Тема: Електрична напруга. Одиниця напруги. Вольтметр.
Мета:
-
Навчальна: Сформувати в учнів уявлення про електричну напругу як фізичну величину, що характеризує електричне поле; ознайомити з одиницею вимірювання напруги – вольтом та приладом для її вимірювання – вольтметром; навчити учнів вимірювати напругу за допомогою вольтметра.
-
Розвивальна: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати експериментальні навички.
-
Виховна: Виховувати інтерес до фізики, культуру праці, точність та акуратність під час виконання експериментів.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Обладнання:
-
Джерело струму (батарейка, акумулятор).
-
Лампочка на підставці.
-
З’єднувальні проводи.
-
Вольтметр.
-
Ключ (вимикач).
-
Презентація (за наявності).
-
Роздаткові матеріали (картки з завданнями).
Хід уроку:
I. Організаційний момент (2 хв)
-
Привітання з учнями.
-
Перевірка готовності до уроку.
II. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Фронтальне опитування:
-
Що таке електричний струм? (Направлений рух заряджених частинок.)
-
Які умови необхідні для існування електричного струму? (Наявність вільних заряджених частинок та електричного поля.)
-
Що таке джерело струму? (Пристрій, що створює та підтримує електричне поле.)
-
Які види джерел струму ви знаєте? (Гальванічні елементи, акумулятори, генератори.)
III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
-
Створення проблемної ситуації: Демонстрація електричного кола з лампочкою. Питання до учнів: Чому лампочка світиться? Що змушує електричний струм рухатися по колу? Яка величина характеризує силу, з якою електричне поле діє на заряджені частинки?
-
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
-
Поняття електричної напруги:
-
Пояснення вчителя з використанням аналогії з водою, що тече з різної висоти. (Чим більша різниця висот, тим сильніший напір води. Аналогічно, чим більша напруга, тим сильніше електричне поле діє на заряджені частинки.)
-
Формулювання визначення електричної напруги: Електрична напруга – це фізична величина, що характеризує роботу, яку виконує електричне поле під час переміщення одиничного позитивного заряду між двома точками електричного кола.
-
Запис формули: U = A/q, де U – напруга, A – робота, q – електричний заряд.
-
Одиниця вимірювання напруги:
-
Повідомлення про одиницю вимірювання напруги – вольт (В), названу на честь італійського вченого Алессандро Вольта.
-
Пояснення значення 1 вольта: 1 В – це така напруга, за якої електричне поле виконує роботу 1 джоуль при переміщенні заряду 1 кулон.
-
Вольтметр:
-
Ознайомлення з приладом для вимірювання напруги – вольтметром.
-
Демонстрація зовнішнього вигляду вольтметра та його умовного позначення на електричних схемах.
-
Пояснення правил підключення вольтметра в електричне коло: вольтметр підключається паралельно до тієї ділянки кола, напругу на якій потрібно виміряти.
V. Закріплення нового матеріалу (10 хв)
-
Демонстрація вимірювання напруги за допомогою вольтметра: Вчитель демонструє вимірювання напруги на джерелі струму та на лампочці.
-
Розв’язування задач:
-
Приклад 1 : Уявімо собі дві ємності з водою, з'єднані трубкою. В одній ємності рівень води вищий, ніж в іншій. Вода буде текти з ємності з вищим рівнем в ємність з нижчим рівнем. Різниця рівнів води аналогічна електричній напрузі. Чим більша різниця рівнів, тим сильніший потік води (аналогічно більшому струму).
-
Задача 1: Електричне поле, переміщуючи заряд 2 Кл між двома точками кола, виконує роботу 10 Дж. Яка напруга між цими точками?
-
Розв'язання:
-
За формулою U = A/q, де U – напруга, A – робота, q – заряд.
-
U = 10 Дж / 2 Кл = 5 В.
-
Відповідь: Напруга між точками дорівнює 5 В.
-
Задача 2: Напруга на лампочці дорівнює 4,5 В. Яку роботу виконує електричне поле, переміщуючи через лампочку заряд 0,5 Кл?
-
Розв'язання:
-
З формули U = A/q випливає, що A = U * q.
-
A = 4,5 В * 0,5 Кл = 2,25 Дж.
-
Відповідь: Електричне поле виконує роботу 2,25 Дж.
-
Приклад 2 (Вимірювання вольтметром): Демонстрація на дошці або за допомогою презентації схеми електричного кола з джерелом струму, лампочкою та вольтметром, підключеним паралельно до лампочки. Пояснення, як знімати показання з вольтметра. Звернути увагу на шкалу та межі вимірювання приладу.
-
Задача 3: Вольтметр, підключений до ділянки кола, показує 12 В. Який заряд пройшов через цю ділянку, якщо електричне поле виконало роботу 60 Дж?
-
Розв'язання:
-
З формули U = A/q випливає, що q = A/U.
-
q = 60 Дж / 12 В = 5 Кл.
-
Відповідь: Через ділянку пройшов заряд 5 Кл.
VI. Підсумок уроку (3 хв)
-
Коротке повторення основних понять уроку, акцентуючи увагу на формулі U = A/q та правилах підключення вольтметра.
-
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання (2 хв)
-
Опрацювати відповідний параграф підручника.
-
Виконати завдання з підручника, включаючи задачі на обчислення напруги, роботи та заряду.
-
(Додатково) Скласти 2-3 власні задачі на тему "Електрична напруга".