ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та спеціальної освіти
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕДАГОГІКА»
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
студентки ІІ курсу, групи СО22Б факультету Педагогіки, психології та мистецтв спеціальності “Спеціальна освіта” Анікітової Поліни
Володимирівни
Кропивницький – 2024
Мета заходу:
Розширити знання учнів про національні та державні символи України. формувати особистість з більш усвідомленою громадянською позицією, сприяти вихованню в учнів національної свідомості, любов до Батьківщини, до рідної землі, дати учням уявлення про державну символіку України; навчитись поводитися з гідністю на урочистих і пам'ятних заходах; Виховувати повагу до національних символів.
Завдання заходу.
1. Формування патріотичних почуттів; ознайомити учнів з історією виникнення та значенням державних символів України; пояснити роль і значення державних символів у сучасному житті кожного громадянина; розвивати почуття гордості за свою країну та поваги до її символів.
2. Поглиблення знань про державні символи; надати відповідну інформацію про Державний Прапор, Герб та Гімн; розглянути етапи історичного розвитку кожного символу, їх еволюцію та вигляд притаманний сучасності; розкрити символічне значення елементів кожного символу та кольорів.
3. Формування ціннісного ставлення до державних символів; обговорити правила шанування державних символів у повсякденному житті; сприяти розумінню важливості дотримання правил під час урочистих і пам'ятних церемоній.
4. Розвиток творчих здібностей і самовираження; організувати конкурс творчих робіт, де студенти зможуть представити свої малюнки або написати есе на запропоновані теми; організувати інтерактивні завдання, такі як вікторини, тематичні презентації та ігри, спрямовані на закріплення знань.
5. Сприяння міжособистісному спілкуванню і колективній діяльності; включити в програму заходу групові дискусії, що сприятимуть обміну думками та досвідом щодо значення державних символів у житті кожного; створити умови для формування позитивної взаємодії та співпраці між учнями під час підготовки та проведення заходу.
Форма проведення: етична бесіда (година спілкування)
Обладнання і наочність: Ілюстрації із зображенням народних і державних символів України.
Використані джерела інформації для підготовки заходу:
1. 15 головних символів української державності — Cуспільне Культура
2. ПРОГРАМА ВИХОВНОЇ РОБОТИ "Місія школи" | Робоча програма.
Рекомендовані учням джерела інформації:
1. (280) Державні та народні символи України - YouTube
2. (280) Факти про УКРАЇНУ/ Так чи ні? Правда чи фейк? Вірю- не вірю/
ХІД ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
І. Вступна частина:
Доброго дня, діти! Сьогодні у нас дуже цікава година спілкування. Ми вирушимо у подорож нашою прекрасною країною, поговоримо про державні та народні символи України.
Наша подорож складатиметься з таких зупинок:
1. Зупинка “Державні символи”
2. Зупинка “Народні символи”
3. Зупинка “Вишиванка – код нації”
4. Зупинка “Знаю все!”
1. Діти, які ви знаєте державні символи України? (учні відповідають)
- Вірно, це Державний Прапор, Державний Герб і Державний Гімн України.
2. Також в нас є і народні символи, які знаєте ви? (учні відповідають)
- Так, це те, що шанує і любить наш народ. Ви молодці
ІІ. Основна частина: перебіг бесіди.
1. Перше інформаційне повідомлення:
Наша перша зупинка - “Державні символи” Послухайте таку історію:
Жили-були друзі, Марійка та Петрик. Вони завжди разом ходили до школи та грались після занять.
Одного разу, коли вони були на прогулянці, Петрик побачив брудний та подертий прапор України, який лежав під лавою.
"Дивись, Марійко, це наш прапор!" - вигукнув Петрик.
"І що в ньому такого особливого?" - запитала Марійка.
"Це наш символ, Марійко, – Прапор України. Він означає, що ми українці", - пояснив Петрик.
"Але ж це просто кольорова ганчірка. Невже ти хочеш її забрати? Хіба мама тобі не розповідала, що не можна підіймати різні незрозумілі речі з землі?", - з насмішкою сказала Марійка.
"Не кажи так! Це не просто “кольорова ганчірка” і тим паче це ж наш прапор. Це наша гордість і наша історія. Я його заберу додому, випру та полагоджу", - відповів Петрик.
Хлопчик мовчки підняв прапор та заховав його до своєї сумки. Вже вдома він виконав те, що задумав та повісив його на стіні у себе в кімнаті. Мама не сварила його за те, що він приніс з вулиці прапор, а навпаки, похвалила, адже впевнелась, що виховала справжнього патріота, який цінує символи й традиції, та щиро любить Україну. Маму переповнювала гордість за сина.
Марійка, гостюючи у Петрика, поглядала на синьо-жовтий прапор вже по іншому. Їй подобалось як він висить на стіні, тому дівчинка захотіла й собі таку прикрасу кімнати.
Подруга розповіла про свої думки Петрику, але хлопчик не став віддавати їй знахідку, він посміявся з неї, адже зрозумів, що її не цікавить сам прапор, а її цікавить гарна прикраса кімнати.
"Ну чому ти смієшся? Я би була не проти такої краси в своїй кімнаті. Тим паче ми його разом знайшли…" - заперечувала Марійка.
"Ні… Ти не розумієш його значення для мене. Я не можу допустити такого. Давай краще домовимось. Якщо ти розповіси мені все про наш прапор, я тобі його подарую. А якщо ні, тоді вибач." - вирішив Петрик.
Марійка стала розповідати про кольори, про те, що вони означають, але, як вияснилось це єдине, що вона знала про прапор. Як наслідок Петрик не подарував їй прапор, адже він вкотре зрозумів, що вона не виправиться. Дівчинка буде дивитись на прапор як на прикрасу, але аж ніяк не символ держави.
Запитання до вихованців:
1. Як ви думаєте, чому Петрик не захотів віддавати прапор Марійці? Чи був він правий у своєму рішенні?
2. Чому Петрик вирішив забрати прапор і полагодити його, а не залишив на землі?
3. Як би ви вчинили на місці Петрика, побачивши брудний та подертий прапор України?
4. Чому важливо не просто знати про національні символи, але й розуміти їхнє значення і цінність?
5. Як ви думаєте, чи змінить Марійка своє ставлення до національних символів після цієї ситуації? Чому?
6. Як би ви пояснили важливість національних символів людині, яка не вважає їх значущими?
Відповіді учнів.
Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення:
Державні символи є важливими елементами національної ідентичності та гордості. Вони повинні шануватися і цінуватися не лише як матеріальні об'єкти, а як втілення історії, культури та традицій.
Інформаційні матеріали для коригування думок, тверджень, суджень
учнів, подолання прогалин в їх уявленнях про поняття
“патріотизм”:
Як можна охарактеризувати наступні дії:
1. Коли ви з гордістю співаєте гімн України під час урочистих заходів.
2. Коли ви розповідаєте своїм друзям про історію державного герба України.
3. Коли ви під час уроку чи позакласного заходу ділитеся своїми знаннями про значення державних символів і їхню роль в утвердженні національної ідентичності.
4. Коли ви не дозволяєте собі ставитися до державної символіки зневажливо, а завжди пам’ятаєте про її значення і цінність для нації.
2. Друге інформаційне повідомлення: Послухайте ось таку історію:
Одного дня в школі проводився конкурс малюнків на тему "Символи України". Учні другого класу мали зобразити на папері державну або народну символіку. Діти з ентузіазмом взялися до роботи, малюючи калину, тризуб, прапор, вербу та інші атрибути.
Серед учнів був хлопчик на ім'я Михайлик, який дуже старався намалювати кущ калини. Він малював його так, як колись оповідала йому бабуся у своїх розповідях про українське село. Михайлик хотів зробити так, щоб малюнок був ідеальним, бо ця тема йому була близькою. Поруч сиділа його однокласниця Оленка. Вона малювала з меншою серйозністю. Дівчина вважала, що конкурс – це просто розвага, тому вирішила намалювати український прапор з рожевими квіточками, які не мали ніякого відношення до теми конкурсу. Вона посміхалася і говорила, що це не має значення, головне – яскраві фарби.
Коли вчителька прийшла оцінювати роботи, вона похвалила Михайлика за його старання і розповідь про калину як символ України. Його малюнок відзначили як один з найкращих. Оленка ж почала скаржитися, що її робота не була оцінена належним чином. Вчителька пояснила їй, що малювання красивих картинок не завжди є головним. Вона попросила Оленку подумати, чому саме калина має таке велике значення для українського народу.
Оленка задумалася над словами вчительки і пізніше підійшла до Михайлика, щоб дізнатися більше про національну символіку.
Запитання до вихованців:
1. Як Ви ставитесь до вчинку Оленки? Михайлика? Чому саме Ви так вважаєте?
2. Як би Ви вчинили на місці вчителя?
3. Що б ви порадили Оленці?
Відповіді учнів.
Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення: Розуміння і повага до національних символів є важливими для кожного українця. Обов'язковим зазначенням є не лише творчий підхід до завдання, але й усвідомлення значення кожного символу для національної ідентичності.
● Повага до національних символів і їх значення.
● Усвідомлення важливості знань про свою культуру і історію.
● Готовність вчитися і змінювати свою точку зору на основі нових знань.
Інформаційні матеріали для коригування думок, тверджень, суджень учнів
1. Якщо Оленка так безвідповідально, з насмішкою ставиться до конкурсу, та малює рожеві квіти на прапорі на що це вказує?
2. Михайлик старався намалювати кущ калини з уважністю до української символіки, про що це свідчить?
3. Як ви розумієте слова вчительки про те, що малювання красивих картинок не завжди є головним? Який урок Оленка могла винести з цієї ситуації?
3. Третє інформаційне повідомлення: ситуації морального вибору Уявімо таку ситуацію:
На шкільному святі до Дня незалежності України, де всі учні мали надягнути вишиванки, один з учнів, Олексій, вирішив не долучатися до загального заходу. В нього була вишиванка, але він не захотів її одягати, бо йому подобалась більше звичайна біла сорочка. Його дії викликали диво та питання у інших учнів та вчителів.
Система взаємопов’язаних запитань до учнів:
1. Як ви розумієте вчинок Олексія та його відмову одягати вишиванку?
2. Які могли бути причини, що спонукали Олексія до вибору звичайної білої сорочки навіть у такий святковий день?
3. Які альтернативні дії міг би обрати Олексій у цій ситуації, щоб виявити повагу до символів України?
4. Як би ви намагалися переконати Олексія у важливості носіння вишиванки та повазі до української культури?
Відповіді учнів.
Підготовлені приклади, підводки для корегування ймовірних думок суджень учнів.
Чи можливо, що Олексій вирішив виразити свою індивідуальність та ставлення до національних символів через відмову надягати вишиванку? Чи мають батьки Олексія право впливати на його вибір у носінні вишиванки та вираженні патріотизму?
Чи є можливість, що Олексій може знайти інші способи виявлення поваги до свята та національних традицій, не носячи вишиванку?
ІІІ. Заключна частина:
Нехай наша подорож нагадає вам про важливість поваги до національних символів, про те, що вони підтримують наше спільне ідентичне "я" та об'єднують нас як націю. Бережіть Україну, пишайтеся своєю країною, і пам'ятайте, що справжній патріотизм починається з поваги та усвідомлення. Дякую за вашу увагу та активну участь у нашій подорожі!
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:
1. Хочете бути успішними - вчіться! Сім причин, чому навчатись важливо (holosameryky.com)
2. Що надає вища освіта. Вища освіта як засіб досягти успіху в житті. Необхідність отримання вищої освіти у сучасному світі (nure.info)
3. НАВІЩО ЛЮДИНІ ПОТРІБНА ОСВІТА (reporter.zp.ua)
4. Навіщо потрібна вища освіта і чи можна вчитися все життя — Вона
5. Цінність освіти в сучасному суспільстві (vseosvita.ua)
6. Значення освіти для сучасної людини | Я - журналіст (ogo.ua)