Екскурсія в природу (узагальнюючий урок з теми « Природа навколо нас»)

Про матеріал

Організувати аналіз змін у неживій природі та в житті рослин і тварин навесні; продовжувати формувати навички спостережень, розвивати вміння обстежувати предмети, аналізувати, описувати їх, порівнювати, виділяти істотні ознаки, групувати; продовжувати формувати вміння користуватися органами чуття під час спостережень; сприяти самоусвідомленню дитини як частини природи, підвести учнів до висновків, що життя людини залежить від природи, а здоров'я природи залежить від людини; продовжувати розвивати в учнів емоційну чутливість до прекрасного у навколишній природі.

Перегляд файлу

 

Тема.        Екскурсія в природу

(узагальнюючий урок з теми « Природа навколо нас»)

 

Мета:        організувати аналіз змін у неживій природі та в житті рослин і тварин навесні; продовжувати формувати навички спостережень, розвивати вміння обстежувати предмети, аналізувати, описувати їх, порівнювати, виділяти істотні ознаки, групувати; продовжувати формувати вміння користуватися органами чуття під час спостережень; сприяти самоусвідомленню дитини як частини природи, підвести учнів до висновків, що життя людини залежить від природи, а здоров'я природи залежить від людини; продовжувати розвивати в учнів емоційну чутливість до прекрасного у навколишній природі.

Обладнання:   насіння моркви, редису або кріпу, лійка з водою, лопатка, інсектарій (склянка, зав'язана марлею), жива або гербарна рослина мати-й-мачуха, гілочки смородини, аґрусу, малини.

 

ХІД ЕКСКУРСІЇ

 

1. Заслуховування загадки та її обговорення

Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї

Та заквітчую гаї.

Відгадали, хто вона,

          Ця красуня чарівна?

- Про що йдеться мова в загадці?

- Які основні ознаки весни в неживій і живій природі даються в загадці?

2. Бесіда

- Які ще ознаки весни ви можете перелічити?

- Які зміни в навколишній природі ви спостерігали цією весною?

- Що довкола змінюється швидко, а що — повільно?

3. Розповідь учителя з елементами бесіди

Сьогодні на екскурсії ми з вами поспостерігаємо, які зміни сталися в неживій і живій природі у другому місяці весни, будемо продовжувати вчитися описувати предмети природи, пишатися її красою.

21 березня — весняне рівнодення, коли день дорівнює ночі. Після цього день починає збільшуватися, а ніч — зменшуватися. Сонце піднімається все вище, усе більше посилає на Землю сонячного світла і тепла. Сніг поступово тане, струмки збігають з пагорбів, земля підсихає і починає вкриватися різнобарвним килимом. Перший місяць весни — березень — поступається другому місяцю — квітню. Ось послухайте віршик:

Ряст, медунка           Рідний край

Розквітають,           Пташки вітають.

Загули                     Квітне в квітні

Джмелі й бджоли, Все довкола!

                                                          Г. Демченко

- А які ще квіти ви бачили в лісі, на дачі, в садку?

- Які квіти з'являються відразу після первоцвітів?

- Які квіти схожі із сонечком, із яких квітів можна сплести ві­ночок?

- На яких деревах і кущах розпускається листя?

- На яких деревах з'являються сережки?

- Які тварини з'являються навесні?

- Чому літають бджоли і джмелі?

- Як поводять себе птахи?

- Яких ще тварин ви спостерігали?

4. Фронтальне спостереження за предметами природи.

Учитель дає дітям інструкцію, як користуватися органами чуття під час спостережень за природними об'єктами. Це дуже важливий елемент екскурсії, бо сприяє розвитку в учнів емоційної чутливості до виявів прекрасного у навколишньому світі.

• Бесіда-інструкція

- Пригадайте, завдяки чому ми бачимо, чуємо, розпізнаємо за­пахи, смаки.

- Порівняйте повітря в класі з повітрям у саду. Де воно свіжіше і завдяки чому?

- Що виділяють рослини у повітря?

- Зірвіть травичку чи зелений листочок і понюхайте. Чи приєм­ний запах у зелених рослин?

- Чи подобаються вам лісові, польові пахощі?

- Що допомагає людині відчувати всі ці чудові запахи природи?

- Подивіться уважно навколо себе, перелічіть, що ви бачите. Який; колір мають сонце, небо, хмари, квіти, земля?

- Завдяки чому ви бачите красу природи?

- Прислухайтесь. Які звуки ви чуєте?

- Чи однаково співають пташки?

- Чи можна почути, як гудуть бджоли, джміль, дзижчать ко­марі?

- Завдяки чому ви чуєте різні голоси природи?

А тепер давайте проведемо невеличке спостереження. Ось у мене весняна трав'яниста рослина. Опишіть її. Вам легко буде її запам'ятати, якщо ви порівняєте верхню і нижню поверхню листка. Спочатку подивіться уважно, а потім доторкніться паль­цями.

- Що ви відчули?

- Яка різниця між ними на дотик?

- Хто знає, як називається ця рослина?

- Чому дали рослині таку незвичайну назву — мати-й-мачуха?

- Порівняйте між собою гілочки смородини, аґрусу, малини, спо­чатку за допомогою очей, потім шляхом дотику (обережно).

- Чи розширились ваші знання про предмети природи у цьому випадку?

- Пригадайте, як людина розрізняє різні смаки.

5. Практичне завдання.

- Знайдіть скупчення клопів-солдатиків на корі дерева із соняч­ного боку; розгляньте й опишіть їх. Зберіть декількох солдатиків, посадіть їх в інсектарій, поставте туди шматок сухої кори з дерева. Продовжте спостереження за їх рухом, поведінкою. Наступного дня випустіть їх у природне оточення.

- Подивіться, хто оселився у шпаківні, як називається цей птах? Опишіть зовнішній вигляд, поведінку. Продовжуйте за ним спостерігати і після уроків.

- Підійдіть до грядки і посійте насіння редиски або кріпу, так, як це роблять навесні люди. Але спочатку послухайте поради-загадки, а для цього пригадайте, що рослинам необхідно з неживої природи.

Щоб город перекопати,

Що беруть до рук? (Лопати.)

 

Потім з рук у м'яку грядку

Висівають що?.. (Зернятка.)

 

Щоб зернятко ожило,

  Треба сонце і... (тепло).

 

А чому рослина сходить?

Бо корінчики п'ють ... (воду)

 

Урожай ми враз потроїм,

Як внесемо ... (перегною).

Узагальнюючі висновки щодо вивчення теми «Природа навколо нас» робить учитель.

Сьогодні ми закінчили вивчати тему (підкажіть, яку...) «Природа навколо нас». Ви дізналися чимало нового з навколишнього світу, навчилися розрізняти предмети неживої і живої природи, бачити взаємозв'язок між ними; усвідомили, що життя людини залежить саме від природи, а здоров'я природи, її багатство залежать від людини. Бо людина — теж частина природи і повинна бережливо до неї ставитися, охороняти її. Сподіваюсь, що ви це розумієте, будете берегти природу. А природа вам віддячить своєю красою, силою, багатством.

Завдання для допитливих.

  • Продовжувати спостерігати за обраною рослиною, користую­чись під час спостережень усіма органами чуття. Описати одну рослину, її колір, розмір, зовнішній вигляд, який у неї запах, яка вона на дотик, який смак мають її плоди.
  • Продовжувати спостерігати за обраною твариною, додержую­чись плану спостережень.

 

doc
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
1640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку