Мета уроку: навчальна : формування і розвиток предметних і ключових компетентностей ( вільне володіння державною мовою, інформаційно — комунікаційна, фінансова грамотність, навчання впродовж життя); розвивати пізнавальні інтереси в учнів, відповідальне економічне мислення та допитливість; вміння робити висновки;виховна – виховувати позитивне ставлення до вивчення даної теми, творчу активність, самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів, сприяти вихованню мовної особистості з високою мовленнєвою культурою.
Актуалізація знань Вправа «Доберіть синоніми» ( використовуючи знання з української мови та літератури). Давайте, пригадаємо, що таке «Синоніми»? синоніми – це слова близькі за значенням. Сім’я - (род...., домаш....);Економний - ( бережл..., ощад...., хазяйн..... ). Працьовитий - (роб...., працел..., трудол..... ). Вправа « Доберіть антоніми» ( Назвіть слова, протилежні за значенням) Працьовитий (...... ). Щедрий ( ......). Бідний ( ......). Премія ( шт ..... ).
Фінансово грамотна людина * Веде облік власних доходів та витрат;* Має власний резервний фонд (на випадок непередбачуваних обставин/накопичення на пенсію); * Витрачає менше, ніж заробляє (формує збереження); * Здійснює раціональний вибір фінансових послуг;*Орієнтується в світі фінансів (знає, де знайти та як використати потрібну інформацію.
Гроші: вихідні ознаки та концепції їх походження Люди з давніх-давен проявляли неабиякий інтерес до грошей, навколо яких існує багато таємниць і парадоксів. Незважаючи на багатовікові дослідження і велику кількість визначень грошей, сьогодні також існує багато думок щодо їх сутності та виконання ними функцій, а також їх ролі в житті кожного з нас і суспільстві в цілому. Нині грошима називають усе, що є носієм купівельної спроможності і приймається як плата за товари й послуги. Ось чому до грошей відносять банкноти, монети, банківські активи, боргові зобов’язання, а також товарні гроші, тобто споживчі товари, що можуть використовуватися як засіб обміну та платежу.
Конкурс «Вчимося економії»- Складіть «Поради для економних людей», вставляючи потрібні слова з довідки:1. Не використовуйте....... плиту для опалення.2. Слідкуйте, щоб плита завжди була .....3. Вода в чистому чайнику закипає ... , ніж в брудному.4. Працювати в кріслі або за столом краще використовуючи ... світло. Слова для довідки: (газову, чистою, швидше, місцеве,)1. Не забувайте вимикати ....2. У підлозі не повинно бути щілин, їх треба ......3. На 1/3 менше палива потрібно для обігріву квартири вікна і двері якої добре ....4. Перш ніж зайти до магазину, подумай, що вам слід купити і скільки ... на це потрібно. Слова для довідки: (електроприлади, замазати, утеплені, грошей)
Конкурс «Розподіли витрати» Дидактичне завдання: сформувати у дітей помірковане ставлення до ситуації вибору; дати уявлення про «ціну вибору», навчити приймати розумні рішення. Показати, що витрати бувають обов’язкові (основні) і необов’язкові (другорядні). Матеріал: предметні картинки із зображенням предметів (меблі, одяг, продукти харчування, світло, газ, іграшки, книги тощо.) : 1. Телевізор, хліб, гроші, одяг, автомобіль, косметика. 2. Стіл, будинок, пароплав, черевики, булочка З. Торт, батон, телевізор, комп'ютер, одяг. 4. Комп'ютер, торт, одяг, косметика, стіл. Завдання: Діти обирають конверт із завданням. Вчитель пропонує зробити покупки, визначившись, що в першу чергу потрібно купити та пояснити свій вибір. Потрібно викласти в порядку життєвої необхідності від 1 до 4 (6, 8) запропоновані предмети та пояснити свій вибір.
Технологія « Проблемне навчання» ( робота в групах ).- Діти, уявіть ситуацію. Є 2 родини , які складаються з 3-х чоловік ( мама, тато, дитина) і отримали певні кошти ( заробітну плату, соціальну допомогу на дитину). Пройшов певний час. Місяць ще не закінчився, а грошей в одній із родин вже немає. Подумайте і скажіть, чому в одній з родин гроші закінчилися раніше? (Відповіді дітей)Проблемне питання: Як родина може заощадити гроші! (Відповіді дітей)
Заключний конкурс «У родині зарплата»Дидактичні завдання: вчити дітей відчувати сторони економічної дійсності, завдяки прилучення до повсякденних справ сім'ї; представляти межі її економічних можливостей; достаток, приблизний рівень потреб відповідно сімейним доходам; виховувати моральність, ставлення до грошей, речей, праці. Матеріал: картинки з зображенням предметів першої необхідності: овочі, фрукти, книги, меблі, так само картинки із зображенням різних марок машин, велосипед і кілька провокуючих явно не першої необхідності , зароблені в попередніх конкурсах гроші. Завдання: Дітям пропонується уявити собі сімейну ситуацію: "Ви будете виконувати роль тата (мами) і сьогодні у вас день зарплати. Треба скласти перелік витрат родини за тиждень, враховуючи комунальні платежі. Родини отримують конверти із завданням, в яких зароблена кількість грошей та картинки із зображенням товарів та послуг, що можна придбати.
Результатом успішної соціалізації дитини є її готовність до виконання соціальних ролей: Я- успішний учень, у дорослому житті – успішний працівник. Я – система громадянських компетентностей, у дорослому житті – свідомий громадянин. Я– система ціннісних ставлень, у дорослому житті – успішний сім'янин.
Вправа « Малюнок на скелі» • Уявіть і намалюйте лише одну річ, яка б символізувала сімейний бюджет. ( Учні демонструють свої малюнки-образи і декламують вірші) 1. Якщо хочеш гроші мати, Треба добре працювати, Бережливим треба бути, Про бюджет наш не забути. 2. Є в нас комерсанти, В економіці таланти, Бо вчимося, не пустуємо і ніколи не дармуємо. 3. Ми майбутні майстри, Ми чудові менеджери, Бізнесом будем займатись В економії триматись.
Сім’я – це люди об’єднані родинними обов’язками та сімейним бюджетом, які проживають разом. Саме слово бюджет у перекладі з англійської означає «грошова сумка». Сімейний бюджет – це співвідношення прибутків і витрат родини. Прибутки і витрати - складові частини бюджету. При веденні домашнього господарства ми повинні вміти планувати прибутки і витрати, аналізувати їх і чим менші прибутки тим менші витрати, інакше бути не може. Бюджет кожної родини різний, тому що в кожного різні прибутки . Кожна сім’я має матеріальні та духовні проблеми, які задовольняє залежно від прибутків. Тому ми повинні навчитися раціонально витрачати гроші , при цьому максимально задовольняти потреби родини, а також передбачати витрати, стати ощадливими.