Тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Мета уроку:
Знаннєвий: повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції ; експериментально з’ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами і лабораторним устаткуванням; методикою проведення хімічного експерименту; перевірити знання правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії;
Діяльнісний: сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, їх логіко-смислового мислення, пам’яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки;
Ціннісний: виховувати пізнавальну активність учнів; наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.
Базові поняття й терміни: явища, фізичні явища, хімічні явища, хімічні реакції, вихідні речовини (реагенти), кінцеві речовини ( продукти реакції).
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок-дослідження із застосуванням комп’ютерних технологій та інтерактивних форм роботи,
Методи навчання: словесні, пояснювальні, дослідницькі, практичні.
Форми роботи: бліц-опитування, демонстраційний експеримент, евристична бесіда, робота в парах, творча робота.
Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія, географія, історія.
Обладнання і реактиви: ПСХЕ, розчини: оцет, сода, H2SO4 (Na2SO4), BaCl2 (Ba(NO3)2), NaOH, ,HCl ; мідний дріт, сухе пальне, сірники; хімічний стакан, штатив з пробірками, шпатель, індикатор метилоранж, фенолфталеїн, CuSO4 . Глобус, картки-завдання, смужки зеленого, білого, жовтого кольорів.
Епіграф уроку: «Істина відкривається тим, хто її шукає».
Д.І. Менделєєв
Хід уроку
І. Організація класу, формування робочого настрою
Добрий день, шановні учні і присутні.
Інтерактивний прийом «Я вітаю».
Незабаром настануть новорічні свята. З ними пов’язане ще одне бажане для всіх дітей свято – Чудотворця Миколая . 19 грудня Святий Миколай завітає в оселі чемних, вихованих, працелюбних і старанних в навчанні дітей. Саме працелюбство робить людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою і впевнена в собі. Тож для того, щоб Святий Миколай не оминув вашої оселі, сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними і впевненими в собі.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Початкові хімічні поняття)
(Символи хімічних елементів, хімічні формули, прості і складні речовини, молярну масу, відносну молекулярну масу. )
Закінчіть назву елемента:
Окси… (ген) Нітро…(ген)
Алюмі…(ній) Фе...(рум)
Маг…(ній) Гідро…(ген)
Кар…(бон).
1.Як позначається молярна маса, відносна молекулярна маса та чим вони відрізняються? (М, Мr – одиницями вимірювання)
2.З чого складається хімічна формула? (хімічні символи, індекс та коєфіцієнт)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, формування позитивного ставлення до теми, що вивчається.
Весь вигляд нашої Землі – її ліси і гори, ґрунти і води – постійно змінюються. Навколо нас відбуваються постійні зміни. ( показую слайд на якому зображено природні явища. Діти повинні сказати, що ми сьогодні повинні вивчити).
Отже, Як ви гадаєте, що ми будемо з вами сьогодні вивчати на уроці?
Оголошення теми уроку:
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Яка ж мета буде стояти перед нами: «Повторити, що таке фізичні явища, Вивчити що таке хімічні явища та зрозуміти яка різниця між ними.»
Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».
Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку.
Діти а давайте з’ясуємо, які завдання стоять перед нами на уроці
Завдання уроку: 1. Зрозуміти, що таке фізичні явища.
А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Усі природні процеси – це явища.
ЯВИЩА
Фізичні Хімічні
змінюється: змінюється:
форма тіла, положення тіла склад речовини,
агрегатний стан речовини властивості речовини
речовина не змінюється речовина змінюється
Демонстраційний експеримент 1.
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль (намотати на олівець).
А чи знаєте ви речовину, яка може перебуває на Землі у всіх агрегатних станах? (вода)
Явища, під час перебігу яких, речовина залишається не змінною називаються фізичними.
Запам’ятайте:
Явища, під час перебігу яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.
Хімічні явища називаються хімічними реакціями.
Процес іржавіння металу відноситься до хімічних явищ можна записати так:
Ферум + Кисень Ферум (ІІ) Оксид
вихідні речовини кінцеві речовини
(реагенти) (продукти реакції)
Речовини, що вступають у хімічну реакцію називають вихідними речовинами або реагентами, а ті, що утворюються, кінцевими речовинами або продуктами реакції.
Спробуємо визначити експериментально.
Ознаки хімічних реакцій
Положити на парти листочки із схемами демонстраційних
реакцій
(по ходу заповнюємо схему). Техніка безпеки!!!
Демонстраційний експеримент 2.
Візьмемо соду і додамо 2 мл оцту.
Це одна із ознак хімічної реакції
Демонстраційний експеримент 3
До розчину H2SO4 (Na2SO4) додаємо розчин BaCl2 (Ba NO3)2).
Це ще одна із ознак хімічної реакції
Демонстраційний експеримент 4.
До розчину NaOH додаємо 2 краплі фенолфталеїну.
Додати розчин HCl (до зникнення забарвлення).
Демонстраційний експеримент 5.
В 1 пробірці змішати метилоранж і NaOH.
В 2 пробірці – CuSO4 i NaОН
Хімічні реакції можуть супроводжуватися й іншими ознаками.
Крім того хімічна реакція може супроводжуватися не однією, декількома ознаками.
Пригадайте, як горять дрова (демонстрація горіння сірника)
Яка ознака цієї реакції? горіння сірника супроводжується появою запаху, виділенням тепла і світла.
Отже, ми з Вами побуваємо на іншому материку. Тому давайте згадаємо:
Її висушена отрута зберігає свої властивості 25 років.
А тепер я хочу зараз Вам показати цих «Фараонових змій». Демонстрація досліду. Беремо сухе пальне підпалюємо за допомогою сірників і кладемо на пальне кальцій глюконат та чекаємо деякий час і спостерігаємо, що відбувається.
Завдання досліду 1. Виявити ознаки протікання хімічної реакції і записати їх на листок.
Пригадайте, коли молоко скисає, воно перетворюється на кефір.
VІ. Підведення підсумків.
Завдання 1.
А зараз ви виконаєте Тест «Взаємоперевірка» ( оцінювання) Додаток 4
Вчитель пояснює завдання, та критерії оцінювання.
*А тепер ви повинні виконати завдання, яке буде оцінено на скільки ви засвоїли матеріал.
Працюємо в парах.
У вас на столі є картки із завданням. Необхідно визначити, які явища є фізичними а які хімічними. Обвести літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то в колонці хімічних явищ по вертикалі отримаєте назву ознаки хімічної реакції. (Додаток 3)
Картка 1:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
а |
з |
Танення льоду |
д |
л |
Утворення туману |
є |
у |
Прокисання молока |
в |
а |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
к |
б |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
а |
Замерзання води в калюжі |
ц |
ж |
Пригоряння яєчні |
в |
х |
Картка 2:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
т |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
е |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
л |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Восени листя жовкне |
н |
т |
Горіння вугілля |
т |
а |
Картка 3:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
с |
Кипіння води |
ю |
л |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
в |
Запалювання сірника |
о |
і |
Розтирання крейди в ступці |
щ |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
т |
Горіння свічки |
є |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Картка 4:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
е |
Утворення туману |
у |
г |
Прокисання молока |
в |
н |
Запалювання сірника |
о |
е |
Розтирання крейди в ступці |
б |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
р |
Пригоряння яєчні |
х |
г |
Восени листя жовкне |
н |
і |
Горіння вугілля |
т |
я |
Перевірка роботи.
Рефлексія. Метод «Вільний мікрофон».
Підняти смужку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому настрою:
VII. Домашнє завдання.
§ 19 – опрацювати
Творче завдання. Навести приклади хімічних реакцій в зошит, з якими ви зустрічаєтесь у побуті і вказати ознаки цих реакцій (3 - 5 прикладів).
Додаток 1
________________листопада
Класна робота
Тема уроку:
Завдання уроку:
1.
2.
3.
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції.
Усі природні процеси – це явища.
ЯВИЩА
Фізичні Хімічні
змінюється: змінюється:
форма тіла, склад речовини,
агрегатний стан речовини властивості речовини
речовина не змінюється речовина змінюється
Демонстрація |
Спостереження |
Висновки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В 2 пробірці – CuSO4 i NaОН |
|
|
|
|
|
Додаток 2
Фізичне явище – це явища _____________________________________________.
Хімічне явище – це явища______________________________________________.
Хімічні явища хімічними реакціями.
Ферум + Кисень Ферум (ІІ) Оксид
вихідні речовини кінцеві речовини
(реагенти) (продукти реакції)
Речовини, що вступають у хімічну реакцію називають_____________________________________________, а ті, що утворюються,_______________________________________________.
Зовнішні ознаки хімічних реакцій:
1.
2.
3.
4.
5.
Основна відмінність між фізичними явищами і хімічними реакціями____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Демонстрація «Фараонова змія»
Які ознаки реакції «Фараонова змія»?
Спостереження |
Висновки |
|
|
Додаток 3
Картка 1:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
а |
з |
Танення льоду |
д |
л |
Утворення туману |
є |
у |
Прокисання молока |
в |
а |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
к |
б |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
а |
Замерзання води в калюжі |
ц |
ж |
Пригоряння яєчні |
в |
х |
Картка 2:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
т |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
е |
Запалювання сірника |
о |
п |
Розтирання крейди в ступці |
л |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Восени листя жовкне |
н |
т |
Горіння вугілля |
т |
а |
Картка 3:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
с |
Кипіння води |
ю |
л |
Утворення туману |
а |
г |
Прокисання молока |
в |
в |
Запалювання сірника |
о |
і |
Розтирання крейди в ступці |
щ |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
т |
Горіння свічки |
є |
л |
Пригоряння яєчні |
х |
о |
Картка 4:
Явище |
Фізичне |
Хімічне |
Залізо іржавіє |
б |
е |
Утворення туману |
у |
г |
Прокисання молока |
в |
н |
Запалювання сірника |
о |
е |
Розтирання крейди в ступці |
б |
н |
Вкриття мідних предметів зеленим нальотом |
ф |
р |
Пригоряння яєчні |
х |
г |
Восени листя жовкне |
н |
і |
Горіння вугілля |
т |
я |
Додаток 4
Запитання 1 (1 бал)
Із наведених явищ фізичними є (вибрати всі правильні)
а) утворення туману; плавлення сірки
б) скисання їжі; процес дихання
в) іржавіння заліза; поява чорного нальоту на сріблі
г) танення льоду; приготування їжі
Запитання 2 (1 бал)
Вкажіть ознаку хімічної реакції: дія оцту на питну соду
варіанти відповідей
а) зміна забарвлення
б) випадання осаду
в) поява запаху
г) виділення газу
Запитання 3 (1 бал)
Хімічними називаються явища, під час яких
варіанти відповідей
а) речовини залишаються незмінними
б) речовини не перетворюються на інші
в) речовини перетворюються на інші
г) правильної відповіді немає
Запитання 4 (1 бал)
До ознак хімічних реакцій належить
варіанти відповідей
а) зміна агрегатного стану речовини
б) зміна забарвлення
в) виділення світла і тепла
г) зміна густини речовини
Запитання 5 (1 бал)
Горіння сірника супроводжується появою?
а) появою запаху, виділенням тепла і світла.
Б) поява осаду
В) поява запаху і зміна забарвлення
Г) зміна забарвлення
Запитання 6 (1 бал)
Під час фізичних явищ може змінюватись
варіанти відповідей (декілька)
а) форма
б) агрегатний стан речовини
в) запах
г) об'єм
Запитання 7 (1 бал)
Речовини, які утворюються у результаті реакції називаються
варіанти відповідей
а) продуктами реакції
б) вихідними речовинами
в) реагентами
г) правильної відповіді немає
Запитання 8 (1 бал)
Вкажіть властивість , що не є ознакою хімічної реакції
варіанти відповідей
а) зміна забарвлення
б) зміна агрегатного стану
в) виділення газу
г) виділення тепла
Запитання 9 (2 бали)
Процес конденсації водяних парів -- фізичне явище, тому що
варіанти відповідей
а) змінюється колір речовини
б) змінюється агрегатний стан
в) з'являється запах
г) з'являються краплі води
Запитання 10 (2 бали)
Виберіть правильні твердження:
1) Фізичні явища супроводжуються утворенням нових речовин;
2) Хімічне явище і є хімічною реакцією;
3)Кипіння води та утворення туману -- це і є хімічні явища
4) Під час ржавіння заліза виділяється газ
5) Перегнивання листя та скисання молока -- це хімічні явища
варіанти відповідей
а) 2 і 4 б)1 і 5 в) 2 і 5 г) 1 і 3