ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
«МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ ТЕМА: «ЧЕСНІСТЬ ПОЧИНАЄТЬСЯ З ТЕБЕ»
Кропивницький – 2021 |
Мета:
1) Виховна: формування чесності, як цінності учнів, виховувати прагнення бути чесними, незважаючи на життєві обставини.
2) Пізнавальна: поглибити усвідомлення важливості бути чесним із собою, а також з іншими для гармонійних відносин між людьми.
3) Розвиваюча: розвивати здатність аналізувати життєві ситуації, встановлювати причинно наслідкові зв’язки між вчинками та їх наслідками, аргументовано висловлювати своє ставлення.
Завдання:
• Викликати почуття захоплення людьми, які чесні з собою і іншими не залежно від ситуації.
• Намагатися викликати роздуми у кожної дитини щодо вчинених ними дій.
• Переконувати необхідності чинити чесно по відношенню до себе і інших.
• Розвивати здатність аналізувати життєві ситуації. розширювати уявлення про поняття «чесність», «правда»;
розвивати прагнення бути чесним із самим собою і оточуючими людьми; виховувати доброзичливість і чесність у відносинах з людьми виховувати етичні якості особистості учнів;
сприяти усвідомленню дітьми такої важливої моральної категорії, як чесність, вірність слову і обіцянкам.
Допомогти учням в процесі самопізнання і самовиховання характеру, сприяти їхньому прагненню стати краще.
Розвивати уміння міркувати, висловлювати свою точку зору, брати участь в дискусії.
Форма проведення: етична бесіда.
Цільова аудиторія :учні 7 класу
Обладнання і наочність: сценарій етичної бесіди, картинки, картки, мультимедійна дошка.
Попередня підготовка: пошук інформації, планування, ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, друк необхідної інформації;
Використанні джерела інформації для підготовки заходу:
1. НУШ, уроки для 6-8 класів.
Хід заходу
І. Вступна частина.
Доброго дня, діти. Сьогодні ми вільно поспілкуємося на тему: «Чесність починається з тебе». Не бійтесь задавати запитання, мене цікавить думка кожного учня! Кожен може дати пораду або ж поділитися досвідом. Ми поговоримо про чесність загалом. Про справедливі й чесні випадки, але для початку, діти:
1) Як Ви схарактеризуєте людину для якої чесність є головною із чеснот?
2) Які почуття у Вас викликають такі люди?
3) Чи багато Вам зустрічається таких людей?
4) Як Ви реагуєте, якщо Ваші знайомі, друзі були з Вами, чи с кимось - нечесними?
5) Чи змінюється до них Ваше ставлення? Як?
6) Що людей штовхає говорити не правду?
Учитель: Отже, всі ми цінуємо чесність по відношенню до нас, але чомусь нам доводиться часто зіштовхуватися з брехнею, обманом. І постають питання: «Чи можемо ми змінити це? Чи завжди «гірка правда краще солодкої брехні»? Чи завжди таємне стає явним і які тоді наслідки? Чи легко завжди бути чесним із собою та іншими? Пропоную сформувати відповіді на ці питання після розгляду життєвих ситуацій, з’ясування мотивів вчинків їх героїв, та наслідки брехні й чесних вчинків:
Ситуація 1 Учитель:
Маша і Світлана були однокласницями, Світлана завдяки своїй добрій вдачі була завжди в центрі уваги однокласників, з нею із задоволенням спілкувалися однокласники як в школі, проводили разом дозвілля. До Маші переважно проявляли байдужість, а іноді ігнорували. І вона вважала це несправедливим, бо вона краще навчається за Світлану, Маша була відмінницею, вона б теж хотіла ходити з однокласниками в місця відпочинку тощо. І Маша вирішила змінити цю ситуацію і почала розповідати однокласникам, що Світлана про них говорить неприємні речі, зневажає їх. Маша вважала, що вони перестануть спілкуватися із Світланою і почнуть більше цінувати її. Так і сталося.
Вчинок був навмисний, але чи вартий він того? Однозначно ні, на мою думку, слід було знайти більш вдалі підходи, щоб тебе помічали, наприклад, допомогти комусь з домашнім завданням, чи самостійною роботою(бо дитина гарно вчилась), просто підтягнути когось в навчанні. Як довго це буде тривати? Як можуть розвиватися події? Як би Ви вдіяли на місці Маші і Світлани?
А ЯК ДУМАЄТЕ ВИ? Давайте кожен висловить свою точку зору, мені цікаво почути, що б зробили Ви.
Д: - Маша зробила усе правильно, а що їй робити, коли її не помічають?
У: - Це не є справедливо й чесно по відношенню до Світлани, Маша могла б змінити ситуацію, бути у цій групі найрозумнішою, тією, хто допомагає робити завдання, це робило б її цінною.
Д: - Не можна говорити на людину погано за її спиною! Це не чесно!
У: - Повністю згоден, вихід є завжди, необхідно лише все обдумати.
Д: - Якщо її не цінували, то після цього вчинку будуть цінувати не довго, вона не цікава іншим з її підступним характером, якщо вона говорила неприємні речи, то вона буде казати такі ж неприємності й про інших!
Д: - А як їй бути? Вона ж дуже хотіла бути «номер один» у групі , як би по іншому вона цього досягла? Вона просто скинула лідера.
У: - Звичайно, тепер, Світлані будуть приділяти менше уваги, але через певний час все ж таки Світлана займе позицію лідера, бо з нею цікаво. Вона душа компанії. Кожна людина унікальна по-своєму, тому на усе треба дивитись під різним кутом! Треба знайти себе, тоді тебе будуть поважати, не копіювати нікого і не йти нечесним шляхом! Позицію «номер один» можна досягти, як допомагаючи однокласникам , так і коли ти просто душа компанії.
Поважатимуть тебе однаково.
Дана ситуація тривала б не довго, в решті решт Маша відмінниця, їй важко завжди бути «душею компанії», деякі жарти для неї не зрозумілі, також Маша не бажає відвідувати усіх місць, які пропонує колектив. Світлана ж навпаки, яке місце не запропонує, то усі за, час проходить весело. Маші неприємні такі місця, бо їй важко там зосередитись і знову ж таки уся увага – Світлана. Події можуть розвиватись наступним чином: Маші набридне, що на неї не звертають увагу, а вона просто, навіть на позиції лідера, не може тримати всю увагу на собі, покине даний колектив, Маша буде у колективі, але не на позиції лідера, не «душею компанії» а просто членом колективу, буде відвідувати усі заходи, вислуховувати різні речі, які їй можуть не сподобатись і так далі. А ЯК БИ ВИ ВДІЯЛИ НА МІСЦІ МАШІ І СВІТЛАНИ? Цікаво почути, як думаєте Ви. Д: - Я б покинула цей колектив. Якщо на мене не звертають увагу, а я не можу втримати їх уваги. Чому мені там бути?
У: - А чи найкращий це шлях? Можна просто змінити роль у цій групі, не принципово завжди бути в центрі уваги. Не бійтесь висловлювати свої думки, задавайте якомога більше питань, обговорюйте різні. А саме найголовніше – спробуйте запропонувати свою допомогу комусь, я глибоко переконаний, після Вашої допомоги ставлення до Вас зміниться, а в якому напрямку, залежить від Вас.
Д: - А я б не покинув колектив, я б проводив з ними більше часу, щоб зрозуміти чим вони живуть, якщо в них є реально класні ідеї, то чому б не провести час там?
У: - Так! Цілком вірно, якщо Вам подобається, наприклад, кінотеатр – сходіть, адже саме в цих місцях Вам вдасться реалізувати себе, розказати щось цікаве(якщо Ви захоплюєтесь кіно), Вас зрозуміють і завжди, коли колектив буде йти в кіно буде звучати фраза: «О, а якби зі мною був він… Так гарно про усе розповідає! Без нього не піду!»
Д: - А я б на місці Світлани поговорила з колективом і представила їй Машу, сказала б так і так, ось людина, яка краще ніж я розбирається в чомусь. Поговорила, щоб підняти авторитет.
У: - Досить чесний вчинок! А можна навіть сказати так: «Сьогодні Маша проведе захід, а ми їй усі допоможемо!». Самооцінка Світлани не зникне, а Маші ми піднімемо авторитет у групі. Погоджуюсь!
Давайте розглянемо і обговоримо іншу ситуацію: Ситуація 2
Сергій і Костя дружили і разом тренувалися, наближалися важливі змагання, і тренер все не міг вирішити хто з них буде представляти спортивний клуб, і все більше схилявся, що поїде Костя бо він наполегливіший, і знаходиться в кращій формі. Сергія це не влаштовувало, він був переконаний, що цей шанс він не може упустити. І пригадавши, що його тато товаришує із тренером, за вечерею Сергій розповідає тату придуману історію, що Сергій має гірші за нього результати, але він постійно задобрює тренера – подаруночками із магазину своєї мами. І наголосив, що було б добре якщо б тато попросив свого товариша-тренера обрати його на змагання. Тато, зрозуміло підтримав сина і наполегливо попросив друга і той не зміг йому відмовити. І ось Сергій на бажаних змаганнях.
Чи навмисний був вчинок? Я думаю, так, Сергій, за допомоги інших опинився на бажаних змаганнях, які зможуть принести йому авторитет? А чи принесуть, якщо Костя був у кращій формі, ніж Сергій. В чому була нечесність? Чи це був дружній вчинок? Що б Ви сказали на місці тренера?
А як думаєте Ви, в чому була не чесніть? Хто хоче висловити свою думку? Хочу почути кожного.
Д: - Сергій поступив не чесно! Треба було вияснити це із своїм другом, а вже потім приймати рішення!
Д: - Не справедливо долучати інших до прийняття рішень щодо змагань!
Д: - А чому Костя не вчинив так само?
У: - На мою думку, через, те, що для Кості це справа честі, він поважав вибір тренера. У Кості були поняття про дружбу, на відміну від Сергія.
Д: - А що тут такого, коли за тебе батьки просять? Якщо дитина мріяла про це, то чому б не попросити батьків. Коли я щось хочу, то прошу батьків. У: - Справді, коли у нас чогось не вистачає, чи просто дуже чогось хочеться, то ми просимо батьків про допомогу, бо це нам хочеться, але ми не дивимося на цю картину з іншого боку, а що, якщо є люди , які теж цього хочуть? Як їм бути? Є й такі, у яких немає батьків. Їм складно, як на мене, то хлопцям слід було поговорити про це, що Сергію ДУЖЕ хочеться там побувати, можливо Костя б й поступився місцем, а якщо ні. То тільки вирішувати це питання з тренером. Без ніяких допомог. Чесніть – одна з якостей людини, що відображає одну з найважливіших вимог моральності. Якщо простіше, то чесність – це правдивість. Правдивість з рідними, друзями, з усіма.
Зрозуміло, що це був зовсім не дружній вчинок. Чи вважає хтось, що це був дружній вчинок?(Якщо таких немає, то продовжуємо далі, а якщо є, то переконуємо далі.)
Діти, а ЩО Б ВИ СКАЗАЛИ НА МІСЦІ ТРЕНЕРА? Побудьте в ролі тренера і дайте відповідь на питання: «А можна мій син поїде на замагання?»
Згадайте, як у казках називається брехня і яке покарання слід, якщо говорити неправду. (К. Коллоді «Пригоди Піноккіо» - зростає ніс; Н. Носов «Пригоди
Незнайки ...» - хлопчики перетворювалися в ослів, тощо)
- Зі словом "чесність" існують вирази, які ми часто використовуємо в житті.
- Як ви розумієте вислів "ЧЕСНО ВИКОНУВАТИ СВІЙ БОРГ"? (Завжди сумлінно виконувати свої обов'язки. Наприклад, добре вчитися в школі.)
- Наведіть приклади, як люди різних професій чесно виконують свій обов'язок. - У народі є вираз "ВІН ВЗЯВ ЧЕСНУ СМЕРТЬ". Коли так кажуть? (Чесна смерть - це смерть доблесна, благородна. Віддав своє життя за Батьківщину - загинув, виконуючи свій обов'язок.)
- Вираз "ДАЮ ЧЕСНЕ СЛОВО" досить поширене. Дуже часто люди з легкістю дають чесне слово і тут же про нього забувають. Ви часто вимовляєте цю фразу? В яких випадках?
Діти, як ви вважаєте, ми знайшли відповідь на поставлене запитання: навіщо людині бути чесним?
Якщо ми чесні, то нам довіряють, вірять, поважають, люблять, ми ніколи не будемо володіти чужого, ми володіємо сміливістю, прямотою, ми щирі і правдиві.
А сьогодні чесні люди потрібні нашому суспільству, нашій країні? (Та дуже потрібні, про це часто говорить наш президент Зеленський, що країна дуже потребує чесних та порядних людей)
Давайте підведемо підсумки за допомогою вправи «Чесне сонечко». (Кожна людина записує провідні якості чесної людини або «вчинки чесності» на листочку, по чотири-п’ять промінчиків).
Які нові знання Ви отримали?
Чи використовували ці знання в особистому житті?
Чи будете використовувати ці знання в особистому житті?
Якщо людина може дозволити собі бути чесним, значить, йому нема чого соромитися своїх вчинків або думок. Чесна людина завжди викликає повагу, а головне – довіру. Треба намагатися говорити правду, що у нас не завжди виходить. Але навіть якщо ми обманюємо, то все рівно приходить час, коли хтось дізнається правду. Як-то кажуть: «Гірка правда краще солодкої брехні».
Чесна людина дорожить дружбою, з повагою ставиться до людей. Ця людина викликає повагу і довіру в оточуючих.
Давайте розробимо правила чесності:
Сказав - зроби;
Не впевнений - Не обіцяй;
Помилився - признавайся;
Забув - попроси пробачення
Говори те, що думаєш;
Не можеш сказати правду - поясни, чому;
Чи не видавай - чужу таємницю.
Бути чесним - це зовсім не означає постійно вихлюпувати все те, що у вас на думці. Гола правда може викликати напругу в дружніх відносинах, і навіть зародити злість. Деякі сприймають прямоту легше, інші - важче.
Як себе почуваєш, коли тобі брешуть? (записуєш відповіді на дошці) Ображеною.
• Некомфортно.
• Зникає довіра до людини.
• З'являється почуття образи.
А чи буває «безневинна брехня»?
• Звичайно, буває, в дрібницях.
• Можна збрехати, щоб не засмучувати людини, але потім часто дізнаються про правду і тоді ...
• Це незначна брехня, але вона іноді переростає у велику.
• Але ж це неправда і може ввести в оману.
Бути чесним - це зовсім не означає постійно вихлюпувати все те, що у вас на думці. Іноді різка правда може викликати напругу в дружніх відносинах, і навіть зародити злість. Говоріть правду, але при цьому вчитеся дотримуватися почуття такту.
Мета даного опитувальника - виявити рівень чесності, відкритості випробуваного. Призначений для професійної психологічної діагностики. Опитувальник "Чесність" добре поєднується з тими опитуваннями, в яких не закладена шкала брехні: при низьких показниках за шкалою чесності результати діагностики за іншими методиками, що входять в батарею методик, можна визнавати недостовірними.
Опитувальник "Чесність" може застосовуватися і як самостійна методика, призначена для виявлення рівня чесності, відкритості випробуваного.
Наприклад, з метою профвідбору.
Оцінювані якості: чесність
Порядок проведення
Уважно прочитайте наступні твердження. Залежно від того, згодні Ви чи ні з твердженням, напишіть в бланку відповідей "так" або "ні". Якщо Вам складно вибрати варіант, то спробуйте уявити останній місяць у Вашому житті. Оцініть те, чого було більше за минулий місяць. Не варто занадто довго роздумувати над відповіддю. Як правило, перший прийшов в голову, і є вірною.
1. Буває, що я сміюся над непристойним анекдотом.
2. Якщо до мене звертаються ввічливо, то я теж завжди відповідаю чемно.
3. У мене бувають труднощі з грішми.
4. Мені завжди приємно, коли людина, яка мені не подобається, домагається заслуженого успіху.
5. Бувало, відкладав те, що було потрібно зробити негайно.
6. У компанії я веду себе не так, як вдома.
7. Я повністю вільний від будь-яких забобонів.
8. Я не завжди говорю правду.
9. Коли я з ким-небудь граю, мені завжди хочеться перемогти.
10. Іноді я серджуся.
11. У своє виправдання я іноді щось вигадував.
12. Чи буває, що я виходжу з себе.
13. У дитинстві я відразу і без сперечань робив все, що від мене вимагалося.
14. Іноді я роздратований чимось.
15. Чи буває, що я сміхом реагую на непристойну жарт.
16. Бувало, я запізнювався до призначеного часу.
17. Я люблю іноді попліткувати.
18. Серед тих, кого я знаю, є такі особи, які мені дуже не подобаються.
19. Не пам'ятаю, щоб мене особливо засмутили невдачі людини, якого я не можу терпіти.
20. Мені траплялося спізнюватися.
21. Мені властиво іноді похвалитися.
22. Іноді немає ніякого бажання що-небудь зайнятися.
23. У мене бувають іноді думки, про які соромно розповідати іншим.
24. Іноді я опинявся причиною поганого настрою кого-небудь з навколишніх.
25. Бувало, що я говорив неправду.
26. Всі мої звички позитивні.
27. Якщо я щось обіцяв, то завжди стримую слово незважаючи ні на що.
28. Іноді можу похвалитися.
29. Підлітком я виявляв інтерес до заборонених тем.
30. Я відкладаю іноді на завтра те, що необхідно зробити сьогодні.
31. У мене бувають думки, яких слід було б соромитися.
32. Я іноді сперечаюся про речі, про які занадто мало знаю.
33. Я люблю не всіх своїх знайомих.
34. Я можу про кого-небудь сказати погано.
Необхідно порахувати кількість відповідей "так" на питання: 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 і кількість відповідей «ні» на питання: 2, 4, 7, 13, 26, 27.
0-5 балів. Дуже низький показник за шкалою "Чесність". Свідчить про яскраво вираженої схильності до брехні, прикрашання себе. Також може свідчити про низькі показники соціального інтелекту. Якщо даний опитувальник застосовувався в складі батареї методик, то результати по особистісним опросникам слід визнати недостовірними.
6-13 балів. Низький показник за шкалою "Чесність". Свідчить про значну схильність до брехні. Любить прикрашати себе, свою поведінку. Якщо опитувальник застосовувався в складі батареї методик, то результати по особистісним опросникам НЕ обязательнос слід визнавати недостовірними. Однак слід поставитися до їх результатами цілком критично.
14-29 балів. Нормальний результат. Схильність до брехні не визначена. Може бути, зрідка схильний прикрашати себе, свою поведінку, але в межах норми. 30-34 балів. Високий результат за шкалою "Чесність". Такий високий результат може бути пов'язаний не тільки з високою особистісної чесністю, але і наслідком інших причин: навмисного спотворення відповідей, дуже невірної самооцінки. Слід обережно поставитися до даного результату.
Чесність - напрочуд корисна річ. Вона може звільнити нас від важкого тягаря стресу і тривог; вона робить спокійним наш сон ночами; вона дає впевненість у власних силах; вона покращує наше душевне самопочуття; завдяки їй люди більше цінують нашу думку.