Урок української літератури, 6 клас Дата:
Тема. Емма Андієвська. Прихований повчальний зміст „Казки про яян”.
Мета:формувати ключові та предметні компетентності: навчити учнів розуміти прихований зміст казки; розвивати вміння знаходити ключові фрази в тексті, формувати власні висновки; виховувати розуміння морально-етичних цінностей, що допомагають сприймати красу і приваби світу.
Епіграф уроку: І тільки тих поважають мільйони,
Хто поважає мільйони „я”…
В. Симоненко.
Тип уроку: інтегрований урок-дослідження
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки -смайлики, текст казки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
На минулому уроці ви ознайомилися зі змістом „ Казки про яян”, поділилися якими почуттями пройнялися після прочитання твору Емми Андієвської. Сьогодні на уроці ми розкриємо прихований повчальний зміст казки.
1) Притча «Зерна кави»
Сідайте. А наш урок я б хотіла розпочати притчею (тобто невеличкою оповіддю, яка має повчальний зміст)
Зерна кави
Одного разу до батька прийшла дочка і скаржиться:
- Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу протитечії. Я виснажена, у мене більше немає сил.Що мені робити?
Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою.
В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави.
- Що змінилося? – запитав він свою дочку.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
- Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лишезмінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильнізовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.
- А кава?
- Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінилийого – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації…
Я бажаю вам щоб сьогодні на уроці ви отримали не тільки знання,а й користь від наданих порад.
Тож до роботи, адже наш девіз: Ми працюємо щоденно! Ми працюємо натхненно!
А завдання наше таке: “Віднайди у людині “людське”!
2) Словникова робота
- Користуючись словничком, скажіть, ознаки якого твору сформульовано в темі уроку? (Притчі)
- Що таке притча?
(Невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано присутня мораль)
-А який літературознавчий термін з визначення притчі потрібно розкрити? (Алегорія)
- Дайте визначення, що таке алегорія. (Алегорія - двопланове художнє зображення ( реальне і приховане), що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ під конкретними художніми образами)
- У вашому словничку є термін, який не пов’язаний з літературою. Назвіть його (Потреби)
- Який предмет вивчає потреби? (Економіка)
- Що ж таке потреби?
(Потреби - це необхідність у чомусь, бажання володіти певними речами, відчуття нестачі, якщо бажання залишаються незадоволеними).
-Отже, на уроці ми розкриємо прихований повчальний зміст казки, з ‘ясуємо, які потреби прагнуть задовольнити герої.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
1) Літературний диктант
1. Головний персонаж казки був… (пастушком)
2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи… (козу)
3. Козопас впав у… (провалля)
4. Хлопчина побачив міст із… (вулицями і вежами)
5. У місті було веж… (сім)
6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив… (дід)
7. Яяни харчувалися… (своїм я)
8. Яяни не могли вимовити слова… (ти)
9. Щоб вийти з міста, потрібно було… (відкрити браму)
10. Слово, яке потрібно було сказати брамі… (ти)
11. Пастушок посадив діда на… (плече)
12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною… (мішок, наповнений самоцвітами)
(Взаємоперевірка).
2) Робота з епіграфом уроку
– Я прочитала кілька уривків із віршів, афоризмів і розгубилася, який же з них більше підходить до головної думки нашого уроку. Мені видався найбільш вдалим вислів В. Симоненка…
3) Бесіда за питаннями
– Чому, на думку Емми Андієвської, всі речі, що оточують людину, стають живими?
– Які риси ви цінуєте в людині? Чому?
– Через що у будь-якому колективі не люблять яян?
– Чи можна допомогти людині позбавитися негативних рис? Яким чином це можна зробити, якщо це так?
– Яким чином пастушок потрапив у казковий світ?
– Що незвичайного він побачив?
– Чому вежі повсякчас завалювалися?
– Про що розпитував хлопець чоловіка, якого він побачив першим у казковому місті?
– Як мешканці міста реагували на питання козо паса до них? З чим це було пов язано?
– Хто і чому допоміг юнакові зорієнтуватися у тій місцевості, куди він потрапив?
– Що було характерним для мешканців цього міста?
– Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»
– Як старий дідусь потрапив до яян?
– Чим пояснити те, що кволий дідусь не хотів біти яянином?
– Хто такий юродивий? Яка роль цього героя у творі?
– Що необхідно було зробити для того,щоб залишити місто яян?
– Як характеризується пастушок у своєму ставленні до дідуся?
– Чому, коли хлопець покинув місто Яян,у нього був мішок, по гузир наповнений самоцвітами?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1) Вибіркове читання
Завдання: Прочитайте уривки з казки, які вас найбільше вразили. Обгрунтуйте свою думку.
2) «Мозкова атака»
– Як, на ваш погляд, чому герої повісті не мають власного імені?
– Дайте власну оцінку того, добре чи погано бути яянином?
– «Я і «ти» – це особові займенники. Чому ж Емма Андієвська їх протиставляє?
– Хто ж був насправді той дідусь , який незабаром швидко зник? За що хлопець отримав винагороду?
3) Творча робота
- Відшукате в тексті казки ключові фрази, які б розкривали поняття вірності мріям, прагнення гармонії зі світом
ЯЯНИ ПАСТУШОК
кожен яянин знає тільки своє «я» я вам охоче допоможу
я спробую
харчується власним „я” я тобі дуже вдячний за пораду
„я” кожного із яян невичерпне я хотів би подбати про тебе
я хочу аби ти бодай перед смертю
дихнув свіжим повітрям
я не хочу ставати яянином
- Яке слово повторюється у кожній фразі? (Я).
- Що воно уособлює? (Духовний світ людини)
- Чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я” пастушка?
4) Робота в парах (слайд № 3)
- Зараз ми дослідимо чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я” пастушка. Виконайте завдання на роздрукованих листках.
ЯЯНИ ПАСТУШОК
Егоїсти чуйний
переповнені Я цілеспрямований
власною гординею добрий
не хоче ставати яянином поважає старість
вдячний
цінує волю
-У якій колонці більше „я”? Чий духовний світ багатший?
Чому?
- Що уособлює духовний світ яян? (Вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).
- Який колір, на вашу думку, відповідає духовному світу яян? (не бачать і не розуміють красу і приваби світу, не можуть щасливо жити в ньому).
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
1) Робота в парах. Прийом «Я так думаю»
– Поміркуйте, чому доброта пастушка не змогла розтопити крижаного «я» в душах яян.
– Мішок самоцвітів — це плата за доброту, прагнення до волі й повага до людей чи щось інше?
2) Характеристика образів твору
Завдання: охарактеризуйте дійових осіб твору (реальних та фантастичних), доповнивши таблицю відповідями.
Персонажі твору |
Ключові слова |
Приклади з твору |
|
|
|
Яяни — уявні істоти (фантастичні).
1. Яянинові ніхто не може догодити, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще.
2. Усі харчуються власним «я».
Старий — один із яянів (реальний, фантастичний).
1. Я — чужинець, справжнім яянином так і не став.
2. Я не пристосований до іншого світу.
Пастушок — може бути кожний із нас (реальний).
1. Козопас обійшов майже усе місто, але ніхто в його бік навіть не глянув.
2. Садовлячи старого на плечі, пастушок мовив: «Я хочу, аби ти дихнув світлим повітрям за межами веж».
Брама — внутрішній світ кожного (уявний — переносне значення).
Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити.
3) Робота в парах
Завдання пошуково-дослідницького характеру.
1 ряд-Складіть пам’ятку «Як не стати яянином»
2 ряд –Як вилікувати яянів. Які б ліки ви запропонували яянам?
3 ряд- скласти фанфік «Лист яянам»
Очікувана відповідь
Пам’ятка «Як не стати яянином»
1) Думати не лише про себе, а й про інших, турбуватися про них.
2) Навчитися слухатиінших, поважати їхню думку.
3) Учитися в мудріших, прислухатися до розумних порад.
4) Допомагати старшим і тим, хто потребує допомоги, не чекаючи віддяки.
VІ. Підсумок уроку
Повернемось до змісту притчі,яку я вам розказала на початку уроку. Які слова можна вважати ключовими,тобто вони повністю розкривають зміст «Казки про яян?»
Підсумовуючи наш урок, хочеться зазначити, що людина має цінувати не тільки своє життя, а й життя інших, бо тільки у співпраці з іншими вона досягне успіху та щастя.
«Духовний заповіт Матері Терези»….
VII. Оцінювання роботи учнів
VIII. Домашнє завдання
1. Скласти за «Казкою про яян» колаж, ребус.
2. Прочитати казку «Говорюща риба».
Додаткові завдання
Складання сенканів. Робота за варіантами
Добро |
Зло |
Безкорислива, безмежне |
Убивче, руйнівне |
Облагороджує, надихає, звеличує |
Занапащує, гнобить, знищує |
Його треба творити постійно |
Воно спустошує людську душу |
Істина |
Неволя |
Літературна гра «Про кого ця цитата»
Поміркуйте, про кого з твору можна було б сказати саме таким чином. 1. Байдужість — це параліч душі,передчасна смерть (А. Чехов). 2. Хто сам не любить нікого, того теж ніхто не любить (Демокріт). 3.Людина стає люди-ною тільки серед людей (Й. Бехер). 4. Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя (Й. Гете). 5. Як часто люди використовують свій розум для коєння дурниць (Ф. Ларошфуко). 6. Якщо ти байдужий до страждать інших, ти не заслуговуєш називатися людиною (Сааді). 7. Тільки тоді станеш лю-диною, коли навчишся бачити людину в іншому (О. Радищев). 8.Коли егоїстичне щастя є єдиною метою життя, воно дуже скоро залишається без мети (Р. Роллан). 9.Хто не живе для інших, той, отже, й для себе не жив (Ю. Мушкетик)
«Мікрофон»
1. Якби я потрапив до країни яян…
2. Автор у творі засуджує тих, хто…
3. У творі возвеличують тих,хто…
4. Я б порадив мешканцям країни…
5. У будь-якому колективі яян не люблять, тому що…
Гра «Так чи ні!»