Екскурсія в природу "Мурахи санітари лісу"

Про матеріал
Екскурсія в природу " Мурахи санітари лісу" для чнів очаткових класів, під час якої учні спостерігають, досліджують, діляться власними враженнями, узагальнюють, роблять висновки.
Перегляд файлу

Мурахи – санітари природи

Екскурсія в природу

Мета: формувати уявлення учнів про умови життя, живлення  мурашок у природному середовищі; розширювати кругозір учнів; розвивати спостережливість, уміння бачити те, що раніше відбувалося поза їхньою увагою; виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання: блокноти для записів,  картки з інструкціями, картки з початком та кінцівками прислів’їв.

 

Хід заходу

 

І. Організаційний момент

1. Презентація « Життя мурах»

2. Повторення правил техніки безпеки під час екскурсії.

1. Під час екскурсії уважно слухати розповідь учителя, виконувати всі завдання. спостерігати за природою.

2. Не ламайте гілок та листя на дерев, не топчіть даремно траву та квіти.

3. Дбайте про чистоту природи під час переходу та на місці екскурсії.

4. Не кричіть, адже це може налякати мешканців природного середовища.

5.Не  турбуйте комах, птахів, звірів та не відловлюйте їх.

6. Не вживайте в їжу незнайомих рослин та грибів. Вони можуть бути отруйними!

7. Після екскурсії обов`язково вимийте руки!

3. Пересування запланованим маршрутом до місця екскурсії.

ІІІ. Повідомлення теми і мети екскурсії.

  1. Робота над загадками
  • Тисяча тисяч бондарів роблять хату  без кутів.
  • Ми, лісові мешканці, - вправні будівельники.

Усією артіллю будуємо житло із гілок.

  • Є у лісі хата,

В ній кімнат багато.

Тут живе отара добрих санітарів.

Ти цю хату не чіпай –

Санітарам спокій дай.

  1. Вступне слово учителя
  • Побудували мурашник маленькі, але дуже працьовиті комахи – мурахи. «Будинок», у якому мешкають мурахи, - це мурашник. Ми можемо побачити тільки його надземну частину, а під ним у грунті – підземні поверхи з багатьма ходами і кімнатами.
  1. Огляд  мурашника.
  2. Повідомлення теми і мети екскурсії.
  • Сьогодні ми дізнаємось багато цікавого про умови життя мурашок, про користь, яку вони приносять природному середовищу та людям.

ІІІ. Основна частина

Робота учнів у групах

1.Об`єднання учнів у групи

2. Повторення правил роботі у групі

*Уважно читайте інструкцію.

*Працюйте так, щоб не заважати іншим.

* Кожен висловлює свою власну думку.

* Не критикуйте, не принижуйте один одного.

* Дотримуйтесь визначеного часу.

* Усі результати занотовуйте.

3. Ознайомлення груп з основними завданнями – інструкціями

І – група

  • Опишіть де розташований мурашник.
  • Яку він має форму.
  • Із чого побудований мурашник.
  • Які його розміри.
  • Замалюйте мурашник.

ІІ – група

  • Спостерігайте за мурашками.
  • Що вони несуть у мурашник?
  • У скільки разів ноша більша за самих мурах?
  • Чим живляться ці комахи?
  • Чи існує, на вашу думку, розподіл обов`язків між мурахами?
  • Яке значення мають мурахи у природі?

 

  1. Практична дослідницька робота у групах
  1. Презентація роботи першої групи.
  2. Узагальнення матеріалу учителем.
  3. Хвилинка – цікавинка

Мурашник зазвичай має кулеподібну форму, що оберігає його від дощу: вода стікає з верхньої частини і не розмиває його від дощу.

  Під час будівництва гнізд вони переміщують грун, роблять безліч ходів і камер. Узимку ці комахи щільно закривають входи до свого житла, спускаються на найнижчі поверхи, збиваються у клубок і у стані спокою чекають на настання теплої весни.

   Мурашники  заввишки іноді сягають 2 метрів.  вік таких мурашників обчислюється століттями.

   На одне гніздо мурашника витрачається 4 -5 мільйонів хвоїнок, трісочок, гілочок.

  1. Презентація роботи другої групи.
  2. Фронтальна робота

«Мурашина  математика»

  • У великому мурашнику мешкають тисячі й десятки тисяч мурашок. Така родина знищує за добу 10 -30 тисяч шкідливих комах. З а весь

сезон, з квітня до жовтня, мурахи знищують до 10 мільйонів шкідливих комах. але вони не зачіпають корисних комах.

  • Вважають, що мурахи із п`яти мурашників середніх розмірів здатні захистити від шкідників один гектар лісу.
  • Мурахи – силачі. Адже одна мурашка здатна втримувати вниз головою вантаж масою 500 міліграмів. Для людини 500 міліграмів – це маса медичної пігулки, в той час для мурахи вона в 100 разів перевищує власну вагу. Це те саме, що поставити перед людиною завдання залізти на стелю і спробувати в положенні вниз головою втримати в зубах вантаж 8000 кілограмів!

 

  1. Узагальнення результатів практичної роботи

Творча гра «Думки про мурах»

  • людини. яку покусали мурахи;
  • біолога, що вивчає життя мурах;
  • малюка, який побачив мурашник і мурах уперше в житті;
  • лісника, що оберігає мурашники;
  • найстаршої мурахи в мурашнику;
  • наймолодшої мурахи в мурашнику.
  1. Розповідь учителя
  • На жаль, у лісі ми інколи бачимо розорені мурашники. Пошкоджують їх миші, лисиці, дикі кабани. Деякі люди іноді руйнують мурашники палками, ногами, порушуючи нормальне  життя мурашок. Пошкодженні гнізда замокають, промерзають, і комахи в них гинуть. Тому мурашники необхідно оберігати, обгороджувати або обкладати гілками. Тоді мурашник зможе проіснувати на одному місці 100 років. Сьогодні  ми також будемо обгороджувати мурашник.

ІY. Підсумок екскурсії

Учні по групах отримують картки. Перша група - з початком прислів`я, а друга з кінцем. Потрібно з`єднати ці частини, прочитати та пояснити значення прислів’їв.

Гра «Зв`язочка»

Мурашка мала, а й…                                 злива

Старається…                                                 та працює

На мурашнику довго..                              не всидиш

Мурашці роса -                                            як мурашка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти

Нікопольська райдержадміністрація

 

 

 

 

 

Урок

Мурахи – санітари природи

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель  І.Г. Панченко

Першотравенська ЗОШ І-ІІІ ступенів

2016рік