ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА: ВНУТРІШНІ ВОДИ УКРАЇНИ

Про матеріал

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

ВНУТРІШНІ ВОДИ УКРАЇНИ

комплект уроків за данною темою

Перегляд файлу

Харківська гімназія №  86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

ВНУТРІШНІ ВОДИ УКРАЇНИ

 

РОЗРОБКА УРОКУ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

МЕДВЕДЄВОЇ

ВІКТОРІЇ ЛЕОНІДІВНИ

 ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

СПЕЦІАЛІСТА

ВИЩОЇ  КАТЕГОРІЇ

 

 

                                                            ХАРКІВ 2021

ТЕМА: Внутрішні води України

Мета: поглибити практичні вміння характеризувати внутрішні води України, визначати ступінь забезпеченості водними ресурсами, визначати основні проблеми їх використання, виховання у учнів обережного ставлення до багатств природи.

Тип уроку: формування знань і вмінь.

 Обладнання: Фізична карта Європи, фізична карта України, атласи, зошити, підручники.

 

ХІД  УРОКУ.

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності.

Бесіда за питаннями.

  • Яку частину від загальної кількості води на Землі складає прісна вода?
  • Як з’явилась вода на землі
  • Чи вичерпуються запаси прісної води?
  • Які води відносяться до внутрішніх?
  • Від яких компонентів природи залежить густота річкової сітки?

Розповідь вчителя.

Вода добре знайома кожному із нас. Це рідина, яка не має кольору, смаку, запаху. В той же час вода – це самий коштовний мінерал на нашій планеті, тому що без неї неможливе існування живих істот.

Сьогодні ми з вами повинні вивчити: які водні об’єкти відносяться до внутрішніх вод, головні характеристики річки, складові елементи поверхневих вод України, забезпеченість нашої держави водними ресурсами.

3. Вивчення нового матеріалу.

Для вивчення елементів внутрішніх вод давайте обговоримо і складемо в зошитах та на дошці схему внутрішніх вод України.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Тепер давайте відкриємо атласи і подивимося - як  на Україні розміщаються водні об’єкти.

Відповідь учня: на півночі держави ми можемо побачити багато болот та озер, в центральній частині багато річок. Водосховища та канали розміща-ються в долині Дніпра та на Східній Україні. Сама густа річкова сітка в Україні в Передкарпатті, а найменша – на південному сході України. Всі великі річки мають густу річкову сітку притоків в верхній та середній течії, а в південних посушливих районах їх мало.

Гра: «Хто перший злізе на гору».

Клас ділиться на 2 команди. На дошці намальовано дві гори з прапорцями. За цими прапорцями треба піднятися до вершини гори, але підйом на сходинку вгору можливий тільки в разі правильної відповіді на запитання. Виграє той, хто швидше підніметься на гору.

  1. Природний водотік у зниженні рельєфу…(річка).
  2. Місце початку річки…(витік).
  3. Річка та її притоки – це…(річкова система).
  4. Територія, з якої річка збирає воду, називається…(басейном).
  5. Найнижчий рівень води в річці – це…(межень).
  6. Раптовий підйом води в річці називається…(паводком).
  7. Кінець річки…(гирло).
  8. Природне заглиблення на суходолі, заповнене водою називається…(озером).
  9. Вода, яка міститься в пустотах і тріщинах верхньої частини земної кори, називається…(підземною водою).
  10. Поглиблення рельєфу, заповнене водою та водоростями…(болото).

Розповідь вчителя.

Тепер ми з вами познайомимося з головними характеристиками річки:

  • Падіння – різниця між витоком і гирлом.
  • Похил річки – відношення падіння до довжини річки.

ПР=,

де ПР – похил річки, П – падіння, Д – довжина.

  • Витрати води – кількість води, що протікає через поперечний переріз річки за 1 сек.

W=S*V,

де W - витрата води,  S - поперечний переріз,  V - швидкість течії/

- Річний стік – кількість води, що проходить через поперечний переріз річки за рік.

R=W*t,

де R - річний стік, W - витрати води, t - час.

Розповідь вчителя.

Остання частина нашого уроку присвячена забезпеченості України водними ресурсами. Давайте замилимося – в яких галузях нашого життя використовується вода.

Розповідь учня: вода використовуються в багатьох сферах. Вона потрібна для забезпечення населення питною водою, для побутово – господарських потреб, в промисловості, в сільському господарстві для зрошення, як рекреаційний ресурс для відпочинку та оздоровлення, як джерела електроенергії.

Розповідь вчителя. Вода національне багатство. Україна дуже погана забезпечена цим ресурсом – наша держава займає одне з останніх міст за цим

показником в Європі. Доступні водні ресурси вичерпуються, а можливостей їх відновлення нема. Річки дуже забруднені стічними водами промисловості і комунального господарства, поверхневим стоком з сільськогосподарських угідь. Саме тому потрібно раціонально використовувати запаси води, охороняти їх від забруднення. Ми з вами на наступних уроках спробуємо з’ясувати як можна допомогти нашим поверхневим водам України.

4. Підведення підсумків уроку.

Під час бесіди обговорюються такі питання:

  1. Що таке внутрішні води?
  2. Які водні об’єкти є на Україні?
  3. Як розміщуються річки по території держави?
  4. Які кількісні показники характеризують об’єм вод?
  5. Чому потрібно раціонально використовувати воду і охороняти її?

 

5. Домашнє завдання. Знати новий матеріал сьогоднішнього уроку. Скласти міні – твір про водний об’кт, який ви бачили особисто, скласти доповіді про головні річки України: Дніпро, Дністер, Дунай, Сіверський Донець, Південний Буг, Західний Буг. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харківська гімназія №  86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

ОСНОВНІ РІЧКОВІ СИСТЕМИ УКРАЇНИ

 

    

 

 

                                                         РОЗРОБКА УРОКУ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

МЕДВЕДЄВОЇ

ВІКТОРІЇ ЛЕОНІДІВНИ

 ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

СПЕЦІАЛІСТА

ВИЩОЇ  КАТЕГОРІЇ

 

 

 

                                                            ХАРКІВ 2021

 

Тема: Основні річкові системи України.

Мета: сформувати знання про склад поверхневих вод України, основні характеристики річки: падіння, живлення, режим, витрату води, паводок, межень, річний стік; за картами встановити, до басейнів яких морів належать річки України, як рельєф, ґрунти, опади, господарська діяльність людини впливають на річковий стік;розвивати вміння працювати з тематичними картами атласу; виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів; розвивати естетичний смак до краси природи нашого краю.

Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, зошити, ілюстрації з красивими куточками нашого краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ.

  1. Організаційний етап.
  2. Мотивація навчального – пізнавальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на уроці ви вивчите особливості живлення річок, зможете пояснити відмінність режиму рівнинних і гірських річок, як рельєф, ґрунти, кількість опадів і випаровування, діяльність людини впливають на річковий стік; розглянемо деякі річки України, ви розкажете про дивовижні куточки нашої красивої країни.

  • Що таке поверхневі води?
  • Що таке річка?
  • Що таке витік?
  • Що таке гирло?
  • Що таке русло річка?
  • Що таке річковий басейн?

А тепер давайте послухаємо декілька міні – творів, які написали вдома. Учні читають свої твори, вчитель демонструє ілюстрації красивих куточків нашого краю.

Тепер ми з вами складемо схему поверхневих вод України:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

За картами атласу учні визначають, що річки України належать до басейнів 3 – х морів: Чорного, Азовського, Балтійського; називають річки, що належать до кожного  з них.

Проблемне запитання:

Чому переважна більшість річок впадає в Чорне і Азовське моря, а Західний Буг і Сян – у Балтійське?

Для отримання відповіді клас ділиться на 3 групи. Представники кожної групи по черзі відповідають на запитання доти, поки не вичерпуються відповіді (це метод – «коло ідей»).

Бесіда:

- Як саме різні чинники впливають на річний стік? Користуємося методом «коло ідей».  По 1 представнику від кожної групи на дошці записують один чинник, при цьому пояснюючи його вплив. Всі ідеї записуємо в зошитах у вигляді таблиці.

 

ЧИННИКИ ВПЛИВУ

У ЧОМУ ВИЯВЛЯЮТЬСЯ

геологічна будова, рельєф

тверді породи, височенний або гірський рельєф прискорюють стік

грунти

можуть вбирати талі і дощові води, створюючи запаси вологи для підземного живлення річки

опади і випаровування

якщо k зв.>1 – річковий стік збільшується, якщо k зв.<1 – зменшується

лісова рослинність

уповільнює танення снігу і річковий стік.

господарська діяльність людини

створення водосховищ перерозподіляє річний стік відповідно до потреб

  • Чому водоносність річок зменшується з північного заходу на південний схід? (Це залежить від зволоження клімату)
  • Де в Україні річкова мережа найгустіша? Чому? (Це залежить від зволоження клімату)
  • Які вам відомі типи живлення річок?

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для груп:

  1. встановити типи живлення річок, та наведіть приклади:
  • Півночі України;
  • Заходу;
  • Півдня.
  1. Що таке повінь, паводок та межень. У які періоди року вони настають?
  2. Користуючись знаннями, отриманими на уроці, порівняйте рівнинну і гірську річку України.

На дошці діти заповнюють таблицю, пропонуючи ідеї від кожної групи.

характеристики для

порівняння

гірська річка

рівнинна річка

1.

2.

3.

4.

5.

 

 

Тепер кожна група розповідає про 2 своїх підготовлений річки, останні уважно слухають і запам’ятовують для того щоб вдома заповнити таблицю.

  1. Підведення підсумків уроку.

Бесіда:  - Де на Україні річкова сітка найбільш густа?

             - Як називали Дніпро в давні часи?

              - Як клімат впливає на річки?

              - За картами атласу назвіть річки, на яких побудовані ГЕС.

              - В якій області України і чому рівень води в річках змінюється                                                                                                 найбільш часто? 

               - Як людина впливає на річки України?  

  1. Домашнє завдання. Вдома скласти таблицю: порівняльна характеристика річок України

НАЗВА РІЧКИ

ПРИТОКИ

 

 

 

ВИТІК

 

 

 

ГИРЛО

ЯКІ ФОРМИ ПОВЕРХНІ ПЕРЕТИНАЄ

ХАРАКТЕР

ТЕЧІЇ

ЖИВЛЕН-НЯ, РЕЖИМ

РІЧКИ

 

ВИКОРИСТАННЯ         В ГОСПОДАРСТВІ

ЛІВІ

ПРАВІ

Дніпро

 

 

 

 

 

 

 

 

Дністер

 

 

 

 

 

 

 

 

Дунай

 

 

 

 

 

 

 

 

Сіверський

Донець

 

 

 

 

 

 

 

 

Південний Буг

 

 

 

 

 

 

 

 

Західний

Буг

 

 

 

 

 

 

 

 

Харківська гімназія №  86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

 

ОЗЕРА, ЛИМАНИ, БОЛОТАПІДЗЕМНІ ВОДИ, ШТУЧНІ ВОДНІ ОБ’ЄКТИ.  ЇХ ПОШИРЕННЯ ТА ЗНАЧЕННЯ

 

    

 

 

                                                         РОЗРОБКА УРОКУ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

МЕДВЕДЄВОЇ

ВІКТОРІЇ ЛЕОНІДІВНИ

 ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

СПЕЦІАЛІСТА

ВИЩОЇ  КАТЕГОРІЇ

 

 

                                                            ХАРКІВ 2021

Тема: озера, лимани, болота, підземні води, штучні водні об’єкти , їх поширення та значення.

Мета: продовжити формування системи знань про водні ресурси України, розвиток навичок роботи з картами, введення нових знань, щодо типів і видів озер, розкрити значення водних ресурсів, необхідність їх охорони, виховання вміння роботи в колективі.

Обладнання: фізична карта України, атласи, зошити.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ.

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань.

1.

Д

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

Н

 

 

3.

 

 

 

 

 

І

 

 

 

4.

П

 

 

 

5.

 

 

 

Р

 

6.

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

                     
 

  1. ліва притока Дніпра
  2. притока Сіверського Дінця
  3. річка в Донецькій області
  4. ліва притока Дунаю
  5. права притока Прип’яті
  6. права притока Прип’яті
  1. Мотивація учбової і пізнавальної діяльності.

Поверхневі води України, які ми почали вивчати на минулих уроках, представлені річками, але не тільки ними. Які ще типи поверхневих водоймищ існують? На сьогоднішньому уроці ми з вами звернемо увагу на озера, болота, штучні водоймища.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя. Озеро – це природне водоймище з уповільненим стоком або зовсім не маючий стоку. Лиман – залів, який створився при затоплені морем долини рівнинної річки з-за відносного зниження прибережних частин суходолу (іноді лимані звуть лиманним озерами). Болото – це перезволожена ділянка, яка заросла водними рослинами.

Завдання: визначте спільні та відмінні риси між озером та болотом.

Для цього учні на дошці та в зошиті викреслюють схему ( наприклад – діаграму Венна).

 

 

 

 

 

 

 

 

ОЗЕРО                               ОЗЕРО                               БОЛОТО

                                           БОЛОТО

 

Розповідь вчителя:

На Україні нараховується більше 3000 озер, серед яких 30 мають площу поверхні більше 10 км2. озера створились в різних за походженням котловинах, по цьому признаку розрізнюють такі типи озер:

  1. пойменні (долини річок Полісся).
  2. дельтові (дельта Дунаю).
  3. лиманні (Сасик, Куяльник).
  4. залишкові (Донузлав, Саки).
  5. карстові (Швацькі озера).
  6. льодовикові (озера Карпат).
  7. заплавні (Синевір).
  8. вулканічні (озера Закарпаття).   

Завдання: тепер відкрийте атлас і за його допомогою місцеположення тих озер, що я назвала, та знайдіть такі крупні озера: Світязь, Пулемецьке, Турське, Ял пуг, Кагул, Кугурлуй, Катлабуг, Китай, Алибей, Тилигуль, Сиваш, Донузлав, Молочній лиман.

Розповідь вчителя:

Окрім озер велику площу Україна займають болота – 1,7% всієї площі. За типами живлення вони діляться на:

  1. низові – живляться підземними водами.
  2. верхові – живляться атмосферними опадами.
  3. перехідні – мають 2 види живлення.

Дуже важливо пам’ятати, що крім природних водоймищ на Україні створено дуже багато водосховищ і ставків. Вони потрібні для збільшення запасів води, а також для отримання дешевої електроенергії.

Завдання: за картами знайдіть великі водосховища на Україні і в Харківській області.

Проблемне питання: назвіть позитивні і негативні наслідки створення водосховищ.

Питання: яке значенні  мають озера та болота в природі та господарської діяльності? Це визначається методом «коло ідей». Представники 3 команд класу по черзі записують аспекти питання в вигляді таблиці на дошці.

значення озер

значенні боліт

  1. джерело водопостачання для населення і підприємств
  2. джерело водопостачання для зрошувальних систем
  3. місце розведення тварин та риби.
  4. ропа солоних озер є сировиною для підприємств хімічної промисловості
  5. місця відпочинку.
  6. осередок видового складу рослин і тварин
  1. після осушення – сіножаті, пасовища, посівні площі.
  2. місце видобування торфу.
  3. осередок лікарських рослин.
  4. окремі болота – мисливські і рибальські угіддя.
  5. осередок рідкісних реліктових рослин

ЦІ ОБ’ЄКТИ ПОТРЕБУЮТЬ ОХОРОНИ

Опановуючи матеріал про підземні води України, можна скористатися методом «ажурної пилки».  Представник від кожної групи (їх 3) входить до складу експертної групи, яка опановує матеріал самостійно, а потім кожен експерт повертається в свою групу і розповідає такі питання:

  1. глибина залягання підземних вод у різних природних умовах.
  2. найбільші басейни, центри лікувальних вод.
  3. як живляться підземні води. Який вони мають зв’язок з поверхневими.

Поки експерти думають над своїми питаннями клас вирішує проблемне питання: Як на природний комплекс вплине осушення боліт?

  1. Підведення підсумків уроку. Бесіда за питаннями:
  1.      які ви знаєте водні об’єкти України?
  2.      яке вони мають значення для природи ї для людини?
  3.      чи потребують вони охорони?

5. Домашнє завдання. На контурній карті позначити всі єлементи поверхневих вод, які ми згадували на уроці. §18 - 20

 

 

 

Харківська гімназія №  86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

 

ОХОРОНА ВОДНИХ РЕСУРСІВ

 

    

 

 

 

                                                         РОЗРОБКА УРОКУ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

МЕДВЕДЄВОЇ

ВІКТОРІЇ ЛЕОНІДІВНИ

 ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

СПЕЦІАЛІСТА

ВИЩОЇ  КАТЕГОРІЇ

 

 

 

 

 

 

 

                                                            ХАРКІВ 2021

Тема: охорона водних ресурсів України.

Мета:  ознайомити учнів з основними екологічними проблемами, пов’язаними з використанням поверхневих і підземних вод; визначити основні шляхи раціонального використання водних ресурсів; залучати учнів до роботи з додатковими джерелами інформації, розвивати усне мовлення, вміння спілкуватися, переконувати аудиторію; виховувати бережливе ставлення до природи і її багатств.

Обладнання: карта України, діаграма споживання води, візитки у учнів. 

Тип уроку: рольова гра «прес – конференція».

Підготовчий період передбачає поділ класу на групи: «кореспонденти» газет, журналів, «представники» Міністерства природи України; Партії зелених; «інспектор обласного комітету охорони природи; «працівник сан епідемічної служби; «експерт» з Держслужби з охорони природи.   

 

ХІД УРОКУ.

Вступне слово вчителя. Вода, за висловом академіка О. Ферсмана – один із найпоширеніших мінералів на Землі.

Вода необхідна для промислових підприємств, сільського господарства, житлово-комунального господарства. Вони є основними споживачами води. Як же людина ставиться до цього природного багатства, які наслідки її діяльності, які шляхи збереження внутрішніх вод України? На ці актуальні запитання сьогодення ми отримаємо відповідь у ході нашої прес-конференції.

Гаслом конференції пропоную взяти слово вченого С. Капиці: «настав день, коли кожен повинен спитати і вирішити наодинці сам з собою: хто він насправді – убивця чи рятівник землі, не відкладаючи на завтра, бо завтра може не настати».

А тепер прошу ставити запитання.

Кореспондент газети «Наддніпрянська правда». Як було сказано, вода є важливим мінералом, без якого неможливо існування людини, ведення господарства. Читачів нашої газети цікавить, хто найбільші споживачі води в Україні. Підтвердіть свої відповіді конкретним цифровим матеріалом.

Ведуча. На це запитання, я вважаю, може дати вичерпну відповідь представник Міністерства охорони природи України.

Представник Міністерства охорони природи. У 2004 році для потреб населення і суспільного господарства з водних джерел забрано близько        30 млрд м3 води. Зверніть увагу на діаграму «динаміка забору води з поверхневих та підземних водних об’єктів України».

Кореспондент газети «Факти». Мені було б цікаво дізнатися про стан водного середовища України.

Ведуча. Я прошу відповісти на це запитання експерта Державної служби з охорони природи.

Експерт Державної служби з охорони природи. За даними екологічних спостережень, з 59 контрольних водних об’єктів України немає жодного, що характеризувався б як «чистий», 35 водних екосистем перебувають у стані екологічної кризи. Край загрозливий екологічний стан склався на головній водній артерії України – р. Дніпро. Зі стічними водами у водні об’єкти басейну Дніпра в надмірній кількості надходять феноли, нафтопродукти, важкі метали, органічні речовини токсичної дії, які згодом акумулюються в донних відкладах.

Так у 2004 році в басейн Дніпра було скинуто:

  • 8 км3  стічних вод;
  • 745 т нафтопродуктів;
  • 26 тис. т нітратів;
  • 400 т сульфатів;
  • 20 т міді;
  • 32 т свинцю;
  • 23 т нікелю;
  • 7 т хрому.

Цифри, як ви бачите, вражають. За даними європейських експертів, Дніпро втрачене як джерело прісної води, бо його вода – це коктейль токсичних речовин. Дуже забруднені також басейни річок Західного Бугу, Сіверського Дінця, Дунаю, річок Приазов’я. у водах цих річок вміст токсичних речовин значно (за деякими інгредієнтами в десять і більше разів) перевищує гранично допустимі концентрації.

Кореспондент газети «Київські відомості». Чи можете ви назвати області, райони з найбільш забрудненими поверхневими і підземними водами?

Ведучий. Я вважаю, що на це запитання дасть відповідь представник Міністерства охорони природи.

Представник Міністерства охорони природи. Можна з упевненістю сказати, що найбільш забруднені води в економічно розвинених районах Дніпропетровської, Запорізької областей та в Донбасі. Саме тут підземні води знаною мірою забруднені різними солями, нафтопродуктами. Ароматичними речовинами, засобами захисту рослин, відходами тваринницьких комплексів. Варто зазначити, що особливо загострилася ситуація в басейні Дніпра після аварії на ЧАЕС, унаслідок якої у води Дніпра потрапило багато радіонуклідів, а донний мул у Київському водосховищі став радіоактивним. На жаль мало людей замислюється над масштабами катастрофи, яка нависла над нами. До речі, унаслідок діяльності людини на Україні зникло 20 ти. Річок. 

Ведучий. Так, ця цифра приголомшує. Саме з цього приводу Ліна Костенко з великим болем писала, давайте замислимось над її словами:

Ще назва є, а річки вже немає

Усохли верби, вижовкли рови.

І дика качка тоскно обминає

Останні залишки багви.

Куди ти ділась, річенько? Воскресни!

У берегів потріскались вуста,

Барвистих лук на знають твої весни,   

І світить спека ребрами моста.

Кореспондент журналу «Здоров’я». читачам нашого журналу хотілося б дізнатися, як забруднення води впливає на здоров’я людини.

Ведучий. Я вважаю , це запитання адресовано працівникові салепі- демічної служби. Що ви можете відповісти?

Працівникові санепідемічної служби. Найважливішим наслідком забруднення води є те, що, потрапляючи у водойми, речовини – забрудники спричиняють зниження її якості, а саме:

  • у води може з’явитися запах;
  • неприємний присмак;
  • зменшується вміст кисню;
  • з’являються хвороботворні бактерії, які є збудниками інфекційних захворювань (дизентерії, холери, гепатиту, черевного тифу).

Вживання води зі вмістом понад 1 мг/л фтору приводить до руйнування емалі зубів і навіть їх втрати.  Ртуть, важкі метали накопичуються у планктоні, риби, і через трофічні ланцюги потрапляючи в організм людини, негативно впливають на окремі органи та організм людини в цілому, можуть бути мутагенами. Пестициди, потрапляючи у воду, пригнічують роботу багатьох органів, мають канцерогенну дію, а коли в воді є фенол, індол, вона стає непридатною не тільки для пиття, а й для купання.

Дуже небезпечним є забруднення води нафтою та нафтопродуктами. Відомо, що 1 г нафти вбиває все живе в 1 м3 води. Якщо після нафтового забруднення риба і залишається живою, то її не можна споживати, бо вона має сильний нафтовий запах і неприємний смак. Споживаючи її, людина може отруїтися, бувають навіть смертельні випадки.

 Ведучий. Дякую за відповідь. Представник партії зелених теж має що сказати про залежність між якістю води та станом здоров’я.

Представник партії зелених. Хочу доповнити. Ми маємо дані, що нині в Україні спостерігається стабільне зростання людей на гепатит А.Лише за останні три роки економічні збитки віл цієї інфекції складали понад 300 млн.$. проведені дослідження свідчать про те, що вирішальне значення в розповсюдженні гепатита А в Україні має водний чинник.

Після аварії на ЧАЕС у дніпровські води потрапили радіоактивні елементи: цезій, стронцій, плутоній. Статистика свідчить, що стан здоров’я людей значно погіршується, спостерігається збільшення кількості онкологічних захворювань, народження дітей з патологіями, збільшилась смертність. Радіація завдає шкоди нинішньому і майбутнім поколінням. Хочу ще звернути увагу на такий факт.

На початку ХХ ст. людство, здавалося, знайшло дешевий засіб боротьби з інфекціями, які переносяться з водою, - хлорування води. Воду в містах хлорують. Але тепер уже відомо, що хлор – не рятівник, це отрута. Оскілки може спричинити онкологічні захворювання, зниження імунітету, захворювання печінки, нирок, вроджені вади. У Європі давно вже відмовились від хлорування води і використовують безхлорні  технології. В Україні є лише 1 станція, де проводять озонування води.

Ведучий. Дякую за повідомлення.

Кореспондент газети «Новий день». У нашій газету є рубрика «приро- да і ми». У своїй статті я хотів би висвітлити стан водних ресурсів Харківщини.

Ведучий. На це запитання відповість інспектор обласного комітету з охорони природи.

Інспектор обласного комітету. Зарегулювання стоку Сіверського Дінця, забори води для зрошення, промислових потреб, побутово – комунальних потреб привело до зміни всього гідрологічного режиму Харківщини. Зменшення річного стоку  спричинило підвищення концентрації забруднюючих речовин, загибель багатьох малих річок, змінилися умови життя живих організмів, на ділянках з повільною течією відбувається цвітіння води – наслідок розвитку синьо-зелених водоростей. Унаслідок таких «біологічних вибухів» гине риба, вода стає небезпечною для здоров’я, а водні об’єкти – для відпочинку.

Надмірне використання підземних вод замість річкових призвело до різкого падіння їхнього рівні, а саме іми живляться малі річки, озера. Отже, це і стало причиною їх зникнення.

Дуже негативно на якість води Сіверського Дінця впливають річки, які течуть через Харків: Лопань, Харків, Уди. В ці річки скидається багато промислових вод, комунально-побутових стичних вод, а також води, що просто стікають без очистки з харківських доріг через неукріплені прибережні зони річок. В області в останні роки різко зростає дефіцит води.

Кореспондент журналу «Ойкумена». Які заходи з охорони водних ресурсів проводять в нашій країні?

Ведучий. На це запитання відповість представник партії зелених.

Представник партії зелених. Хочу відзначити. Що у вересні 2004р. Президент України підписав закон «Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі Україні на 2000 -2005». Цю програму підтримує і нинішній президент України. У країні діє водне законодавство, згідно з яким всі промислові і сільськогосподарські підприємства забов’язаня проводити такі заходи:

  • економно використовувати водні ресурси;
  • застосовувати ефективні і досконалі технології, щоб запобігти втратам, забрудненню;
  • контролювати якість води і кількість скинутих промислових стоків;
  • запроваджувати зворотне водокористування.

Людина має докорінно змінити своє ставлення до водокористування. Ми вже підійшли до тієї межи, за якою подальше зростання масштабів господарської діяльності, якщо воно і далі ґрунтуватиметься на споживацьких принципах використання води, може порушити екобаланс всієї планети.

Кореспондент газети «Булава». Які заходи щодо збереження водних багатств передбачені в нашій області?

Ведучий. Найбільш вичерпну відповідь на це запитання може дати інспектор обласного комітету з охорони природи.

Інспектор обласного комітету з охорони природи. Згідно з державною програмою в Харківській області прийнята своя програма «Екологія 2005». Серед найважливіших заходів можу назвати такі:

  • організація водоохоронних зон річки;
  • проведення протиерозійних міроприємств;
  • своєчасний ремонт і очистка доріг;
  • обгрунтована організація свалок і створення умов утилізації відходів;
  • виключення викидів сировини, реагентів і продукції на територіях підприємств;
  • оздоровлення повітряного басейну шляхом впровадження ефективних методів очистки газових відходів і токсичних речовин;
  • водовідведення шляхом реконструкції дощової каналізаційної сітки;
  • посадка дерев по берегах;
  • зменшення обсягу мінеральних добрив при використанні їх на сільськогосподарських угіддях.

Вважаю, що здійснення цих заходів значно полегшить екологічну ситуацію на Україні.

Ведучий. Давайте будемо пам’тати про те, що за нами прийдуть нові покоління, для яких ми маємо зберегти в чистоті наші річки, озера, джерела. Адже, як писав П. Чайковський, «нащадки ніколи не пробачать нам спустошення землі, наруги над тим, що по праву належить не тільки нам, але і їм».

Ліна Костенко застерігала:

Старшний скрапиль узяв уже смичок,

Він буде грати реквієм річок…

То давайте обє’днаємося всі разом – і державні, і громадські організації, і кожна людина зокрема – і захистимо, збережемо те, що дісталось нам у спадок, і не допустимо реквієм по наших річках. Адже річки, озера – це «кров Землі», а хіба ми зможемо жити безкровними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харківська гімназія №  86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ.ТЕМА:

 

ПІДСУМКОВИЙ УРОК З ТЕМИ «ВНУТРІШНІ ВОДИ УКРАЇНИ»

 

    

 

 

 

  РОЗРОБКА УРОКУ

ДЛЯ 8 КЛАСУ

МЕДВЕДЄВОЇ

ВІКТОРІЇ ЛЕОНІДІВНИ

 ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

СПЕЦІАЛІСТА

ВИЩОЇ  КАТЕГОРІЇ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            ХАРКІВ 2021

Тема: підсумковий  урок  з теми «Внутрішні води України».

Мета: узагальнення знань з вивченої теми, контроль і корекція знань.

Тип уроку: узагальнюючий.

Обладнання: карта України, атласи.

 

ХІД УРОКУ.

  1. Організаційний етап. Клас поділяється на три групи, в кожній обирається головний експерт і секретар. Цей урок проводиться в усній формі.
  2. Мотивація навчальної діяльності. Загадки

Люблю я дуже цифру п’ять.

Оцінка – «вищий клас».

Якщо і префікс ще додать –

Відгадуй річку враз.                        (Прип’ять)

Колись на березі ріки народ щасливо жив.

Роки летіли та віки, зростало плесо нив.

На схилах річки – календар, що день знак -- на піску!

Народ приймав за Божий дар велику ту ріку.

А де  ж той календар тепер? Ви знаєте чи ні?

Розгнівався потік та й стер народу того дні      (Дністер)

Про що розкажуть мені дні?

Дні – про життя твоє.

Ти річку називай мені,

На карті вона є.                                    (Дніпро)

Пливу рікою, забув весла.

Завдання думаю просте.

Не подолаєш цього плеса,

Поки на і не зміниш е.                                           (Вісла)

3. Виконання завдань

1. Цифровий тест «Загальні поняття про поверхневі води». Учням зачитуються питання, вони повинні вибрати правильні відповіді на дошці, тобто назвати номер правильної відповіді.

1. Річка з усіма своїми притоками -2.

2. Площа, з якої річка з притоками збирає воду -5.

3. Заглиблення в рельєфі, по якому постійно тече річка -1.

4. Місце, де річка бере свій початок -6.

5. Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море -3.

6. Поверхні, на рівні якої водний потік втрачає силу і нижче від якої він не може поглибити своє ложе -8.

7. Раптове підняття рівня води в річці, викликане випадінням великих дощів, активним таненням снігу, льодовиків -4

8. Частина річкової долини, що під час повені затоплюється водою -10.

9. Різниця між висотами витоку і гирла -11

10. Відношення падіння річки до довжини -9

11. Кількість води, що потрапляє через поперечний переріз річки за

1 сек – 7.

Відповіді:   1. русло річки

2. річкова система

3. гирло річки

4. паводок

5. басейн річки

6. витік

7. витрати води

8. базис ерозії

9. похил річки

10. заплава

11. падіння річки

2. тест вибери правильну відповідь. Треба з переліку озер таблиці вибрати ті, які відповідають різним видам походження, і показати його на карті.

 

Типи озер

Назви озер

  1. карстове
  2. заплавне
  3. лимани
  4. залишкове
  5. загатне
  6. вулканічне
  7. льодовикове

Сасик, Синевір, Алібей, Ворочанські, Кугурлуй,  Марічейка, Слов’янські,Синє, Шагани, Ялпуг, Донузлав, Шацькі, Молочний, Агульське.

3. Тест «біла ворона». З переліку слів нам треба викинути  зайве:

  • Дніпро, Прип’ять, Кальміус, Десна.
  • Дністер, Південний Буг, Дунай, Сіверський Донець.
  • Західний Буг, Молочна, Берда, Сіверський Донець
  • Черемош, Інгулець, Десна, Сейм, Ворскла.
  • Стохід, Псел, Самара, Сейм, Сула.
  • Тясмин, Ірпінь, Десна, Тетерев, Салгир.
  • Межа, паводок, дощ, повінь.
  • Падіння, заплава, витрата води, похил.

4. За допомогою «мікрофона» треба висловити визначення кожного поняття.

- живлення річки;                                     - канал;

- повінь;                                                     - болото;

- паводок;                                                   - поверхневі води;

- озеро;                                                        - підземні води;

- лиман;                                                       - забруднення води;

- водосховище;                                           - охорона водних об’єктів.

5.  «Відповідай». Треба за допомогою своєї групи знайти правильну відповідь, щоб потім розповісти її своєму класу.

Три учні отримують по два запитання, вони ідуть до своїх груп їх розказують. Учень каже свою думку, вислухує відповіді або доповнення товаришів, після чого повертається до дошки і всьому класу розповідає.

Приклади питань:

  • Які особливості внутрішніх вод можна встановити залежно від рельєфу і клімату?
  • На яких річках найчастіше зустрічаються пороги і водоспади?
  • Які чинники та як саме впливають на річковий стік?
  • Чим відрізняються карстові, лиманні, загатні, заплавні озера?
  • Чим зумовлена відмінність рослинності різних типів озер?
  • Які негативні, а які позитивні наслідки збудови каскаду водосховищ на Дніпрі?

6. «Займи свою позицію та обґрунтуй її».

На дошці вивішують декілька різних плакатів з протилежними думками до кожного плакату виходять по 2-3 учні, обговорюють свої думки і доказують, що праві саме вони. Приклади таких плакатів:

  1. будівництво водосховищ завдало більше шкоди ніж користі.
  2. будівництво водосховищ завдало більше користі ніж шкоди.
  3. річки і озера здатні до самоочищення, тому втручання людини буде зайвим.
  4. річки і озера потребують охорони людського суспільства.
  5. осушення боліт – це добре для господарства.
  6. осушення боліт призводить до порушень режиму всіх водних об’єктів взагалі.

5. підведення підсумків уроку.

Виставлення оцінок, визнання найкращої групи.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 вересня 2021
Переглядів
1130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку