Фізична карта України. Рельєф України.

Про матеріал
Урок потребує супроводження презентацією та наявності роздаткового матеріалу. Передбачина робота з картою.
Перегляд файлу

ЛІЦЕЙ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

ОЛЕКСАНДРІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

Відкритий урок з теми:

 

Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель географії

Ломака Л. В.

Урок проведено у 8 – Б класі

 

 

 

 

ОЛЕКСАНДРІЯ – 2015

Клас ______________________________    Дата________________________

Тема:  Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.

Мета: навчальна мета: поглибити та систематизувати одержані з попередніх уроків знання учнів про рельєф та сили, що беруть участь у його формуванні; вивчити загальний план будови поверхні території України; сформувати знання про особливості розташування великих форм рельєфу на території України; удосконалити практичні  навички роботи з фізичною картою та контурними картами України, розвивати память, логічне  мислення, виховувати пізнавальний інтерес; розвиваюча мета:  1 розвивати логічне мислення учнів, через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація, 2 розвивати мовну, зорову, слухову пам’ять, 3 розвивати творчу уяву, здобувати самостійно знання; виховна мета: 1 виховувати в учнів любов до рідної країни, природи, 2 формувати в дітей позитивне ставлення до предмета, 3 виховувати вміння працювати в команді, чути і поважати думку іншого.

Обладнення:  фізична карта України, підручники, атласи, контурні карти, презентація, дидактичні картки.

Тип уроку: комбінований.

Географічна номенклатура: Могила-Мечетна, Камула, Берда, Бельмак-Могила, Говерла, Роман-Кош, Поліська, Придніпровська, Полтавська, Причорноморська, Північнокримська, Закарпатська низовини, Придніпровська, Приазовська, Волинська, Подільська, Хотинська, Перед¬карпатська, Донецька, Середньоросійська височини, Мізоцький кряж.

Методи: розповідь, бесіда, пояснення ілюстрування, демонстрування, випереджаюче вивчення, проблемний підхід, робота в групах, логічний ланцюг, есемес, робота з контурною картою.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент. (1 хв.)

- Привітання

- Відповідальний за відвідування учень подає на аркуші відсутніх

- Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання (7 хв.)

Прийом «Кодування»

Вчитель на мультимедійній дошці презентує тектонічну карту України з закодованими цифрами тектонічними структурами, а на дошці представлений список тектонічних структур. Учні розшифровують цифри на карті на окремому аркуші розташовуючи цифри у рядок.

  • УКЩ
  • Західноєвропейська платформа
  • Дніпровсько – Донецька западина
  • Причорноморська западина
  • Донецька складчаста споруда
  • Складчасто – брилова споруда Кримських гір
  • Скіфська плита
  • Альпійсько - складчаста споруда Карпат
  • Подільська плита
  • Воронезький кристалічний масив

Після завершення учні перевіряють код та відкладають аркуш на край парти.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів (2 хв.)

Вступне слово вчителя

Подивіться уважно на фізичну карту України. Ви бачите, що рельєф території нашої країни досить різноманітний. Він представлений низовинами, височинами та горами. Кожна з форм рельєфу має свої характерні особливості, оскільки їх формування відбувалося протягом багатьох геологічних епох під впливом внутрішніх і зовнішніх сил Землі, що взаємодіяли між собою.

Запитання: як ви вважаєте, чи має практичне значення знання рельєфу для організації раціональної економічної діяльності?

Прогнозована відповідь: знання рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, тому що рельєф обумовлює розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладання шляхів сполучення, розташування та будівництво міст тощо.

Повідомлення теми та мети уроку: презентація слайду з темою та метою (учні записують дату, тему у зошит).

ІV. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок. (5 хв.)

Прийом «Мозковий штурм»

На слайді презентації вчитель презентує не закінчені речення, а учні їх доповнюють:

Яку інформацію можна отримати з фізичної карти? Що означають кольори і що можна визначити за кольором на фізичній карті?

Рельєф це…..?

Основні форми рельєфу…..?

За висотою рівнини розрізняють….?

Гори за висотою ……..?

Гори за віком ……?

Рельєф формують сили….?

Внутрішні сили Землі називають…..?

До ендогенних сил відносяться…..?

Зовнішні сили Землі називають…..?

Екзогенні сили це……?

 

V. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)

 

Прийом «Шпаргалка»

Завдання.

За допомогою фізичної карти шкільного атласу та відповідного тексту підручника, зробіть «шпаргалку» (лист опорних сигналів), що характеризує форми рельєфу України, їх розміщення на карті. Заповніть таблицю:

Вчитель на мультимедійній дошці записує приклад на Поліській низовині.

Форма рельєфу

Географічне положення: (простягання – сторони горизонту)

Тектонічна структура

Максимальна висота, м

 Низовини  

Поліська

Із заходу на схід. Північ України.  

Волино-Подільська плита, УКЩ, Дніпровсько-Донецька западина.

Словечансько-Овруцький кряж 316 м.

Причорноморська

 

 

 

Придніпровська

 

 

 

Закарпатська

 

 

 

Височини

Придніпровська

 

 

 

Подільська

 

 

 

 Приазовська

 

 

 

Хотинська

 

 

 

Донецький кряж

 

 

 

Волинська

 

 

 

Гори

Карпати

 

 

 

Кримські гори

 

 

 

Запитання:

  1. Яка максимальна висота рівнинної території України?
  2. Яка мінімальна висота території України?
  3. Які гори України є молодими, тобто мають прояви неотектонічних процесів?

Розповідь вчителя про те, що всі ці форми рельєфу сформувалися в результаті ендогенних процесів. Але їх реконструкція продовжується і в наш час під дією зовнішніх чинників.

причини та особливості меридіонального простягання річкових долин.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (5 хв.)

     Прийом «Експрес-тест»

1.   Визначте загально - географічну закономірність, яка пояснює розміщення основних форм рельєфу на території України.

А   залежність між географічною широтою та температурою повітря

Б   залежність між тектонічною будовою та рельєфом

В   залежність між геологічною будовою й утворенням корисних копалин

Г   залежність між поясами атмосферного тиску та кількістю опадів

2.   Назвіть горотворення, під час якого сформувались Карпати.

А   байкальське

Б   герцинське

В   альпійське

Г   мезозойське

3.   Визначте, який рельєф є для України переважним.

А   гірський

Б   низовинний

В   височинний

Г   рівнинний

4.   Яка височина є найвищою?

А   Хотинська

Б   Приазовська

В   Донецький кряж

Г   Словечансько-Овруцький кряж

5.   Яка низовина є найнижчою в межах України?

А   Поліська

Б   Північнокримська

В   Придніпровська

Г   Причорноморська

6.   Який із перелічених процесів є наслідком дії зовнішніх сил?

А   вулканізм

Б   землетруси

В   рухи літосфери

Г   вивітрювання

7.   Укажіть найвищу точку України.

А   г. Камула

Б   г. Берда

В   г. Говерла

Г   г. Роман-Кош

8.   Укажіть височину, найвищою точкою якої є г. Бельмак-Могила.

А   Придніпровська

Б   Подільська

В   Волинська

Г   Приазовська

9. В межах якої височини розташована Кіровоградська область?

А   Приазовська

Б   Придніпровська

В   Подільська

Г   Хотинська

10.Найвища точка рівнинної території України з позначкою 515 м розташована на височині?

А   Приазовська

Б   Придніпровська

В   Подільська

Г   Хотинська

11. Найвища вершина Українських Карпат?

А   Говерла

Б   Роман-Кош

В Герлаховський штит

Учні здають аркуші з виконаною роботою вчителю.

VІІ. Підсумок уроку (1 хв.)

Заключне слово

  • Знання особливостей рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, бо рельєф обумовлює розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладання шляхів сполучення, тощо;
  • територія України характеризується різноманітним рельєфом, особливістю якого є переважання за площею низовин;
  • рівнинність рельєфу України сприяє господарському освоєнню її території.

 

Вчитель аналізує роботу учнів.

 

VІІІ. Домашнє завдання (1 хв.)

Вчитель пояснює виконання домашнього завдання.

Підручник § 10, 13  , конспект, вивчити географічну номенклатуру, проект «Мальовнича Україна»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Форма рельєфу

Географічне положення: (простягання – сторони горизонту, правобережжя чи лівобережжя)

Тектонічна структура

Максимальна висота, м

 Низовини  

Поліська

Із заходу на схід. Правобережжя і лівобережжя.  

Волино-Подільська плита, УКЩ, Дніпровсько-Донецька западина.

Словечансько-Овруцький кряж 316 м.

Причорноморська

 

 

 

Придніпровська

 

 

 

Закарпатська

 

 

 

Височини

Придніпровська

 

 

 

Подільська

 

 

 

 Приазовська

 

 

 

Хотинська

 

 

 

Донецький кряж

 

 

 

Волинська

 

 

 

Гори

Карпати

 

 

 

Кримські гори

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 січня 2020
Переглядів
4241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку