Урок " Як змінюється життя птахів взимку"

Про матеріал

Чилигіна В.В.

Закон України «Про Загальну середню освіту» стверджує: «Завданням загальної середньої освіти є формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань». Актуальним сьогодні є впровадження у навчальний процес засобів активізації, як системи пізнавальних і творчих завдань, застосування різних прийомів співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, що сприяє зміцненню інтересів дітей. Сьогодні, окрім запровадження нових, прогресивних методик, слід змінити саму ідеологію навчання і виховання. На сьогоднішній день проблема впровадження інтерактивних методів навчання у школі є актуальною в системі освіти. Впровадження між предметної інтеграції забезпечує успіх у навчанні.

Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності, мета якої – створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Ситуація успіху дарує атмосферу приязні та взаємодопомоги, впевненості і захищеності.

Реалізація теми власного досвіду «Створення ситуації успіху на уроках природознавства в початкових класах через впровадження інноваційних технологій» створює умови розвитку творчих здібностей і мислення учнів.

Завдання:

  • 1)Зацікавити до використання інноваційних технологій з метою створення ситуації успіху на уроках природознавства та активізації пізнавального інтересу учнів на уроці.
  • 2)Створення умов для творчого мислення учнів, активізації пізнавальної діяльності і успішності школярів початкової ланки.
  • 3)Показати різні варіанти інтеграції (укр.мова, мистецтво, математика з природознавством)(В додатку до Листа МОН від 17.08.16р. № 1/9-437 зазначені варіанти інтеграції), включити інтерактивні вправи, які дають змогу учню досягти успішності і відчути себе успішним.

Представляється до уваги інтерактивний урок з елементами інтеграції за темою : «Як змінюється життя птахів взимку» (2 клас)

Тип уроку: комбінований

Вид: нетрадиційний

Інтерактивні вправи (технології): Дешифрувальник, «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»,передбачення, «Мікрофон», «Зроби свій вибір», «Очікування», «Довідкове бюро», ігри: «Так чи ні», «Склади речення», «Впізнай птаха».

Щоб досягти більшого результату у навчанні дітей на уроках використані прийоми пізнавальних мотивів: бесіда, створення проблемної ситуації, використання прийому «Дивуй», використання творчих завдань, прийом зараження, механізм цінування.

На уроках природознавства можна використовувати більшість інтерактивних методик і активізувати пізнавальну діяльність та успіх навчання.

Перегляд файлу

Природознавство

Інтерактивний урок з елементами інтеграції

2 клас

Тема. Як змінюється життя птахів взимку.

Мета:формувати в учнів уявлення про те, як змінюється життя птахів взимку; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості, відрізняти зимуючих і перелітних птахів; з’ясувати ознаки зимуючих птахів, особливості їх поведінки; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; вдосконалювати навички роботи із загадками, вміння пояснювати зміст прислів’їв, встановлювати послідовність рядків вірша; виховувати відповідальне і бережливе ставлення до тварин загалом і до птахів зокрема, почуття любові до природи, співчуття і бажання турбуватися про птахів.

Обладнання:мікрофон, асоціативна павутинка, таблиці, роздатковий матеріал, ілюстрації, ТЗН.

Тип уроку: комбінований.

Хід заняття

І. Організація класу.

Продзвенів вже гучний дзвоник,

Починається урок.
Буде дуже нам цікаво,

Гостей багато завітало

Аж світліше в класі стало!

Тож до гостей поверніться,

Їм ласкаво посміхніться

І тепер часу не гаймо

Наш урок розпочинаймо!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. СЛАЙД  1(Зимовий пейзаж)

  • Щоб урок нам свій почати, час даремно не втрачати, слід загадку відгадати.
  • Прослухайте  уривок  музичного твору відомого італійського композитора Антоніо Лучо Вівальді, з яким ми вже знайомились на уроці з «Мистецтва». Згадайте, яка назва твору.

( ЗИМА )

Проблемне питання: Як ви думаєте, чому я вибрала саме цей музичний твір для нашого уроку? (Можливо тому, що зараз зима або тому, що ми будемо говорити про цю пору року, згадувати її ознаки)

 

ІІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.

  1. Запитання для повторення 

(СЛАЙД 2 : сонце

СЛАЙД 3 : повітря

СЛАЙД 4 : опади

СЛАЙД 5 : небо

Згадаємо ознаки зими, граючи у гру «Так чи ні?»

Гра «Так чи ні ?»

-Сонце стоїть низько на небосхилі.  (Так)

-Повітря надворі тепле. (Ні) (Холодне)

-Падають рясні дощі. (Ні) (Сніг)

-Річки й ставки вкрились льодом.  (Так)

-Небо часто вкривають темні хмари.  (Так)
- Всі дерева стоять голі.  (Ні) (Хвойні дерева зелені.)

   2) Створення проблемної ситуації

 (СЛАЙД 6. Королева Зима)

Зараз зима змахне своїми крильми і ми всі перенесемося у її володіння. Покладіть голівки на парти, закрийте очі і уявіть історію, яка сталася в зимовому лісі (Звучить музика Сергія Сергійовича Прокоф’єва «Зима» з балету «Попелюшка»).

Тихо прийшла зима - чарівниця. Мов у казці будує вона срібні палаци, вкриваючи все білим снігом. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Дрімають рослини. Одного разу маленька дівчинка опинилася в зимовому лісі. Куди не гляне - сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася, бо відчула себе одинокою, нікого поруч немає. Але пильно роздивившись навколо, дівчинка зрозуміла, що не сама в лісі. Їй стало тепло і приємно на душі.

(Звучить спів птахів) СЛАЙД 7

На дошці відкривається картина із зображенням Зимового королевства

  • Чому вона так подумала? І чому їй стало тепло та приємно? (Почула спів птахів)
  • Як же пташки можуть зігріти взимку і підняти настрій? (Своєю красою і гарним співом)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Вправа «Шифрувальник» СЛАЙД 8

Спробуйте за шифром  відгадати тему уроку

251763489

  1. пташку    4) віддячить            7) взимку
  2. дбай         5) про                      8) тобі
  3. вона         6) і                            9) влітку

 

 

На дошці відкривається прислів’я: СЛАЙД 9

Дбай про пташку взимку і вона віддячить тобі влітку

1) Вправа «Зроби свій вибір»

-Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне )

- До чого нас спонукає це висловлювання? (Дбати про пташок взимку)

Біля дошки таблички, на яких написано ТАК і НІ

Зробіть вибір. Згодні ви з цим висловом стаєте біля таблички ТАК, не згодні- біля таблички НІ. Чому ви зробили такий вибір?

  1. Вправа «Очікування»
  • Діти, чого ви очікуєте від нашої подорожі на уроці?

 

( Дізнатися про те, як живеться птахам взимку; про те, як ми можемо допомогти птахам; які птахи відлітають в теплі краї, які залишаються.)

V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

1. Колективне створення «Асоціативної павутинки» ( на дошці )

СЛАЙД 10

 

 

 

 

 

 

2. Вправа «Мікрофон»

  • Як впливає прихід зими на життя птахів? ( Їм стає холодно і голодно)
  • Чому деяких птахів назвали перелітними?

(Їм немає взимку корму, тому вони відлітають в теплі краї)

  • А як же для зимуючих? Хіба їм вистачає корму? ( Їм не вистачає корму, але вони в пошуках)
  • Як ви думаєте, де вони зимують? (Перелітають з полів, лісів, лугів до тваринницьких ферм, до житла людей. )
  1. Знайомство з перелітними птахами.

Познайомимось з птахами.

Гра «Відгадай, що за птах» СЛАЙД 11

Самостійне диференційоване складання тексту-опису птаха. (Робота в групах)

Кожна група одержала назву птаха, цю назву не повинен ніхто знати. Вам потрібно за схемою скласти і записати опис цього птаха ( за планом, за незакінченими реченнями, вставляючи слова з довідки).

Коли тексти складені, один учень з кожної групи читає, інші - відгадують назву птаха.

Які слова-синоніми  зв’язку в тексті можна підібрати до слова пташка, щоб уникнути повторів? ( У неї, вона, пташка, працівниця, маленька красуня)

 -Як називається текст, в якому щось або когось описують? (Текст-опис )

-Ви складаєте опис птаха.

1 група ( за схемою )  СЛАЙД 12  СХЕМА

птахи                                                       

червоногруді

чорна шапочка

далека північ

ягоди,насіння бур’янів(узимку)

товстий дзьоб

насіння ясеня, горобини

хвойні ліси

окраса природи

 

Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур’янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Ці птахи — окраса нашої природи.

СЛАЙД 13 Зображення снігура

 

2 група (закінчити речення ) СЛАЙД 14 текст

 

Він видовбує з-під кори дерев _________. У хвойних лісах харчується насінням ________,  а самі ________ викидає. За зиму може  назбиратися декілька тисяч ________________.  (ДЯТЕЛ)

 

( шкідливих комах, шишок, шишки, розбитих шишок )

 

Цей птах видовбує з-під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він харчується насінням шишок. Маленький трудівник  встромляє шишку в розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом, виколупуючи з них насіння, а самі шишки викидає. За зиму може назбиратися декілька тисяч розбитих шишок.

СЛАЙД 15 Зображення дятла

 

3 група (скласти текст за планом ) СЛАЙД 16 План текста

 

  1. Що дістають ці пташки своїм сильним дзьобом у тріщинах кори дерев?
  2. Чим годують  їх люди  взимку?
  3. Що необхідно виготовити людям, щоб підгодовувати птахів?
  4. Які лапи мають маленькі наші друзі  і як вони їм допомагають добувати з щілин дерев заціпенілих комах?
  5. Скільки можуть з’їсти такі пташки за добу?
  6. У яку пору року вони заготовляють корм про запас і куди його ховають?
  7. Чи всі свої запаси тваринки знаходять взимку?

( яйця і личинки комах; сало, масло, сир; годівниці; сильні товсті лапи з міцними пальцями і заломленими кігтями, гойдаються вниз головою, витягують комах; скільки важать самі; восени, у щілини і тріщини кори; частину запасів ) СИНИЦІ

Маленькі шубутниці своїм сильним дзьобом проникають у тріщини кори дерев і дістають яйця і личинки комах; видовбують насіння з шишок. Підлітають до кватирки хати і клюють продукти сало, масло, сир. Відвідують годівниці. Вони мають сильні товсті лапи з міцними пальцями і заломленими кігтями — причіплюються до будь-якої гілки дерева і гойдаються вниз головою, заглядаючи у щілини, витягуючи заціпенілі комахи. Пташки  дуже ненажерливі: за добу з’їдають стільки, скільки важать самі. Восени і взимку працьовниці  заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки липи у щілини і тріщини кори. Тоді взимку находять хоча б частину запасів.

СЛАЙД 17 Зображення синиць

 

4 група ( скласти текст, використати слова з довідки ) СЛАЙД 18 СЛОВА

Наближаються, житло людини, прогодуватися, пережити зиму, сніг, стрибають, настовбурчилися, розпушилися, схожі на м’ячики, стрибають, крихти збирають.  (ГОРОБЦІ)

Ці птахи  наближаються до житла людини, де їм легше прогодуватися і пережити зиму.
По снігу стрибають, наче витанцьовують. Вони настовбурчилися, розпушилися (у них виріс густий шар пуху) — стали схожі на м’ячики. Стрибають, крихти збирають.

СЛАЙД 19  Зображення горобців

  • Чи правильне твердження : Снігур, дятел, синиця, горобець – це зимуючі птахи? (Так )
  • Які ще птахи до нас прилітають? ( омелюхи і чечітки )

Фізкультхвилинка.

Горобцям не до науки,

Ох, давно вже терплять муки.

Затекли і ніжки, й крила,

Горобчиха зве до діла:

- Ану, славні малюки,

Стали струнко , мов грибки,

Крила вгору піднімайте,

Ними добре помахайте,

Головою покрутіть,

Ніжками потупотіть,

Навкруг себе оберніться,

Швидше, швидше, не лініться.

 

VI. Закріплення і систематизація знань.

  1. Вправа «Довідкове бюро»

А) 1 учень

Птахи живуть в усіх куточках нашої планети. Всього на землі живе 8600 видів птахів, з яких 360 зустрічаються в Україні. Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок чорноголовий (СЛАЙД 20 ) – має масу 5 грамів, а найбільший – дрохва (СЛАЙД 21) – 20 кілограмів.

Твердження: Чи дійсно в Україні живе 400 видів птахів? ( Ні. 360 видів птахів живе на Україні )

2 учень 

Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням. Хижі їдять комах, риб, жаб, мишей. Деякі птахи всеїдні.

Твердження: Чи дійсно існують рослиноїдні та хижі птахи? ( Так. А ще є і всеїдні птахи. )

СЛАЙД 22 Птахи рослиноїдні, хижі, всеїдні

3 учень      

Найважче доводиться птахам взимку, адже зникають комахи, рослини, все вкриває сніг. Тому вже наприкінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають у теплі краї, де зможуть знайти собі корм. Деякі птахи можуть знайти їжу навіть взимку, тому й залишаються зимувати у рідних краях і переселяються ближче до житла людини. Такі птахи називаються осілими.

Твердження: Птахи селяться біля будинків людей, щоб погрітися? ( Ні. Птахи селяться біля будинків людей, щоб знайти їжу.)

2) Розв’язування задач на основі числових даних за темою.

Подивіться на таблицю даних маси тіла птахів. СЛАЙД 23

Шпак              90г

Стриж            45г

Корольок        

Горобець        35г

Соловей         25г

Ластівка         19г   

 

 Порівняння ваги на прикладі яблука і гирі.

(На основі цих даних складіть і розв’яжіть задачі на різницеве порівняння маси тіла двох птахів на вибір.

Висновок: З усіх цих даних робимо висновок, що птахи дуже великі й дуже маленькі,аі важать всього декілька грамів.

Інформація – проблемне питання.

Питання: Залежить кількість харчування птаха від його маси тіла?

Інформація. Маса їжі, що споживається дрібними горобцеподібними птахами за добу становить 50 – 80 % їхньої маси.  Синиця може з’їсти їжі більше своєї маси. Великий яструб масою близько 1,5 кг потребує лише 150 – 200 гр м’яса. Проте, спіймавши велику здобич, може з’їсти до 800гр – 1кг.

 Висновок: Кількість їжі, яку споживає птах, не залежить від його маси.

3.Гра «Складіть речення» СЛАЙД 24

птахи хворіють Взимку і голодні гинуть часто

СЛАЙД 25 (Взимку птахи голодні, часто хворіють і гинуть.)

- Важко  птахам знаходити  корм  під час снігопадів, заметілей, в люті морози.

Дрібні птахи гинуть без їжі через 15 – 30 годин. Голуб – через 7 – 10 днів. Великі орли та сови можуть голодувати до місяця.

-Як людина повинна допомагати птахам пережити зиму?

(Підгодовувати, розвішувати годівниці.)

СЛАЙД  26  Годівниці

ГОДІВНИЦЯ
Ми завчасно, як годиться,
ледь упав легкий сніжок,
змайстрували годівницю
на зимівлю для пташок.
І сьогодні у віконці
бачать доня і синок,
як природи охоронці
прилітають у садок.
О, горобчику й синичко,
пам’ятаємо про вас:
нам — турбота невеличка,
вам — підмога в лютий час.

— Який корм ви кладете у свої годівниці? (Насіння, крихти хліба, зерно, крупу, шматочки сала)

СЛАЙД 27 Який корм можна давати птахам

Висновок: Щоб пташкам вижити взимку, треба їм допомагати: годувати, виготовляти годівниці.

VII. Контроль і корекція знань. Підведення підсумків.

  1. Гра «Перелітні і зимуючі птахи»

Якщо птахи перелітні, то покажіть, як вони відлітають у теплі краї, а якщо зимуючі, сядьте на стілець.

Лелека, грак, сова, сорока, ластівка, журавель, дятел, ворона, шпак.

  1. Гра «Чи знаєш ти народні прикмети?»

З’єднати початок прикмети з кінцівкою.

1 Синиця зранку починає пищати —

1 буде сніг.

2 Горобці купаються в снігу -

2 чекай морозу.

3 Якщо ворони і галки в’ються в повітрі —

3 до дощу

4 Ворони і галки сідають на землю —

4 до відлиги.

(Правильні відповіді: 1 — 2; 2 — 3; 3 — 1; 4 — 4)

  1. Тестування

 1) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод;
б) холод.

 2) На південь відлітає:
а) синиця;
б) ластівка;
в) дятел.

 3) Горобці, галки, ворони — це:
а) перелітні птахи;
б) зимуючі птахи.

 4) Яка з цих пташок перелітна?
а) ластівка;
б) сорока;
в) ворона.

 5) Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають
а) зимуючими;
б) перелітними.

 6) Зимуючий птах — це:
а) горобець;
б) лелека;
в) зозуля.

VIІ. Підведення підсумків. Рефлексія.

Холодно  взимку зайчатам і білці,
песику в будці, в сараї корівці…
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята, —
виживуть взимку птахи і звірята
Л. Левченко

  • Що нового дізналися на уроці?
    — Хто допомагає тваринам узимку?
    — Які птахи зимують у нас?
    — У якого звіра взимку народжуються дитинчата?
    — Який птах виводить узимку пташенят?

Гра «Допомога, боляче»

Домашнє завдання.

Поділіться зі своїми друзями і знайомими думками і знаннями про те, як допомогти тваринам взимку.

Підготуйте розповідь про те, як живуть осілі птахи взимку.

        Пролунав уже дзвінок,

        Завершився наш урок.

        Працювали ви старанно.

        Отже, скажемо в кінці,

    Що у нашім другім класі

        Діти – просто молодці!!!

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку