Фіксація результатів пошукової діяльності учнів під час вивчення роману А.Камю "Чума"

Про матеріал
Матеріал містить приклади фіксації результатів пошукової діяльності учнів на уроці зарубіжної літератури в 11 класі під час вивчення роману Альбера Камю "Чума".
Перегляд файлу

Ж.П. Сартр про А.Камю: «Його впертий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чуттєвий, вів сумнівну в своєму фіналі боротьбу проти нищівних і потворних віянь доби”.

 

За свідченням самого Камю, «Явний зміст «Чуми»» — це боротьба європейського Опору проти фашизму. «За допомогою чуми я хочу передати атмосферу задухи, від якої ми потерпали, атмосферу небезпеки й вигнання, в якій ми жили тоді. Водночас я хочу поширити це тлумачення на існування взагалі. Чума покаже моральне обличчя тих, кому минулої війни випало думати, мовчати і страждати».

Роман

 А.Камю «Чума»       

«З несправедливістю або співпрацюють, або борються» (А.Камю). Моральний вибір героїв роману

БернарРіє

Раймон Рамбер

Тарру

Отець Панлю

Жозеф Гран

Коттар

Лікар, який організовує лікарні, налагоджує карантин, керує санітарними дружинами.

 «У всій цій історії мова йде не про героїзм… Мова йде про чесність… У моєму випадку вона полягає в тому, щоб займатися своїм ремеслом».

«Я не знаю, що на мене чекає, що буде по всьому цьому. Зараз є хворі, і треба їх лікувати. Роздумувати вони будуть потім, і я з ними також. Але найсильніша справа – лікувати їх. Я бороню їх як умію, та й усе».

Паризький репортер. Коли Рамбер знаходить можливість покинути місто, він раптово залишається і приєднується до роботи санітарних дружин.

 

«Ця історія стосується однаково нас усіх».

 

«Соромно бути щасливим одному».

Син прокурора, відрікається від сімейного затишку,  чудової кар’єри заради пошуку правди й справедливості.

 

«Чума — не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних сект, загибель безневинної дитини в лікарні, суспільство, влаштоване геть погано…»

 

«…як був, так і зостався «зачумленим», а сам відчайдушно вірив, ніби саме із чумою і борюся».

Учений-єзуїт. Він  постає не просто служителем церкви, а й утіленням християнського світорозуміння.

 

«Божий перст відокремить чистих від нечистих, праведних від винних, він – зло, що веде в царство доброти. Від нього не захистить мирська медицина, обранцям слід довіритися провидінню».

Позаштатний працівник мерії, який уособлює образ «маленької людини» - дивакуватої, але чесної, що самовіддано виконує свою справу. Він добровільно береться вести статистику епідемії.

«Гран навіть більшою мірою, ніж Ріє, чи, скажімо, Тарру, утілював ту спокійну мудрість, що надихала дружини в їхній праці».

 

«Гран – і справді особа не геройська – став у ці дні ніби адміністративним серцем дружини».

Контрабандист. Коли б не чума, його б заарештували. Під час епідемії Коттар розбагатів. Коли епідемія чуми йде на спад, він, передчуваючи погане, дедалі віддаляється від людей і «замикається у своїй дивакуватості».

 

Він уособлює світ асоціальності, злочинності, бездуховності.

«Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу». (Ріє)

 

Роман "Чума" поставив людину у центр не тільки подій, викладених у формі хроніки, але й роздумів роману-алегорії.

Камю створив роман-притчу, роман-пересторогу і попередження проти втрати моралі як  запоруки самого існування людства.

 

                                                                                                                                                                                    Мікушина О.П., учитель зарубіжної  літератури КЗ «Артільський ліцей»

                                                                                                                                  Лозівської міської ради Харківської області        

 

 «З несправедливістю або співпрацюють, або борються» (А.Камю). Моральний вибір героїв роману

 

  1. Заповніть таблицю, вписавши до відповідного персонажа характеристику, яка змусила «переглянути свої уявлення про світ».
  2. Підберіть цитати, які найбільшою мірою розкривають кожного героя, в тому числі його ставлення до ситуації поширення чуми.

 

Бернар Ріє

Раймон Рамбер

Тарру

Отець Панлю

Жозеф Гран

Коттар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кому належать слова «Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу»? У якому контексті вони звучать? Чи поділяєте ви такий погляд на людину?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

Аналізуємо роман  А. Камю «Чума»       

Пригадай

Фабула  (від лат.-байка, історія) –це подієва основа змісту твору, подієвий ланцюжок, який зв’язує у певну причинно-наслідкову і/або часову цілість  зображені у творі життєві обставини та людські характери.

Тема  (від грецьк.-те, що покладено в основу) – це коло життєвих явищ, відображених у творі в зв’язку з певною проблемою, що служить предметом авторського осмислення та оцінки.

Ідея (від грецьк.-уявлення) – це та головна думка, що служить узагальненим виразом змісту усього твору і містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.

               Визнач!

Фабула роману «Чума»

Тема

Ідея

ланцюжок подій, через які розкриваються усі етапи розгортання, загострення і спаду епідемії чуми в алжирському містечку  Оран

Боротьба з епідемією чуми в алжирському містечку  Оран (за словами автора, «явний зміст «Чуми»-це боротьба європейського Опору проти фашизму»)

заклик письменника, попри абсурдність світу і марність його «розумного» перевлаштування, до взаємоспівчуття і моральної солідарності, як єдиної запоруки виживання і аргументу, що виправдовує сенс людського існування

Досліди!       Творча історія роману

Роман писався під час Другої світової війни і був опублікований вже після її закінчення, в 1947 році. Окремі фабульні мотиви зустрічаються й у інших творах Камю (збірка новел «Літо», есе «Мінотавр, або зупинка в Орані», драма «Калігула», драма «Стан облоги»)

Побутові деталі та спостереження, які запали в уяву Камю під час його перебування в Орані (образ «котячого дідка»).

Вивчення літератури та різних джерел на «чумну» тематику

Камю про роман: «Це попередньо розроблений план, який змінювали, з одного боку, обставини, а з іншого – сама робота над його здійсненням», у романі простежується «перехід від боротьби поодиноких бунтарів до визнання необхідності згуртованої боротьби».

                         З’ясуй!           Жанрова специфіка роману

Роман-хроніка (велика кількість дійових осіб, масштабний обсяг відтворюваної дійсності, значні часові та просторові координати дії, хронікальний виклад матеріалу)

Наявні ознаки філософської притчі (узагальненість відтворених у романі подій, їх абстрагованість від конкретних історичних та соціальних реалій, образи-символи створюють універсальну модель людського життя і людської поведінки, що рівною мірою може стосуватися як сенсу буття однієї людини, так і цілого людства)

                  Поміркуй!            Проблематика роману

Зло, абсурд у житті людини і добро

Активне протистояння злу

Відповідальність за власний вибір

Моральність та аморальність

Життя і смерть

Визнач!

Символічне значення образу чуми

Мовностильові особливості

Фашизм, війна, беззаконня, фанатизм, трагічна людська доля, зло, абсурд, стихійне лихо, смерть, нескінченна поразка, абстракція

Лексика позбавлена яскравого емоційно-експресивного забарвлення, стриманий виклад подій та коментарів до них

Зроби висновок!

У чому полягає сенс перестороги Камю? Переможні вигуки оранців супроводжуються сумнівами Ріє, який «згадав, що будь-яка радість – під загрозою.., бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона  може дрімати десь у закутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години»

Яке значення має роман ? У романі  викладена давня і вічно нова  мудрість: потрібно мати добру волю, щоб і в безнадійній ситуації,  усупереч розуму, не зломитися під натиском лиха і не тільки вистояти, а й підтримати в біді своїх близьких і далеких людей-братів.

Аналізуємо роман  А. Камю «Чума»     

 

Пригадай

Фабула  - ______________________________________________________________________________________________________________________

Тема  -    _______________________________________________________________________________________________________________________

Ідея -   _________________________________________________________________________________________________________________________

               Визнач!

 

Фабула роману «Чума»

Тема

Ідея

 

 

 

 

Досліди!

Творча історія роману

 

 

 

 

              З’ясуй!

                 Жанрова специфіка роману

 

 

                  Поміркуй!       

              Проблематика роману

 

 

 

 

 

 

                    Визнач!

Символічне значення образу чуми

Мовностильові особливості

 

 

Зроби висновок!

У чому полягає сенс перестороги Камю? __________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Яке значення має роман ? ________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

doc
Додано
16 березня 2021
Переглядів
3489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку