Тема. Еволюція головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману
Мета — формувати компетентності:
предметні (знання традицій і новаторства О.Уайльда в жанрі роману; розуміння філософськоестетичної й моральної проблематики роману «Портрет Доріана Ґрея», ролі фантастики й символіки у творі; уміння аналізувати літературні образи; аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; потребу у високих естетичних ідеалах; розуміння того, що справжня краса невіддільна від моралі; естетичний смак);
ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Обладнання: портрет О.Уайльда, тексти роману «Портрет Доріана Грея», ілюстрації до нього, ілюстрована міні-хрестоматія, роздавальний матеріал, ментальні карти, мультимедійна презентація до уроку, відеофрагменти екранізації твору.
«Справжня таємниця щастя — у пошуках краси»
О.Уайльд
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
-
Прокоментуйте парадокси О.Уайльда про мистецтво
-
Висновок. «Портрет доріана Ґрея» — роман про красу зовнішню та внутрішню, про їх співвідношення в людині. Письменник проголосив своєрідний культ краси, стверджуючи, що мистецтво вище за життя, що не воно породжує дійсність, а дійсність має наслідувати мистецтво, яке вище за життя
2. Евристична бесіда
-
Назвіть письменників, які порушували у своїх творах питання сутності краси.
-
Як ви розумієте основний естетичний принцип Парнаської школи поезії «мистецтво для мистецтва»?
III. Мотивація навчальної діяльності
-
Прекрасне і потворне. Піднесене і нице. Все було у долі «Короля життя», «Принца парадоксу» – Оскара Уайльда.
-
«Бути великим – означає бути таким, якого не розуміють» – такий вирок для себе виніс митець. А як ви думаєте? ( Мікрофон)
ІV. Оголошення теми і мети уроку
-
О.Уайльд — теоретик естетизму. У його теоретичних працях важливу роль відіграють зовнішній епатаж, антивікторіанська бравада, тяжіння до парадоксів. З їхньою допомогою письменник прагне знищити догматичні погляди, стереотипи щодо мистецтва. Наріжний принцип естетики письменник формулює так: «Мистецтво не виражає нічого, окрім самого себе!» О.Уайльд стверджує, що «Мистецтво — це наш духовний протест, наша галантна спроба вказати природі на її істинне місце».
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Складання паспорта твору
2. Аналіз тексту літературного твору
-
Визначте філософсько-естетичні питання, порушені в романі О.Уайльда (У «Портреті Доріана Ґрея» порушено філософсько-естетичні питання про велич краси, про сенс кохання, про відповідальність за скоєне, про силу гріха, про сенс життя).
3. Постановка та розв’язання проблемного питання
-
Визначте шляхи розв’язання автором філософських питань, порушених у романі.
-
«Портрет Доріана Ґрея» — маніфест декадансу й модернізму. Водночас цей роман — викриття цього маніфесту: це роман про людину, яка щиро повірила в цей маніфест.
4. Творчо-практична робота
-
Зобразіть графічно сходинки падіння (деградацію особистості) доріана Ґрея, зробіть висновок
Очікуваний результат
Сходинки падіння (деградація особистості) Доріана Ґрея
-
Усвідомлення героєм своєї вроди, страх її втратити, водночас — утратити y любов людей, їхнє захоплення ним
-
Розрив із Сібіл Вейн, яку він покохав як актрису з її театральними мовою, жестами, костюмами, пристрастями, а не як реальну людину, дівчину.
-
Захоплення книгою, що розбудила в ньому нездорові марення та мрії.
-
Пересичення, розпуста.
-
Убивство Безіла, доведення до самогубства Алана Кемпбела.
-
Відчуття постійного страху, манія переслідування після зустрічі з братом Сібіл — Джеймсом Вейном.
-
Убивство власної совісті, душі.
Висновок. Людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися. Краса і злочин — поняття несумісні.
-
Визначте, які вчинки й дії спричинили зміни в «портреті-душі» доріана Ґрея.
Зміни в «портреті-душі» Доріана Ґрея та вчинки й дії,
які призвели до цих змін
5. Постановка та розв’язання проблемного питання
-
Хто, на вашу думку, винен у трагедії Доріана Ґрея? Що є «світлом», а що — «темрявою» у його долі?
Очікуваний результат
-
Передусім сам герой, адже він мав вибір — «іти сходинками вниз чи вгору»; лорд Генрі, який прищепив юнакові (недосвідченій людині) небезпечні думки, розбудив і підігрів темні пристрасті в його душі; суспільство, яке спостерігало за його моральним падінням; «отруйні» книги та ін.
6. Перегляд фрагменту фільму «Портрет Доріана Грея
-
Чи спромігся режисер фільму достовірно відтворити особливості літературного твору?
-
Чи співпадають образи, створені режисером та акторами, із їхньою характеристикою у творі? А з вашими уявленнями?
VI. Підсумки уроку. Рефлексія.
1. Інтерактивний прийом «Дискусійна сітка Елвермана»
-
У парах розв’яжіть проблему й заповніть відповідними аргументами стовпці «Так» і «Ні» у «Таблиці Елвермана»
Так
|
Проблема (тема)
|
Ні
|
|
Чи вартий Доріан Грей співчуття?
|
|
2. Інтерактивний прийом «Одне слово»
-
Завершіть речення одним словом: «Сходинки деградації Доріана Грея свідчать про …».
3. Висновок
-
Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті — любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана — абсолютна аморальність. Думки винятково про свою особистість її ж і руйнують. Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все повертається на свої місця: портрет сяє красою, а на доріановому обличчі проступають сліди усіх скоєних ним злочинів — вигляд мертвого доріана Ґрея жахливий, неестетичний. Усупереч власній програмі Уайльд не лише зобразив душевну кризу свого героя, а й привів його до покарання.
VII. Домашнє завдання
-
Для всіх: написати твір-мініатюру за романом О.Уайльда на одну з тем «Доріан Ґрей — жертва філософії гедонізму», «Якою є справжня мораль роману “Портрет доріана Ґрея”?», «Роль парадоксів у романі О.Уайльда»
-
Випереджальне (для всіх): повторити визначення понять декаданс, натуралізм, імпресіонізм, неоромантизм.