11 клас
Урок №10
Дата:
ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ЛІТОСФЕРУ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4 «ВСТАНОВЛЕННЯ ЗА
ТЕМАТИЧНИМИ КАРТАМИ МАТЕРИКІВ ТА УКРАЇНИ
ЗВ’ЯЗКУ МІЖ ТЕКТОНІЧНИМИ СТРУКТУРАМИ,
РЕЛЬЄФОМ, МІНЕРАЛЬНИМИ РЕСУРСАМИ І
ГУСТОТОЮ НАСЕЛЕННЯ, РОЗТАШУВАННЯМ
ВИДОБУВНИХ, МАТЕРІАЛО-, ПАЛИВОМІСТКИХ ВИРОБНИЦТВ»
Навчальна мета: з’ясувати вплив людини на літосферу, порівняти силу антропогенного та природного впливу на формування рельєфу, узагальнити знання про суть і ступінь використання мінеральних ресурсів планети,взаємозв’язок літосфери і соціальної сфери.
Розвивальна мета: розвивати картографічну, громадянську компетентності, логічне й аналітичне мислення.
Виховна мета: виховувати бережливее ставлення до ресурсів планети.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атласи.
Опорні та базовіпоняття: геологічнесередовище, антропогенніформирельєфу, глобальна проблема.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Люди добре засвоїли, щопроцеси, якіпроходять в надрахземної кори і на їїповерхні, цілкомлогічні й закономірні, вивчилиїх не стільки для задоволеннядопитливості, скільки для виконанняцілкомпрактичних задач. Наприклад, пошукукориснихкопалин, виявлення зон можливихземлетрусів, запобіганняшкідливим для господарськоїдіяльностілюдинипроявамрельєфоутворювальнихпроцесів, обґрунтуваннямісцьбудівництвапевнихоб’єктівтощо. При цьому люди дещозмінюютьхідприроднихпроцесівчиїхнаслідки. Наскільки вони є суттєвими? Як оцінити силу та впливлюдини на літосферу?
IIІ. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів
-ЗовнішнісилиЗемлі на їїповерхніздійснюютьруйнування, транспортування та акумуляціюгірськихпорід. Назвітьвидидіяльностілюдини в межах літосфери, яківідповідаютьцимпроцесам.
-Назвітьантропогенніформирельєфу.
-Якітериторіїзазналинайбільшогоперетворювальноговпливулюдства? Якінайменшого?
-Яким видом виробничоїдіяльностілюдствонайбільшвпливає на змінурельєфу? На змінуречовинного складу земнихнадр?
-Назвітьвиробництва, якінайбільшезалежатьвід ресурсного потенціалуземної кори; потребуютьсуттєвихзмінземноїповерхні; вимагаютьґрунтовнихзнань про літосферу для розміщення.
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Впливлюдини на літосферу
Створюєантропогенніформирельєфу: терикони, дамби, канали, кар’єри, шахти.
Літосфера є «базою» для біосфери, впливаючи на літосферу, людинаопосередковановпливає назмінуландшафтів (замінаприроднихландшафтів на сільськогосподарські), усієїорганіки.
Посилюєприродніекзогенніпроцесичиспрямовуєїх в іншомунапрямку (перерозподілрічковихстоків, а відповідно, водноїерозії, вирубуючиліси, посилюєвітровуерозію, щопризводить до опустелювання, та ін.)
Забудоватериторійвимагає штучного нівелюванняприродноїповерхні, яке, на відмінувід природного, не збалансоване з іншимиприроднимипроцесами. Цепризводить до зсувів, просіданьґрунту, порушенняпластівпідземних вод та ін., ланцюжкомвикликаєнаступнізміни, здебільшого не передбаченілюдиною та не корисні для неї.
Фізичназмінагірськихпорід: статичненавантаженнявідзабудов, динамічненавантаженнявпливає на мало ущільнені породи, змінюючиїхніструктурнізв’язки (раптовізсуви, пливунитощо)і призводить до неприроднихрозломів у щільних породах, швидкеперетворенняїх на подрібненіутворення; зміна теплового балансу; електромагнітнийвплив.
Змінаречовинного складу: швидкевиснаженняприроднихмінеральнихутворень і перетворенняїх на новіречовини, часто синтетичні.
2 Глобальна ресурсна проблема людства
Обсягивидобуткумінеральноїсировинизбільшуютьсяшвидкими темпами, призводячи до вичерпування «зручних» родовищ і розробкинових у складнихгірничо-геологічнихумовах, щозбільшуєвартістьсировини.
Шляхи мінімізації: пошукновихродовищ, комплексна переробка, ресурсозбереження та зменшенняматеріало- та паливомісткості, використаннявторинноїсировини, багаторазовезалученняштучної та синтетичноїсировини.
Практична робота 4. Встановлення за тематичними картами материків та Українизв’язкуміжтектонічними структурами, рельєфом, мінеральними ресурсами і густотоюнаселення,розташуваннямвидобувних, матеріало-, паливомісткихвиробництв
Об’єднайтеся в групи. Кожнагрупаобирає одну з тектонічних структур: щит платформи, западина давньоїплатформи, плита молодоїтектонічноїплатформи, моноклінальна структура плитидавньоїплатформи, молода гірсько-складчаста структура, складчасто-бриловагірськаспоруда, передгірнийпрогин.
1. Оберітьдвіаналогічнітектонічніструктури — одну в межах територіїУкраїни, іншу — будь-деу світі. За тематичними картами визначтеїхвік, сформовані в їх межах формирельєфу. Родовищаякихкориснихкопалин тут поширені? Зазначтезагальніособливості. Пояснітьїх. Чиможнацевважатизакономірністю?
2. Додатковооберітькількааналогічнихспоруд у світі. Визначте густоту населення в їх межах. Чиможнавиявитиякусьзакономірність?
3. Зазначте, у межахякихкраїнрозташованіобраніструктури. Які вони за економічнимрозвитком?Проаналізуйте, яківидобувні та матеріало-, паливомістківиробництвапоширені в межах структур. Зробітьвисновок.
4. Зазначтетериторіївисокорозвиненихкраїн, де поширеніаналогічніматеріало-, паливомістківиробництва. У яких з них цівиробництва не маютьприв’язки до родовищкориснихкопалин? Чимцеможнапояснити?
5. Зробітьвисновок, якийіззазначенихчинників, на вашу думку, є основним для заселеннятериторії.
6. Запропонуйтеспосіб, в якийузагальнена вами інформація буде матисистематизованийвигляді дасть вам можливістьвиявити і сформулюватизакономірностіформування, розвитку, розташуванняповерхніземної кори, кориснихкопалин і соціальноїсфери, чинавпаки, спростуватибудьяківзаємозалежностіміж ними.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
Оберітьпозицію: «Людство, втручаючись у літосферніпроцеси, суттєвозмінюєвиглядземноїповерхні, хідприроднихпроцесів», «Людстволишедещозмінюєземнуповерхню у незначних масштабах, і вони суттєвілише для нього», свійваріант. Позиціюобґрунтуйте.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
-Опрацювати § 11.
- Повторити §§ 9-10.
- Підготуватись до контрольної роботи.
1