5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок "Родіон Раскольніков і Соня Мармеладова"

Про матеріал
Родіон Раскольніков і Соня Мармеладова (за романом Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара». 10 клас Цілі: навчальна: проаналізувати образи Родіона та Соні; розкрити біблійні мотиви у творі; розвивальна: розвивати навички аналізу літературного твору, логічне мислення, усне мовлення, увагу, пам’ять; виховна: сприяти вихованню істинних цінностей життя, почуття справедливості, відповідальності за свої вчинки. Тип уроку: комбінований. Обладнання: портрет Ф. М. Достоєвського, тексти роману “Злочин і кара”, ілюстрації до нього. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ Вступне слово вчителя Достоєвський створив цілу серію "двійників" Раскольнікова. Крізь "злочин" Раскольнікова проглядається в романі "злочинний стан світу". Петро Петрович Лужина живе за принципом "возлюби перш за все самого себе". Цей принцип дозволяє йому, не замислюючись, принизити, погубити людину, розтоптати чуже життя. Аркадій Свидригайлов же - натура набагато складніша. Це не повний егоїст, як Лужин, не просто лиходій і злочинець. Вони (він і Раскольніков) "одного поля ягоди". Він гине. Кого ще слід віднести до союзників Раскольнікова по злочину? Для цього вгадайте за описом, про кого йде мова. (Тест) "Дівчина років 18, худенька, але досить гарненька блондинка, з чудовими блакитними очима ... вираз обличчя таке добре і простодушне, що мимоволі привернуло до неї". 1) Дуня Раскольнікова, 2) Соня Мармеладова, 3) Дівчина на мосту Отже, об'єктом нашої розмови є Сонечка. 3. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК. 1.Бесіда. - Що означає це ім'я? (Соня - одне з найулюбленіших імен Достоєвського. Воно має біблійне походження. Софія - мати трьох дочок (Віри, Надії і Любові), які постраждали за віру в Христа. Софія уособлює не тільки мученицю, але і мудрість) Саме Соня акумулює в собі віру, надію і любов. Соня Мармеладова є також антиподом Раскольнікова. - Який злочин скоїла вона? ( Лінії життя Раскольнікова і Соні перетнулися тоді, коли злочину ними вже були здійснені, коли треба було вирішувати, як жити далі. Порфирій Петрович радив Раскольнікову: "Станьте сонцем, вас все і побачать. Сонцю перш за все треба бути сонцем, тобто не тільки світити, але і гріти ... ". Але не Раскольніков, а Соня стає тим сонцем і тим теплим світлом). Висновок. Отже, в романі відзначені "дві великі ідеї - ідея бунту і смиренності" (про це читаємо в записнику Ф. М. Достоєвського), Раскольніков вибрав бунт, смиренність - Соня. На відміну від ідейного вбивці, Соня - "дщерь, що мачухи злий і сухотної, дітям чужим і малолітнім себе зрадила". У неї є чіткий моральний орієнтир - біблійна мудрість очисного страждання. 2. Виразне читання учителем заповідей Божих. 3. Аналіз та бесіда за прочитаним.  Яких заповідей не дотримується Родіон?  Кому з героїв роману зізнається Родіон у скоєнні злочину? Чому?  За якими законами живе Соня. Доведіть.  Що мав на увазі Раскольніков, коли прийшовши до Соні , сказав їй: «Йдемо разом.. Я прийшов по тебе. Ми разом прокляті й підемо»  Які християнські ідеї висвітлено в романі? 4. Виразне читання «Притчі про Лазаря» Бесіда.  Чому Соня зачитала саме цю притчу?  Чи зробив Родіон висновок із прочитаного?  Чи можливо для нього прощення згідно з Біблією?  Чи можна стверджувати, що Раскольніков зробив крок до того, щоб зрозуміти світосприйняття Соні. 5. Вправа «Мікрофон» • Відповідь сформулюйте одним реченням, розпочавши так: «Моральне очищення –це….» 6. Інтерактивна вправа «Пласт» • Чи існує проблема морального очищення сьогодні? Наскільки вона актуальна? Дайте відповідь на поставлене запитання, використовуючи поданий початок речень. 1. Я думаю… 2. Тому що… 3. Наприклад… 4. Отже, … 7. Інсценізація підготовленими учнями діалогу Соні та Родіона. 8. Слово вчителя Соня допомогла "згоріти" індивідуалістичної філософії Раскольнікова. Своєю любов'ю, співчуттям, своєю вірою в Бога вона в черговий раз врятувала заблуканих душу Раскольнікова. Він зрозумів, що, вбиваючи, він "вбив" самого себе. 4 ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ , НАВИЧОК Тестові завдання 1. Який сон приснився Раскольникову перед вбивством? а) сон про коня; б) Соня Мармеладова; в) його майбутнє 2. Чию розмову про «аморальну арифметику» випадково почув Раскольников? а) студента і купця; б) студента і офіцера; в) студента й жебрака. 3. Для чого насправді Раскольников пішов на злочин? А) матеріально збагатитись; Б) віддати гроші своїй матері; В) для перевірки своєї «теорії» 4. Хто, крім убитої Альони Іванівни та її сестри, постраждав від Раскольникова? А) Соня; б) робітник Миколка; в) Катерина Іванівна 5. Після якої трагічної події Раскольников познайомився з Сонею? А) смерть Катерини Іванівни; б) смерть Альони Іванівни; в) смерть Семена Мармеладова 6. Хто забезпечив матеріальне майбутнє дітей Катерини Іванівни? А) Лужин; б) Раскольников; в) Свідригайлов 7. Що допомогло Порфирію Петровичу відразу зрозуміти, що вбивця Раскольников? А) газетна стаття, що написав Раскольников; Б) щиросердне зізнання; В) розмова з Разуміхіним 8. Яку біблійну притчу читала Соня Мармеладова Раскольникову? А) притчу про сіяча; б) притчу про воскресіння Лазаря; в) притчу про блудного сина 9. На яку жертву пішла Соня заради Раскольникова? А) віддала всі свої заощадження; Б) стала повією; В) поїхала за ним на каторгу 10. За кого вийшла заміж сестра Раскольникова Дуня? А) Разуміхін; б) Свідригайлов; в) Лужин 11. Який сон став поштовхом до щирого каяття Родіона? А) сон про моравицю, що насувається з Азії; Б) сон про коня; В) сон про Альону Іванівну 12. Які слова підкреслюють каяття Раскольникова, коли взяв до рук Євангеліє? А) «Я щиро каюсь»; Б) «Хіба можуть тепер її переконання не бути моїми переконаннями…»; В) «Моя теорія згубна» Взаємоперевірка 5. ПІДСУМОК УРОКУ. 1. Читання учнем поєзії Найвища мудрiсть – усмiхатись зранку! Життю радiти, хоч би що було! Терпiти бiль. Угамувати рану. Простити ближнiм їх несправжнє зло. Три корiнцi висмоктують з нас душу. Найперший – заздрiсть. Жадiбнiсть за ним. I лiнощi... Настiльки серце сушать, Що усмiшки не залишають в нiм. Щоб вирвати їх, треба мати волю I треба зрозумiти сенс життя : Любити ближнього, приймати Долю, I гiдно йти по краю небуття. Віталій Іващенко 2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» - Твір Ф.Достоєвського змусив мене замислитись... V. Домашнє завдання. - Написати фанфік про Родіона Раскольнікова або Соню Мармеладову
Перегляд файлу

Родіон Раскольніков і Соня Мармеладова

(за романом  Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара». 10 клас

Цілі:

навчальна: проаналізувати образи Родіона та Соні; розкрити біблійні мотиви у творі;

розвивальна: розвивати навички аналізу літературного твору, логічне мислення, усне мовлення, увагу, пам’ять;

виховна: сприяти вихованню істинних цінностей життя, почуття справедливості, відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Ф. М. Достоєвського, тексти роману “Злочин і кара”, ілюстрації до нього.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
  2. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Вступне слово вчителя

Достоєвський створив цілу серію "двійників" Раскольнікова. Крізь "злочин" Раскольнікова проглядається в романі "злочинний стан світу".

 Петро Петрович Лужина живе за принципом "возлюби перш за все самого себе". Цей принцип дозволяє йому, не замислюючись, принизити, погубити людину, розтоптати чуже життя. Аркадій Свидригайлов же - натура набагато складніша. Це не повний егоїст, як Лужин, не просто лиходій і злочинець. Вони (він і Раскольніков) "одного поля ягоди". Він гине.

Кого ще слід віднести до союзників Раскольнікова по злочину? Для цього вгадайте за описом, про кого йде мова. (Тест) "Дівчина років 18, худенька, але досить гарненька блондинка, з чудовими блакитними очима ... вираз обличчя таке добре і простодушне, що мимоволі привернуло до неї".

1) Дуня Раскольнікова,

2) Соня Мармеладова,

3) Дівчина на мосту

Отже, об'єктом нашої розмови є Сонечка.

  1. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК.

1.Бесіда.

- Що означає це ім'я? (Соня - одне з найулюбленіших імен Достоєвського. Воно має біблійне походження. Софія - мати трьох дочок (Віри, Надії і Любові), які постраждали за віру в Христа. Софія уособлює не тільки мученицю, але і мудрість)

Саме Соня акумулює в собі віру, надію і любов. Соня Мармеладова є також антиподом Раскольнікова.

- Який злочин скоїла вона? ( Лінії життя Раскольнікова і Соні перетнулися тоді, коли злочину ними вже були здійснені, коли треба було вирішувати, як жити далі. Порфирій Петрович радив Раскольнікову: "Станьте сонцем, вас все і побачать. Сонцю перш за все треба бути сонцем, тобто не тільки світити, але і гріти ... ". Але не Раскольніков, а Соня стає тим сонцем і тим теплим світлом).

Висновок. Отже, в романі відзначені "дві великі ідеї - ідея бунту і смиренності" (про це читаємо в записнику Ф. М. Достоєвського), Раскольніков вибрав бунт, смиренність - Соня. На відміну від ідейного вбивці, Соня - "дщерь, що мачухи злий і сухотної, дітям чужим і малолітнім себе зрадила". У неї є чіткий моральний орієнтир - біблійна мудрість очисного страждання.

2. Виразне читання учителем заповідей Божих.

3. Аналіз та бесіда за прочитаним.

  • Яких заповідей не дотримується  Родіон?
  • Кому з героїв роману зізнається Родіон  у скоєнні злочину? Чому?
  • За якими законами живе Соня. Доведіть.
  • Що мав на увазі  Раскольніков, коли прийшовши до Соні , сказав їй: «Йдемо разом.. Я прийшов по тебе. Ми разом прокляті й підемо»
  • Які християнські ідеї  висвітлено в романі?

4. Виразне читання «Притчі про Лазаря»

Бесіда.

  • Чому Соня зачитала саме цю притчу?
  • Чи зробив Родіон висновок із прочитаного?
  • Чи можливо для нього прощення згідно з Біблією?
  • Чи можна стверджувати, що Раскольніков зробив крок до того, щоб зрозуміти світосприйняття Соні.

5. Вправа «Мікрофон»

  • Відповідь сформулюйте одним реченням, розпочавши так: «Моральне очищення –це….»

    6. Інтерактивна вправа «Пласт»

  • Чи існує проблема морального очищення сьогодні? Наскільки  вона актуальна? Дайте відповідь на поставлене запитання, використовуючи поданий початок речень.
  1. Я думаю…
  2. Тому що…
  3. Наприклад…
  4. Отже, …

7. Інсценізація підготовленими учнями діалогу Соні та Родіона.

8. Слово вчителя

Соня допомогла "згоріти" індивідуалістичної філософії Раскольнікова. Своєю любов'ю, співчуттям, своєю вірою в Бога вона в черговий раз врятувала заблуканих душу Раскольнікова. Він зрозумів, що, вбиваючи, він "вбив" самого себе.

4 ЗАСТОСУВАННЯ  ЗНАНЬ, УМІНЬ , НАВИЧОК

Тестові завдання 

 1. Який сон приснився Раскольникову перед вбивством?

 а) сон про коня; б) Соня Мармеладова; в) його майбутнє

  2. Чию розмову про «аморальну арифметику» випадково почув Раскольников?

 а) студента і купця; б) студента і офіцера; в) студента й жебрака.

  3. Для чого насправді Раскольников пішов на злочин?

 А) матеріально збагатитись; Б) віддати гроші своїй матері;

 В) для перевірки своєї «теорії»

4. Хто, крім убитої Альони Іванівни та її сестри, постраждав від Раскольникова?

 А) Соня; б) робітник Миколка; в) Катерина Іванівна

  5. Після якої трагічної події Раскольников познайомився з Сонею?

 А) смерть Катерини Іванівни;  б) смерть Альони Іванівни;

 в) смерть Семена Мармеладова

  6. Хто забезпечив матеріальне майбутнє дітей Катерини Іванівни?

 А) Лужин; б) Раскольников; в) Свідригайлов

  7. Що допомогло Порфирію Петровичу відразу зрозуміти, що вбивця Раскольников?

 А) газетна стаття, що написав Раскольников;  Б) щиросердне зізнання;

 В) розмова з Разуміхіним

 8. Яку біблійну притчу читала Соня Мармеладова Раскольникову?

 А) притчу про сіяча;  б) притчу про воскресіння Лазаря;

 в) притчу про блудного сина

9. На яку жертву пішла Соня заради Раскольникова?

 А) віддала всі свої заощадження;  Б) стала повією;

 В) поїхала за ним на каторгу

  10. За кого вийшла заміж сестра Раскольникова Дуня?

 А) Разуміхін; б) Свідригайлов; в) Лужин

  11. Який сон став поштовхом до щирого каяття Родіона?

 А) сон про моравицю, що насувається з Азії;  Б) сон про коня;

 В) сон про Альону Іванівну

  12. Які слова підкреслюють каяття Раскольникова, коли взяв до рук Євангеліє?

 А) «Я щиро каюсь»;  Б) «Хіба можуть тепер її переконання не бути моїми переконаннями…»;  В) «Моя теорія згубна»

Взаємоперевірка

  1. ПІДСУМОК УРОКУ.
  1. Читання учнем поєзії

Найвища мудрiсть – усмiхатись зранку!

Життю радiти, хоч би що було!

Терпiти бiль. Угамувати рану.

Простити ближнiм їх несправжнє зло.

Три корiнцi висмоктують з нас душу.

Найперший – заздрiсть. Жадiбнiсть за ним.

I лiнощi... Настiльки серце сушать,

Що усмiшки не залишають в нiм.

Щоб вирвати їх, треба мати волю

I треба зрозумiти сенс життя :

Любити ближнього, приймати Долю,

I гiдно йти по краю небуття.

                           Віталій Іващенко

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Твір Ф.Достоєвського змусив мене замислитись...

V. Домашнє завдання.

- Написати фанфік про Родіона Раскольнікова  або Соню Мармеладову

docx
Додано
24 березня
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку