Урок на тему: "Які тварини першими заселили суходіл?"

Про матеріал
поглибити знання школярів про різноманітність тварин формувати в учнів уявлення про земноводних і плазунів. їх розмноження, значення в природі і житті людини; роз¬вивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати умінню доводити й робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника, формувати потребу в пізнанні тваринного світу
Перегляд файлу

Тема. Які тварини першими заселили суходіл?

 

Мета: поглибити знання школярів про різноманітність тварин

формувати в учнів уявлення про земноводних і плазунів. їх розмноження, значення в природі і житті людини; роз­вивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати умінню доводити й робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника, формувати потребу в пізнанні тваринного світу; розвивати уяву, вміння аналізувати, порівнювати; стимулю­вати спостережливість, мислення; виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, викликати бажання дбайливо ставитись до тварин, допомагати їм.

 

Обладнання: малюнки із зображенням земноводних та плазунів, презентація.

 

Хід уроку

 

 

І. Організація класу до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Вправа «Продовж речення»
  • Триває пора року …
  • Зимові місяці – це …, …, … .
  • Зараз місяць … .
  • Раніше в народі його називали …, …, …, … .
  • Я знаю такі прислів’я про лютий …
  • А я вас сьогодні хочу познайомити з новим прислів’ям «Прийде лютий – спитає, чи добре взутий».
  • Як ви його розумієте?

 

  1. Аналіз показників погоди. «Синоптик» Заповненні календаря природи.

 

  1. Фронтальна бесіда.
  • Яка будова тіла риб?
  • Які істотні ознаки риб?
  • Чому рибу важко утримати в руках?
  • За допомогою чого риби плавають?
  • На які групи ділять риб за способом живлення?
  • Як риби пристосувались до життя у воді на різних глибинах?
  • Наведіть приклади прісноводних і морських риб.
  • Як розмножуються риби?
  • Чому риби відкладають величезну кількість ікри?
  • Чи піклуються риби про своє потомство?
  • Яке значення риб у природі?
  • Як потрібно охороняти риби?

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Вправа «Іспит»

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Первинне сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

1. Робота із загадкою.

 

Під водою ця тварина

Плаває, немов рибина,

А на березі — ти ба! –

Жвавим м’ячиком стриба.

Зелена вона, як трава.

І співає «Ква-ква».

(Жаба)

Прудко бігає в пустелі,

А коли від ворога тікає,

То хвіст залишає.

(Ящірка)

 

  1. Розповідь з елементами бесіди.
  • Де ви бачили жаб? (Жаб можна зустріти в озерах чи ставках або поблизу них.) Частину життя вони проводять на суші, а частину — у воді. Тому групу тварин, до якої належать жаби, назвали «земноводні».
  • Колись давно предки земноводних першими вийшли на суходіл з водойм. Окрім жаб до земноводних належать ропухи, квакші, тритони, саламандри.
  • Порівняйте земноводних. За якими ознаками вони відрізняються між собою?

Земноводні відрізняються розмірами, забарвленням, будовою та формою тіла. У тритона і саламандри тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух, квакш широке тіло, є голова, тулуб, задні ноги довші, ніж передні, хвіст відсутній.

  • Чи бачили ви, як рухаються жаби? На суші жаби пересуваються стрибками, а у воді добре плавають за допомогою задніх ніг, на яких між пальцями є плавальні перетинки.
  • Це цікаво знати. Квакша — деревна жаба, живе на кущах і деревах. На кінчиках пальців має присоски, за допомогою яких прикріплюється до листків, стовбурів дерев. Ропухи живуть на суходолі. У них горбкувата шкіра, що захищає тіло від пересихання. Активні вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне.
  • Які ознаки є спільними для усіх земноводних? (Тіло земноводних вкрите вологою шкірою — це їхня істотна ознака.) Шкіра зволожується завдяки слизу, який виробляється залозами, що містяться у ній і захищають її від пересихання. Якщо шкіра пересохне, тварина загине.
  • Усі земноводні дихають киснем повітря, а отже, не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину — у воді.
  • Чим живляться земноводні? (Живляться земноводні переважно комахами.) У жаб довгий липкий язик, за допомогою якого вони ловлять комах у повітрі.

Це цікаво знати. Земноводні улітку активні, а восени шукають затишні для зимівлі місця. Так, зелені жаби зимують на дні водойм, де жили все літо. Ропухи все літо живуть на суходолі, там і зимують.

Висновок. Тіло земноводних вкрите вологою шкірою - це їхня істотна ознака.

  1. Розповідь про розмноження земноводних.
  • Як розмножуються жаби? (Розмноження і розвиток жаб та інших земноводних відбувається у воді.) Навесні земноводні шукають водойми, які добре прогріваються сонячним промінням, і сповіщають про початок періоду розмноження (нересту) гучним «жаб’ячим співом». Розмножуються жаби, відкладаючи ікринки у воду. Через 8-10 днів з ікринок виходять пуголовки.
  • До кого зовні подібні пуголовки? (Пуголовки схожі на маленьких риб.) У них немає ніг, зате є хвіст, за допомогою якого вони плавають. Як і риби, пуголовки дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер. Спочатку пуголовки живляться водоростями, зішкрібаючи їх з підводних предметів роговими щелепами, а згодом починають полювати на дрібних комах. Пуголовки швидко ростуть, у них з’являються ноги, хвіст щоразу стає коротшим і зовсім зникає. Пуголовки перетворюються на жабенят, які дихають киснем повітря. Жабенята ростуть і стають дорослими жабами. Розвиток жаби з ікринки триває 2-3 місяці.

Самостійна робота за підручником с. 107

  • Чи турбуються жаби про своє потомство? Багато чи мало яєць відкладають земноводні? Прочитайте останній абзац тексту підручника нас.. 107
  • Висновок. Земноводні розмножуються, відкладаючи у воду ікринки, з яких розвиваються пуголовки. Вони виростають у дорослу тварину.

4.Розповідь про плазунів.

Відгадайте загадки.

 

Хто на собі свою хату носить? (Черепаха)

 

І не змій , і не звір,

І не жаба , і не птах:

Виповзає із нір –

Нагла смерть для комах. (Ящірка)

 

 

Тоненьке, вузеньке, по землі вється,

Як батіг довге, та зовсім не бється.  (Вуж)

 

Самостійна робота за підручником с. 108

- Розгляньте тварин на таблиці. Назвіть зображених тварин. (Черепахи, ящірки, змії крокодили.) Це — плазуни.

- Прочитайте розповідь Мудрого Лісовичка .

- Чому група отримала таку назву? (На суші плазуни рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.)

- За якими ознаками вони відрізняються між собою? (плазуни дуже різні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла.) Так, у ящірок, черепах, крокодилів є чотири ноги, а у змій немає ніг. У черепах тіло вкрите міцним панциром, яке захищає їх від ворогів. Однак спільною ознакою для всіх плазунів є те, шо шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання.

- Де можна зустріти плазунів? (Більшість плазунів живе на суші, їх можна побачити в лісі, степу, пустелях, горах. Немає плазунів лише там, де дуже холодно.)

Чим живляться плазуни? (Ящірки й змії поїдають комах, мишей. слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.)

  • Це цікаво знати. Плазуни активні влітку, а восени шукають затишні місця для зимівлі. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. Змії, вужі, ящірки зимують у норах мишей, під пеньками дерев.

Висновок. Тіло вкрите сухою шкірою з роговими лусочками  це істотна ознака плазунів.

  1. Розповідь про розмноження плазунів.
  • Як розмножуються плазуни?

Навесні плазуни розмножуються, відкладаючи яйця у ямки на суші (під камінням, пеньками, у пісок, ґрунт). які добре прогріваються сонячним промінням, і засипають їх. Яйця плазунів подібні до яєць птахів. Вони вкриті твердою оболонкою, яка захищає яйця від пересихання. Через деякий час з яєць вилуплюються маленькі плазуни, які вилазять на поверхню.

  • Більшість плазунів не турбується про своїх нащадків. Проте є й винятки.

Самки нільського крокодила.

Висновок. Плазуни розмножуються на суші, відкладаючи у ямки яйця. З яєць вилуплюються маленькі плазуни.

  1. Розповідь про значення земноводних і плазунів у природі й житті людини.

Земноводні та плазуни є частиною природою. Вони є їжею для багатьох птахів, звірів, а самі поїдають безліч шкідників сільського господарства. Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу і навіть розводить їх для цього на спеціальних фермах. Отруту змій людина використовує для виготовлення ліків.

Завдяки земноводним вчені зробили багато відкриттів, тому у Токіо і Парижі жабам споруджено пам’ятники.

Земноводні і плазуни є частиною природи, тому їх потрібно охороняти.

Висновок. Земноводні і плазуни  частина світу живої природи. Вони потребують охорони.

 

ІV. Підсумок уроку.

  • У чому полягають особливості будови земноводних і плазунів?
  • Як розмножуються земноводні?
  • Як розмножуються плазуни.
  •  

V. Домашнє завдання.

 

  1. Опрацювати розділ у підручнику (с.107-108)
  2. Виконати вправу №1 (зошит с.55)

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку