Еволюція головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману

Про матеріал
Мета уроку: формувати компетентності: предметні (знання традицій і новаторства О.Уайльда в жанрі роману; розуміння філософсько­естетичної й моральної проблематики роману «Портрет Доріана Ґрея», ролі фантастики й символіки у творі; уміння аналізувати літературні образи; аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; потребу у високих естетичних ідеалах; розуміння того, що справжня краса невіддільна від моралі; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Перегляд файлу

Тема. Еволюція головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману

 

Мета — формувати компетентності:

предметні (знання традицій і новаторства О.Уайльда в жанрі роману; розуміння філософсько­естетичної й моральної проблематики роману «Портрет Доріана Ґрея», ролі фантастики й символіки у творі; уміння аналізувати літературні образи; аргументовано доводити свою думку, посилаючись на різні джерела інформації; потребу у високих естетичних ідеалах; розуміння того, що справжня краса невіддільна від моралі; естетичний смак);

ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

Обладнання: портрет О.Уайльда, тексти роману «Портрет Доріана Грея», ілюстрації до нього, ілюстрована міні-хрестоматія, роздавальний матеріал, ментальні карти, мультимедійна презентація до уроку, відеофрагменти екранізації твору.

                                                      «Справжня таємниця щастя — у пошуках краси»

                                              О.Уайльд

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

  • Прокоментуйте парадокси О.Уайльда про мистецтво
  • Висновок. «Портрет доріана Ґрея» — роман про красу зовнішню та внутрішню, про їх співвідношення в людині.  Письменник проголосив своєрідний культ краси, стверджуючи, що мистецтво вище за життя, що не воно породжує дійсність, а дійсність має наслідувати мистецтво, яке вище за життя

2. Евристична бесіда

  • Назвіть письменників, які порушували у своїх творах питання сутності краси.
  • Як ви розумієте основний естетичний принцип Парнаської школи поезії  «мистецтво для мистецтва»?

 

III. Мотивація навчальної діяльності

  • Прекрасне і потворне. Піднесене і нице. Все було у долі «Короля життя», «Принца парадоксу» – Оскара Уайльда.
  • «Бути великим – означає бути таким, якого не розуміють» – такий вирок для себе виніс митець. А як ви думаєте? ( Мікрофон)

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  • О.Уайльд — теоретик естетизму. У його теоретичних працях важливу роль відіграють зовнішній епатаж, антивікторіанська бравада, тяжіння до парадоксів. З їхньою допомогою письменник прагне знищити догматичні погляди, стереотипи щодо мистецтва. Наріжний принцип естетики письменник формулює так: «Мистецтво не виражає нічого, окрім самого себе!» О.Уайльд стверджує, що «Мистецтво — це наш духовний протест, наша галантна спроба вказати природі на її істинне місце».

 

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Складання паспорта твору

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\паспорт.jpg

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\Портрет Доріана Грея 111.jpg

 

2. Аналіз тексту літературного твору

  • Визначте філософсько-естетичні питання, порушені в романі О.Уайльда (У «Портреті Доріана Ґрея» порушено філософсько-естетичні питання про велич краси, про сенс кохання, про відповідальність за скоєне, про силу гріха, про сенс життя).

3. Постановка та розв’язання проблемного питання

  • Визначте шляхи розв’язання автором філософських питань, порушених у романі.

 

 

  • «Портрет Доріана Ґрея» — маніфест декадансу й модернізму. Водночас цей  роман — викриття цього маніфесту: це роман про людину, яка щиро повірила в цей маніфест.

 

4. Творчо-практична робота

  • Зобразіть графічно сходинки падіння (деградацію особистості) доріана Ґрея, зробіть висновок

Очікуваний результат

Сходинки падіння (деградація особистості) Доріана Ґрея

  • Усвідомлення героєм своєї вроди, страх її втратити, водночас — утратити  y любов людей, їхнє захоплення ним
  • Розрив із Сібіл Вейн, яку він покохав як актрису з її театральними мовою,   жестами, костюмами, пристрастями, а не як реальну людину, дівчину.
  • Захоплення книгою, що розбудила в ньому нездорові марення та мрії.
  • Пересичення, розпуста.
  • Убивство Безіла, доведення до самогубства Алана Кемпбела.
  • Відчуття постійного страху, манія переслідування після зустрічі з братом Сібіл — Джеймсом Вейном.
  • Убивство власної совісті, душі.

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\Сходинки пороку Доріана Грея.jpg

 

Висновок. Людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися.  Краса і злочин — поняття несумісні.

  • Визначте, які вчинки й дії спричинили зміни в «портреті-душі» доріана Ґрея.

 

 

 

 

Зміни в «портреті-душі» Доріана Ґрея та вчинки й дії,

які призвели до цих змін

C:\Users\админ\Desktop\Доріан Грей\зміни в портреті.jpg

 

5. Постановка та розв’язання проблемного питання

  • Хто, на вашу думку, винен у трагедії Доріана Ґрея? Що є «світлом», а що —  Š «темрявою» у його долі?

Очікуваний результат

  • Передусім сам герой, адже він мав вибір — «іти сходинками вниз чи вгору»; лорд Генрі, який прищепив юнакові (недосвідченій людині) небезпечні думки, розбудив і підігрів темні пристрасті в його душі; суспільство, яке спостерігало за його моральним падінням; «отруйні» книги та ін.

 

6. Перегляд фрагменту фільму «Портрет Доріана Грея

  • Чи спромігся режисер фільму достовірно відтворити особливості літературного твору?
  • Чи співпадають образи, створені режисером та акторами,  із їхньою характеристикою у творі? А з вашими уявленнями? 

 

VI. Підсумки уроку. Рефлексія.

1. Інтерактивний прийом «Дискусійна сітка Елвермана»

  • У парах розв’яжіть проблему й заповніть відповідними аргументами стовпці «Так» і «Ні» у «Таблиці Елвермана»

Так

Проблема (тема)

Ні

 

Чи вартий Доріан Грей співчуття?

 

 

2. Інтерактивний прийом «Одне слово»

  • Завершіть речення одним словом: «Сходинки деградації Доріана Грея свідчать про …».

 

3. Висновок

  • Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті — любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана — абсолютна аморальність. Думки винятково про свою особистість її ж і руйнують. Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все повертається на свої місця: портрет сяє красою, а на доріановому обличчі проступають сліди усіх скоєних ним злочинів — вигляд мертвого доріана Ґрея жахливий, неестетичний. Усупереч власній програмі Уайльд не лише зобразив душевну кризу свого героя, а й привів його до покарання.

 

VII. Домашнє завдання

  • Для всіх: написати твір-мініатюру за романом О.Уайльда на одну з тем «Доріан Ґрей — жертва філософії гедонізму», «Якою є справжня мораль роману “Портрет доріана Ґрея”?», «Роль парадоксів у романі О.Уайльда»
  • Випереджальне (для всіх): повторити визначення понять декаданс, натуралізм, імпресіонізм, неоромантизм.
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савченко Людмила
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
21 березня 2020
Переглядів
9857
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку