Фізичні та хімічні явища

Про матеріал
Дана розробка уроку екологічного спрямування, дає можливість вчителю доступно пояснити навчальний матеріал, разом з учнями створити ментальну карту за зразком, здійснити демонстрації дослідів та провести онлайн тестування на освітньому порталі "На урок".
Перегляд файлу

Сотула Оксана Леонідівна, вчитель хімії

КЗ «Бугаївський ліцей Ізюмської  районної ради Харківської області»

 

Тема. «Фізичні та хімічні явища»

 

Мета уроку: сформувати наукове поняття про фізичні та хімічні явища, ознаки та умови перебігу хімічних реакції, розвивати уміння розрізняти фізичні і хімічні явища, розкрити значення хімічних реакцій у житті людини, формувати світогляд учнів на основі знань про значення хімічних явищ (реакцій) в життя людини.

Очікувані результати освітньо-пізнавальної діяльності:

На кінець уроку учень:

  • спостерігає хімічні й фізичні явища;
  • розрізняє фізичні та хімічні явища;
  • наводить приклади хімічних явищ у природі та побуті;
  • описує явища, які супроводжують хімічні реакції;
  • дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки  під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
  • усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин;
  • робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).

Ключові компетентності: спілкування державою мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, соціальна і громадянська, екологічна грамотність і здорове життя,

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: фізика, екологія, біологія, географія.

Наочність:  демонстрація, мультимедійна презентація Microsoft Office Power Point «Фізичні та хімічні явища».

Роздатковий матеріал: «Опорний конспект», «Онлайн-тестування», «Хрестики-нулики» «Листок оцінювання».

Реактиви та обладнання: штатив з пробірками, спиртівка, пробіркотримач, шпатель,  тигельні щипці, мідна дротина, кристалічний натрій гідроген карбонат, розчин оцтової кислоти, розчин купрум (ІІ) сульфату, розчин натрій гідроксиду, кристалічний амоній хлорид, бенгальський вогник.

Методи та прийоми: словесні: еврістична бесіда, розповідь, наочні: мультимедійна презентація Microsoft Office Power Point «Фізичні та хімічні явища»; демонстрація відео файлів, демонстраційні досліди;  практичні:  робота з онлайн-сервісами (тестування), інтерактивні: «Асоціативне гронування», «Вгадай», «Хрестики -нулики», «Сотувальник», «Незавершене речення».

Основні поняття і терміни: явища, фізичні та хімічні явища, хімічні реакція, реагенти, продукти реакції, ознаки хімічної реакції.

Наскрізні змістові лінії:

Здоров’я і безпека (безпечне поводження з речовинами і явищами);

Екологічна безпека і сталий розвиток (значення хімічних реакцій у природі та житті людини).

Громадянська відповідальність  ( хімічні явища в побуті).

 


Хід уроку

І. Організаційний момент 

Добрий день учні, мене звати Сотула Оксана Леонідівна, вчитель КЗ «Бугаївський ліцей» Ізюмського району, учасник конкурсу «Учитель року 2020», сьогодні ви зі мною будете подорожувати безмежними просторами надзвичайної науки – хімії. Пропоную розпочати наш урок з щирої посмішки, подаруйте її одне одному, а я бажаю кожному із вас, щоб на цьому уроці ви були...

 

Слайд 1

"У" - УВАЖНИМИ;

"С" - СПОКІЙНИМИ;

"П" - ПРАЦЕЛЮБНИМИ;

"І" - ІТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ;

"Х" - ХІМІКАМИ

Тож успіху Вам у пізнанні нового!

Дуже важливо, щоб ми з вами встановили зворотній зв'язок, давайте зробимо так: я плесну в долоні, ви спробуєте повторити але всі разом, синхронно. Тож до роботи….

 

ІІ Актуалізація опорних занань

 

ЗАВМРІТЬ,,,,, так ви не помилились завмріть…

 

Слайд 2   

Точно так, як у казці Шарля Перо «Спляча красуня» фея наслала сон на все королівство.

 

 

Чи можливо  так?

Слайд 3

Перегляд відео з коментуванням вчителя  (1 хв)

https://www.youtube.com/watch?v=nuOvjfUVPpM

 

Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, щодня, щогодини, щохвилини у природі та суспільстві відбуваються зміни. Щомиті хтось народжується, щось змінює свою форму, наприклад вода, а щось колір, наприклад небо. Рухається Земля навколо Сонця, а навколо неї Місяць. День змінює ніч, на зміну осені приходить зима, замерзає річка, висихають озера, скисає молоко, смажиться м’ясо, розквітає вишня, дозріває колос, опадає листя. І так постійно…Отже, ми живемо у світі різноманітних явищ.

 

З більшістю явищ ви вже знайомі з курсу природознавства. Пригадаймо їх.

Вправа 1. Асоціативне гронування:

  1. До яких явищ можна віднести такі події:
  • вибори президента;
  • події, що відбуваються на Сході
  • введення безвізового режиму
  • олімпійські ігри
  • Євробачення

Приєднується перше і друге гроно – ПОЛІТИЧНІ ТА СУСПІЛЬНІ

  1. До яких явищ можна віднести такі події:
  • проростає насінина
  • розпускається квітка
  • пташка висиджує пташенят

Приєднується третє гроно – БІОЛОГІЧНІ

  1. До яких явищ можна віднести такі події:
  • метал проводить електричний струм
  • чи загоряється ліхтарик
  • чи  в небі з’являється блискавка

Приєднується четверте гроно – ФІЗИЧНІ

  1. А які явища ви спостерігаєте?
  • коли смажите вранці омлет
  • запалюєте газ, щоб розігріти чайник

Приєднується п’яте гроно – ХІМІЧНІ

 

Наука хімія вивчає явища що відбуваються з речовинами. Явища, що відбуваються з речовинами, умовно поділяються на фізичні та хімічні.

Слайд 4

ІІІ. Оголошення теми і постановка завдань,  мотивація навчальної діяльності.

 Тема: «Фізичні і хімічні явища» (запис до опорного конспекту)

«Замерзання води і утворення криги на річці; розкладання води на водень і кисень під дією електричного струму?» - як визначити, яке з них фізичне, а яке хімічне явище?

  • За якими ознаками можна їх розділити?

На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу, а також спробуємо застосувати знання в життєвих ситуаціях, бо як сказав великий Гете:

Слайд 5

«Просто знати – це ще не все, знання потрібно вміти використовувати».

 

 

ІV. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.

 

1. Фізичні та хімічні явища.

Явища – це зміни, що відбуваються в природі. Перш за все з’ясуємо, що спільного і чим відрізняються між собою фізичні та хімічні явища.

 

Чи цікавитись ви новинами, які відбуваються у світі? Можливо  ви чули про подію яка трапилась у жовтні 2019 року, її обговорювали всі ЗМІ, якщо ні тоді, поглянемо?

 

Слайд 6

Перегляд відео     https://www.youtube.com/watch?v=StuaN8DoU_g (1 хв)

 

1. Про яку хімічну речовину говорилось? (Вода)

2. В яких агрегатних станах може перебувати вода? (рідкому, твердому,

газоподібному)

3.Які зміни відбуваються з водою в природі протягом року (взимку, навесні, у спекотне літо)? (замерзає, плавиться, випаровується)

4. Від чого залежить агрегатний стан води в природі? (Від температури)

5. Як саме температура впливає на зміну агрегатного стану води в природі? (При знижені – переходить у твердий стан, при підвищенні – в рідкий, при досить високій температурі випаровується)

6. Чи відбуваються зміни в молекулі самої води? Чи перетворюється вода на  іншу речовину? (Ні, молекули не змінюються)

7. То це явище є фізичним, чи хімічним? (Фізичним).

 

 

Отже, якщо речовина змінила свою форму, агрегатний стан, але при цьому

молекули речовини не змінилися, то ми говоримо про фізичне явище.

 

 

Демонстрація 1. «Зміна форми та розмірів»

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

  • Які відбулися зміни з речовиною? (Вона змінила свою форму).
  • Яке це явище? (Фізичне)
  • Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

 

Спробуємо прожарити дріт в полум’ї спиртівки. Обов’язково пригадуємо правила техніки безпеки при роботі з спиртівкою та хімічними речовинами.

  • Якого кольору зараз дріт?

 

Демонстрація 2. «Зміна кольору»

Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки.

  • Що спостерігаємо? (Дріт почорнів). Так, дійсно, мідь прореагувала з киснем і утворилася нова речовина купрум (ІІ) оксид.
  •                      Яке це явище? (Хімічне).
  •                      Чому? (Змінилася речовина, з неї утворилася нова).

 

Вчитель: Отже, зробимо висновки:

Чим відрізняється фізичне явище від хімічного? (Фізичне явище не супроводжується зміною речовин, речовина змінює свою форму чи агрегатний стан. При хімічних явищах речовина перетворюється на іншу).

Вчитель: Отже в опорному конспекті сформулюйте визначення:

Слайд7

  •                      Фізичні - явища, під час яких речовини не перетворюється на інші, а лише змінюється їх агрегатний стан, форму та розміри тіл.
  •                      Хімічні - явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, їх ще називають хімічними реакціями.

 

А тепер разом спробуймо доповнити ментальну карту про ці явища в опорному конспекті.

Слайд 8

 

Учні з вчителем роблять висновки з проведених досліджень

(Заповнюють ментальну карту в опорному конспекті).

1.Явища бувають двох типів………………………………………………………

2. Що змінюється під час фізичних явищ, а що під час хімічних?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

А так як хімічне явище - це хімічна реакція, то її можна зобразити схематично:

А + В = С + D (реагенти і продукти реакції)

Вправа 2. «Вгадай». Визнач явища:

1.Взимку стало  холодати

і ставок вже не пізнати.

Там, де була рідина

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?

3.Осінь  стала  вмить  до діла-

Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний ?

2.На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне  ?

4.На дворі живе корова.

Молоко п’єм для здоров’я,

А побуде в теплій хаті_

Будем сир й сметану мати.

Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний?

 

Вправа 3.  «Слідство ведуть хіміки»

Чи хотіли б ви побувати в ролі слідчого і розкриту таємничу справу.  Тож пропоную вправу «Слідство ведуть хіміки». Працювати будемо разом, ви сьогодні в ролі -  експертів.

Оскільки ми не можемо спостерігати неозброєним оком зміни, що відбуваються з молекулами, має бути інший спосіб виявлення хімічних явищ. Існують ознаки, за якими можна визначити, відбувається фізичне чи хімічне явище.

Тому, щоб визначити ці ознаки, проведемо експертизу, а результати занесемо до ментальної карти. Обов’язково згадуємо правила техніки безпеки при роботі з кислотами і лугами, нагрівними приладами.

 

(Під час проведення досліду учні доповнюють ментальну карту «Ознаки хімічних явищ (реакцій)»)

Слайд 10

  •                 Які зміни відбулися з мідним дротом після нагрівання? ( змінив колір)

Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна кольору.

 

Демонстрація 3. «Виділення газу»

Візьмемо натрій гідроген карбонат й додамо трохи розчину оцтової кислоти.

  • Що спостерігаємо? (Бурхливе кипіння)

В результаті реакції виділяється газ. Це ще одна ознака хімічних реакцій.

Вчитель: Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення вуглекислого газу. (Учні доповнюють ментальну карту)

 

Демонстрація 4. «Випадання осаду»

До розчину купрум (ІІ) сульфату додаємо по краплині розчин натрій гідроксиду.

  • Що спостерігаємо? (Випадання осаду).
  • Яка ознака цієї реакції? (Випадання осаду).

(Учні доповнюють ментальну карту)

 

Демонстрація 5. «Поява запаху

До розчину амоній хлориду добавляємо натрій гідроксид

  • Що відчуваєте? (Поява неприємного запаху. Це дійсно амоніак)
  •  Яка ознака цієї реакції? (Поява запаху)

             (Учні доповнюють ментальну карту)

 

Демонстрація 6. «Виділення теплоти і світла»

Візьмемо і підпалимо спиртівку.

  • Що спостерігаємо? (Виділення світла).
  • А якщо піднести руку до полум’я, то що відчуваємо? (Тепло).
  • Яка ознака цієї реакції? (Виділення тепла і світла)

           (Учні доповнюють ментальну карту)

 

Вчитель: Ми простежили за перебігом кількох хімічних реакцій. Які умови ми створювали для того, щоб вони відбулися? (З’єднували речовини, перемішували, нагрівали, підпалювали)

 

Слайд 11

Отже, для того, щоб відбулася хімічна реакція потрібно:

Наявність речовини;

Тісний контакт між ними;

Підтримання певного температурного режиму.

              (Учні доповнюють ментальну карту)

 

Вправа 4 «Кулак ребро долоня» (1 хв.) вправа з застосуванням методики ноосферної (природовідповідної) освіти.

 

І V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.

 

Слайд 12

А зараз спробуємо на практиці розрізняти явища фізичні і хімічні.

Вправа 5. Інтерактивна вправа «Визнач явище»

Розгляньте явища, зображені на слайдах визначте, які з них є хімічні, а які фізичні.  Відповідь поясніть.

Слайд 13

Вправа 6  Гра  «Сортувальник

1 варіант - Обирає всі ознаки хімічної реакції,

  2 варіант обирає всі ознаки фізичних явищ

  • зміна агрегатного стану речовини
  • випаровування
  • утворення осаду
  • плавлення
  • зміна форми
  • виділення тепла 
  • поява або зміна запаху

 

Вправа 7. Гра «Хрестики-нулики» робота в групах

Знайдіть виграший шлях у таблиці:

Утворення сніжинок

Протухання яйця

Випадання дощу

Фільтрування

Прокисання яблучного соку

Спалювання цукру

Кування заліза

Іржавіння заліза

Утворення хмар

 

Слайд 14

 

І на завершення я пропоную вам пройти індивідуальне онлайн-тестування, щоб кожному з вас було зрозуміло наскільки якісно була опрацьована дана тема.

7. Онлайн-тестування Освітній портал «На урок». На виконання тестових завдань відводиться 7 хвилин.

https://naurok.com.ua/test/fizichni-ta-himichni-yavischa-28511.html

 

IV. Підведення підсумків.

 Слайд 15

Вправа « Незакінчене речення..»

На уроці мені було… (цікаво, зрозуміло, складно, весело, нудно).

 

  •       А плавлення цукру це яке явище? А якщо його охолодити, то що утворюється? ( карамель) . Тож мені хочеться вас пригостити цукерками, щоб ви згадували урок зі мною та чітко розрізняли фізичні та хімічні явища.

Рефлексія

На стінах класу ви можете побачити вислови відомих людей (прочитайте їх ), оберіть той вислів, який найкраще відображає вашу діяльність на уроці.

Сократ  « Я знаю, що я нічого не знаю»

Конфуцій «Я не народився зі знаннями»

Т.Г. Шевченко «Учитеся брати мої, думайте читайте»

Овідій (поет римської імперії) «Я зробив усе, що міг; хай хтось зможе, зробить краще».

Слайд 16

 

V. Домашнє завдання

  • повторити § 17 виконати домашній експеримент ст. 104  і описати спостереження в зошит.

 

 

 

Оцінювання активності на уроці

 

Бланк оцінювання активності учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

учня

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 


 

Бланк оцінювання активності учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Учня

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності  учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності учня на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

 

 


 

« Я знаю, що я нічого не знаю»

Сократ


 


«Я не народився зі знаннями» 

Конфуцій


 

«Учитеся брати мої, думайте, читайте»

Результат пошуку зображень за запитом "тарас шевченко"

 

 

Т.Г. Шевченко


Овидий« Зробив усе, що міг;    хай хтось зможе, зробить краще».                   

 Публій Овідій Назо


 


 

 


Знайдіть виграшний шлях у таблиці:

 

Утворення сніжинок

Протухання яйця

Випадання дощу

Фільтрування

Прокисання яблучного соку

Спалювання цукру

Кування заліза

Іржавіння заліза

Утворення хмар

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
8 травня 2020
Переглядів
9629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку