Енергетика й екологія

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати знання учнів про різні типи електростанцій, принцип їхньої дії, енергетичні перетворення; розкрити зв’язок фізики з екологією та розглянути питання екологічного виховання; сформувати знання про навколишнє середовище як про цілісну систему взаємопов’язаних явищ; формувати екологічну компетентність учнів; розвивати вміння встановлювати зв’язки нового з раніше вивченим. Допомогти усвідомити, що будь – яке втручання в природу може привести як до позитивних, так і негативних наслідків для здоров’я людей;
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ КРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЖИТОМИРСЬСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КОРОСТИШІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку за технологією лайф – коучинг на тему:

‘’Енергетика й екологія’’

 

 

 

https://img3.stockfresh.com/files/s/spectral/m/68/1467619_stock-photo-alternative-energy---europe.jpg

Розробив викладач

 Коростишівського професійного аграрного ліцею

Савенко Ю.В.

Коростишів2020

Лайф-коучинг з формування природничо-наукових компетентностей.

‘’ Енергетика й екологія’’

«Знання лише тоді знання, коли вони здобуті

 зусиллями свого розуму, а не пам'яттю» (Л. Толстой)

Мета:

навчальна:

  • Узагальнити й систематизувати знання учнів про різні типи електростанцій, принцип їхньої дії, енергетичні перетворення;
  • розкрити зв’язок фізики з екологією та розглянути питання екологічного виховання;
  • сформувати знання про навколишнє середовище як про цілісну систему взаємопов’язаних явищ;
  • продовжити формувати вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки;

розвивальна

  • формувати екологічну компетентність учнів;
  • розвивати вміння встановлювати зв’язки нового з раніше вивченим.
  • допомогти усвідомити, що будь – яке втручання в природу може привести як до позитивних, так і негативних наслідків для здоров’я людей;

виховна

  • виховувати економічне й екологічне мислення
  • виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я та відповідальність за наслідки своєї діяльності;
  • створити умови для розвитку пізнавального інтересу та соціалізації;
  • вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань;
  • виховувати активну громадянську позицію, почуття відповідальності перед навколишнім середовищем;

Тип уроку. Урок узагальнення й систематизації знань.

Обладнання. Магнітофон, електричний чайник, плакати зі схематичним зображенням електростанцій різних типів, таблиці для порівняльної характеристики різних типів електростанцій, кольорові маркери, дидактичний матеріал з інформацією про певний тип електростанції, атласи «Економічна та соціальна географія світу», нумеровані кольорові картки.

Методичні поради. Вправи, які навчають дітей формулювати й висловлювати власні думки, слухати інших та приймати рішення на основі  раціональних  роздумів,  допомагають  у  навчанні демократичного способу мислення. Дослідження свідчать, що введення методів групової роботи є ефективним для запобігання відчуженості між учнями. Поділ на групи доцільно зробити на попередньому уроці, а кожній групі дати домашнє завдання знайти й опрацювати матеріали про певний тип електростанції. На заняттях має переважати діяльність учнів, вони повинні працювати з приладами, довідниками, схемами, бо саме така діяльність пов'язана з активним мисленням. Використовуючи  нові  педагогічні  методи  поряд  із традиційними, ми можемо допомогти учням у розвитку мислення, одночасно навчаючи їх поважати права інших і працювати разом для досягнення спільної мети. Урок передбачає використання активних методів навчання, зокрема, метод роботи в базово-перехресних групах та метод «дерево рішень».

Метод базово-перехресних груп. Учитель проводить поділ на базові групи, в яких учні опрацьовують  матеріал певного типу (кожна група — інший). Після цього вчитель формує нові перехресні групи таким чином, щоб до їхнього складу входили представники з кожної попередньої базової групи. У цих групах учні навчають один одного, передаючи їм знання, здобуті в базових групах. Поділ  на  групи  можна  проводити  різними  способами.

Наприклад, роздати учням картки різного кольору, на яких написані цифри 1, 2, 3, 4, 5, 6. Базові групи формуються за кольорами карток, перехресні — за цифрами. Можна на невеликих аркушах паперу написати символи А1, А2, АЗ, А4, А5, А6, Б1, Б2,... і т.д. до Е6. Базові групи формуються за буквами, перехресні — за цифрами. Кількість учасників групи не повинна перевищувати 6 осіб.

 Метод «дерево рішень». Кожна група отримує для заповнення таблицю (великого формату із намальованим «деревом рішень» проблеми, яка розглядається) і фломастери. Під час роботи учасники групи занотовують вади і переваги кожного варіанта, а потім приймають рішення про шляхи розв’язання проблеми. Після завершення роботи представники кожної групи повідомляють результати роботи своїх груп.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

(У класі тихо звучить музика, на демонстраційному столі стоїть електричний чайник, у якому гріється вода, над класною дошкою горить лампа, учнівські столи розставлені для роботи в групах.)

Учитель. Дорогі друзі, розпочнемо сьогодні наш урок незвичайно. Спочатку поп'ємо чаю, а відтак працюватимемо. Наш лаборант уже давно увімкнув електрочайник, і вода ось-ось закипить. (Несподівано гасне світло, затихає музика, вимикається чайник. Лаборант підходить до вчителя і тихо щось йому каже.)

Учитель. Що сталося?

Учні. Немає струму в мережі.

Учитель. Шкода... Не вдасться нам зараз попити чаю. А скажіть, будь-ласка, звідки береться струм в електричній мережі нашого класу, наших помешкань?

Учні. Виробляється на електростанціях.

Учитель. Правильно. А які ви знаєте електростанції?

Учні. ГЕС, ТЕС, АЕС, альтернативні (сонячні, вітряні,припливні, геотермальні, біогазові).

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Чи вистачає кожному жителю Землі енергії?

(Відповідь учнів)

 Учитель. Споживання енергії людством безупинно зростає. Різниця між людиною кам’яного віку і сучасною людиною величезна, особливо у порівнянні з кількістю використовуваної ними енергії. Печерна людина використовувала біля 1% тієї кількості енергії, яку використовує сучасний житель Землі.

Значить, на Землі стало більше енергії? Ні! Вона стала більш доступною, але її не стало більше, ніж раніше. Кількість енергії в природі постійна.  Ми можемо порівняти себе з людьми 1960-х років, коли використовувалися такі самі джерела енергії.

 Так от, ще 40 років назад людство споживало тільки половину тієї енергії, яку споживає сьогодні!

 Учитель. Енергія є основою життя людського суспільства, і його прогресивний розвиток пов'язаний із безпосереднім зростанням енергоспоживання. Це споживання зросло протягом XX ст. більш ніж у 100 разів, при цьому органічного палива було спалено у багато разів більше, ніж за весь попередній час. Які ж перспективи очікують нас у XXI столітті? Людство все більше усвідомлює свою відповідальність за збереження довкілля, за чистоту нашої планети. Науково-технічний прогрес, підвищення комфортності життя і пов'язане з ним зростання енергоспоживання — об'єктивні речі. Але це не означає, що вони мають досягатися будь-якою ціною. Використання лише традиційних джерел енергії (нафти, газу, ядерного палива) руйнує і забруднює землю, водні ресурси й повітря. Разом із тим, понад 1 кВт на кожний квадратний метр постійно забезпечує нам удень світло невичерпного, екологічно бездоганного і загальнодоступного природного джерела —  Сонця.  Досягнення  технології  вже  зараз  дають  змогу використовувати його для вироблення електроенергії, вартість якої наближається до традиційної. Поряд інтенсивно розвиваються вбагатьох країнах також вітроенергетика й енергетика біомаси, які споріднені  сонячній.  Сьогодні,  поза  сумнівом,  основною економічною проблемою у світі є енергетична криза. Соціально- економічний розвиток кожної країни, зокрема України, залежить від стану її енергетики. Отже, існують методи вироблення електроенергії з органічного і ядерного палива (вугілля, нафти, природного газу, урану) і використання відновлюваних джерел енергії (гідравлічної, сонячної, вітрової, припливної, геотермальної та інших). Яким із них віддати перевагу?

Тема нашого уроку — «Енергетика й екологія».

III. Узагальнення і систематизація знань На цьому етапі уроку ми працюватимемо таким чином. На попередньому році ми з вами утворили групи, кожна з яких отримала домашнє завдання: підготувати повідомлення про певний тип електростанцій. Отож, прошу зараз сісти групами за відповідні столи (на столах стоять таблички різного кольору). До повідомлень, які ви підготували вдома, ви отримаєте ще додаткову інформацію (див. додаток). Ваше завдання — опрацювати цей матеріал, обговорити його і відповісти на такі запитання (запитання написані на дошці або у вигляді плаката).

1. Який принцип дії електростанції?

2. Які енергетичні перетворення відбуваються на даній ЕС

3. Який вплив даної ЕС на екологію?

4. У яких місцях переважно розташовані електростанції даного

типу? На виконання цієї роботи відводиться 8 хв.

(Поки учні працюють, учитель стежить за їхньою роботою і за потреби надає допомогу.)

Учитель (через 8хв.). Прошу припинити обговорення. Подальшу нашу роботу проводимо таким чином. На ваших кольорових картках написані різні цифри. Отож, попрошу учнів подивитися, яка цифра написана на картці і сісти за стіл з відповідним номером. Тепер ви маєте розповісти один одному про той тип ЕС, який вивчили у попередній групі. Потім заповнити таблицю, яку ви отримаєте, і прийняти рішення: яка зі станцій є найбільш економічною та екологічною? На виконання цього завдання відводиться 15 хв. (Через 15хв групи вивішують на дошці свої таблиці із закритим смужкою паперу рішенням.)

Типи електростанцій     Переваги      Недоліки

ГЕС

ТЕС

АЕС

Альтернативні

Рішення:

Учитель. Прошу когось із членів групи прокоментувати своютаблицю, не зачитуючи рішення. (Групи по черзі представляють таблиці. Коли всі групит відзвітували, вчитель відкриває усі рішення і зачитує їх. На основі цих рішень учні роблять узагальнення, яка ж електростанція є найбільш економічною та екологічною.)

IV. Підсумок

Учитель. Отже, електрична енергія — це наслідок розвитку цивілізації. Вона дає нам можливість переглядати телепередачі, слухати радіо, користуватися багатьма пристроями. Але скажіть, про що завжди слід пам'ятати, користуючись будь-яким досягненням цивілізації?

Учні. Про вплив цих досягнень на навколишнє середовище.

Учитель.  Зараз  я  хочу  запропонувати  один  цікавий експеримент. З'ясуймо, хто з вас може відмовитися від благ цивілізації заради збереження довкілля. Прошу всіх заплющити очі уявили своє життя і підняти руку, хто готовий це зробити. Дякую. (Учитель оцінює й коментує роботу учнів, їхнє уміння працювати з науковим матеріалом, аналізувати, робити висновки, відзначає активну роботу на уроці, цікаві й змістовні повідомлення. Нещодавно було  проведено серед учнів та працівників училища анкетування  «Енергозбереження у нашому домі». 

Учень  Участь взяли 200 осіб. Проаналізувавши його, маємо такі результати:

  1. Вам потрібно освоїти методики для того, щоб ефективно зберігати енергію!   Відповідей «так». 42%
  2. . У Вас багато гарних звичок, які можуть слугувати основою для подальшої роботи над тим, як ефективно зберігати енергію у Вашій оселі. Відповідей «так».63%
  3. Ви є зразком всім іншим в тому, як потрібно зберігати енергію. Відповідей «так». 53%
  4. Хтось з Вашої сім’ї повинен стати керівником Міністерства палива та енергетики. Відповідей «так». 8%

За результатами  анкетування, видно, що майже всі з нас дбають про енергетичну економію, чи ми просто в таких умовах -  ефективного  зберігання енергії, та економії власних коштів.

Учитель. Всі молодці! Разом ми з Вами з’ясували  узагальнили й систематизували знання про різні типи електростанцій, принцип їхньої дії, енергетичні перетворення.

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку