Факультатив "Енергозбереження"

Про матеріал
Методичні рекомендації та календарне планування з факультативу "Енергозбереження". 8 клас. Фізика.
Перегляд файлу

 

Костичівський ЗЗСО I-III ступенів

 

 

 

 

 

 

Факультативний курс для учнів 8 класу

«Енергозбереження»

 

 

Програма факультативного курсу

( 35 годин на рік)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                   Вчитель: А.Онофрійчук

 

 

 

 

                                          Пояснювальна записка

     Програмою «Енергозбереження» передбачено вивчення питань, які розкривають значення енергії для життя і розвитку суспільства, знання способів її отримання, перетворення, передачі і використання; а також ознайомлення з правовою базою енергозбереження, розгляд енергозберігаючих технологій в народному господарстві і в побуті, розгляд екологічних аспектів енергетики, причин і наслідків зміни клімату, перспектив енергоспоживання та енергозбереження, використання альтернативних джерел енергії.

       Важливою складовою частиною програм факультативних занять є рекомендований (який не має обов'язкового характеру) лабораторний практикум, експеримент і демонстрації, мета яких - сприяти закріпленню теоретичних положень, що визначають ефективність використання енергії. Учитель цілком може розширити або змінити їх перелік (залежно від конкретних умов) дослідженням енергоефективності згоряння паливно-енергетичних ресурсів, моделюванням (у тому числі комп'ютерним) ефективності застосування нового обладнання і матеріалів, використовуваних в енергетиці і т. д. Тут відкривається широке поле діяльності (як для вчителя, так і для учнів) з технічного моделювання, розробки і створення нових демонстраційних приладів, використанню традиційного обладнання та приладів шкільних кабінетів в рамках цілей і завдань даних курсів. У лабораторному практикумі та експерименті учні зможуть глибше осягнути природничо-наукові основи енергозбереження, ув'язати досліджуваний матеріал з курсом фізики.

       Глобальний характер проблеми раціонального використання енергії та її прямий взаємозв'язок з екологією і економікою вимагає доказовості для учнів цієї важливої ​​складової гуманітарної освіти сучасної людини. У зв'язку з чим особливу увагу вчителя має зосереджуватися на виховних цілях занять даного курса.

       Мета роботи факультативу "Енергозбереження" полягає у вихованні екологічної свідомості у дітей, соціальної відповідальності, економного використання енергії та енергоресурсів, охороні навколишнього середовища, створенні мотивації для заощадження ресурсів та енергії, вихованні навичок екологічно стійкого і безпечного стилю життя, залучення їх у корисну діяльність з енергозбереження та ресурсозбереження, так як сьогоднішні школярі завтра стануть фахівцями, які приймають рішення.

       Мета роботи реалізується через вирішення наступних завдань:

• формування системи знань і умінь в галузі енергтики та енергоспоживання;

• залучення дітей до виконання програми по збереженню енергії;

• розвитку практичних умінь і навичок учнів по збереженню енергії;

• накопичення дітьми емоційно-позитивного досвіду спілкування з навколишньою природою;

• формування навичок комунікативної поведінки та міжособистісного спілкування та ін;

• виховання екологічної культури учнів;

• виховання громадянина з внутрішньої гуманістичної патріотичною позицією і усвідомленням того, що він господар на своїй землі, відповідальний за її долю, розвиток і процвітання.

     Програма розрахована на 1 рік навчання учнів середнього шкільного віку, загальним обсягом 35 навчальних годин (одна година на тиждень).

     Серед організаційних форм проведення занять: лекції; лабораторний практикум, дослідницькі роботи, гра, логічно-смислові ланцюжки; конкурси; презентації; відвідування ВАТ «КрОЗа» та інших установ, які вивчають питання енергії та енергозбереження.   Провідними методами реалізації мети і завдань є різні інтерактивні методи, самостійна робота, практична робота, лабораторна робота, бесіда, демонстрація.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтоване  календарно – тематичне планування занять курсу

35 годин, 1 година на тиждень

№ з/п

№ з/п

Дата

Скор.

дата

             Зміст навчального матеріалу

Примітка

1

 

 

 

Вступ. Енергія та джерела енергії.

Цілі, задачі, енергія і енергоспоживання.

 

2

 

 

 

Економія та ощадливість.

 

3

 

 

 

Створення речей та предметів, що оточують людину.

 

4

 

 

 

Енергія та екологія.

 

5

 

 

 

Перші кроки енергозбереження.

 

6

 

 

 

Тема 1. Загальні поняття про енергію.

 

7

 

 

 

Перший енергетичний закон.

 

8

 

 

 

Другий енергетичний закон.

 

9

 

 

 

Джерела енергії.

 

10

 

 

 

Природні ресурси як джерела енергії.

 

11

 

 

 

Нетрадиційні джерела енергії.

 

12

 

 

 

Атомна енергетика.

 

13

 

 

 

Вторичні енергетичні ресурси, їх класифікація, економічне обгрунтування. Їх використання в народному господарстві.

 

14

 

 

 

Причини втрат теплової та електричної енергії при передачі та способи їх зниження.

 

15

 

 

 

Тема 2. Історія споживання енергії.

 

16

 

 

 

Виробництво енергії і її споживання в різних країнах.

 

17

 

 

 

Використання енергоресурсів.

 

18

 

 

 

Вплив енергоспоживання на навколишнє середовище.

 

19

 

 

 

Перспективи використання енергії.

 

20

 

 

 

Тема 3.  Енергоспоживання і забруднення

навколишнього середовища.

 

21

 

 

 

Наслідки кліматичних змін.

 

22

 

 

 

Парниковий ефект

 

23

 

 

 

Кислотні дощі і озонові діри.

 

24

 

 

 

Як зменшити кількість викидів.

 

25

 

 

 

Міжнародні угоди із глобальної зміни клімату.

 

26

 

 

 

Тема 4. Стійкі методи використання енергії.

 

27

 

 

 

Енергозберігаючі технології в промисловості.

 

28

 

 

 

Енергозберігаючі технології на транспорті.

 

29

 

 

 

Енергозберігаючі технології в будівництві.

 

30

 

 

 

Обігрів приміщень. Використання води.

 

31

 

 

 

Енергозберігаючі технології в побуті.

 

32

 

 

 

Споживання і вторинна переробка.

 

33

 

 

 

Прилади обліку і регулювання енергоспоживання.

 

34

 

 

 

Соціальна відповідальність кожної людини за використання енергії.

 

 35

 

 

 

Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичне забезпечення програми

Для ефективного засвоєння програмного матеріалу факультативного курсу «Енергозбереження» рекомендується використовувати різні види навчально-виховної діяльності: комп'ютерні навчальні програми, підручники, спеціальні кінофільми і аудіозаписи, екскурсії, що знайомлять учнів з організацією роботи з охорони навколишнього середовища та енергозбереження на кращих промислових підприємствах (в організаціях) галузі. Пропонується широке використання активних форм навчання: тренінгових занять, навчально-дослідної, проектної, ігрової, інтерактивної діяльності.

У програмі передбачені заняття з обробки матеріалу, отриманого при проведенні практичних і лабораторних робіт: складання таблиць, аналіз та узагальнення отриманих результатів, оформлення звітів, обробка фото- і відеоматеріалу. Передбачається проведення як групових, так і індивідуальних занять.

Важливою формою оволодіння матеріалом є самостійна робота учнів по підготовці доповідей, рефератів, творів, сценаріїв ділових ігор за тематикою дисципліни, проектів з економії та ощадливості енергетичних ресурсів, самостійну роботу в бібліотеках і оволодіння основами роботи на персональному комп'ютері. До освітньої діяльності, по можливості, залучаються батьки учнів, які беруть участь у проведенні деяких занять, приймають екскурсії за місцем своєї роботи, беруть участь в організації домашнього енергоаудиту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів

35 годин, 1 година на тиждень

     Вступ (5 год.)

Зміст і завдання курсу. Поняття «економити» і «берегти». Як отримані навколишні нас речі і предмети? Енергоспоживання та екологія. Основи сталого розвитку. Енергозбереження - перші кроки. Усвідомлення необхідності берегти енергію.

 Тема 1. Енергія і джерела енергії (9 годин)

Поняття про енергію. Енергія та її роль в нашому житті. Різні форми енергії. Види енергії, використовувані людиною повсякденно. Перехід енергії з однієї форми в іншу. Перший енергетичний закон: закон збереження енергії. Робота і потужність. Процес виробництва, перетворення і передачі енергії на гідроелектростанції. Робота і потужність. Коефіцієнт корисної дії (ККД). Другий енергетичний закон: якість енергії знижується, але не підвищується. Що розуміють під якістю енергії. Види енергії залежно від якості. Джерела енергії.

Поновлювані джерела енергії. П'ять категорій поновлюваних джерел енергії: сонячні, вітряні, водні, геотермальні і біомаса. Енергія сонця. Розвиток вітрової енергетики. Сучасні вітряні установки: їх пристрій, переваги і недоліки. Досліди та перспективи використання вітрової енергетики. Екологічні питання розвитку вітрової енергетики

Розвиток біоенергетики. Джерела біомаси. Способи перетворення біомаси в енергію. Біомаса лісу. Деревина - найважливіша паливо для країн з обмеженими паливними ресурсами. Виснаження лісів на Землі. Біогаз. Застосування біогазових установок на тваринницьких комплексах. Біодизельне паливо. Переваги та недоліки біоенергетики. Перспективи розвитку біоенергетики в Україні. Розвиток гідроенергетики. Гідроелектроенергія - поновлюване джерело енергії. Гідроелектростанції. Поняття про геотермальної енергетиці. Перспективи розвитку атомної (ядерної) енергетики. Екологічні проблеми ядерної енергетики. Переваги та перспективи ядерної енергетики. Наслідки аварії на Чорнобильській АЕС.

Практичні роботи.

Демонстрації з перетворення енергії з одного виду в інший. Рахуємо кіловати. Експеримент з каструлями. Хімічне тепло.

 

Тема 2. Історія споживання енергії (5 годин)

Коротка історія споживання енергії людиною. Від багаття в печерах кам'яного віку до ракетного двигуна. Виробництво енергії та її споживання в різних країнах світу. Показники, що характеризують енергоспоживання. Використання енергоресурсів у промисловості, сільському господарстві, транспорті, комунальному господарстві, школах. Використання енергоресурсів в домашніх господарствах.

Енергетичні кризи й причини їх виникнення. Вплив на світову економіку нафтової кризи 1973 року. Сучасна паливна криза в країнах третього світу.

Практичні роботи.

Домашній аудит «Використання води в моїй родині». Визначення споживаної енергії електроприладами в будинку або квартирі.

  Тема 3. Енергоспоживання і забруднення навколишнього середовища (6 г.)

    Енергетичні ресурси Землі. Екологічна класифікація природних ресурсів. Поняття про поновлюваних і невідновлюваних джерелах енергії. Традиційні джерела енергії. Газ, нафта й вугілля - основні джерела енергії. Видобування та нафтопереробка в Україні. Негативний вплив видобутку, транспортування і переробки нафти на навколишнє середовище. Структура паливно-енергетичного балансу країни. Екологічні проблеми використання традиційних і нетрадиційних джерел енергії.

Причини зростання концентрації вуглекислого газу в атмосфері. Парниковий ефект. Різниця між природним парниковим ефектом та ефектом, що виникли в результаті людської діяльності. Кислотні дощі.

Практичні роботи.

Аудит «Коли споживання енергії є причиною забруднення навколишнього середовища». Обговорення можливих варіантів вирішення проблеми.

Екскурсія в парк, розташований поблизу жвавої дороги. Аналіз даної ситуації.

         Тема 4. Стійкі методи використання енергії (9годин).

Енергосбереження - найдешевший і екологічно чисте «джерело» енергії. Основні принципи енергозбереження: ефективно використовувати енергію, застосовувати ефективні джерела енергії, організувати суспільство й наше життя стійким чином (економити треба!).

Енергозберігаючі технології, їх застосування у виробництві та побуті. Наукові розробки в даній області, їх застосування на виробництві та побуті.

Практичні роботи.

Домашній аудит «Енергозбереження в моїй родині». Обговорення можливих варіантів вирішення проблеми.

Складання «енергетичного паспорта» своєї квартири.

Оцінка знань учнів

Оцінка знань учнів проводиться в декількох формах: шляхом тестового контролю знань, по рефератах учнів, при проведенні конкурсів діючих моделей.

У рамках програми "Енергозбереження та соціальна відповідальність" оцінка знань і умінь проводиться за підсумками конференцій, науково-дослідних робіт учнів, за результатами захисту проектів, де враховується зміст робіт, використання методик, правильність інтерпретації результатів і висновків, якість виконання роботи, оформлення матеріалів до захисті і т.д.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

До кінця курсу учні повинні:

а) мати уявлення:

- про види енергоресурсів;

- про правила безпечної споживання електроенергії;

- про найпростіші способи раціонального використання води, тепла, електрики;

- про способи обліку різних видів енергії;

- про способи охорони навколишнього середовища при використанні різних видів енергії.

- про поновлювані джерела енергії;

- про світловий режим і джерелах світла;

- про способи обліку енергоресурсів;

- про екологічні вимоги до води, повітря, землі;

- про екологічні проблеми сучасності;

- про взаємозв'язок економії та ощадливості з зростанням добробуту не тільки окремої людини (сім'ї), але й нації в цілому;

- про способи вирішення проблем енергетики та екології на державному та міжнародному рівнях;

- про електростанції та їх видах, лініях електропередачі;

- про енергетику та основних енергетичних об'єктах України;

- про способи раціонального використання енергоресурсів;

- про тенденції енергоспоживання та енергоефективності у світі.

б)  учні повинні набути досвіду практичної діяльності:

- безпечно поводитися з побутовими електричними приладами;

- вимірювати температуру за показаннями термометра;

- вимірювати кількість електроенергії за показаннями електролічильника;

- розв'язувати прості задачі на розрахунок кількості електроенергії та обчислення витрати води;

- розрізняти види палива, застосовувані в Україні;

- на підставі паспортних даних різних джерел електричного освітлення якісно порівнювати їх енергоспоживання;

- застосовувати вивчені правила ефективного використання енергоресурсів;

- застосовувати вивчені правила ефективного енергокористування в побуті;

- усвідомлено формулювати і відстоювати свою позицію з проблем екології та енергетики.

- розрізняти основні джерела і вміти класифікувати види забруднення навколишнього середовища;

-  знати основні принципи захисту навколишнього середовища від забруднень;

- висловлювати свої судження про можливість подальшого використання відходів виробництва;

- описувати зв'язок між заощадженням енергії та збереженням навколишнього середовища, пояснювати необхідність використання маловідходних і безвідходних технологій.

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 жовтня 2021
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку