Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7
КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЯ ЯК сучасний тренд в освіті
Укладач:
Терещенко Ніна Андріївна,
вчитель початкових класів,
«Вчитель-методист»,
Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7
Смілянської міської ради
Черкаської області
м. Сміла – 2021 рік
У посібнику описано досвід впровадження кейс-технології у навчання школярів початкової школи. Частково розглянуто теоретичні засади методу та запропоновано практичний матеріал: інтегровані міні-кейси для здобувачів освіти 3 класу.
Матеріали посібника призначені для проведення інтегрованих уроків, предметних уроків, планування дослідницької та проєктної діяльності учнів.
Для вчителів початкової школи, вихователів групи подовженого дня.
ЗМІСТ
Етапи роботи з кейс-технологіями
Структура уроку з використанням технології «кейс»
Ключовим завданням освіти сьогодення є створення школи, яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у повсякденному житті. У зв’язку роль вчителя змінюється радикально. Педагог уже не є носієм знань. В першу чергу він організовує навчальний процес так, щоб діти проявили низку набутого досвіду, самостійність у навчанні, самоконтроль, особистісну готовності до життя. Вчитель створює освітнє середовище, де кожен учень самостійно вирішує в умовах невизначеності, вчиться вибирати різні підходи до вирішення своїх проблем, формування навичок і прийомів глибокого аналізу ситуацій.
Щоб створити успішне освітнє середовище у своїй практиці використовую кейс – технологію. Ця технологія допомагає учням формувати інтерес до навчання, позитивну мотивацію та бажання досягти успіху в житті.
Кейс – це зібраний матеріал, який вчитель готує заздалегідь, у якому є опис ситуації з реального життя. Ці матеріали зазвичай мають чіткий зміст і певну мету. Зазвичай пов'язані із ситуацією, яка була у повсякденному житті. При цьому ця ситуація вже мала вирішення, але потребує ще дослідження.
Кейс - це моделювання життєвої ситуації та її рішення, завдяки, якій дитина зможе показати свій рівень компетентностей і професіоналізму. Зазвичай кейси не мають єдиного рішення. Учасник завжди може придумати безліч варіантів рішення цієї ситуації.
Кейс — це завжди моделювання життєвої ситуації і те рішення, що знайде учасник кейса, може служити як відбиттям рівня компетентності й професіоналізму учасника, так і реальним рішенням проблеми. Як правило, кейси не мають єдиного рішення. Учасник завжди може придумати свій неповторний варіант.
Цінність кейс-технології полягає в тому, що вона одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало суміщає навчальну, аналітичну і виховну діяльність, що безумовно є діяльним і ефективним в реалізації сучасних завдань системи освіти
До кейс-технологій відносяться:
Метод інциденту
Інцидент – зіткнення різних інтересів, поглядів. Мета цього методу полягає в тому, що дитина повинна сама відшукати необхідну інформацію, щоб знайти шляхи вирішення. Діти працюючи з даною інформацією, формує власну позицію і на основі цього може зробити свої висновки та знайти шляхи розв’язання проблеми. Обов’язково підбираємо завдання, в яких не містяться дані, які б учень використовував для подолання даної проблеми.
Метод розбору ділової кореспонденції
Учитель заздалегідь готує кейси з описом певної проблеми: пакет документів, що допоможуть учневі знайти рішення, запитання, які будуть орієнтувати у роботі. Цей метод змушує учнів аналізувати ситуацію опираючись на отриману інформацію від учителя. Учні самостійно знаходять шляхи вирішення цієї ситуації, яка була описана у кейсі.
Ігрове проєктування.
Метою цього методу є створення нових або вдосконалити уже існуючі об'єкти. Для роботи вчитель об’єднує дітей у групи та пропонує кожній групі розробити свій проект на задану тему. Проєкти можуть бути різних типів: дослідницькі, творчі, пошукові, аналітичні, прогностичні.
Метод ситуаційно-рольових ігор
Мета методу полягає в тому, щоб за допомогою інсценізації створити реально історичну, соціально-психологічну ситуацію, а потім дати можливість учасникам гри оцінити вчинки та поведінку героїв ситуації. Один з відомих нам методів є рольова гра. За допомогою гри учасники вдосконалюють свій досвід аналізу, де вони мають прийняти позицію, а потім виробити алгоритм, який дозволить розв’язати цю проблему. Під час інсценізації кожен учасник обирає як саме він буде грати роль, самостійно визначаючи стратегію поведінки, сценарій, обирають декорації. Ключовим завданням є проявити творчі здібності під час розв’язання проблем, які виникають несподівано у грі.
Метод дискусії
Завдяки дискусіям учні вчаться обмінюватися думками та дотримуватися певних правил, що допомагає бути дисциплінованими. Дискусії бувають групові та міжгрупові.
Метод ситуаційного аналізу
Це метод є актуальним на сьогодні. Він дозволяє детально досліджувати проблему, аналізувати конкретну ситуацію.
Мета методу є дослідження проблеми усією групою. Для розв’язання проблеми учні розробляють практичне рішення, вибирають алгоритм виконання дій. Я пропоную для аналізу вже реалізовані кроки, які учні використовували у попередніх ситуаціях. У свою чергу діти вирішують чи буде доцільним цей алгоритм розв’язання проблеми.
Використовуючи ці методи у своїй практиці я вчу учнів ставити запитання, на які їм потрібно знайти відповіді, щоб розв’язати різні проблеми. Учні можуть працювати індивідуально над кейсом завдань або колективно, що допомагає розвивати вміння поважати думку людей, їх вислуховувати та працювати в команді.
Перший етап. Містить складну творчу роботу, де вчитель створює кейс до відповідної теми та запитань для аналізу. Ця дослідницька, методична робота виконується позаурочний час. Варто ґрунтовно готувати матеріали для роботи учнів, щоб усі матеріали допомагали у розв’язанні проблеми.
Другий етап. На цьому етапі вчитель організовує дискусію, підтримує учасників, допомагає аналізувати ситуації та оцінює роботу.
Вимоги до створення кейсів :
Вчитель може підготувати кейси в паперовому варіанті. Це можуть бути таблиці, схеми, діаграми, сюжетні малюнки. А також мультимедіа-кейси та відео кейси. Це аудіоматеріали, відеофільми, соціальні ролики.
Цей тип кейсу вміщує невеликий, стислий обсяг інформації. Щоб розв’язати проблему достатньо всього знати алгоритм розв’язання. У кейсі можна вмістити певну кількість відповідей, які б допомогли швидкому знаходженню результату.
Кейс «Нариси» може складатися з декількох сторінок тексту та додатків до нього. Обов’язково має містити ключові терміни, при розв’язанні проблеми учні будуть спиратись на них та життєвий досвід.
Ці кейси є великі за розміром. Вміщують багато пізнавальної інформації, іноді навіть зайвої. При розв’язанні проблеми треба чітко з’ясувати, яка інформація є потрібною для отримання правильного результату. Неструктуровані кейси є матеріалом з великою кількістю даних. Учні мають швидко мислити, вміти знаходити головне.
При підготовці кейсу вчитель підбирає творчі завдання, при рішенні яких він зможе побачити чи можуть діти мислити нестандартно. Такі кейси бувають дуже короткими або довгими.
Кейс-ситуація, як правило, вимагає чимало часу для ознайомлення, тому з метою економії часу бажана попередня самостійна підготовка.
Ще є один ти кейсів – це міні-кейси. Вони складаються щонайбільше з двох сторінок та призначені для роботи в класі. Найчастіше вміщують завдання, які стосуються повсякденного життя.
Найчастіше кейси складаю в письмовій формі. Ознайомлення з кейсом можна проводити як на уроці, так і заздалегідь.
3.Основний етап.
Кейси повинні мати правдиву інформацію, матеріал має бути пов’язаний з вивченою темою, а не обтяжувати деталями.
Навички, які розвиває кейс-технологія:
Під час таких уроків учні:
Міні – кейс 1 до курсу «Я досліджую світ» у 3 класі НУШ
Тема місяця : Подорожуємо і відкриваємо світ
1.Поміркуй і познач правильну відповідь.
Твердження |
Істинне |
Хибне |
Наша держава – Україна. |
|
|
Найбільша річка України – Дунай. |
|
|
Столиця України – Київ. |
|
|
Територію країни омивають Чорне і Азовське море. |
|
|
Найвища вершина Карпат – Петрос. |
|
|
2.Поміркуй і дай відповідь.
Михасик і Даринка провели у класі невелике опитування «Чому друзі полюбляють подорожувати?». Усі свої результати вони позначили у діаграмі. З’ясуй чому саме однокласникам подобається подорожувати. Дізнайся скількох дітей опитали Михасик і Даринка.
Михайлик і Даринка опитали дітей.
3.Зроби обчислення. Познач час на циферблаті годинників.
Родина Ященків вирішила трішки відпочити. Батько з сином вирушили на екскурсію до казкового Львова, а мама з бабусею відправилися на відпочинок до санаторію у м. Трускавець. Дізнайся о котрій годині прибудуть потяги у призначене місце.
|
Маршрут |
Відправлення |
Час у дорозі |
Прибуття |
Батько з сином |
Тернопіль-Львів |
10 год 21 хв |
1 год 54 хв |
|
Мама з бабусею |
Тернопіль-Трускавець |
09 год 30 хв |
2 год 58 хв |
|
ЛЬВІВ ТРУСКАВЕЦЬ
4.Стори свій буклет, з якого можна було б дізнатися про відомі місця твого міста. У кожному віконечку запиши цікаві факти.
5. Поміркуй і обери правильну відповідь.
Після екскурсії Львовом Андрійко почав міркувати, що треба зробити, щоб ця екскурсія запам’яталася.
А Роздрукувати фото з екскурсії Б Замалювати враження у записничку
В Поділитися враженнями з друзями Г Не купувати сувеніри на згадку
6.Поміркуй і дай правильну відповідь.
1.Познач дату виконання цієї роботи у календарі.
2. Опитування у класі Михайлик і Даринка проводили 18 вересня. На який день тижня припадає ?
3. Сім’я Ященків вирушили на відпочинок в останню п’ятницю місяця. Запиши дату цього дня. _____________________________________________
4.Скільки всього вихідних днів у вересні? ______________________________________________________________________
6. Обери прилади, які ти узяв би у мандрівку. Обведи їх.
Міні – кейс 2.
Тема місяця : Між минулим і майбутнім
1.Познач, з яких джерел можна дізнатися про минуле.
|
Джерело |
|
Джерело |
|
книги |
|
комп’ютерні ігри |
|
інтернет |
|
музей |
|
конструктор LEGO |
|
наукові фільми |
|
газети і журнали |
|
розважальні програми |
2.Прочитай і обери правильну відповідь.
Дмитрик полюбляє читати історичні книги, з яких можна дізнатися про історію людства, спосіб їхнього життя, звичаї та традиції. А ще Дмитрик з дідусем полюбляють відвідувати краєзнавчий музей. Особливо їх цікавить виставка знахідок, які були привезені з архелогічних розкопок скіфських поселень. У майбутньому хлопчик теж хоче проводити такі розкопки. Яку професію хоче обрати хлопчик?
А розвідувальник Б археолог В шахтер
3.Поміркуй і розв’яжи задачу.
У вівторок археологи розкопали 370 см кургану, це на 280 см менше, ніж у понеділок. Яку довжину кургану розкопали археологи у понеділок?
4.Поміркуй і обери правильну відповідь.
Діти на уроці «Я досліджую світ» знайомилися з темою «Корисні копалини». Вчитель показував зразки копалин. Обведи корисні копалини, які можеш зустріти у своїй місцевості.
кам’яне вугілля пісок кам’яна сіль глина
нафта графіт крейда галька
5.Поміркуй і дай правильну відповідь.
1.Щосуботи Оленка ходить до гуртка художнього розпису фарфору? Скільки разів за жовтень дівчинка відвідувала гурток?
________________________________________________
2. Олексійко з друзями вирішили побудувати з цеглинок LEGO місто майбутнього. Розпочали свою роботу вони 8 жовтня і закінчили через 14 днів. Якого числа діти завершили роботу? ________________________________________________
3.Сім’я Нечепуренків відправилися на прогулянку до осіннього лісу в останню суботу місяця. Якого числа це було? _____________________________________
6. Прочитай і заповни таблицю.
Оглядаючи старовинні речі вдома, Максим знайшов глиняний глечик з гарним візерунком. Як з’ясувалося, цей глечик виготовив його прадідусь, який був гончарем. Чи знаєш ти, хто такий гончар і чим він займається?
Знаю про гончарів |
Хочу дізнатися |
Звідки ? |
|
|
|
Міні – кейс 3.
Тема місяця : Чарівні перетворення
1.Прочитай. Познач символом твердження, з якими ти погоджуєшся.
|
Вода має властивість змінювати свій стан. |
|
Опале листя перетворюють на добрива. |
|
Вода може випаровуватися. |
|
З курячого яйця вилуплюється курчатко. |
|
Опале листя можна спалювати . |
2.Поміркуй і познач правильну відповідь на циферблаті.
Мишко з мамою відправився у гості до бабусі. Автобус виїхав о 10 год 10 хв, а прибув о 17 год 05 хв. Скільки часу вони були в дорозі?
3.Поміркуй і обери правильну відповідь.
Для виготовлення колажу на тему «Осіння мозаїка» потрібно було купити кольоровий папір, картон, фетр та клей. Прорахуй вартість покупки.
32 грн 48 грн 94 грн 17 грн
Відповідь : ______________________________________________________
4.Поміркуй і запиши.
Порадь, як небезпечні ситуації перетворити на безпечні.
5.Поміркуй і обчисли.
Запиши скільки гривень залишиться у Максима, після купівлі квитка за 75 грн у кінотеатр «Космос».
КУПЮРА |
|
|
|
РЕШТА |
|
|
|
6.Поміркуй і встанови зв’язок між предметами, за допомогою стрілочок.
Міні – кейс 4.
Тема місяця : Енергія
1.Зафарбуй слова, які стосуються теми «Енергія».
2.Поміркуй і запиши відповідь.
Визнач, що є джерелом енергії живлення кожного предмету.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Поміркуй і заповни таблицю.
Андрійкові батько розповів, що джерела енергії є поновлювані та непоновлювані. Хлопчик вирішив усю інформацію занотувати у таблицю. Допоможи хлопчику розмістити джерела енергії у колонки таблиці.
Сонце, вода, нафта, газ, торф, вугілля, природне тепло, біопаливо.
ПОНОВЛЮВАНІ ДЖЕРЕЛА |
НЕПОНОВЛЮВАНІ ДЖЕРЕЛА |
|
|
5.Поміркуй і дай відповідь.
Оксаночка з Марійкою провели дослідження у мікрорайоні. Усі результати дівчатка показали у вигляді діаграми. Дізнайся результати з діаграми.
6. Поміркуй і обери правильне твердження.
Взимку температура повітря буде нижчою, ніж восени. Для того, щоб заощадити кошти і зберегти тепло, потрібно :
|
Утеплити будинок, квартиру. |
|
Увімкнути обігрівачі. |
|
Вимкнути холодильник та холодильну камеру. |
|
Не відчиняти кватирку. |
|
Ввімкнути світло. |
|
Постелити килими на підлогу. |
6. Поміркуй і напиши, як можна економити електроенергію.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Міні – кейс 5.
Тема місяця : Світ невідомий
1.Поміркуй і обведи правильну відповідь.
Іванко переглядав світлини сімейного альбому. Його зацікавили фото, які батько зробив на зимові свята. Світлини, з яких свят розглядав хлопчик у альбомі?
2.Пригадай і запиши меню вашого різдвяного столу.
3.Поміркуй і дай відповідь.
Бабуся попросила Іванка сходити до магазину, щоб дещо купити до святкового столу. Хлопчик купив 1 кілограм цукерок за 165 грн, 2 кг мандарин по 34 грн та 1 кілограм печива по 67 грн . Яка загальна вартість покупки?
А 200 грн
Б 250 грн
В 300 грн
4.Поміркуй і дай відповідь.
Дениско прочитав в енциклопедії, що вода може бути у трьох станах: рідкому, газоподібному та твердому. Хлопчик вирішив провести досліди з водою. Воду у рідкому стані перетворив на пар та лід. Познач на шкалі термометра, при якій температурі це відбулося та запиши, де в природі ти можеш такі явища спостерігати.
Лід Пар
5.Поміркуй і познач істинне чи хибне є твердження.
Твердження |
Істинне |
Хибне |
Взимку птахів потрібно підгодовувати. |
|
|
Снігурі прилітають до нас з настанням холодів. |
|
|
Сова полюбляє полювати вдень. |
|
|
Тіло птахів покрите пір’ям. |
|
|
Птахи відлітають до вирію, бо полюбляють подорожувати. |
|
|
6. Поміркуй і запиши відповідь.
Оленка побачила, як Микитка погано ставиться до природи: ламає гілки, жбурляє у птахів каміння. Запиши свої поради Микитці, щоб переконати його, що природу потрібно оберігати.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Міні – кейс 6.
Тема місяця : Світ невидимий
1.Поміркуй і запиши відповідь.
1. Цього місяця у Павлика день народження. Йому виповниться 8 років. День народження припадає на третій вівторок місяця. Якого дня буде день народження і скільки днів від початку місяця потрібно чекати Павлику ? _______________________________________
2.Павлик з друзями щосуботи ходять на ковзанку. Скільки разів цього місяця вони будуть кататися на ковзанах? ________________________________________
2.Прочитай і познач відповідь на циферблаті.
Учні 3-А класу вирішили відвідати Фестиваль льодових скульптур. До парку вони приїхали о 11 год 25 хв і провели там 4 год 15 хв. О котрій годині вони відправляться додому? Познач час на циферблаті годинника.
3.Поміркуй і визнач істинні та хибні висловлювання.
Павлик вирішив переглянути прогноз погоди на лютий місяць.
9 лютого очікується тепла сонячна погода.
4.Поміркуй і запиши відповідь у таблицю.
Мама Петрика завжди нагадує хлопчикові, щоб слідкував за своєю поставою. Викривлення хребта призводить до багатьох захворювань. Які ще погані звички негативно впливають на твоє здоров’я?
НЕГАТИВНІ ЗВИЧКИ |
ТВОЇ ПОРАДИ |
|
|
|
|
|
|
5.Віднайди і поєднай частини прислів’їв.
5.Познач малюнки, де діти піклуються про своє здоров’я.
Міні – кейс 7.
Тема місяця: Приховані можливості речей
1.Поміркуй і дай відповідь.
Сергійко з Дениско мріють потрапити до Карпатських гір. Вони вирішили знайти в інтернеті інформацію про ці гори. Які слова повинні хлопці ввести у пошукову стрічку? Запиши їх.
2.Поміркуй і познач відповідь на циферблаті годинника.
Легендою Карпат є озеро Синевир. Батько з Оленкою вирішили подивитися на його загадкову красу. Вони вирушили у дорогу о 11.30 год і дійшли до озера через 1год 18 хв. О котрій годині батько з Оленкою прийшли до озера?
3.Поміркуй і заповни таблицю.
Досліджуючи природу Карпат Сергійко і Денис з’ясували, що у підніжжя гір ростуть густі ліси. Спробуй об’єднати рослини Карпат у відповідні групи.
Червона рута, дуб, малина, папороть, лісова лілея, ялина, шипшина, альпійська сосна, смерека, глід, тис ягідний, модрина, ліщина звичайна.
Дерева |
Кущі |
Трав’янисті рослини |
|
|
|
4.Поміркуй і запиши відповідь.
Влітку Артемко з друзями хочуть піти до лісу збирати суницю. Познач правильні твердження щодо поведінки у лісі.
|
У лісі можна бігати, кричати та смітити. |
|
Пташині гнізда не руйнувати ! |
|
Первоцвіти не топчи та не зривай ! |
|
Гучно слухати музику не можна ! |
|
Вогнище можна розпалювати у будь-якому місці лісу. |
|
Пам’ятай, що ліс - домівка рослин і тварин ! |
5.Поміркуй і запиши відповідь.
Коли Петрик захворів, то мама йому давала їсти багато лісової суниці. Адже суниця – лікарська рослина, яка використовується для лікування багатьох хвороб.
Щодня родина Петрика має з’їсти по 4 склянки суниць, протягом 1 тижня. Скільки склянок суниці потрібно зібрати, щоб родина хлопчика могла покращити своє здоров’я ?
5.Поміркуй і запиши слова-ознаки суниці. Розфарбуй сунички.
За формою За кольором За розміром
За смаком
Міні – кейс 8.
Тема місяця: Погода
1.Поміркуй і обери правильну відповідь.
Якого дня температура повітря буде найвищою ?
Дата |
Температура |
Стан неба |
Опади |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Заповни таблицю, визначивши відповідні місяці.
ЗИМА
|
ВЕСНА
|
ЛІТО |
ОСІНЬ |
Грудень |
|
|
Вересень |
|
Квітень |
|
|
|
|
Серпень |
|
3.Поміркуй і обери правильну відповідь.
Катруся з батьком відвідали метеостанцію. Працівник станції розповів, за допомогою яких приладів вимірюють температуру, визначають хмарність та опади. Людина, якої професії робить такі дослідження?
А синоптик В дослідник
Б метеоролог Г космонавт
4.Поміркуй і поєднай зображення приладу з його застосуванням.
5.Поміркуй і запиши відповідь.
Вчитель запропонував дітям провести дослідження як тварини передбачають погоду. Оленка спостерігала за своїм котиком Пікселем, а Сашко за ластівками, які оселилися під дахом будинку. Які результати дослідження отримали діти?
Міні – кейс 9.
Тема місяця : Я – людина
1.Поміркуй і зафарбуй позитивні риси характеру людини.
2.Поміркуй і дай відповідь.
Бабуся розповіла Даринці про їхній рід, про улюблені заняття родини. Визнач за світлинами, якими заняттями полюбляли займатися люди минулого століття.
_________________ ________________ __________________ _______________
3.Поміркуй і встанови послідовність.
Мама Наталочки полюбляє займатися садівництвом. У них на ділянці різноманіття рослин. Дівчинка спробувала виростити тюльпан на клумбі. Пронумеруй етапи росту тюльпану.
4.Поміркуй і обчисли.
Готуючись до фестивалю-ярмарку «Містечко доброти» Софійка з бабусею насмажели 72 панкейки. Для зручності вони розклали у 6 коробок по 8 штук у кожну. А решту залишили вдома, щоб посмакували мама, тато та братик. Скільки панкейків вони залишили вдома?
5.Поміркуй і обери правильне твердження.
Дмитрика зацікавила книга «Конвенція ООН про права дитини». Переглянувши її, він з’ясував, які права має кожна дитина. Уважно розглянь їх.
Якщо порушуються твої права, до кого ти можеш звернутися за допомогою? Познач відповідь.
|
Твердження |
|
До вчителя, шкільної адміністрації. |
|
До служби у справах дітей. |
|
До поліції, центру соціальних служб. |
|
До найближчого позашкільного закладу. |
Кейс-уроки багаторазово підвищують результативність освітнього процесу, так як дозволяють моделювати майбутнє доросле життя школярів і формувати у них позитивну мотивацію до освоєння матеріалу і отримання нової інформації та навчати моделям «як самим навчитися вчитися» надалі.
Що в кейсах добре?
Методологія створення кейсів запатентована та не має аналогів у світі. Ефективність кейс-уроків підтверджується сучасними трендами в розвитку освіти. До розробки кейсів та їх застосування підключається все більша кількість шкіл, вчителів і школярів.
Цей метод ґрунтується на концепції розвитку розумових здібностей учнів і спрямований на розвиток творчого мислення. Він сприяє успішній реалізації низки освітньо-виховних цілей: набуття невідомої раніше інформації, розвиток компетентності та здатності працювати з літературою, удосконалення вмінь спілкуватись, розвиток творчих здібностей.