Костичівський ЗЗСО I-III ступенів
Факультативний курс для учнів 8 класу
«Енергозбереження»
Програма факультативного курсу
( 35 годин на рік)
Вчитель: А.Онофрійчук
Пояснювальна записка
Програмою «Енергозбереження» передбачено вивчення питань, які розкривають значення енергії для життя і розвитку суспільства, знання способів її отримання, перетворення, передачі і використання; а також ознайомлення з правовою базою енергозбереження, розгляд енергозберігаючих технологій в народному господарстві і в побуті, розгляд екологічних аспектів енергетики, причин і наслідків зміни клімату, перспектив енергоспоживання та енергозбереження, використання альтернативних джерел енергії.
Важливою складовою частиною програм факультативних занять є рекомендований (який не має обов'язкового характеру) лабораторний практикум, експеримент і демонстрації, мета яких - сприяти закріпленню теоретичних положень, що визначають ефективність використання енергії. Учитель цілком може розширити або змінити їх перелік (залежно від конкретних умов) дослідженням енергоефективності згоряння паливно-енергетичних ресурсів, моделюванням (у тому числі комп'ютерним) ефективності застосування нового обладнання і матеріалів, використовуваних в енергетиці і т. д. Тут відкривається широке поле діяльності (як для вчителя, так і для учнів) з технічного моделювання, розробки і створення нових демонстраційних приладів, використанню традиційного обладнання та приладів шкільних кабінетів в рамках цілей і завдань даних курсів. У лабораторному практикумі та експерименті учні зможуть глибше осягнути природничо-наукові основи енергозбереження, ув'язати досліджуваний матеріал з курсом фізики.
Глобальний характер проблеми раціонального використання енергії та її прямий взаємозв'язок з екологією і економікою вимагає доказовості для учнів цієї важливої складової гуманітарної освіти сучасної людини. У зв'язку з чим особливу увагу вчителя має зосереджуватися на виховних цілях занять даного курса.
Мета роботи факультативу "Енергозбереження" полягає у вихованні екологічної свідомості у дітей, соціальної відповідальності, економного використання енергії та енергоресурсів, охороні навколишнього середовища, створенні мотивації для заощадження ресурсів та енергії, вихованні навичок екологічно стійкого і безпечного стилю життя, залучення їх у корисну діяльність з енергозбереження та ресурсозбереження, так як сьогоднішні школярі завтра стануть фахівцями, які приймають рішення.
Мета роботи реалізується через вирішення наступних завдань:
• формування системи знань і умінь в галузі енергтики та енергоспоживання;
• залучення дітей до виконання програми по збереженню енергії;
• розвитку практичних умінь і навичок учнів по збереженню енергії;
• накопичення дітьми емоційно-позитивного досвіду спілкування з навколишньою природою;
• формування навичок комунікативної поведінки та міжособистісного спілкування та ін;
• виховання екологічної культури учнів;
• виховання громадянина з внутрішньої гуманістичної патріотичною позицією і усвідомленням того, що він господар на своїй землі, відповідальний за її долю, розвиток і процвітання.
Програма розрахована на 1 рік навчання учнів середнього шкільного віку, загальним обсягом 35 навчальних годин (одна година на тиждень).
Серед організаційних форм проведення занять: лекції; лабораторний практикум, дослідницькі роботи, гра, логічно-смислові ланцюжки; конкурси; презентації; відвідування ВАТ «КрОЗа» та інших установ, які вивчають питання енергії та енергозбереження. Провідними методами реалізації мети і завдань є різні інтерактивні методи, самостійна робота, практична робота, лабораторна робота, бесіда, демонстрація.
Орієнтоване календарно – тематичне планування занять курсу
35 годин, 1 година на тиждень
№ з/п |
№ з/п |
Дата |
Скор. дата |
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
1 |
|
|
|
Вступ. Енергія та джерела енергії. Цілі, задачі, енергія і енергоспоживання. |
|
2 |
|
|
|
Економія та ощадливість. |
|
3 |
|
|
|
Створення речей та предметів, що оточують людину. |
|
4 |
|
|
|
Енергія та екологія. |
|
5 |
|
|
|
Перші кроки енергозбереження. |
|
6 |
|
|
|
Тема 1. Загальні поняття про енергію. |
|
7 |
|
|
|
Перший енергетичний закон. |
|
8 |
|
|
|
Другий енергетичний закон. |
|
9 |
|
|
|
Джерела енергії. |
|
10 |
|
|
|
Природні ресурси як джерела енергії. |
|
11 |
|
|
|
Нетрадиційні джерела енергії. |
|
12 |
|
|
|
Атомна енергетика. |
|
13 |
|
|
|
Вторичні енергетичні ресурси, їх класифікація, економічне обгрунтування. Їх використання в народному господарстві. |
|
14 |
|
|
|
Причини втрат теплової та електричної енергії при передачі та способи їх зниження. |
|
15 |
|
|
|
Тема 2. Історія споживання енергії. |
|
16 |
|
|
|
Виробництво енергії і її споживання в різних країнах. |
|
17 |
|
|
|
Використання енергоресурсів. |
|
18 |
|
|
|
Вплив енергоспоживання на навколишнє середовище. |
|
19 |
|
|
|
Перспективи використання енергії. |
|
20 |
|
|
|
Тема 3. Енергоспоживання і забруднення навколишнього середовища. |
|
21 |
|
|
|
Наслідки кліматичних змін. |
|
22 |
|
|
|
Парниковий ефект |
|
23 |
|
|
|
Кислотні дощі і озонові діри. |
|
24 |
|
|
|
Як зменшити кількість викидів. |
|
25 |
|
|
|
Міжнародні угоди із глобальної зміни клімату. |
|
26 |
|
|
|
Тема 4. Стійкі методи використання енергії. |
|
27 |
|
|
|
Енергозберігаючі технології в промисловості. |
|
28 |
|
|
|
Енергозберігаючі технології на транспорті. |
|
29 |
|
|
|
Енергозберігаючі технології в будівництві. |
|
30 |
|
|
|
Обігрів приміщень. Використання води. |
|
31 |
|
|
|
Енергозберігаючі технології в побуті. |
|
32 |
|
|
|
Споживання і вторинна переробка. |
|
33 |
|
|
|
Прилади обліку і регулювання енергоспоживання. |
|
34 |
|
|
|
Соціальна відповідальність кожної людини за використання енергії. |
|
35 |
|
|
|
Висновок |
|
Методичне забезпечення програми
Для ефективного засвоєння програмного матеріалу факультативного курсу «Енергозбереження» рекомендується використовувати різні види навчально-виховної діяльності: комп'ютерні навчальні програми, підручники, спеціальні кінофільми і аудіозаписи, екскурсії, що знайомлять учнів з організацією роботи з охорони навколишнього середовища та енергозбереження на кращих промислових підприємствах (в організаціях) галузі. Пропонується широке використання активних форм навчання: тренінгових занять, навчально-дослідної, проектної, ігрової, інтерактивної діяльності.
У програмі передбачені заняття з обробки матеріалу, отриманого при проведенні практичних і лабораторних робіт: складання таблиць, аналіз та узагальнення отриманих результатів, оформлення звітів, обробка фото- і відеоматеріалу. Передбачається проведення як групових, так і індивідуальних занять.
Важливою формою оволодіння матеріалом є самостійна робота учнів по підготовці доповідей, рефератів, творів, сценаріїв ділових ігор за тематикою дисципліни, проектів з економії та ощадливості енергетичних ресурсів, самостійну роботу в бібліотеках і оволодіння основами роботи на персональному комп'ютері. До освітньої діяльності, по можливості, залучаються батьки учнів, які беруть участь у проведенні деяких занять, приймають екскурсії за місцем своєї роботи, беруть участь в організації домашнього енергоаудиту.
Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів
35 годин, 1 година на тиждень
Вступ (5 год.)
Зміст і завдання курсу. Поняття «економити» і «берегти». Як отримані навколишні нас речі і предмети? Енергоспоживання та екологія. Основи сталого розвитку. Енергозбереження - перші кроки. Усвідомлення необхідності берегти енергію.
Тема 1. Енергія і джерела енергії (9 годин)
Поняття про енергію. Енергія та її роль в нашому житті. Різні форми енергії. Види енергії, використовувані людиною повсякденно. Перехід енергії з однієї форми в іншу. Перший енергетичний закон: закон збереження енергії. Робота і потужність. Процес виробництва, перетворення і передачі енергії на гідроелектростанції. Робота і потужність. Коефіцієнт корисної дії (ККД). Другий енергетичний закон: якість енергії знижується, але не підвищується. Що розуміють під якістю енергії. Види енергії залежно від якості. Джерела енергії.
Поновлювані джерела енергії. П'ять категорій поновлюваних джерел енергії: сонячні, вітряні, водні, геотермальні і біомаса. Енергія сонця. Розвиток вітрової енергетики. Сучасні вітряні установки: їх пристрій, переваги і недоліки. Досліди та перспективи використання вітрової енергетики. Екологічні питання розвитку вітрової енергетики
Розвиток біоенергетики. Джерела біомаси. Способи перетворення біомаси в енергію. Біомаса лісу. Деревина - найважливіша паливо для країн з обмеженими паливними ресурсами. Виснаження лісів на Землі. Біогаз. Застосування біогазових установок на тваринницьких комплексах. Біодизельне паливо. Переваги та недоліки біоенергетики. Перспективи розвитку біоенергетики в Україні. Розвиток гідроенергетики. Гідроелектроенергія - поновлюване джерело енергії. Гідроелектростанції. Поняття про геотермальної енергетиці. Перспективи розвитку атомної (ядерної) енергетики. Екологічні проблеми ядерної енергетики. Переваги та перспективи ядерної енергетики. Наслідки аварії на Чорнобильській АЕС.
Практичні роботи.
Демонстрації з перетворення енергії з одного виду в інший. Рахуємо кіловати. Експеримент з каструлями. Хімічне тепло.
Тема 2. Історія споживання енергії (5 годин)
Коротка історія споживання енергії людиною. Від багаття в печерах кам'яного віку до ракетного двигуна. Виробництво енергії та її споживання в різних країнах світу. Показники, що характеризують енергоспоживання. Використання енергоресурсів у промисловості, сільському господарстві, транспорті, комунальному господарстві, школах. Використання енергоресурсів в домашніх господарствах.
Енергетичні кризи й причини їх виникнення. Вплив на світову економіку нафтової кризи 1973 року. Сучасна паливна криза в країнах третього світу.
Практичні роботи.
Домашній аудит «Використання води в моїй родині». Визначення споживаної енергії електроприладами в будинку або квартирі.
Тема 3. Енергоспоживання і забруднення навколишнього середовища (6 г.)
Енергетичні ресурси Землі. Екологічна класифікація природних ресурсів. Поняття про поновлюваних і невідновлюваних джерелах енергії. Традиційні джерела енергії. Газ, нафта й вугілля - основні джерела енергії. Видобування та нафтопереробка в Україні. Негативний вплив видобутку, транспортування і переробки нафти на навколишнє середовище. Структура паливно-енергетичного балансу країни. Екологічні проблеми використання традиційних і нетрадиційних джерел енергії.
Причини зростання концентрації вуглекислого газу в атмосфері. Парниковий ефект. Різниця між природним парниковим ефектом та ефектом, що виникли в результаті людської діяльності. Кислотні дощі.
Практичні роботи.
Аудит «Коли споживання енергії є причиною забруднення навколишнього середовища». Обговорення можливих варіантів вирішення проблеми.
Екскурсія в парк, розташований поблизу жвавої дороги. Аналіз даної ситуації.
Тема 4. Стійкі методи використання енергії (9годин).
Енергосбереження - найдешевший і екологічно чисте «джерело» енергії. Основні принципи енергозбереження: ефективно використовувати енергію, застосовувати ефективні джерела енергії, організувати суспільство й наше життя стійким чином (економити треба!).
Енергозберігаючі технології, їх застосування у виробництві та побуті. Наукові розробки в даній області, їх застосування на виробництві та побуті.
Практичні роботи.
Домашній аудит «Енергозбереження в моїй родині». Обговорення можливих варіантів вирішення проблеми.
Складання «енергетичного паспорта» своєї квартири.
Оцінка знань учнів
Оцінка знань учнів проводиться в декількох формах: шляхом тестового контролю знань, по рефератах учнів, при проведенні конкурсів діючих моделей.
У рамках програми "Енергозбереження та соціальна відповідальність" оцінка знань і умінь проводиться за підсумками конференцій, науково-дослідних робіт учнів, за результатами захисту проектів, де враховується зміст робіт, використання методик, правильність інтерпретації результатів і висновків, якість виконання роботи, оформлення матеріалів до захисті і т.д.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
До кінця курсу учні повинні:
а) мати уявлення:
- про види енергоресурсів;
- про правила безпечної споживання електроенергії;
- про найпростіші способи раціонального використання води, тепла, електрики;
- про способи обліку різних видів енергії;
- про способи охорони навколишнього середовища при використанні різних видів енергії.
- про поновлювані джерела енергії;
- про світловий режим і джерелах світла;
- про способи обліку енергоресурсів;
- про екологічні вимоги до води, повітря, землі;
- про екологічні проблеми сучасності;
- про взаємозв'язок економії та ощадливості з зростанням добробуту не тільки окремої людини (сім'ї), але й нації в цілому;
- про способи вирішення проблем енергетики та екології на державному та міжнародному рівнях;
- про електростанції та їх видах, лініях електропередачі;
- про енергетику та основних енергетичних об'єктах України;
- про способи раціонального використання енергоресурсів;
- про тенденції енергоспоживання та енергоефективності у світі.
б) учні повинні набути досвіду практичної діяльності:
- безпечно поводитися з побутовими електричними приладами;
- вимірювати температуру за показаннями термометра;
- вимірювати кількість електроенергії за показаннями електролічильника;
- розв'язувати прості задачі на розрахунок кількості електроенергії та обчислення витрати води;
- розрізняти види палива, застосовувані в Україні;
- на підставі паспортних даних різних джерел електричного освітлення якісно порівнювати їх енергоспоживання;
- застосовувати вивчені правила ефективного використання енергоресурсів;
- застосовувати вивчені правила ефективного енергокористування в побуті;
- усвідомлено формулювати і відстоювати свою позицію з проблем екології та енергетики.
- розрізняти основні джерела і вміти класифікувати види забруднення навколишнього середовища;
- знати основні принципи захисту навколишнього середовища від забруднень;
- висловлювати свої судження про можливість подальшого використання відходів виробництва;
- описувати зв'язок між заощадженням енергії та збереженням навколишнього середовища, пояснювати необхідність використання маловідходних і безвідходних технологій.