29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Еволюція головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману

Про матеріал
Мета уроку: формувати компетентності: предметні (знання традицій і новаторства О.Уайльда в жанрі роману; розуміння філософсько­естетичної й моральної проблематики роману «Портрет Доріана Ґрея», ролі фантастики й символіки у творі; уміння аналізувати літературні образи; аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; потребу у високих естетичних ідеалах; розуміння того, що справжня краса невіддільна від моралі; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Перегляд файлу

Тема. Еволюція головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману

 

Мета — формувати компетентності:

предметні (знання традицій і новаторства О.Уайльда в жанрі роману; розуміння філософсько­естетичної й моральної проблематики роману «Портрет Доріана Ґрея», ролі фантастики й символіки у творі; уміння аналізувати літературні образи; аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; потребу у високих естетичних ідеалах; розуміння того, що справжня краса невіддільна від моралі; естетичний смак);

ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

Обладнання: портрет О.Уайльда, тексти роману «Портрет Доріана Грея», ілюстрації до нього, ілюстрована міні-хрестоматія, роздавальний матеріал, ментальні карти, мультимедійна презентація до уроку, відеофрагменти екранізації твору.

                                                      «Справжня таємниця щастя — у пошуках краси»

                                              О.Уайльд

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

  • Прокоментуйте парадокси О.Уайльда про мистецтво
  • Висновок. «Портрет доріана Ґрея» — роман про красу зовнішню та внутрішню, про їх співвідношення в людині.  Письменник проголосив своєрідний культ краси, стверджуючи, що мистецтво вище за життя, що не воно породжує дійсність, а дійсність має наслідувати мистецтво, яке вище за життя

2. Евристична бесіда

  • Назвіть письменників, які порушували у своїх творах питання сутності краси.
  • Як ви розумієте основний естетичний принцип Парнаської школи поезії  «мистецтво для мистецтва»?

 

III. Мотивація навчальної діяльності

  • Прекрасне і потворне. Піднесене і нице. Все було у долі «Короля життя», «Принца парадоксу» – Оскара Уайльда.
  • «Бути великим – означає бути таким, якого не розуміють» – такий вирок для себе виніс митець. А як ви думаєте? ( Мікрофон)

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  • О.Уайльд — теоретик естетизму. У його теоретичних працях важливу роль відіграють зовнішній епатаж, антивікторіанська бравада, тяжіння до парадоксів. З їхньою допомогою письменник прагне знищити догматичні погляди, стереотипи щодо мистецтва. Наріжний принцип естетики письменник формулює так: «Мистецтво не виражає нічого, окрім самого себе!» О.Уайльд стверджує, що «Мистецтво — це наш духовний протест, наша галантна спроба вказати природі на її істинне місце».

 

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Складання паспорта твору

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\паспорт.jpg

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\Портрет Доріана Грея 111.jpg

 

2. Аналіз тексту літературного твору

  • Визначте філософсько-естетичні питання, порушені в романі О.Уайльда (У «Портреті Доріана Ґрея» порушено філософсько-естетичні питання про велич краси, про сенс кохання, про відповідальність за скоєне, про силу гріха, про сенс життя).

3. Постановка та розв’язання проблемного питання

  • Визначте шляхи розв’язання автором філософських питань, порушених у романі.

 

 

  • «Портрет Доріана Ґрея» — маніфест декадансу й модернізму. Водночас цей  роман — викриття цього маніфесту: це роман про людину, яка щиро повірила в цей маніфест.

 

4. Творчо-практична робота

  • Зобразіть графічно сходинки падіння (деградацію особистості) доріана Ґрея, зробіть висновок

Очікуваний результат

Сходинки падіння (деградація особистості) Доріана Ґрея

  • Усвідомлення героєм своєї вроди, страх її втратити, водночас — утратити  y любов людей, їхнє захоплення ним
  • Розрив із Сібіл Вейн, яку він покохав як актрису з її театральними мовою,   жестами, костюмами, пристрастями, а не як реальну людину, дівчину.
  • Захоплення книгою, що розбудила в ньому нездорові марення та мрії.
  • Пересичення, розпуста.
  • Убивство Безіла, доведення до самогубства Алана Кемпбела.
  • Відчуття постійного страху, манія переслідування після зустрічі з братом Сібіл — Джеймсом Вейном.
  • Убивство власної совісті, душі.

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\Сходинки пороку Доріана Грея.jpg

 

Висновок. Людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися.  Краса і злочин — поняття несумісні.

  • Визначте, які вчинки й дії спричинили зміни в «портреті-душі» доріана Ґрея.

 

 

 

 

Зміни в «портреті-душі» Доріана Ґрея та вчинки й дії,

які призвели до цих змін

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\зміни в портреті.jpg

 

5. Постановка та розв’язання проблемного питання

  • Хто, на вашу думку, винен у трагедії Доріана Ґрея? Що є «світлом», а що —  Š «темрявою» у його долі?

Очікуваний результат

  • Передусім сам герой, адже він мав вибір — «іти сходинками вниз чи вгору»; лорд Генрі, який прищепив юнакові (недосвідченій людині) небезпечні думки, розбудив і підігрів темні пристрасті в його душі; суспільство, яке спостерігало за його моральним падінням; «отруйні» книги та ін.

 

6. Перегляд фрагменту фільму «Портрет Доріана Грея

  • Чи спромігся режисер фільму достовірно відтворити особливості літературного твору?
  • Чи співпадають образи, створені режисером та акторами,  із їхньою характеристикою у творі? А з вашими уявленнями? 

 

VI. Підсумки уроку. Рефлексія.

1. Інтерактивний прийом «Дискусійна сітка Елвермана»

  • У парах розв’яжіть проблему й заповніть відповідними аргументами стовпці «Так» і «Ні» у «Таблиці Елвермана»

Так

Проблема (тема)

Ні

 

Чи вартий Доріан Грей співчуття?

 

 

2. Інтерактивний прийом «Одне слово»

  • Завершіть речення одним словом: «Сходинки деградації Доріана Грея свідчать про …».

 

3. Висновок

  • Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті — любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана — абсолютна аморальність. Думки винятково про свою особистість її ж і руйнують. Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все повертається на свої місця: портрет сяє красою, а на доріановому обличчі проступають сліди усіх скоєних ним злочинів — вигляд мертвого доріана Ґрея жахливий, неестетичний. Усупереч власній програмі Уайльд не лише зобразив душевну кризу свого героя, а й привів його до покарання.

 

VII. Домашнє завдання

  • Для всіх: написати твір-мініатюру за романом О.Уайльда на одну з тем «Доріан Ґрей — жертва філософії гедонізму», «Якою є справжня мораль роману “Портрет доріана Ґрея”?», «Роль парадоксів у романі О.Уайльда»
  • Випереджальне (для всіх): повторити визначення понять декаданс, натуралізм, імпресіонізм, неоромантизм.
docx
Додано
21 березня
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку