ТЕМА: Повторення вивченого в 5-му класі. Просте ускладнене речення. Пряма мова.
ДАТА: ___________________________________________________________________
СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ.
1. Розгляньте таблицю та пригадайте засоби ускладнення простого речення.
1.Робота над текстом. Вказати речення прості і складні, з двома головними членами та з одним. Визначити речення з однорідними членами, пояснити вживання в них розділових знаків. Записати тему тексту, визначити тип та стиль мовлення.
І. Слово дорожче за золото. Як складеться слово до слова, зложиться мова. Красне слово – золотий ключ. Будь гарним слухачем! Слово вилетить горобцем, а повернеться волом. Бджола жалить жалом, а чоловік вражає словом. Холодним словом серця не запалиш. На його слові можна мур мурувати.
2.Підкреслити однорідні члени речення. Пояснити вживання розділових знаків між однорідними членами та між частинами складних речень.
Золотить осінь куполи дерев, пливе за обрій журавлина пісня.(Д.Кононенко.) Чую, як пахне Вітчизни земля блакиттю, росою, квітками (В.Мирний.) Джерела б’ють, співають і кричать, а потім виливаються у ріки. (І.Яворський.) Прийшла пора грибів і журавлів, вдягнувся в золоту кирею ліс (М.Стельмах.). Тече туман у берегах ріки, й течуть в тумані птиці над рікою, сидять в човнах із вудками дядьки, а сиві коні йдуть до водопою (Є.Гуцало.)
3.Скласти речення з узагальнювальними словами за поданими схемами:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Пошуково-розподільна робота Знайдіть в реченнях вставні слова, поясніть, що вони виражають. Чи є звертання та вставні слова членами речення?
1. Ви певне помічали, що у нас буває і танцюють, наче діло роблять (М. Стельмах). 2. Там кажуть з гір всю країну видно (Леся Українка). 3. Зеленійся рідне поле, українська ниво! (І. Франко) 4. Мені осіння ніч короткою здається (Леся Українка). 6. Промова здається удалась йому (М. Коцюбинський).
5 Конструювання речень. Перебудуйте подані речення на речення з прямою мовою та запишіть. 1.Хвалилась вівця, що в неї хвіст як у жеребця. 2.Хвалилась калина, що з медом солодка. 3.Казав хрін, що він добрий з м’ясом. 4.А м’ясо каже, що воно й без хрону добре. 5.Хвастала кобила, що з возом горшки побила. (Нар. творч.).
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Фразеологічний тренінг. Прочитайте фразеологізми, поясніть їх значення, уведіть їх у речення з прямою мовою. Узяти до своїх рук. Коли рак у полі свисне. Закарбувати собі на носі.
|
||
|
7. Напишіть твір – опис за темою: «Херсон – місто мого дитинства», використовуючи звертання, однорідні члени та вставні слова.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________