Файлова структура ОС: поняття файлу, каталогу (папки).

Про матеріал

Тема уроку: Файлова структура ОС: поняття файлу, каталогу (папки).

Цілі уроку:

Навчальні – сформувати в учнів поняття про файли та папки. Ім'я, властивості, розширення та шлях до файлів. Специфікація файлів. Каталоги (папки) файлів;

Розвивальні - розвивати в учнів розумову діяльність, пам'ять, увагу;

Виховні – виховати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до предмету інформатика. Виховати такі якості людини як активність, самостійність і акуратність в виконанні роботи.

Перегляд файлу

Технологічна карта уроку

 

Тема № 2 : Файли та папки. Вікна та операції над вікнами ( 4 години)

Урок 1 урок в темі (5 у курсі)
ПІБ учителя: Краснопер С.П.

Клас: 3

Тема уроку: Файлова структура ОС: поняття файлу, каталогу (папки).

Цілі уроку:
 

Навчальні – сформувати в учнів поняття про файли та папки. Ім’я, властивості, розширення та шлях до файлів. Специфікація файлів. Каталоги (папки) файлів;

Розвивальні - розвивати в учнів розумову діяльність, пам’ять, увагу;

Виховні – виховати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до предмету інформатика. Виховати такі якості людини як активність, самостійність і акуратність в виконанні роботи.


Обладнання уроку: Комп’ютери, проектор, підручник Ф.М. Рівкінд «Сходинки до інформатики 3клас», робочий зошит О.О. Андрусич «Сходинки до інформатики 3клас»

Тип уроку: Урок формування нових знань, умінь і навичок.
 

Компетенції учнів на уроці:

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

файл

знання файлової структури ОС, ім’я та розширення файлу

створення папки, надання імені та необхідного розширення

папка

розширення та шлях до файлу

 

Хід уроку

 

 

Етапи уроку

 

Час, хв.

 

Завдання етапу

 

Зміст

 

Методи і прийоми

 

ФОНД

 

Діяльність учителя

 

Діяльність учня

1.Самовизначення до діяльності

3

Доброзичливе налаштування вчителя й учня.

Організація уваги всіх учнів.

Зібрати увагу учнів, переключити її на навчальну діяльність.

 

Формування інтересу до наступної роботи. Мотивація навчальної діяльності

Словесний.

 

Метод стимулювання навчальної діяльності.

 

Ф

Перевіряє готовність класу до уроку, відмічає відсутніх.

Вступне слово:

  • вид заняття, тема;
  • мета заняття;
  • план діяльності;

На цьому уроці, ми повинні з вами розглянути, що ж собою являє файл, основні поняття про файл а також ім’я та розширення імені файлу. Розглянемо про каталоги (папки) файлів, шлях до файлу. Дану тему розглянемо за таким планом (план демонструю на дошці за допомогою презентації).
План уроку.
1.Поняття про файли, ім’я та розширення  файлу.
2.Каталоги (папки) файлів, шлях до файлу.
 

Готуються до заняття.

Слухають. Записують в зошитах тему заняття.

2.Перевірка домашнього завдання

4

Виявлення факту виконання домашнього завдання всіма учнями.

Використання взаємодопомоги й самоконтролю учнів.

Перевірити засвоєний матеріал

Словесний,

наочний. Розповідь з елементами бесіди.

 

Ф

 

 

П

Організовує бесіду за питаннями:

  1. Що було виконано, а що ні? (демонструють виконані завдання)
  2. Які виникли трудноші при виконанні завдань?

Пояснення незроблених завдань.

Контролюють правильність відповідей.

Виправляють помилки.

3.Засвоєння нових знань

18

Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів,

активізація мислительної діяльності учнів, включення їх у пошукову діяльність, самоорганізацію процесу навчання

Ознайомити учнів з новим матеріалом. Розвивати логічне мислення та пам’ять.

Розповідь

Ф

Прейдемо до розгляду першого питання.
Файли:
Вся інформація зберігається на зовнішніх носіях інформації (магнітних, оптичних дисках і т.п.) у виді окремі порції. Порція інформації на диску, що сприймається  як єдине ціле і має ім'я, називається файлом. У ньому може зберігаєтися програма, набір даних чи текст. Щоб розрізняти файли між собою, вони мають ім'я. Для збереження файли групуються в каталоги (папки). У різних каталогах можуть зберігаються файли з однаковими іменами. Вимога унікальності для імені файлу відноситься до одного каталогу. Крім імені файли характеризуються своєю довжиною, датою і часом створення, а також атрибутами. З файлами можна робити наступні операції: копіювати, видаляти, змінювати їхні імена й атрибути.

Імена файлів.
В імені файла можна використовувати букви, цифри і частина спеціальних символів, але не усі. Не можна використовувати наступні символи: косу рису(/), зворотну косу рису(\), знаки «більше» (>) і  «менше» (<), зірочку (*).
Ім'я файлу повинне бути змістовним, характеризувати дані, документ. Ім'я повинне підказати, що це за файл. Це особливо важливо, коли з'являються багато документів.
Може досягати 255 символів, розширення може мати більш трьох символів. В імені немає обмеження на використання пробілів і крапок.  Ім'я файлу може містити як  одну так і кілька пропозицій, що істотно полегшує його розпізнавання. Під розширенням розуміються символи після останньої крапки. Імена файлів іноді називають короткими, якщо вони складені за правилами ДОС (до 8 символів), якщо більш 8 символів – довгими.
Розширення у файлів допомагають ОС визначити, яку програму потрібно запустити для роботи з цим файлом. Вони дозволяють значно прискорити пошук, сортування файлів. Розширення файлу можна задати вручну (при потребі). Але краще скористатися розширенням, запропонованим програмою. Часто програми задають своє типове розширення. Розширення com, exe і bat є сигналом для ОС, що ці файли можна запустити на виконання. Вони відносяться до програмних файлів. У них містяться як закінчені програми, які можна виконувати, так і частини програм, що завантажуються (зчитуються з диска) тільки при необхідності.

Приклади розширень:
Com, exe, sys, bat, drv, bin, dll -  програмні файли.;
Hlp  - файли допомоги, підказки;
Pcx, bmp, tif, gif, jpeg – файли зображень (картинок);
Htm, html – файли Web – сторінок;
Ini, cfg – початкові установки при запуску програми.

Довжина файлу, дата і час створення файлу
Довжина файлу, чи інакше його обсяг, вимірюється в байтах. Байтом називається мінімальна величина інформації, записувана у файлі. За допомогою одного байта можна вказати, наприклад, одну букву, однак судити про кількість, скажемо, букв у документі по величині файлу не можна. Файл може бути порожнім, містити ноль байт, але він обов'язково повинен мати ім'я.
Дата і час створення файлу полегшують, добір файлів, порівняння файлів з однаковими іменами, що зберігаються в різних місцях. Наприклад, по даті можна судити, який файл був змінений пізніше, щоб прийняти рішення, який з двох файлів залишити.

Каталоги і папки.
При великому об’ємі інформації на диску у виді файлів вона повинна мати визначену структуру, щоб полегшити пошук потрібного файлу як програмамі, так і користувачеві. Ця структура утворюється каталогами, утворивши файлову систему. У ній зручно помістити однорідні файли. Наприклад, файли, що відносяться до однієї програми, чи з документами на одну тему. Каталоги мають імена й атрибути аналогічно до імен файлів. Імена каталогів повинні бути змістовними, тобто місти інформацію про його вміст. Можливе використання розширень  для каталогів, але ними рідко користуються.
Батьківським каталогом називається папка, що має свої вкладені папки (підкаталоги) стосовно  папок чи каталогів, що входять у них. Утім, стосовно до папок терміни, що характеризують їх вкладеність, рідко використовуються у відмінності від каталогів.
 Основний каталог диска, у якому зберігаються інші каталоги, називається кореневим каталогом. У ньому можуть зберігаються також і файли. Цей каталог може мати позначення у виді однієї зворотної похилої риси “/”. Каталог, з яким працює програма в даний момент часу, називають поточним чи робочим. Поточним може бути тільки один з каталогів.
Каталоги (папки) разом зі своїми підкаталогами утворять древовидну структуру, у якій роль основного ствола відіграє кореневий каталог. Рекомендується це “дерево” каталогів жорсткого диска виконувати “невисоким” і широким.

Шлях – це послідовність папок, що веде від кореневої папки диска до папки, у якій зберігається даний файл. При описі шляху до нього з початку вказується ім'я диска потім імена папок, які розділяються символом “\”.
Деревовидна структура каталога. (приклад на презентації)

Приклад задання шляху до файла. (приклад на презентації)

Слухають.  Записують основні поняття: файл, папка, приклади розширень, шлях до файлу.

 

4.Застосування

13

Відпрацювання практичних навиків роботи з новим матеріалом.

 

 

 

Відпочинок

Повторення

правил техніки безпеки роботи з компютером.

Робота з комп’ютером

 

 

Вправи для очей

Інструктивно-практичний

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичний

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

Коректує роботу дітей.

Завдання:

  1. Створити на диску D: папку з назвою свого класу.
  2. В цій папці створити текстовий файл. Дати йому ім’я та розширення.
  3. Перейменувати даний файл.
  4. Створити в цій папці нову папку. Дати їй ім’я.

 

1.Подивитись на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

2.В середньому темпі проробити 3-4 кругові рухи очима в праву сторону, стільки ж в ліву сторону. 

3.Розслабляючи очні м’язи, подивитись вдалину на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.

Виконують завдання вчителя. Запитують незрозумілі моменти.

 

 

 

 

Виконують  вправи для очей.

 

5.Систематизація та узагальнення

5

Підвести підсумки роботи: як працював клас, як працював кожен учень;

Підвести підсумок уроку. Звернути увагу на ключові поняття теми. З’ясувати рівень розуміння матеріалу.

Словесний

Ф

Вчитель робить узагальнення вивченого матеріалу. Визначає ключові поняття теми. Разом з учнями формулює основні поняття. Учні відповідають на запитання:

  1. Що таке файл?
  2. Що таке розширення файлу?
  3. Які ви знаєте ім’я та розширення імен файлів?
  4.  Що таке каталог (папки) файлів?
  5. Яку інформацію несуть дані файли?(завдання із презентації)
     

Слухають. Разом з вчителем визначають основні поняття теми. Узагальнюють матеріал

6.Підсумок уроку

2

Стислий інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Закріплення вивченого матеріалу.

Словесний

Ф

Вчитель задиктовує домашнє завдання.

Завдання:

  1. Вивчити конспект.
  2. Опрацювати дану тему за підручником. Вивчити основні поняття.

 

 

 

Записують у щоденники домашнє завдання.

*ФОнд - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна, П - парна, Г - групова).

Література:
 

Для вчителя

Для учнів

Державний стандарт

Підручник

Програма з інформатики

Зошит з друкованою основою  О.О. Андрусич «Сходинки до інформатики 3 клас»

Підручник Ф.М. Рівкінд «Сходинки до інформатики 3 клас»,

 

 


 

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку