Тема. Які тварини першими заселили суходіл?
Мета: поглибити знання школярів про різноманітність тварин
формувати в учнів уявлення про земноводних і плазунів. їх розмноження, значення в природі і житті людини; розвивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати умінню доводити й робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника, формувати потребу в пізнанні тваринного світу; розвивати уяву, вміння аналізувати, порівнювати; стимулювати спостережливість, мислення; виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, викликати бажання дбайливо ставитись до тварин, допомагати їм.
Обладнання: малюнки із зображенням земноводних та плазунів, презентація.
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Первинне сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота із загадкою.
Під водою ця тварина
Плаває, немов рибина,
А на березі — ти ба! –
Жвавим м’ячиком стриба.
Зелена вона, як трава.
І співає «Ква-ква».
(Жаба)
Прудко бігає в пустелі,
А коли від ворога тікає,
То хвіст залишає.
(Ящірка)
Земноводні відрізняються розмірами, забарвленням, будовою та формою тіла. У тритона і саламандри тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, у жаб та ропух, квакш широке тіло, є голова, тулуб, задні ноги довші, ніж передні, хвіст відсутній.
Це цікаво знати. Земноводні улітку активні, а восени шукають затишні для зимівлі місця. Так, зелені жаби зимують на дні водойм, де жили все літо. Ропухи все літо живуть на суходолі, там і зимують.
Висновок. Тіло земноводних вкрите вологою шкірою - це їхня істотна ознака.
Самостійна робота за підручником с. 107
Відгадайте загадки.
Хто на собі свою хату носить? (Черепаха)
І не змій , і не звір,
І не жаба , і не птах:
Виповзає із нір –
Нагла смерть для комах. (Ящірка)
Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,
Як батіг довге, та зовсім не б’ється. (Вуж)
Самостійна робота за підручником с. 108
- Розгляньте тварин на таблиці. Назвіть зображених тварин. (Черепахи, ящірки, змії крокодили.) Це — плазуни.
- Прочитайте розповідь Мудрого Лісовичка .
- Чому група отримала таку назву? (На суші плазуни рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.)
- За якими ознаками вони відрізняються між собою? (плазуни дуже різні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла.) Так, у ящірок, черепах, крокодилів є чотири ноги, а у змій немає ніг. У черепах тіло вкрите міцним панциром, яке захищає їх від ворогів. Однак спільною ознакою для всіх плазунів є те, шо шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання.
- Де можна зустріти плазунів? (Більшість плазунів живе на суші, їх можна побачити в лісі, степу, пустелях, горах. Немає плазунів лише там, де дуже холодно.)
Чим живляться плазуни? (Ящірки й змії поїдають комах, мишей. слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.)
Висновок. Тіло вкрите сухою шкірою з роговими лусочками — це істотна ознака плазунів.
Навесні плазуни розмножуються, відкладаючи яйця у ямки на суші (під камінням, пеньками, у пісок, ґрунт). які добре прогріваються сонячним промінням, і засипають їх. Яйця плазунів подібні до яєць птахів. Вони вкриті твердою оболонкою, яка захищає яйця від пересихання. Через деякий час з яєць вилуплюються маленькі плазуни, які вилазять на поверхню.
Самки нільського крокодила.
Висновок. Плазуни розмножуються на суші, відкладаючи у ямки яйця. З яєць вилуплюються маленькі плазуни.
Земноводні та плазуни є частиною природою. Вони є їжею для багатьох птахів, звірів, а самі поїдають безліч шкідників сільського господарства. Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу і навіть розводить їх для цього на спеціальних фермах. Отруту змій людина використовує для виготовлення ліків.
Завдяки земноводним вчені зробили багато відкриттів, тому у Токіо і Парижі жабам споруджено пам’ятники.
Земноводні і плазуни є частиною природи, тому їх потрібно охороняти.
Висновок. Земноводні і плазуни — частина світу живої природи. Вони потребують охорони.
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.