«Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки.» 5клас.

Про матеріал
Технології. 5 клас. Конспект уроку. «Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки.»
Перегляд файлу

План-конспект уроку з технологій .

 

 

06.11.2024р.  5-В клас.

 

 

 

 

 

«Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Дата  06.11.2024р.                     5-В клас                           1 година (45 хв.)

Тема уроку: «Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки.»

Мета уроку:

Навчальна:

  •                  сформувати уявлення про знаряддя праці, його виникнення та призначення;
  •                  забезпечити засвоєння учнями знань про знаряддя праці як елемент трудового процесу та найпростіші знаряддя праці, які використовують у побуті ( ножиці,голка, молоток, викрутка тощо), формувати вміння обирати знаряддя праці для виконання роботи та використовувати їх згідно з призначенням;

Виховна:

  •                  виховувати допитливість, основи культури праці, бережливе ставлення до побутової техніки.

Розвивальна:

  •                  розвивати інтерес до побутової праці;

Основні поняття теми: знаряддя праці, предмет праці, засіб праці, ручні, механічні, електрифіковані знаряддя праці.

Методи навчання: словесні  – бесіда, розповідь, пояснення, опитування, інструктаж , наочні методи – метод ілюстрування та демонстрування, практичні – самостійна практична робота .

Форми організації навчально-трудової діяльності учнів: фронтальна, індивідуальна.

Практична робота: таблиця знаків з безпеки життєдіяльності.

Інструменти та матеріали для практичної роботи: знаряддя праці, зображення знарядь праці , інструкційна картка .

Дидактичні засоби для проведення уроку:   презентація «Знаряддя праці» , «Карта подорожі», інструкційна-картка  , зображення , рисунки до уроку .

Технічні засоби навчання: комп’ютер.

Міжпредметні зв’язки: історія, інформатика.

Тип уроку: Урок подорож. комбінований.

 

Структура уроку:

  1.                Організаційна частина ( 1 хв.).
  2.            Перевірка рівня засвоєння попередньої теми ( 3 хв.).
  3.        Мотивація навчально-трудової діяльності учнів ( 3хв.).
  4.         Повідомлення теми мети і завдань уроку ( 2 хв.).
  5.            Вивчення нового матеріалу ( 15хв.).
  6.         Закріплення вивченого матеріалу ( 1 хв.).
  7.     Практична робота ( 15 хв.).
  8. Заключна частина ( 4 хв.).

Форми і методи навчання

 

Зміст етапів уроку

 

Бесіда

І. Організаційна частина (1 хв)

Учитель: Доброго дня!

Давайте перевіримо, хто у нас присутній на уроці (перевірка присутніх).

Учитель:  (перевірка підготовленості учнів).

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

Фронтальне опитування

 

Демонстрування

 

 

ІІ. Перевірка засвоєння попередньої теми (3 хв)

 Учитель: Давайте пригадаємо тему нашого минулого уроку.

 (орієнтовна відповідь здобувачів освіти).

Учитель: Дійсно. Ви пам’ятаєте, що ми вивчали аплікацію, на минулому уроці оформлення виробу з аплікацією. Ми завершили цей розділ «Оздоблення виробів аплікацією» тож давайте трішки пригадаємо.

У процесі роботи ми використовували різні матеріали та інструменти. Давайте пригадаємо дещо з цього.

  1. Товстий, твердий папір особливого виготовлення (Картон).
  2. Маленькі декоративні скляні намистинки з отвором для нанизування на нитку, волосінь або дріт (Бісер).
  3. Текстильний матеріал, виготовлений переплетенням ниток у процесі ткацтва на ткацькому верстаті (Тканина).
  4. До ручних операцій при пошитті виробів належить..(Зметування).
  5. Виготовлення різних художніх зображень нашиванням, наклеюванням на основу деталей із різноманітних матеріалів (Аплікація).
  6. Інструмент для письма, писна частина якого складається з графіту, а коробочка суцільна, дерев’яна (Олівець).

 

 

 

 

 

 

 

1к

а

р

т

о

н

 

 

 

 

 

2б

і

с

е

р

 

 

 

3т

к

а

н

и

н

а

 

 

 

4з

м

е

т

у

в

а

н

н

я

5а

п

л

і

к

а

ц

і

я

 

6о

л

і

в

е

ц

ь

 

 

Яке слово утворилось у виділеному стовпчику? (Кінець).

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

Фронтальне опитування

 

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності здобувачів освіти (3 хв)

Учитель: Будь-яка праця потрібна й важлива. Займаючись працею на уроках чи вдома, ви набули багато цінних навичок та мали можливість розвинути або навіть вдосконалити деякі риси свого характеру (терпіння, просторову уяву, творчі здібності тощо). А ще ви навчилися використовувати знаряддя праці, які було винайдено людством протягом багатьох століть.

Сучасні знаряддя праці дуже різноманітні.

Учитель: Давайте спробуємо пригадати, якими ж знаряддями праці ви вже користувалися. Відгадайте загадки. (Слайд )

  1.               Пан у куточку сумує, хто запросить — з тим танцює. (Віник)
  2.               Купили кругленьке, думали — новеньке, а воно усе в дірках, труситься в руках. (Сито)
  3.               Вухо має, а не чує, без очей і без ніг, а ходить і за собою водить. (Голка)
  4.               Чистить курточку, штанці, чобітки і сап’янці... Дуже працьовита тітка. Здогадались, хто це? (Щітка)
  5.               Хурчить, дзижчить, крутиться, а хвіст у нього сучиться. (Веретено)

 

 

 

 

Конспектування

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (2 хв.)

Учитель: Молодці. Ви вже знайомі з деякими знаряддями праці. Сьогоднішня наша тема звучить так (Слайд): «Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки.»

(Слайд): «Карта подорожі»

(Слайд):Зупинка АУДІ.(демонструються звуки роботи різних інструментів, пристроїв, механізмів)

Завдання 1. Відгадати звуки, дати відповіді на запитання:

  •          Чи зустрічаєтесь ви із ними щодня?
  •          Чи змінюються вони з часом?

-   Для чого вони нам потрібні?

(Слайд):

Сьогодні на уроці перед нами поставлено ряд завдань:

  1. Сформувати уявлення про виникнення та призначення знарядь праці;
  2. Узагальнити  відомості про найпростіші знаряддя праці (ножиці,  голка, молоток, викрутка тощо).
  3. Правила безпеки праці з інструментами та обладнанням.

 

 

 

Учень:

Сьогодні знаряддя праці розглядаємо ми,

Щоб усі працьовиті руки могли,

Знайти заняття собі по душі

Та великих успіхів досягти.

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспектування

 

 

 

Демонстрування

 

Пояснення

 

Конспектування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

 

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрування

 

Розповідь

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу (15 хв)

(Слайд):Станція історична.

1. Виникнення знарядь праці

Учитель: Первісна людина користувалася простими знаряддями праці – камінням, дерев’яними палицями. Люди поступово дійшли висновку, що можна пристосовувати камені та відламувати палиці шляхом їх обробки. Таким чином почали вдосконалювати перші знаряддя праці (Мал. 1). (Слайд   )

Мал.1. Перші знаряддя праці.

 

 

 

Основним заняттям людей були землеробство, тваринництво, гончарство та ін. Розвиток землеробства, скотарства, ремесл та обміну зумовили значні зміни у давньому суспільстві. Тоді було винайдено та поширено нові способи виготовлення знарядь праці. Значно полегшилися процеси обробки каменю шліфуванням, свердлінням. Виникло виробництво керамічного посуду, прядіння, а згодом і ткацтва. У бронзовому столітті з’явилися металеві знаряддя, кам’яні ножі замінили мідні, що дало змогузбільшити продуктивність праці (мал. 2) (Слайд).

 

Мал. 2. Металеві знаряддя праці.

Ще в 19-20 ст. люди користувалися простими знаряддями праці. Пізніше людина перейшла від виготовлення найпростіших знарядь праці до виробництва складних засобів. Це привело до механізації продуктивних сил, що значно полегшило роботу та підвищило продуктивність праці.

Учитель: варто записати, що в Історії техніки вирізняють три етапи розвитку: ручні знаряддя праці (те про що ми вже поговорили), механізми і машини, напівавтоматичні та автоматичні пристрої.(Слайд )

Усе більше в нашому житті з’являється електрифікованих знарядь праці.

Учитель: давайте напишемо (Слайд ):

Предмет праці – це все те, з чого виготовляються вироби – різні конструкційні матеріали.

Засіб праці – те, що слугує знаряддям для впливу на предмет праці.

Знаряддя праці – інструменти, пристосування, механізми, верстати, машини і т. ін., за допомогою чого виконується певна дія.

Наприклад, у виробничій технології пошиття одягу предметом праці є тканина, нитки, засобами праці – голка, ножиці, швейна машина, продуктами праці – сукні, спідниці, куртки, брюки, білизна тощо (Мал.3) (Слайд )

Мал. 3. Складові виробничої технології пошиття одягу

Усі знаряддя праці можна поділити на ручні, механічні та електрифіковані (Слайд ).

Ми поговоримо про ручні, які не втрачають своєї актуальності та якими найчастіше ми користуємось на уроках трудового навчання та вдома.

Наприклад, голка донині залишається необхідним інструментом при вишиванні, шитті, ремонті одягу тощо.

У сучасному суспільстві більш популярними стають вироби, зроблені власними руками. Вироби, в’язані спицями або гачком, оздоблені килимовою голкою, плетені човником, з’єднані з використанням молотка, актуальні і досі.

Щоб виготовити або відремонтувати меблі, зробити ремонт, полагодити механізм, необхідні такі ручні інструменти, як молоток і викрутка (мал. 4).

 

Мал.4. Молоток та викрутка

Для виконання певної роботи в нагоді стають різноманітні пристосування. Наприклад, аби вишивка не стягувалась у процесі вишивання, робочу тканину затягують у п’яльця, а щоб не поколоти пальці при шитті та вишиванні, на палець одягають наперсток. Щоб натягнути й закріпити тканину під час вишивання, іноді використовують спеціальний станок (Мал.5).

 

(Слайд ). Станція «РОЗУМНА».

Завдання: визначити та записати

види знарядь праці.(1. Прості ручні.

2. Механічні. 3. Електрифіковані.)

(Слайди ). (демонструються забраження)

 

(Слайд ).Станція «Рухлива»

(демонструється руханка)

 

(Слайд ).Станція «Загадкова»

(Слайди). (демонструються забраження кросворд)

 

 

 

 

Бесіда

 

 

Фронтальне

опитування

VI. Закріплення вивченого матеріалу (1 хв).

Учитель: Швиденько перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал і перейдемо до виконання практичної частини .

  1. Назвіть  основні етапи розвитку техніки.
  2. Які  знаряддя праці, для ручної роботи, ви запам’ятали?

 

 

Бесіда

 

 

 

Демонстрування

 

 

Пояснення

 

 

Пояснення порядку виконання

Бесіда

 

 

 

Індивідуальна робота учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія

 

 

 

 

 

 

VII. Практична робота (15 хв).

Безпека праці – умови праці, за яких ніщо не загрожує здоров'ю людини.

(Слайд ).Станція «БЕЗПЕКА».

Правила охорони праці.

Правила безпеки життєдіяльності.

(Слайд ).Станція «МАЙСТРІВ».

Учитель: Отже, теоретичний матеріал ми засвоїли, тож переходимо до виконання практичної роботи. В зошиті малюємо та записуємо таблицю. Давайте уважно перечитаємо.

 

e:\Desktop\01.PNG

 

 

  1. Оголошення про закінчення практичної роботи.
  2. Оцінка рівня виконання практичної роботи кожного учня.
  3. Запитання учням:

Чи всі все встигли виконати?

  1. Оцінка виконаних робіт. Акцентування уваги на кращих роботах.

 

Гра «Інтерв'ю »

  1.     Що сьогодні виготовляли на уроці?
  2.     Що нового дізналися?
  3.     Які завдання були визначені на урок?
  4.     Які результати отримали?
  5.     Що потрібно зробити, щоб мати кращі результати?
  6.     Що найбільше сподобалося на уроці?
  7.     Де можна використати набуті знання та вміння?

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII. Заключна частина (4 хв.)

Підведення загальних підсумків уроку:

Виставлення вмотивованих оцінок за навчальні досягнення учнів (тим учням хто вчасно та якісно виконав практичне завдання).

Повідомлення домашнього завдання:

Запишіть домашнє завдання: розпитати у дорослих, які інструменти та пристосування вони використовують у побуті зараз, а якими користувалися раніше.

 

Хто не встиг виконати сьогоднішню практичну роботу, доробіть вдома.

Загальна подяка учням.

Оголошення про закінчення уроку.

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада
Переглядів
190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку