Бо вдома їй джмеля не погойдати

 І не попити ранками росу!

 Ані стеблинку, гілку чи травинку

 Я не ображу: це - страшенний гріх!

 Бо в кожній з них живе тримка живинка,

 Що світиться довірою до всіх…

  • Чому не можна знищувати метеликів і зривати квіти?
  • Як ми повинні ставитися до природи?

 

  • 2. Метод « Незакінчене речення ».
  • Закінчити речення  « Найцікавішим для мене було …»
  •  

3. Слово вчителя.

 Дорогі діти, даруйте тепло, щастя всьому живому. Запаліть у своєму серці вогник доброти. Увійдіть у природу її друзями!

 

V. Організоване повернення до дому.

 

 

 

 

docx
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
1339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку