Урок хімії 7 клас
Тема «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.»
Мета уроку:
Навчальна: повторити й поглибити знання про явища, сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, навчити учнів їх розрізняти; із допомогою експерименту з’ясувати суть, ознаки та умови виникнення і перебігу хімічних реакцій;
Розвивальна: розвивати в учнів уміння застосовувати набуті знання на практиці;
Виховна: формувати науковий світогляд, вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів.
Очікувані результати освітньо-пізнавальної діяльності:
На кінець уроку учень:
Обладнання: засоби ІКТ: мультимедійний проектор, ноутбук (телевізор);
Роздатковий матеріал : картки з QR-кодами, «Хрестики-нулики» «Листок оцінювання»;
Демонстраційний матеріал: свічка, мідна дротина, сірники.
Візуальний супровід: демонстрація, мультимедійна презентація Microsoft Office Power Point «Фізичні та хімічні явища».
Програмне забезпечення: програма для створення презентацій Power Point; мобільний додаток Kahoot!; онлайн-сервіс LearningApps, Генератор QR кодов QR Coder; сканер QR кодов (мобільний додаток).
Методи та прийоми: словесні: еврістична бесіда, розповідь, наочні: мультимедійна презентація Microsoft Office Power Point «Фізичні та хімічні явища»; демонстрація відео файлів; практичні: «Асоціативне гронування», «Вгадай», «Хрестики -нулики», «Сотувальник», «Незавершене речення», мобільний додаток Kahoot!; онлайн-сервіс LearningApps.
Основні поняття і терміни: явища, фізичні та хімічні явища, хімічні реакція, реагенти, продукти реакції, ознаки хімічної реакції.
Ключові компетентності: спілкування державою мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, соціальна і громадянська, екологічна грамотність і здорове життя,
Наскрізні змістові лінії:
Здоров’я і безпека (безпечне поводження з речовинами і явищами);
Екологічна безпека і сталий розвиток (значення хімічних реакцій у природі та житті людини).
Громадянська відповідальність ( хімічні явища в побуті).
Міжпредметні зв’язки: фізика, екологія, біологія, географія.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення. Урок – дослідження з використанням елементів STEM-навчання.
Структура уроку:
І. Організаційний (1 хв);
ІІ. Актуалізація (3 хв);
ІІІ. Оголошення теми і постановка завдань, мотивація навчальної діяльності (1 хв);
ІV. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення (15 хв)
V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях (15 хв).
VІ. Підведення підсумків (3 хв)
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)
VIІІ. Оцінювання активності на уроці (1 хв).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день учні, сьогодні ми з Вами будемо продовжувати подорожувати безмежними просторами надзвичайної науки – хімії. Пропоную розпочати наш урок з визначення вашого настрою. У вас на столах ви можете побачити три смайлики. Оберіть один, який відповідає вашому настрою і покажіть його усім. А я бажаю кожному із вас, щоб на цьому уроці ви були...
Слайд 1
"У" - УВАЖНИМИ;
"С" - СПОКІЙНИМИ;
"П" - ПРАЦЕЛЮБНИМИ;
"І" - ІТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ;
"Х" - ХІМІКАМИ
Тож успіху Вам у пізнанні нового!
ІІ Актуалізація опорних занань
Заплющить очі та ЗАВМРІТЬ…… так ви не помилились завмріть…
Слайд 2
Точно так, як у казці Шарля Перо «Спляча красуня» фея наслала сон на все королівство.
Чи можливо так?
Слайд 3
Перегляд відео з коментуванням вчителя (1 хв)
https://www.youtube.com/watch?v=nuOvjfUVPpM
Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, щодня, щогодини, щохвилини у природі та суспільстві відбуваються зміни. Щомиті хтось народжується, щось змінює свою форму, наприклад вода, а щось колір, наприклад небо. Рухається Земля навколо Сонця, а навколо неї Місяць. День змінює ніч, на зміну осені приходить зима, замерзає річка, висихають озера, скисає молоко, смажиться м’ясо, розквітає вишня, дозріває колос, опадає листя. І так постійно…Отже, ми живемо у світі різноманітних явищ.
З більшістю явищ ви вже знайомі з курсу природознавства. Пригадаймо їх.
Вправа 1. Асоціативне гронування:
Приєднується перше і друге гроно – ПОЛІТИЧНІ ТА СУСПІЛЬНІ
Приєднується третє гроно – БІОЛОГІЧНІ
Приєднується четверте гроно – ФІЗИЧНІ
Приєднується п’яте гроно – ХІМІЧНІ
Наука хімія вивчає явища що відбуваються з речовинами. Явища, що відбуваються з речовинами, умовно поділяються на фізичні та хімічні.
Слайд 4
ІІІ. Оголошення теми і постановка завдань, мотивація навчальної діяльності.
Тема: «Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.» (запис до опорного конспекту)
«Замерзання води і утворення криги на річці; розкладання води на водень і кисень під дією електричного струму?» - як визначити, яке з них фізичне, а яке хімічне явище? За якими ознаками можна їх розділити?
На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу, а також спробуємо застосувати знання в життєвих ситуаціях, бо як сказав великий Гете:
Слайд 5
«Просто знати – це ще не все, знання потрібно вміти використовувати».
ІV. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.
1. Фізичні та хімічні явища.
Явища – це зміни, що відбуваються в природі. Перш за все з’ясуємо, що спільного і чим відрізняються між собою фізичні та хімічні явища.
Чи цікавитись ви новинами, які відбуваються у світі? Можливо ви чули про подію яка трапилась у жовтні 2019 року, її обговорювали всі ЗМІ, якщо ні тоді, поглянемо?
Слайд 6
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=StuaN8DoU_g (1 хв)
1. Про яку хімічну речовину говорилось? (Вода)
2. В яких агрегатних станах може перебувати вода? (рідкому, твердому,
газоподібному)
3.Які зміни відбуваються з водою в природі протягом року (взимку, навесні, у спекотне літо)? (замерзає, плавиться, випаровується)
4. Від чого залежить агрегатний стан води в природі? (Від температури)
5. Як саме температура впливає на зміну агрегатного стану води в природі? (При знижені – переходить у твердий стан, при підвищенні – в рідкий, при досить високій температурі випаровується)
6. Чи відбуваються зміни в молекулі самої води? Чи перетворюється вода на іншу речовину? (Ні, молекули не змінюються)
7. То це явище є фізичним, чи хімічним? (Фізичним).
Отже, якщо речовина змінила свою форму, агрегатний стан, але при цьому
молекули речовини не змінилися, то ми говоримо про фізичне явище.
Демонстрація 1. «Зміна форми та розмірів»
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
Спробуємо прожарити дріт в полум’ї спиртівки. Обов’язково пригадуємо правила техніки безпеки при роботі з спиртівкою та хімічними речовинами.
Демонстрація 2. «Зміна кольору»
Прожарюємо дріт у полум’ї свічки.
Вчитель: Отже, зробимо висновки:
Чим відрізняється фізичне явище від хімічного? (Фізичне явище не супроводжується зміною речовин, речовина змінює свою форму чи агрегатний стан. При хімічних явищах речовина перетворюється на іншу).
Вчитель: Отже в опорному конспекті сформулюйте визначення:
Слайд7
А тепер разом спробуймо доповнити ментальну карту про ці явища в опорному конспекті.
Слайд 8
Учні з вчителем роблять висновки з проведених досліджень
(Заповнюють ментальну карту в опорному конспекті).
1.Явища бувають двох типів фізичні та хімічні.
2. Що змінюється під час фізичних явищ, а що під час хімічних? (Ф: форма, агрегатний стан; Х: склад, властивості)
Слайд 9
А так як хімічне явище - це хімічна реакція, то її можна зобразити схематично:
А + В = С + D (реагенти і продукти реакції)
Вправа 2. «Вгадай». Визнач явища:
1.Взимку стало холодати і ставок вже не пізнати. Там, де була рідина Лиш дзеркальна площина Що за диво кристалічне? Це фізичне чи хімічне? |
3.Осінь стала вмить до діла- Листя геть все пожовтіло. Що за результат класичний? Він хімічний чи фізичний ? |
2.На вогні пластинка мідна Почорніла, вірогідно. Що за явище незвичне? Це фізичне чи хімічне ? |
4.На дворі живе корова. Молоко п’єм для здоров’я, А побуде в теплій хаті_ Будем сир й сметану мати. Що за наслідок логічний? Він фізичний чи хімічний? |
Вправа 3. «Слідство ведуть хіміки»
Чи хотіли б ви побувати в ролі слідчого і розкриту таємничу справу. Тож пропоную вправу «Слідство ведуть хіміки». Працювати будемо разом, ви сьогодні в ролі - експертів.
Оскільки ми не можемо спостерігати неозброєним оком зміни, що відбуваються з молекулами, має бути інший спосіб виявлення хімічних явищ. Існують ознаки, за якими можна визначити, відбувається фізичне чи хімічне явище.
Тому, щоб визначити ці ознаки, проведемо експертизу, а результати занесемо до ментальної карти. Обов’язково згадуємо правила техніки безпеки при роботі з кислотами і лугами, нагрівними приладами.
(Під час проведення досліду учні доповнюють ментальну карту «Ознаки хімічних явищ (реакцій)»)
Слайд 10
Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна кольору.
Слайд 11
Перегляд відео 1 «Виділення газу» за допомогою QR-коду (https://m.youtube.com/watch?v=Ure_sNGzFDk)
Що спостерігаємо? (Бурхливе кипіння)
В результаті реакції виділяється газ. Це ще одна ознака хімічних реакцій.
Вчитель: Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення вуглекислого газу.
Учні доповнюють ментальну карту Слайд 12
Слайд 13 Перегляд відео 2 «Випадання осаду» за допомогою QR-коду (https://m.youtube.com/watch?v=yAijQM1UYgw)
Учні доповнюють ментальну карту Слайд 14
Слайд 15 Перегляд відео 3 «Поява запаху» за допомогою QR-коду (https://m.youtube.com/watch?v=ukKOJ8RbFwQ)
Учні доповнюють ментальну карту Слайд 16
Слайд 17 Демонстрація 3. «Виділення теплоти і світла»
Візьмемо і підпалимо свічку.
Учні доповнюють ментальну карту Слайд 18
Вчитель: Ми простежили за перебігом кількох хімічних реакцій. Які умови створювали для того, щоб вони відбулися? (З’єднували речовини, перемішували, нагрівали, підпалювали)
Слайд 19
Отже, для того, щоб відбулася хімічна реакція потрібно:
Учні доповнюють ментальну карту
V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.
Слайд 20
А зараз спробуємо на практиці розрізняти явища фізичні і хімічні.
Вправа 4. Інтерактивна вправа «Визнач явище»
Розгляньте явища, зображені на слайдах визначте, які з них є хімічні, а які фізичні. Відповідь поясніть.
Слайд 21
Вправа 5 Гра «Сортувальник
1 варіант - Обирає всі ознаки хімічної реакції,
2 варіант обирає всі ознаки фізичних явищ
Вправа 6. Гра «Хрестики-нулики» робота в групах
Знайдіть виграшний шлях у таблиці:
Утворення сніжинок |
Протухання яйця |
Випадання дощу |
Фільтрування |
Прокисання яблучного соку |
Спалювання цукру |
Кування заліза |
Іржавіння заліза |
Утворення хмар |
Вправа 7 «Фізичні та хімічні явища» (LearningApps)- робота в групах на власних смартфонах, вхід на сайт за допомогою QR-коду
VІ. Підведення підсумків.
Слайд 22
Вправа « Незакінчене речення..»
На уроці мені було… (цікаво, зрозуміло, складно, весело, нудно).
А плавлення цукру це яке явище? А якщо його охолодити, то що утворюється? (карамель). Тож мені хочеться вас пригостити цукерками, щоб ви згадували урок зі мною та чітко розрізняли фізичні та хімічні явища.
Рефлексія
На стінах класу ви можете побачити вислови відомих людей (прочитайте їх), та оберіть той вислів, який найкраще відображає вашу діяльність на уроці. Потім відкрийте мобільний додаток Kahoot! (код доступу написаний на екрані) та оберіть ту фігуру, яка відповідає обраному вислову.
Сократ « Я знаю, що я нічого не знаю»;
Конфуцій «Я не народився зі знаннями»;
Т.Г. Шевченко «Учитеся брати мої, думайте читайте»;
Овідій «Я зробив усе, що міг; хай хтось зможе, зробить краще».
Слайд 23
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 19, с. 115 №138 виконати письмово у зошиті, вивчити конспект. Творче завдання: провести вдома будь-яку хімічну реакцію з дотриманням правил ТБ та зняти це на відео.
VIІІ. Оцінювання активності на уроці.
Бланк оцінювання активності учня на уроці
ПІ ____________________ дата ______________
|
Бланк оцінювання активності учня на уроці
ПІ ____________________ дата ______________
|
Бланк оцінювання активності учня на уроці
ПІ ____________________ дата ______________
|
Бланк оцінювання активності учня на уроці
ПІ ____________________ дата ______________
|
Бланк оцінювання активності учня на уроці
ПІ ____________________ дата ______________
|
«Я знаю, що я нічого не знаю»
Сократ
«Я не народився зі знаннями»
Конфуцій
«Учитеся брати мої, думайте, читайте»
Т.Г. Шевченко
« Зробив усе, що міг; хай хтось зможе, зробить краще».
Публій Овідій Назо
Знайдіть виграшний шлях у таблиці:
Утворення сніжинок |
Протухання яйця |
Випадання дощу |
Фільтрування |
Прокисання яблучного соку |
Спалювання цукру |
Кування заліза |
Іржавіння заліза |
Утворення хмар |
Знайдіть виграшний шлях у таблиці:
Утворення сніжинок |
Протухання яйця |
Випадання дощу |
Фільтрування |
Прокисання яблучного соку |
Спалювання цукру |
Кування заліза |
Іржавіння заліза |
Утворення хмар |
Замерзання води і утворення криги на річці; розкладання води на водень і кисень під дією електричного струму?