У зв’язку з великою кількістю користувачів, спостерігаємо певні технічні проблеми. Приносимо вибачення за спричинені незручності.
Працюємо над вирішенням цих проблем та звертаємося до вас із проханням із розумінням поставитися до ситуації.

Урок на тему: "Які тварини першими заселили суходіл?"

Про матеріал
поглибити знання школярів про різноманітність тварин формувати в учнів уявлення про земноводних і плазунів. їх розмноження, значення в природі і житті людини; роз¬вивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати умінню доводити й робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника, формувати потребу в пізнанні тваринного світу
Перегляд файлу

Тема. Які тварини першими заселили суходіл?

 

Мета: поглибити знання школярів про різноманітність тварин

формувати в учнів уявлення про земноводних і плазунів. їх розмноження, значення в природі і житті людини; роз­вивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати умінню доводити й робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника, формувати потребу в пізнанні тваринного світу; розвивати уяву, вміння аналізувати, порівнювати; стимулю­вати спостережливість, мислення; виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, викликати бажання дбайливо ставитись до тварин, допомагати їм.

 

Обладнання: малюнки із зображенням земноводних та плазунів, презентація.

 

Хід уроку

 

 

І. Організація класу до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Вправа «Продовж речення»
  • Триває пора року …
  • Зимові місяці – це …, …, … .
  • Зараз місяць … .
  • Раніше в народі його називали …, …, …, … .
  • Я знаю такі прислів’я про лютий …
  • А я вас сьогодні хочу познайомити з новим прислів’ям «Прийде лютий – спитає, чи добре взутий».
  • Як ви його розумієте?

 

  1. Аналіз показників погоди. «Синоптик» Заповненні календаря природи.

 

  1. Фронтальна бесіда.
  • Яка будова тіла риб?
  • Які істотні ознаки риб?
  • Чому рибу важко утримати в руках?
  • За допомогою чого риби плавають?
  • На які групи ділять риб за способом живлення?
  • Як риби пристосувались до життя у воді на різних глибинах?
  • Наведіть приклади прісноводних і морських риб.
  • Як розмножуються риби?
  • Чому риби відкладають величезну кількість ікри?
  • Чи піклуються риби про своє потомство?
  • Яке значення риб у природі?
  • Як потрібно охороняти риби?

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Вправа «Іспит»

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Первинне сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

1. Робота із загадкою.

 

Під водою ця тварина

Плаває, немов рибина,

А на березі — ти ба! –

Жвавим м’ячиком стриба.

Зелена вона, як трава.

І співає «Ква-ква».

(Жаба)

Прудко бігає в пустелі,

А коли від ворога тікає,

То хвіст залишає.

(Ящірка)

 

  1. Розповідь з елементами бесіди.
  • Де ви бачили жаб? (Жаб можна зустріти в озерах чи ставках або поблизу них.) Частину життя вони проводять на суші, а частину — у воді. Тому групу тварин, до якої належать жаби, назвали «земноводні».
  • Колись давно предки земноводних першими вийшли на суходіл з водойм. Окрім жаб до земноводних належать ропухи, квакші, тритони, саламандри.
  • Порівняйте земноводних. За якими ознаками вони відрізняються між собою?

Земноводні відрізняються розмірами, забарвленням, будовою та формою тіла. У тритона і саламандри тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух, квакш широке тіло, є голова, тулуб, задні ноги довші, ніж передні, хвіст відсутній.

  • Чи бачили ви, як рухаються жаби? На суші жаби пересуваються стрибками, а у воді добре плавають за допомогою задніх ніг, на яких між пальцями є плавальні перетинки.
  • Це цікаво знати. Квакша — деревна жаба, живе на кущах і деревах. На кінчиках пальців має присоски, за допомогою яких прикріплюється до листків, стовбурів дерев. Ропухи живуть на суходолі. У них горбкувата шкіра, що захищає тіло від пересихання. Активні вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне.
  • Які ознаки є спільними для усіх земноводних? (Тіло земноводних вкрите вологою шкірою — це їхня істотна ознака.) Шкіра зволожується завдяки слизу, який виробляється залозами, що містяться у ній і захищають її від пересихання. Якщо шкіра пересохне, тварина загине.
  • Усі земноводні дихають киснем повітря, а отже, не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину — у воді.
  • Чим живляться земноводні? (Живляться земноводні переважно комахами.) У жаб довгий липкий язик, за допомогою якого вони ловлять комах у повітрі.

Це цікаво знати. Земноводні улітку активні, а восени шукають затишні для зимівлі місця. Так, зелені жаби зимують на дні водойм, де жили все літо. Ропухи все літо живуть на суходолі, там і зимують.

Висновок. Тіло земноводних вкрите вологою шкірою - це їхня істотна ознака.

  1. Розповідь про розмноження земноводних.
  • Як розмножуються жаби? (Розмноження і розвиток жаб та інших земноводних відбувається у воді.) Навесні земноводні шукають водойми, які добре прогріваються сонячним промінням, і сповіщають про початок періоду розмноження (нересту) гучним «жаб’ячим співом». Розмножуються жаби, відкладаючи ікринки у воду. Через 8-10 днів з ікринок виходять пуголовки.
  • До кого зовні подібні пуголовки? (Пуголовки схожі на маленьких риб.) У них немає ніг, зате є хвіст, за допомогою якого вони плавають. Як і риби, пуголовки дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер. Спочатку пуголовки живляться водоростями, зішкрібаючи їх з підводних предметів роговими щелепами, а згодом починають полювати на дрібних комах. Пуголовки швидко ростуть, у них з’являються ноги, хвіст щоразу стає коротшим і зовсім зникає. Пуголовки перетворюються на жабенят, які дихають киснем повітря. Жабенята ростуть і стають дорослими жабами. Розвиток жаби з ікринки триває 2-3 місяці.

Самостійна робота за підручником с. 107

  • Чи турбуються жаби про своє потомство? Багато чи мало яєць відкладають земноводні? Прочитайте останній абзац тексту підручника нас.. 107
  • Висновок. Земноводні розмножуються, відкладаючи у воду ікринки, з яких розвиваються пуголовки. Вони виростають у дорослу тварину.

4.Розповідь про плазунів.

Відгадайте загадки.

 

Хто на собі свою хату носить? (Черепаха)

 

І не змій , і не звір,

І не жаба , і не птах:

Виповзає із нір –

Нагла смерть для комах. (Ящірка)

 

 

Тоненьке, вузеньке, по землі вється,

Як батіг довге, та зовсім не бється.  (Вуж)

 

Самостійна робота за підручником с. 108

- Розгляньте тварин на таблиці. Назвіть зображених тварин. (Черепахи, ящірки, змії крокодили.) Це — плазуни.

- Прочитайте розповідь Мудрого Лісовичка .

- Чому група отримала таку назву? (На суші плазуни рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.)

- За якими ознаками вони відрізняються між собою? (плазуни дуже різні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла.) Так, у ящірок, черепах, крокодилів є чотири ноги, а у змій немає ніг. У черепах тіло вкрите міцним панциром, яке захищає їх від ворогів. Однак спільною ознакою для всіх плазунів є те, шо шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання.

- Де можна зустріти плазунів? (Більшість плазунів живе на суші, їх можна побачити в лісі, степу, пустелях, горах. Немає плазунів лише там, де дуже холодно.)

Чим живляться плазуни? (Ящірки й змії поїдають комах, мишей. слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.)

  • Це цікаво знати. Плазуни активні влітку, а восени шукають затишні місця для зимівлі. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. Змії, вужі, ящірки зимують у норах мишей, під пеньками дерев.

Висновок. Тіло вкрите сухою шкірою з роговими лусочками  це істотна ознака плазунів.

  1. Розповідь про розмноження плазунів.
  • Як розмножуються плазуни?

Навесні плазуни розмножуються, відкладаючи яйця у ямки на суші (під камінням, пеньками, у пісок, ґрунт). які добре прогріваються сонячним промінням, і засипають їх. Яйця плазунів подібні до яєць птахів. Вони вкриті твердою оболонкою, яка захищає яйця від пересихання. Через деякий час з яєць вилуплюються маленькі плазуни, які вилазять на поверхню.

  • Більшість плазунів не турбується про своїх нащадків. Проте є й винятки.

Самки нільського крокодила.

Висновок. Плазуни розмножуються на суші, відкладаючи у ямки яйця. З яєць вилуплюються маленькі плазуни.

  1. Розповідь про значення земноводних і плазунів у природі й житті людини.

Земноводні та плазуни є частиною природою. Вони є їжею для багатьох птахів, звірів, а самі поїдають безліч шкідників сільського господарства. Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу і навіть розводить їх для цього на спеціальних фермах. Отруту змій людина використовує для виготовлення ліків.

Завдяки земноводним вчені зробили багато відкриттів, тому у Токіо і Парижі жабам споруджено пам’ятники.

Земноводні і плазуни є частиною природи, тому їх потрібно охороняти.

Висновок. Земноводні і плазуни  частина світу живої природи. Вони потребують охорони.

 

ІV. Підсумок уроку.

  • У чому полягають особливості будови земноводних і плазунів?
  • Як розмножуються земноводні?
  • Як розмножуються плазуни.
  •  

V. Домашнє завдання.

 

  1. Опрацювати розділ у підручнику (с.107-108)
  2. Виконати вправу №1 (зошит с.55)

 

 

docx
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку