«Евглена зелена. Амеба. Їх роль у природі та житті людини»

Про матеріал
Урок на тему: «Евглена зелена. Амеба. Їх роль у природі та житті людини». Формувати в учнів знання про особливості будови одноклітинних еукаріотичних організмів, процеси життєдіяльності ,середовище існування,їх роль у природі та житті людини; формувати навички навчальної діяльності; Розвивати вміння порівнювати, аналізувати, розвивати критичне мислення, робити висновки; формувати і розвивати в учнів активність до самореалізації; виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього середовища, всебічний розвиток особистості.
Перегляд файлу

Урок  на тему:

«Евглена зелена. Амеба. Їх роль у природі та житті людини»

Мета: формувати в учнів знання про особливості  будови одноклітинних еукаріотичних організмів, процеси життєдіяльності ,середовище існування,їх роль у природі та житті людини; формувати навички навчальної діяльності; Розвивати вміння порівнювати, аналізувати, розвивати критичне мислення, робити висновки; формувати і розвивати в учнів активність до самореалізації; виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього середовища, всебічний розвиток особистості.

Урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми на уроці:

  1. Інформаційно - рецептивні (С. Петровський,Є. Голант):

- словесні: бесіда,розповідь, пояснення;

- наочні : ілюстрація, демонстрація  ТЗН;

- практичні: складання опорних схем.

2.Частково-пошуковий: пошукова робота у підручнику.

3.Візуальний: схематичне зображення малюнків.

4.Евристичний (сократично – репродуктивний): постановка питань вчителя і відповіді учнів.

5.Інтерактивні: мозковий штурм, мікрофон.

6. Релаксоподібний:  руханка,  фізкультхвилинка.

Міжпредметні зв’язки: географія, література.

 Матеріали та обладнання: слайди, таблиці, схеми, підручник.

Основні поняття і терміни: еукаріоти, автотрофні і гетеротрофні організми, амеба, евглена, псевдоніжки, фагоцитоз, таксиси

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Зверніть увагу на екран телевізора, і скажіть, що саме нагадує вам це зображення? До якого рівня життя ми віднесемо ці організми? Чи можуть вони самостійно функціонувати? ( На екрані зображені найпростіші організми).

Учні дають відповіді на поставлені питання і обговорюють ситуацію.

ІІІ. Мотивація навчально- пізнавальної діяльності учнів.

Мозковий штурм «так-ні» .

  1. Всі організми мають однакову будову клітини.( Ні)
  2. Зверху  рослинна клітина вкрита клітинною оболонкою. ( Так)
  3. Ядро клітини бере участь в процесі розмноження.( Так)
  4. Клітини рослин і тварин мають одинакові органели руху.( Ні)
  5. Процес фотосинтезу характерний для тваринних організмів.( Ні)
  6. Хлоропласти містяться в клітинах рослиною .( Так)
  7. Одноклітинні і багатоклітинні організми мають властивість процесів дихання і живлення. (Так)
  8. Мітохондрія є енергетичною станцією клітини.( Так)
  9. Одна клітина може виконувати всі властивості живого.( Так)
  10.  Клітинна мембрана тварин дуже тонка. (Так)

ІV. Повідомлення  теми  і мети уроку.

V. Сприйняття  та засвоєння учнями нового матеріалу.

Теоретичний блок.

Вчитель використовуючи мультимедійну презентацію розповідає про найпростіших ,їх  середовища  життя, демонструє таблиці будови амеби і евглени, звертає увагу на клітинну мембрану цих організмів, основні ознаки життєдіяльності, розмноження, виділення, переміщення у просторі, розмноження, подразливість.

Учні схематично зображують будову амеби протей і евглени у зошит.

Практичний блок. Гра « Хто більше».

Учнів поділимо на дві групи і сформуємо дві команди. Перша  команда - «Амеби», а друга- «Евглени». Вчитель ставить питання, а команди дають відповіді,хто дасть більше правильних відповідей, той і виграв.

Питання команді «Амеби»:

1.Які розміри амеби?( До 0,25 мм завдовжки)

2. Що таке несправжні ніжки? (Це випини клітини амеби, які ще називають, псевдоподіями).

3. Як називається органела, у яку з цитоплазми виділяється травний сік?( Травна вакуоля).

4. Тваринний спосіб живлення це?(Захоплення твердих  часточок їжі, і далі перетравлення їх у цитоплазмі).

5.Амеба еукаріотичний організм? ( Так, клітина містить ядро)

6.Чи має амеба постійну форму?( Ні,її форма постійно змінюється).

Питання команді «Евглени»:

1.Завдяки чому відбувається автотрофне живлення?( Завдяки процесу фотосинтезу).

2. Кого помилково називають «напівтвариною - напіврослиною»? ( Евглену зелену).

3.За яких умов евглена переходить на грибний тип живлення, і при цьому може ставати безбарвною? ( За умов відсутності світла)

4. Чи може евглена захоплювати тверді частинки їжі?( Ні, органічні речовини поглинає всією поверхнею тіла).

5. За допомого чого рухається евглена зелена? ( За допомогою джгутика).

6. В якому середовищі мешкає евглена? (Евглени мешкають у прісних стоячих або слабо проточних водоймах).

Фізкультхвилинка.

Віршована руханка.  Вчитель промовляє вірш, а учні  повторюють  тільки рухи.

Травичка низенька- низенька,

Дерева високі- високі,

Вітер дерева колише- гойдає,

То вліво, то вправо їх нахиляє,

То вперед то назад,

То вниз нахиляє.

Птахи летять- відлітають.

 Гра «Шпаргалка»

Вчитель  пропонує учням у підручнику прочитати текст « Роль у природі та житті людини амеби протей  і евглени». Зміст  необхідно передати за допомогою  схем. Таким чином, ви підготуєте шпаргалку , за якою потрібно буде відтворити текст. Найкращі шпаргалки і доповідачі будуть відзначені.

 VІ. Узагальнення і систематизація знань .

Значення найпростіших:

-         Складають ланцюги живлення;

-         Відіграють важливу роль у процесах самоочищення водойм

-         Слугують їжею для багатьох тварин;

-         Є індикаторами стану водойм;

VII. Підсумок уроку, оцінювання роботи учнів.

Найпростіші – це організми, які утворені однією клітиною, яка здатна до самостійного функціонування. Знаходяться на клітинному рівні організації. Їм притаманні всі властивості живого. Клітина  найпростіших організована складніше,ніж клітини багатоклітинних організмів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф в підручнику. Скласти тести до теми.

Поміркуйте, чи знамениті найпростіші і чи потрібні вони нам?Підготувати повідомлення.

 

Література:

  1. Біологія: Комплексний довідник/ Р. В. Шаламов, Ю. В. Дмітрієв, В. І. Подгорний. - Х.: Веста: Видавництво « Ранок», 2006.-624 с.
  2. Інтерактивне навчання на уроках хімії / Упоряд. Г. Мельниченко, О. Каретникова. – К.: Ред. Загальнопед. газ., 2004.- 128с.
  3. Книга вчителя біології, природознавства, основ здоров’я : довідково -методичне видання / Упоряд. О. В. Єресько, С. П. Яценко. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.- 352 с.
  4. Біологія: підруч.  Для 6 кл. загальноосвіт.  Навч. закл.  /І. Ю. Костіков та ін. – К.: видавничий дім « Основа», 2014. – 256 с.
  5. Шарко В. Д. Сучасний урок : технологічний аспект./ Посібник для учителів і студентів / В. Д. Шарко. – К.: СПД А. М. Богданова, В-во «Фенікс», 2006. -220 с.
  6. http: // uk. wikipepedia. org /wiki/

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку