Електрична напруга. Вольтметр. Одиниці напруги.

Про матеріал
При поясненні нового матеріалу слід використовувати наочні приклади та аналогії, щоб учні краще зрозуміли поняття електричної напруги. Особливу увагу слід звернути на правила вмикання вольтметра в електричне коло та наголосити на необхідності дотримання правил безпеки під час роботи з електричними приладами. Для кращого засвоєння матеріалу рекомендується провести практичні роботи з вимірювання напруги.
Перегляд файлу

Тема: Електрична напруга. Одиниця напруги. Вольтметр.

Мета:

  • Навчальна: Сформувати в учнів уявлення про електричну напругу як фізичну величину, що характеризує електричне поле; ознайомити з одиницею вимірювання напруги – вольтом та приладом для її вимірювання – вольтметром; навчити учнів вимірювати напругу за допомогою вольтметра.
  • Розвивальна: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати експериментальні навички.
  • Виховна: Виховувати інтерес до фізики, культуру праці, точність та акуратність під час виконання експериментів.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання:

  • Джерело струму (батарейка, акумулятор).
  • Лампочка на підставці.
  • З’єднувальні проводи.
  • Вольтметр.
  • Ключ (вимикач).
  • Презентація (за наявності).
  • Роздаткові матеріали (картки з завданнями).

Хід уроку:

I. Організаційний момент (2 хв)

  • Привітання з учнями.
  • Перевірка готовності до уроку.

II. Актуалізація опорних знань (5 хв)

  • Фронтальне опитування:
    • Що таке електричний струм? (Направлений рух заряджених частинок.)
    • Які умови необхідні для існування електричного струму? (Наявність вільних заряджених частинок та електричного поля.)
    • Що таке джерело струму? (Пристрій, що створює та підтримує електричне поле.)
    • Які види джерел струму ви знаєте? (Гальванічні елементи, акумулятори, генератори.)

III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

  • Створення проблемної ситуації: Демонстрація електричного кола з лампочкою. Питання до учнів: Чому лампочка світиться? Що змушує електричний струм рухатися по колу? Яка величина характеризує силу, з якою електричне поле діє на заряджені частинки?
  • Повідомлення теми та мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)

  1. Поняття електричної напруги:
    • Пояснення вчителя з використанням аналогії з водою, що тече з різної висоти. (Чим більша різниця висот, тим сильніший напір води. Аналогічно, чим більша напруга, тим сильніше електричне поле діє на заряджені частинки.)
    • Формулювання визначення електричної напруги: Електрична напруга – це фізична величина, що характеризує роботу, яку виконує електричне поле під час переміщення одиничного позитивного заряду між двома точками електричного кола.
    • Запис формули: U = A/q, де U – напруга, A – робота, q – електричний заряд.
  2. Одиниця вимірювання напруги:
    • Повідомлення про одиницю вимірювання напруги – вольт (В), названу на честь італійського вченого Алессандро Вольта.
    • Пояснення значення 1 вольта: 1 В – це така напруга, за якої електричне поле виконує роботу 1 джоуль при переміщенні заряду 1 кулон.
  3. Вольтметр:
    • Ознайомлення з приладом для вимірювання напруги – вольтметром.
    • Демонстрація зовнішнього вигляду вольтметра та його умовного позначення на електричних схемах.
    • Пояснення правил підключення вольтметра в електричне коло: вольтметр підключається паралельно до тієї ділянки кола, напругу на якій потрібно виміряти.

V. Закріплення нового матеріалу (10 хв)

  1. Демонстрація вимірювання напруги за допомогою вольтметра: Вчитель демонструє вимірювання напруги на джерелі струму та на лампочці.
  2. Розв’язування задач:
  • Приклад 1 : Уявімо собі дві ємності з водою, з'єднані трубкою. В одній ємності рівень води вищий, ніж в іншій. Вода буде текти з ємності з вищим рівнем в ємність з нижчим рівнем. Різниця рівнів води аналогічна електричній напрузі. Чим більша різниця рівнів, тим сильніший потік води (аналогічно більшому струму).
  • Задача 1: Електричне поле, переміщуючи заряд 2 Кл між двома точками кола, виконує роботу 10 Дж. Яка напруга між цими точками?
    • Розв'язання:
      • За формулою U = A/q, де U – напруга, A – робота, q – заряд.
      • U = 10 Дж / 2 Кл = 5 В.
      • Відповідь: Напруга між точками дорівнює 5 В.
  • Задача 2: Напруга на лампочці дорівнює 4,5 В. Яку роботу виконує електричне поле, переміщуючи через лампочку заряд 0,5 Кл?
    • Розв'язання:
      • З формули U = A/q випливає, що A = U * q.
      • A = 4,5 В * 0,5 Кл = 2,25 Дж.
      • Відповідь: Електричне поле виконує роботу 2,25 Дж.
  • Приклад 2 (Вимірювання вольтметром): Демонстрація на дошці або за допомогою презентації схеми електричного кола з джерелом струму, лампочкою та вольтметром, підключеним паралельно до лампочки. Пояснення, як знімати показання з вольтметра. Звернути увагу на шкалу та межі вимірювання приладу.
  • Задача 3: Вольтметр, підключений до ділянки кола, показує 12 В. Який заряд пройшов через цю ділянку, якщо електричне поле виконало роботу 60 Дж?
    • Розв'язання:
      • З формули U = A/q випливає, що q = A/U.
      • q = 60 Дж / 12 В = 5 Кл.
      • Відповідь: Через ділянку пройшов заряд 5 Кл.

VI. Підсумок уроку (3 хв)

  • Коротке повторення основних понять уроку, акцентуючи увагу на формулі U = A/q та правилах підключення вольтметра.
  • Оцінювання роботи учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання (2 хв)

  • Опрацювати відповідний параграф підручника.
  • Виконати завдання з підручника, включаючи задачі на обчислення напруги, роботи та заряду.
  • (Додатково) Скласти 2-3 власні задачі на тему "Електрична напруга".

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
2 січня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку