Етична бесіда 'Твоє щастя - у твоїх руках'

Про матеріал
Етична бесіда для 9-11 класів Мета заходу: формувати ціннісне ставлення до себе, свого майбутнього завдяки усвідомленню того, що кожна людина має право на щастя.
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕДАГОГІКА»

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

 

ТЕМА: Твоє щастя – у твоїх руках

 

студента курсу групи МФ20Б

фізико-математичного факультету

спеціальності 014.04. Середня освіта( Математика)

Садовніченка Антона Андрійовича

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Кропивницький- 2021

Мета заходу: формувати ціннісне ставлення до себе, свого майбутнього завдяки усвідомленню того, що кожна людина має право на щастя.

Завдання заходу:

1. Поглибити розуміння сутності морально-етичного поняття “щастя”, розглянути взаємозв’язок щастя й успіху в житті людини.

2. Викликати захоплення людьми, які здатні помічати й цінувати щасливі моменти життя, інтерес до пошуку свого особистого шляху щасливого життя.

3. Збагатити досвід дітей моделями поведінки щасливих молодих людей в сучасних умовах.

4. Формування готовності нести в світ прекрасне й ділитися ним.

Форма проведення: етична бесіда.

Обладнання і наочність: мультимедійна дошка.

Використані джерела інформації для підготовки до заходу:

https://www.rbc.ua/ukr/styler/stat-schastlivym-chelovekom-otpustite-veshchi-1628694498.html

Як навчитися бути щасливим щодня

https://lifestyle.segodnya.ua/ua/lifestyle/psychology/kak-nauchitsya-byt-schastlivym-kazhdyy-den-sem-prostyh-shagov-1371964.html

Рекомендовані учням джерела інформації:

https://www.rbc.ua/ukr/styler/stat-schastlivym-chelovekom-otpustite-veshchi-1628694498.html

Цікаві факти про щастя ‘Сніданок 1+1’ https://www.youtube.com/watch?v=BmOuOrLJlw8

 

 

 

 

 

 

Учитель: Добрий день, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо  про життєвий шлях людини, про ставлення людини до всього, що з нею відбувається, як це ставлення впливає на наше відчуття життя - як захоплюючої щасливої мандрівки із перешкодами, які ми завжди здатні подолати, чи як до шляху із суцільними перешкодами, бар’єрами,труднощами, в якому немає місця щастю. Нещодавно у соцмережах я наштовхнувся на пост, присвячений обговоренню такої теми: «Чи треба багато для щастя?» Одна людина стверджувала, що для щастя треба дуже багато: гроші й кар’єра,  треба, щоб склалися найбільш сприятливі обставини. Інша людина їй заперечувала. А якби ви заперечували людині, яка для щастя хоче дуже-дуже багато, щоб ви могли їй сказати, в чому вона неправа?!

(Необхідно, щоб у відповідях прозвучало, що необов’язково людині мати дуже багато, бо не завжди наявність багатства, статусу – гарантія щастя.

Навідне питання:

Є люди, що мають дуже багато, проте чи всі вони щасливі? Наприклад,  люди, які мають все з народження, хіба вони всі радіють багатству, якщо це для них повсякденщина?  Гроші - їх незмінний атрибут, чи приносить це їм якусь радість? Або той, хто виграв гроші в лотерею, почав витрачати їх на екстримальний спорт і тяжко скалічився за місяць після виграшу? Отже, чи всі, хто мають багато, стають щасливими? )

Учитель: А як ви думаєте, от є двоє людей, що обговорюють пост, з різними позиціями,  ми всі зараз розмовляємо про щастя, але чи однаково ми розуміємо це поняття? Чи залежить відчуття щастя від того,  як людина його розуміє?

(Необхідно, щоб у відповідях озвучили, що щастя люди розуміють по-різному, через різні бажання, характери, умови життя.

Навідне питання:

А от уявіть, що люди потрапляють на один і той же курорт. Живуть в однакових номерах, але один з них – щасливий, що сюди приїхав, його надихає сонце, море, мальовничий підйом до кафе, багато розваг, а інший – нещасний, бо кругом шум, галасливі діти, крутий підйом до кафе, сонце йому дуже гаряче, море брудне… То чи однаково люди розуміють щастя?)

Учитель: А тепер давайте спробуємо з’ясувати, що потрібно для щастя? Без чого щастя точно немає? Чим відрізняється щаслива людина і нещасна? Для цього давайте кожен з вас скаже синонім до словосполучення “щаслива людина”. Прошу не повторюватися.

Учні називають свої варіанти, вчитель виводить на мультимедійну дошку заздалегідь підготовлений трафарет для заповнення, набирає відповіді учнів. У разі відсутності можна робити записи крейдою.

(Необхідно, щоб у відповідях прозвучало: «здорова сім’я», «улюблена справа»,  «взаєморозуміння, любов у сім’ї», «повага до себе», «оптимізм».)

Навідні питання у разі неозвучення бажаних відповідей:

- Хіба може людина бути щасливою, якщо хтось із сім’ї захворів?

- Хіба може людина бути щасливою, якщо вона не реалізує свої таланти, не займається тією справою, яка в неї виходить і  приносить їй задоволення?

- Хіба може людина бути щасливою, якщо перебуває у постійній напрузі вдома через сварки?

- Хіба може людина бути щасливою, якщо не поважає себе?

- Хіба може людина бути щасливою, якщо вона на всі події реагує песимістично, засмучується через дрібниці? )

Учитель: Молодці, тепер ми знаємо, що значить ‘бути щасливою людиною’. А зараз давайте розподілимось на дві мікрогрупи, одна мікрогрупа нехай опише поведінку щасливої людини, а інша – риси поведінки, по яким ви виявляєте нещасливих людей. Можна користуватися будь-якими джерелами інформації.

Необхідно, щоб у відповідях прозвучало:

1) Риси, властиві щасливій людині: красива щира посмішка, доброзичливість, чесність, впевнений погляд (дивиться завжди в очі), позитивне мислення, що проявляється у її висловлюваннях і діях.

Навідні питання:

Чи може щаслива людина бути похмурою?

Чи може людина, яка, справді, щаслива, бути недоброзичливою, прискіпуватися, дивитися на вас скоса?

Чи може дійсно щаслива людина брехати самій собі й іншим, відчувати потребу щось приховувати, носити маску чи вона має бути сама собою за будь-яких обставин?

Чи бачили ви щасливу людину, яка ховає погляд від співрозмовника, почуває себе ніяково, дивлячись комусь в очі?

Чи бачили ви щасливу людину, яка б була невдоволена життям?

2) Риси, властиві нещасній людині: невпевненість, дратівливість, байдужість, страх, стурбоване обличчя або ‘показна’ посмішка.

Навідні питання:

1. Чи бачили ви нещасну людину, яка б надзвичайно вірила у свої сили, була переконана, що може здолати труднощі?

2. Чи бачили ви нещасну людину, яка б повністю довіряла долі і не переймалася, що щось їй не вдається?

3. Якщо людина сама нещасна, не може дати собі ладу,  хіба здатна вона перейматися проблемами інших, щоб допомогти й зробити когось щасливим?

4. Чи бачили ви безстрашну нещасну людину, яка б нічого не боялась, нічим не переймалася?

5. Як ви думаєте, чи здатна нещасна людина приховувати свої емоції, чи це можна по ній зрозуміти? Як виглядає обличчя нещасної людини?

 

Учитель: Ось ми і визначили, як виглядає щасливі й нещасні люди. А зараз уявімо собі таку ситуацію. Петрик приїжджає в гості до бабусі, де починає жалітися, що в нього немає айфона останньої моделі. Чи, справді, відсутність цього айфона робить Петрика нещасним?

Необхідно, щоб у відповіді прозвучало, що людина сама робить себе щасливою чи нещасною, а не матеріальні речі.( У разі відсутності такої відповіді учитель задає навідне питання:

Давайте поміркуємо. А хіба всі у кого є айфон щасливі? Людина, яка тяжко хворіє і через це облишила улюблену справу, яка втратила сім’ю, найдорожчих людей,зате має айфон, тепер на цій підставі може радіти, бо це найголовніше? Адже так виходить з логіки Петрика? )

Учитель: Взагалі тема щастя здавна турбувала людей. Я сам зацікавився цією темою і знайшов декілька порадників, як стати щасливим, в інтернеті. Давайте обговоримо найпопулярніші поради. Перша з них - зосереджуйтесь на хорошому. Чи погоджуєтесь ви?

Необхідно, щоб учні погодилися, сказали про те, що в житті кожного є щось хороше, за що треба «чіплятися». У разі незгоди вчитель підводить:

Хіба є щасливі люди, в житті яких абсолютно не було перешкод?..

Але вони ж якось стали щасливими. Як ви думаєте, чому? Може, через те, що вони не зациклювалися на негативі, а намагалися зосередитись на теперішніх успіхах, досягненнях, навіть незначних? Чи може людина, яка не помічає хорошого, бути щасливою?

Учитель: Друга порада – не порівнювати себе ні з ким. Що скажете?

Необхідно, щоб учні озвучили, що погоджуються, адже у кожного – своє щастя. У разі незгоди вчитель підводить:

Чи справедливі наші порівняння? Ми мріємо про щось, наприклад, про славу, відомість, заздримо зіркам, а вони стають жертвами журналістів, їм не дають спокійно пройти навіть у магазин і жити простим людським життям.  Хлопчик мріє про височенний зріст як у сусіда,в той час, як сусід не може пройти ні через одні двері, постійно пригинається, бо він вище 2 метрів, і хоче звичайний зріст, як у того хлопчика, заздрить йому.  Може наші судження «от у когось…» - це одна сторона медалі?!

Учитель: Третя порада – розвивати здорові звички.

Необхідно, щоб учні сказали, що людина без здорових звичок стає хворою, без здоров’я щастя немає. У разі незгоди вчитель підводить:

Люди приходять до негативних звичок (куріння, алкоголізму, наркоманії), шукаючи шляхи боротьби з депресією, з нещастям. Але чи стають вони щасливими, коли починають потім тяжко хворіти, токсичні речовини діють на їх психіку, починаються сварки, руйнуються сім’ї? Хіба ця короткочасна миттєва приємність, яка здатна зруйнувати життя, може дарувати щастя?

Учитель: А тепер давайте створимо наш власний порадник, помістимо туди вже сказані поради і наші власні. – Учитель виводить на мультимедійну дошку трафарет для заповнення. – Називайте, а я буду вписувати! (У разі відсутності мультимедійної дошки, скористатися звичайною, писати крейдою).

Учні називають перелічені вчителем поради і свої. Бажано, щоб у відповідях прозвучало, що не треба шукати схвалення інших, слід відмовитися від гніву і образ, не ставити за мету здобути річ, що зробить щасливою.

Підведення:

Як ви думаєте, чи повинна щаслива людина залежати від думки інших? Чи повинна пройматися критикою, намагатися всім-всім догодити?  Може вона бути дійсно щасливою, якщо залежить лише від інших, а своєї думки не має абсолютно?

Чи може бути, справді, щасливою людина, яка постійно собі докоряє, стає засмиканою, шукає в собі безліч недоліків, будучи при цьому непоганою?

Чи може річ зробити людину щасливою? Згадаємо, приклад про Петрика. Чи допоміг би йому айфон, якщо б цей айфон став єдиним, що у нього лишалося?

Учитель: Молодці, який хороший порадник ми уклали! Отже я собі сфотографую ці поради і буду намагатися їх дотримуватися. І Вам раджу зробити це також. Тому що ми всі з вами заслуговуємо на щасливе життя. А таких влучних порад як сформулювали Ви, я не знаходив в жодному пораднику. Будьте щасливими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
28 вересня 2022
Переглядів
299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку