Тема: Сила Ампера
Мета:
-
Навчальна: сформувати в учнів поняття про силу Ампера, з’ясувати від чого залежить її значення та напрямок; навчити застосовувати правило лівої руки для визначення напрямку сили Ампера; ввести поняття магнітної індукції.
-
Розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки; розвивати вміння застосовувати отримані знання на практиці.
-
Виховна: виховувати інтерес до фізики, наполегливість у навчанні, вміння працювати в колективі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: джерело струму, провідники, магніти, штатив, амперметр, мультимедійна презентація (за наявності), картки з тестовими завданнями.
Хід уроку:
I. Організаційний етап (2 хв)
-
Привітання з учнями.
-
Перевірка готовності до уроку.
II. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Фронтальне опитування:
-
Що таке магнітне поле?
-
Які джерела магнітного поля ви знаєте?
-
Як можна виявити магнітне поле?
-
Як взаємодіють між собою провідники зі струмом?
III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
-
Демонстрація досліду: провідник зі струмом поміщається в магнітне поле, провідник починає рухатися.
-
Постановка проблемного питання: чому провідник почав рухатися? Яка сила діє на провідник зі струмом в магнітному полі?
IV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
-
Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації (за наявності):
-
Сила Ампера – це сила, з якою магнітне поле діє на провідник зі струмом.
-
Досліди Ампера.
-
Залежність сили Ампера від сили струму, магнітної індукції, довжини провідника та кута між напрямком струму та вектором магнітної індукції: F<sub>A</sub> = BIlsinα.
-
Магнітна індукція (B) – силова характеристика магнітного поля, одиниця вимірювання – Тесла (Тл).
-
Правило лівої руки для визначення напрямку сили Ампера: якщо ліву руку розташувати так, щоб лінії магнітної індукції входили в долоню, чотири витягнуті пальці вказували напрямок струму, то відігнутий на 90° великий палець покаже напрямок сили Ампера.
V. Закріплення нового матеріалу (10 хв)
-
Розв’язування задач біля дошки та в зошитах:
-
Визначення сили Ампера за формулою.
-
Визначення напрямку сили Ампера за правилом лівої руки.
VI. Тестові завдання (5 хв)
Варіант 1
-
Сила Ампера – це сила, з якою…
а) електричне поле діє на заряд;
б) магнітне поле діє на провідник зі струмом;
в) магніт діє на магніт.
-
Напрямок сили Ампера визначають за правилом…
а) правої руки;
б) лівої руки;
в) свердлика.
-
Формула для визначення сили Ампера має вигляд…
а) F = qvBsinα;
б) F = BIlsinα;
в) F = kQq/r².
-
Одиницею вимірювання магнітної індукції є…
а) Ампер;
б) Тесла;
в) Вольт.
-
Сила Ампера буде максимальною, якщо кут між напрямком струму та вектором магнітної індукції дорівнює…
а) 0°;
б) 90°;
в) 180°.
Варіант 2
-
Від чого залежить значення сили Ампера?
а) від сили струму, магнітної індукції, довжини провідника та кута між напрямком струму та вектором магнітної індукції;
б) тільки від сили струму;
в) тільки від магнітної індукції.
-
Якщо змінити напрямок струму на протилежний, то напрямок сили Ампера…
а) не зміниться;
б) зміниться на протилежний;
в) стане рівним нулю.
-
Якою літерою позначають магнітну індукцію?
а) I;
б) B;
в) F.
-
Якщо провідник розміщений паралельно до ліній магнітної індукції, то сила Ампера дорівнює…
а) нулю;
б) максимальному значенню;
в) залежить від сили струму.
-
Вкажіть правильне твердження:
а) Сила Ампера діє на будь-який провідник;
б) Сила Ампера діє тільки на провідник зі струмом, що знаходиться в магнітному полі;
в) Сила Ампера діє тільки на рухомі заряди.
VII. Підсумки уроку. Оцінювання (3 хв)
-
Коротке повторення основних моментів уроку.
-
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VIII. Домашнє завдання (2 хв)
-
Опрацювати відповідний параграф підручника.
-
Розв’язати задачі з підручника.
-
Підготувати повідомлення про застосування сили Ампера в техніці.
Відповіді на тестові завдання:
Варіант 1: 1-б, 2-б, 3-б, 4-б, 5-б.
Варіант 2: 1-а, 2-б, 3-б, 4-а, 5-б.